Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@02:37:11 GMT

وجوه اهمیت آیه مباهله چیست؟

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۴۶۸۶

وجوه اهمیت آیه مباهله چیست؟

به گزارش خبرنگار مهر، امروز دوم مرداد ماه مقارن با ۲۴ ذی الحجة و روز مباهله است. یکی از مهمترین وقایعی که در دوران حیات طیبه رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) اتفاق افتاده، واقعه مباهله حضرت با مسیحیان نجران است. واقعه مباهله پیامبر خاتم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) با علمای مسیحی نجران، در ۲۴ ذی الحجة سال نُهم هجری، نزدیک شهر مدینه اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت واقعه به اندازه‌ای است که علمای شیعه و اهل سنت به بررسی آن پرداخته‌اند؛ اما آنچه بیشتر بر اهمیت آن می‌افزاید، نقش و جایگاه امیرالمومنین (علیه‌السلام) در این اتفاق مهم است.

علمای مذاهب اسلامی و دانشمندان مشهور شیعه و اهل سنت، شأن نزول آیه ۶۱ سوره آل عمران، (آیه مباهله) را به عنوان سندی قوی بر اثبات افضلیت امیرالمومنین (علیه‌السلام) بر می‌شمرند. خدای رحمان در قرآن کریم می‌فرماید: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ (آل عمران/۶۱) هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت کنیم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.»

آیه مباهله به دو جهت دارای اهمیت فراوان است:

اول

حضور امیرالمومنین (علیه‌السلام) در این واقعه مهم، علاوه بر آنکه به جهت اثبات نبوت پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بوده، به جهت تصدیق رسالت حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز بوده است؛ نکته مهم آنجاست که با وجود اصحاب و شیوخ و ریش سفیدانی از مهاجرین و انصار ساکن مدینه و یا حضور رزمندگان غزوات بدر و احد، خداوند متعال امر می‌فرماید تا امیرالمومنین (علیه‌السلام) به عنوان شاهد بر نبوت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و تصدیق رسالت حضرت در مقابل علمای مسیحی و اسقف اعظم مسیحیان نجران که نماینده کلیسای روم بوده، با پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) همراه شده و مباهله کنند.

در حقیقت شاهد رسالت، همان کسی است که در مقابل موجودات عالم هستی جایگاهی از سوی خداوند به او عطا شده که شأن و مقام و موقعیتش به اندازه و قدری است که بتواند شهادت به رسالت دهد. با توجه به این آیه مبارکه تنها امیرالمومنین (علیه‌السلام) به عنوان نفس رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) چنین موقعیتی را داشته‌اند و سایر اصحاب و مسلمانان نزد خداوند متعال این اعتبار را نداشتند. شاید این پرسش پیش آید که اگر بعضی از چهره‌ها همانند جناب جعفر طیار در آن روز در قید حیات بودند، حضرت ایشان را به همراه خود برای مباهله می‌بردند.

در پاسخ گفته می‌شود، جایگاه صحابی جلیل القدر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نزد خدا و رسولش بسیار بالا و با عظمت است و قطعآً دعای ایشان هم مستجاب بوده، اما برای مباهله فقط مبحث اجابت دعا و یا محقق شدن نفرین در حق مسیحیان نبوده که گفته شود جعفر طیار (علیه‌السلام) دعایش مستجاب می‌شده، بلکه همانگونه که گفته شد، قرار بر آن بوده شخصیتی که بتواند شهادت بر مقام رسالت بدهد، حضور داشته باشد که حتی با حضور فراوانی اصحاب و به فرض حضور حضرت جعفرطیار، تنها امیرالمومنین (علیه‌السلام) چنین جایگاهی را داشتند. همچنین اگر قرار بر اجابت دعا باشد، آیا می‌توان ادعا کرد که اجابت دعای دیگران بر اجابت دعای پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) مقدم شود؟

قطعاً حضور اشخاص دیگر در کنار رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به جهت اجابت دعا نبوده، بلکه دعای رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر دعای سایر اصحاب مقدم است. همچنین در هیچکدام از آیات قرآن کریم و احادیث معتبر در کتب شیعه و اهل سنت از جناب جعفر طیار و یا دیگر صحابه به عنوان نفس و جان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) یاد نشده و تنها بر اساس آیه مباهله، امیرالمومنین (علیه‌السلام) نفس و جان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) معرفی شده‌اند.

دوم

رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بارها از میراث گرانبهای خود که همان کتاب خدا و اهل بیت (علیهم‌السلام) است، یاد کرده اند. احمد بن حنبل یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت، در کتاب خود به نقل از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌نویسد که حضرت فرمودند: «من دو ثقل در میان شما قرار می‌دهم؛ اولینِ از آن دو، بزرگ‌تر از دیگری است؛ این همان کتاب خداست که مانند ریسمان محکمی از آسمان به جانب اهل زمین کشیده شده و دومین آن عترت، یعنی اهل بیت من هستند؛ این دو از هم جدا نمی‌شوند، تا در کنار حوض کوثر به من ملحق شوند .»(۱)

در اینجا یک پرسش پیش می‌آید؛ منظور از اهل بیت در کلام پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) چه کسانی هستند که به عنوان ثقل اصغر در کنار حوض کوثر به نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) ملحق می‌شوند؟

در پاسخ به این پرسش، مسلم بن حجاج نیشابوری محدث مشهور اهل سنت در کتاب صحیح خود که جایگاه بی‌نظیری در بین علما و محدثین اهل سنت دارد، با ذکر بیان فضائل امیرالمومنین (علیه‌السلام) از زبان سعد بن ابی‌وقاص می‌نویسد: «هنگامی که آیه مباهله نازل شد، پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم‌السلام) را فرا خواندند و فرمودند پروردگارا! اینان اهل بیت من هستند .»(۲)

با در نظر گرفتن آیه مباهله و در کنار آن، حدیث صحیح السندی که مسلم نیشابوری بیان کرده، انحصار صفت نفس و جان پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای وجود مبارک امیرالمومنین (علیه‌السلام) و همچنین مقام شاخص اهل بیت رسالت بودن و به تبع آن، اثبات آیه تطهیر که دوری از هرگونه رجس و پلیدی برای اهل بیت (علیهم‌السلام) است، مشخص می‌شود امیرالمومنین (علیه السلام) شامل صفاتی بودند که همانند آن صفات و ویژگی‌ها برای خاتم الأنبیاء محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز بوده است.

در نتیجه، شبیه‌ترین افراد به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) تنها امیرالمومنین (علیه‌السلام) است و اگر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از جانب خداوند شایسته خلافت و حکمرانی هستند، امیرالمومنین (علیه‌السلام) نیز به دلیل همانندی خاص به حضرت، این شایستگی الهی را با خود دارند.

در انتهای کلام، سخنی از مفسر کبیر اهل سنت جارالله زمخشری بیان می‌شود که در این سخن نیکو، حقایقی بیان شده که جای تأمل فراوان است. او می‌نویسد: «همراهی حضرت علی (علیه‌السلام) با رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در واقعه مباهله، فضیلت والایی است که بالاتر از آن برای اثبات عظمت اهل کساء (علیهم‌السلام) بر دیگران، هیچ فضیلتی وجود ندارد و همانا علت حضور حضرت علی (علیه‌السلام) در مباهله، برهانی واضح برای تصدیق صحت رسالت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است .»(۳) طبق نظر زمخشری، این فضیلت آن قدر کامل و جامع است که هیچ مسلمانی از صدر اسلام تاکنون، توان برابری با افضلیت امیرالمومنین (علیه‌السلام) را ندارد.

پی‌نوشت:
۱. مسند أحمد، أحمد بن حنبل، ج ۳، ص ۱۴، مؤسسة قرطبة – مصر، ۱۴۲۱ ه ق
۲. صحیح مسلم، مسلم بن حجاج نیشابوری، ج ۴، ص ۱۸۷۱، دار إحیاء التراث العربی – بیروت، ۱۴۱۷ ه ق. «عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدِ بْنِ أَبِی وَقَّاصٍ … «اللهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهلی.»
۳. زمخشری، الکشاف، ج ۱، ص ۳۶۸، دار الکتاب العربی – بیروت، چاپ سوم، ۱۴۰۷ ه.

کد خبر 5544698 سمانه نوری زاده قصری

منبع: مهر

کلیدواژه: قرآن کریم حضرت علی فاطمه مباهله قرآن کریم نشست علمی عید غدیر 1401 مباهله حوزه علمیه قرآن شیعه هیات مذهبی محرم 1401 مسجد سازمان تبلیغات اسلامی طلاب مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مدینه صلی الله علیه وآله علیهم السلام علیه السلام آیه مباهله رسول خدا اهل سنت اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۴۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود

اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403، از ساعت 10 صبح، عزاداران مکتب جعفری به سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام برای بیست‌و‌چهارمین سال برگزاری تجمع در میدان صادقیه، جمع شده و به اقامه عزا می‌پردازند.

در این مراسم که با قرائت قرآن توسط استاد هادی موحد امین و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی همراه خواهد بود، مادحین حاج سعید حدادیان، حاج امیر عباسی، حاج عبدالرضا هلالی، کربلایی علی پورکاوه و کربلایی محمدحسین حدادیان، در عزای این امام همام مداحی خواهند کرد.

تشییع پیکر مطهر شهید گمنام،  فعالیت ده‌ها موکب مردمی، حضور دستجات عزاداری از مساجد و هیئت‌های شمال‌غرب تهران در این اجتماع از موارد دیگر این رویداد مذهبی مهم در پایتخت خواهد بود.

در راستای اجرای این اجتماع، محدودیت‌های ترافیکی نیز از طریق پلیس راهور اعمال خواهد شد که متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • اکسيري که قهرمانان را جاويدان مي کند
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟