Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: معدن کرومیت چیل آباد در شهرستان ارزوئیه در جنوب غرب استان کرمان قرار گرفته است، این معدن روباز یکی از بزرگترین معادن کرومیت در ایران محسوب می‌شود اما نکته قابل توجه این است که معدن چیل آباد پروانه بهره برداری ندارد و تنها مجوز اکتشاف برای این معدن صادر شده است.

از سوی دیگر به دلیل ماهیت صابونی بودن سنگ‌های معدن کرومیت این معادن زمینه مساعدی برای ریزش دارند و تدابیر ایمنی و استحکام بخشی در این معادن باید با دقت بالا انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز پنجشنبه ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه گزارش ریزش این معدن به اورژانس و هلال احمر کرمان ارسال می‌شود و در همان لحظات اولیه تیم‌های فوریت‌های پزشکی و تیم‌های تخصصی امداد و نجات هلال احمر از مرکز استان و شهرستان‌های اطراف به این معدن اعزام می‌شوند و یکی از کارگران محبوس از زیر آوار خارج می‌شود و برای درمان به بیمارستان ارزوئیه اعزام می‌شود که طبق آخرین گزارش‌ها حال وی مساعد گزارش شده است.

بیل مکانیکی زیر آوار ماند

طبق اعلام کارگران حاضر در صحنه حادثه یک بیل مکانیکی در حال برداشت سنگ معدن بوده است که کوهی از سنگ بر روی این خودرو ریزش می‌کند و به دلیل شرایط معدن ریزش‌ها چندین بار تکرار می‌شود و همین امر هم روند کار گروه‌های تخصصی جستجو و نجات را کند می‌کند.

به دلیل شرایط معدن ریزش‌ها چندین بار تکرار می‌شود و همین امر هم روند کار گروه‌های تخصصی جستجو و نجات را کند می‌کند

با توجه به صعب العبور بودن معدن، بارش‌های مقطعی باران و وزش باد شدید روند امداد رسانی کند می‌شود و تیم‌های هلال احمر برای رسیدن به کارگران محبوس در معدن درخواست خودروی سنگین می‌کنند که چند دستگاه لودر و خودروی سنگین از معادن شهرستان‌ها مجاور به منطقه اعزام می‌شود.

در شب اول بروز حادثه در هنگام آوار برداری و فعالیت گروه‌های آنست معدن مجدد دچار ریزش می‌شود و برای حفظ ایمنی امداد گران کار تعطیل و روز بعد مجدد جستجو آغاز و به صورت شبانه روزی ادامه می‌یابد.

در دومین شب حادثه جسد یکی دیگر از کارگران که راننده لودر بوده پیدا می‌شود و با وجود تلاش‌های صورت گرفته کار به روز سوم کشیده می‌شود و ساعت ۱۲ ظهر امروز جسد دومین کارگر نیز از زیر آوار خارج می‌شود.

ریزش معدن کار امدادرسانی را کند کرد

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از دلایل طولانی شدن خارج کردن کارگران را ریزش‌های مکرر این معدن و احتمال خطر برای سایر افرادی که در این منطقه حضور داشتند اعلام کرد.

مهدی حسینی نژاد افزود: این معدن یک محدوده اکتشافی ست که برداشت به صورت رو باز از آن انجام می شده است و ریزش نیز روی بیل مکانیکی که در معدن در حال کار بوده است روی می‌دهد و سه نفر را محبوس می‌کند که متأسفانه به مرگ دو کارگر منجر می‌شود.

چیل آباد مجور بهره برداری ندارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان نیز در خصوص این معدن می‌گوید که معدن چیل آباد مجوز بهره برداری نداشته و تنها مجوز این معدن برای اکتشاف بوده است.

مجتبی مصباح ادامه داد: بهره برداری از معدنی که مجوز اکتشاف دارد غیر قانونی است و این معدن نیز به عنوان یک کارگاه فعال در لیست اداره کار ثبت نشده است.

مدیرعامل هلال احمر استان کرمان نیز به خبرنگار مهر گفت: در روز اول بروز حادثه تیم‌های آنست، واکنش سریع و تیم تخصصی آوار برداری به منطقه اعزام شدند که شامل ۲۷ نفر و ۴ اکیپ تخصصی می‌شد.

رضا فلاح افزود: دیوار معدن که دچار ریزش شده بود ناپایدار بود و مرتباً ریزش‌ها ادامه داشت و به همین دلیل عملیات را سخت می‌کرد.

وی گفت: در لحظات اولیه یکی از محبوسان زنده رها سازی و به بیمارستان منتقل شد اما حجم ریزش بر روی دو فرد دیگر بسیار زیاد بود.

بسیاری از مردم این منطقه در معادن کرومیت ارزوئیه در حال کار و امرار معاش هستند و نظارت دقیق دستگاه‌های متولی در خصوص جلوگیری از بهره برداری‌های غیر مجاز و غیر ایمن امری مهم است که باید در دستور کار قرار گیرد.

نکته دیگر در خصوص این معدن خام فروشی سنگ معدن است به طوری که فعالیت معادن کرومیت در ارزوئیه برای مردم محلی آورده‌ای ندارد و برای حل این مشکل باید چاره اندیشی جدی انجام شود.

کد خبر 5544956

منبع: مهر

کلیدواژه: حادثه معدن ارزوئیه معدن صنعت و معدن بوشهر عید غدیر 1401 ویروس کرونا بیست و نهمین سفر استانی دولت آمار کرونا عید غدیر خم کرمانشاه خطبه های نماز جمعه عکس استانها مشهد شیوع کرونا خراسان رضوی اردبیل شیراز بهره برداری هلال احمر چیل آباد ریزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۹۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز اول بیمارستان سلامت سیب و سوران در آستانه بهره برداری

 محمد کاظم مومنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه بیمارستان سلامت گفت: بهره برداری فاز‌های مختلف بیمارستان نیازمند زیرساخت‌های استاندارد می‌باشد که پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.
 
وی ادامه داد: عملیات نصب و راه اندازی تجهیزات HIS به پایان رسیده است که در آینده‌ای نزدیک فاز اول افتتاح و بهره برداری خواهد شد.
 
وی افزود:این بیمارستان دارای بخش کلینیک‌های تخصصی، اورژانس، اتاق عمل، LDR و بستری می‌باشد که در فاز اول بخشی از آن به بهره برداری خواهد رسید.
 
وی عنوان کرد: بیمارستان سلامت سیب و سوران ۳۲ تخت مصوب شده است که فاز اول بیمارستان سلامت آماده بهره برداری است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • فاز اول بیمارستان سلامت سیب و سوران در آستانه بهره برداری
  • بهره برداری از ۸۵۰ طرح عمرانی تا پایان سال در اصفهان
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژه در محاصره معادن
  • احتمال ریزش سنگ‌ریزه در محور گنجنامه‌-تویسرکان
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • احتمال ریزش سنگ ریزه در جاده گنجنامه-تویسرکان
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان