Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 14 MB

به گزارش همشهری آنلاین، زمان که می‌گذرد حافظه تاریخی ما نیز با آن تحلیل می‌رود. در این میان وقتی نسل‌ها و دغدغه‌ها هم تغییر می‌کنند برخی موضوعات به فراموشی سپرده می‌شوند و جای خود را به مسائل روز می‌دهند. البته اتفاقات تاریخی مهمی که به یک روایت اعظم تبدیل می‌شوند همیشه جای محکم خود را در تاریخ دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا مگر می‌شود که جنگ‌ها را فراموش کرد!

با این همه برخی روایت‌ها هنوز هم خواندنی هستند و دانستن آنها برای کسانی که دوست دارند بدانند در جایی که زندگی می‌کنند چه گذشته، هنوز هم لذت‌بخش است.

مثلا در همین تهران. اگر اهل قدم زدن و پیاده‌روی باشد حتما از خیابان جمهوری هم گذشته‌اید. در نزدیکی چهارراه مخبرالدوله و نبش کوچه نوشین یک فروشگاه لباس قرار دارد. شاید با خود بپرسید یک فروشگاه لباس چه ربطی می‌تواند به تاریخ داشته باشد؟

باید کمی به عقب برگردیم به سال ۱۳۲۲ و زمان جنگ جهانی دوم. در آن روزها این فروشگاه لباس یک قنادی بود که یک ارمنی با نام آندرانیک، قنادی نوشین را می‌گرداند. خواهر وی نیز پختن کیک و شیرینی‌ را در فرنگ آموخته بود. او آنقدر در کار خود ماهر بود که گفته می‌شود کیک تولد محمدرضا پهلوی را در زمان ولیعهدی‌اش نیز پخته بود.

یک روز شخصی وارد این قنادی شد و کیکی را سفارش داد و تاکید کرد که این کیک قرار است برای جشنی مخصوص و مهمانان ویژه سرو شود.

ایران در آن روزها در اشغال متفقین بود. برای همین چرچیل نخست‌وزیر انگلستان، استالین رهبر شوروی سابق و فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا به ایران آمده بودند تا با هم درباره جنگ مستقیم صحبت کنند، آنها به دلایل مختلف تهران را برای این نشست انتخاب کرده بودند و برای حفظ امنیت خود بدون خبرساز کردن این موضوع و در واقع بدون اینکه دولت ایران بداند، وارد ایران شدند. برای همین کمتر کسی از حضور استالین، چرچیل و روزولت در ایران خبر داشت.

از راست: استالین، چرچیل و روزولت در نشست تهران

این نشست تأثیر مهمی بر جنگ جهانی دوم داشت. به همین دلیل ایران «پل پیروزی متفقین» لقب گرفت. اما این دیدار همزمان با شصت و نهمین سال تولد چرچیل هم بود و سفارت انگلستان در تهران جشنی برای او برگزار کرد. در آن زمان سه قنادی در حوالی لاله‌زار و مخبرالدوله معروف بودند که یکی از آنها قنادی نوشین بود که کیک‌هایش بسیار خوشمزه بود که می‌توانست رضایت مهمانان خارجی را نیز برآورده کند. بنابراین کیک تولد چرچیل معروف را قنادی نوشین پخت. این قنادی تا سال ۸۹ باز بود و بعدها فروخته شد.

کد خبر 692405 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها آشپزی توصیه‌ها و آداب آشپزی - دستور پخت شیرینی‌جات تهران استان تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آشپزی دستور پخت شیرینی جات تهران استان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۱۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، جمعیت‌شناسان می‌گویند طی ۵۰ سال آینده تعداد سالمندان ۶۰ سال به بالا افزایش خواهد یافت و این گروه بخش قابل‌توجهی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

تخمین زده شده تا سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد بالای ۶۰ سال به دومیلیارد نفر در جهان خواهد رسید و به این معناست که به ازای هر پنج نفر یک سالمند خواهیم داشت. 

به این ترتیب نه فقط در کشور‌های توسعه‌ یافته بلکه در کشور‌های در حال‌توسعه نیز بخش قابل‌توجهی از جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد و افزایش سالمندان در صورت نداشتن برنامه‌های مدون، در آینده به چالشی مهم برای جوامع تبدیل خواهد شد. 

در کشور‌های توسعه‌یافته، از سه دهه گذشته سرویس‌های خدمات مراقبت روزانه به عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های سازمانی و رسمی به وجود آمده است و این سرویس‌ها نقش مهمی در مراقبت‌های مبتنی بر جامعه برعهده گرفته‌اند. 

حالا با توجه به روند روبه رشد جمعیت سالمندان و نیاز‌های آنها بویژه باتوجه به مسائلی ازجمله تغییر در سبک زندگی خانواده‌ها و مهاجرت فرزندان و افزایش شمار سالمندان تنها، توسعه مراکز نگهداری روزانه سالمندان در کشور ما نیز ضروری به نظر می‌رسد. 

برخی از کارشناسان معتقدند اگر همین حالا برای افزایش تعداد سالمندان، برنامه‌هایی در نظر گرفته نشود به‌زودی با یک بحران جدی مواجه خواهیم شد.

درحال حاضر بیش از ۱۰درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و باتوجه به آمار، پیش‌بینی شده است در سال ۱۴۲۰ حدود ۲۰درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد که باید به نیازهایشان ازجمله بیمه، خدمات در زمینه‌های مختلف از جمله مسکن پاسخ داده شود.

حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه تهران در حوزه جمعیت در آستانه بحران است که می‌توان از آن به ابر بحران نام برد، زیرا در جوانی جمعیت وضعیت خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه متوسط ۱۳ درصد تهرانی‌ها سالمند محسوب می‌شوند گفت: اگر اقدام عاجل و موثر انجام ندهیم درصد سالمندان قابل توجه خواهد شد.

صاحب در خصوص میزان سالمندان در مناطق مختلف تهران گفت: درصد سالمندان در مناطق تهران متفاوت است به صورتی که در منطقه ۱، ۳، ۶، ۲۱ بیشترین تعداد سالمند را در تهران دارند و حدود ۱۶ درصد جمعیت سالمندان تهران را دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • عکس| برترین پنالتی زن‌های تاریخ فوتبال کدام بازیکنان هستند؟
  • تبریک تولد نوید محمدزاده به همسرش | عکس
  • نیازمندی های نکونام برای جاودانه شدن در فوتبال ایران؛ برد، برد و برد!
  • آغاز عملیات اجرایی هدایت آب‌های سطحی استان یزد
  • آغاز عملیات اجرایی هدایت آب‌های سطحی چهارراه شهدای محمودآباد
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم (ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه‌ای انجام می‌شود