حرفهای پژمان بازغی درباره دستمزدهای نجومی در فوتبال | با دستمزد یکی از بازیکنان سرخابی میشود ۱۰ مستند ورزشی ساخت
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۱۵۰۲
به گزارش همشهری آنلاین، سیزدهمین دوره جشنواره فیلمهای ورزشی ایران با حمایت کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، فدراسیون ورزش زورخانهای و کشتی پهلوانی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی وزارت ارشاد در بخش خصوصی و به همت موسسه فرهنگی هنری خانه هنر خیام از ۲۷ تیرماه ۱۴۰۱ به مدت ۳ روز برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
باشگاه های ورزشی کار فرهنگی نمیکنند
پژمان بازغی، بازیگر سریالهای آژانس دوستی، افرا و مرد هزار چهره با بیان این که سینمای ورزشی در کشور ما نادیده گرفته شده است اظهار کرد: همه باشگاههای ورزشی ایران نام فرهنگی را دارند؛ ولی هیچ وقت کار فرهنگی نمی کنند. چون بودجه ای برای آن تعریف نمیشود. خیلی از تیم های صنعتی ما در لیگ برتر بسیار پولدار هستند. آنها فقط پول سفر و دستمزد بازیکنان را می دهند اما بخشی از بودجه را باید صرف فرهنگ کنند.
اگر ستاره تیم سپاهان، دستمزد خود را به بخش فرهنگی باشگاه بدهد، حداقل می شود ۱۵ فیلم مستند از اسطورههای باشگاه ساخت. با دستمزد یک بازیکن استقلال یا پرسپولیس میشود ۱۰ فیلم مستند درباره زندگی اسطورههای این دو تیم ساخت. در بخش فرهنگی باشگاه پرسپولیس چه اتفاق هایی می افتد؟ هیچ وقت از این بخش پرسیده اند که آیا این لباس بازیکنان مناسب است یا نه؟ وزیر ورزش چند مشاور سینمایی دارد؟ چند نفر از سینماگران به وزرای ما مشاوره سینمایی می دهند؟ متاسفانه چنین ساختاری وجود ندارد.
چرا بار فیلمسازی بر دوش وزارت ارشاد است؟
بازغی افزود: امسال در جشنواره خیلی شاهد فیلمهای ورزشی نبودیم. چون بخش فرهنگی جدا از بخش ورزشی دیده می شود در حالی که به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تشخیص بدهد که فلان فیلم از بودجه کدام وزارتخانه ساخته شود. چنین ساختاری وجود ندارد. بار مسئولیت همه فیلمسازی کشور بر دوش وزارت ارشاد است که درست نیست. باید در هیات دولت تصمیماتی گرفته شود و بودجه ای جداگانه برای فیلمسازی اختصاص داده شود.
فیلمسازانی که می خواهند در حوزه محیط زیست، ورزش، پزشکی، انرژی و سایر حوزه ها فیلم بسازند، باید به وزارتخانه مربوطه مراجعه کنند. وزارت ارشاد نمی تواند به تنهایی بار فرهنگی همه وزارتخانه ها را به دوش بکشد باید همه وزارتخانه ها بودجه فیلمسازی داشته باشند
عضو هیات داوران سیزدهمین دوره جشنواره فیلمهای ورزشی ایران با بیان این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید هماهنگ کننده سایر سازمان ها در زمینه بودجه فرهنگی باشد، توضیح داد: متاسفانه بودجه های فرهنگی به همایش ها و اتفاقات روابط عمومی ها تخصیص پیدا می کند. وزارت ارشاد نمی تواند به تنهایی بار فرهنگی همه وزارتخانه ها را به دوش بکشد. باید همه وزارتخانه ها بودجه فیلمسازی داشته باشند.
وزارت ورزش باید بودجهای تخصیص بدهد که فیلم های ورزشی ساخته شود. الان در حوزه پزشکی اگر بخواهیم فیلم بسازیم ما باید خودمان به فکر بودجه باشیم در حالی که وظیفه وزارت بهداشت انجام این کار است. وزارت ورزش باید بودجه ای تخصیص دهد تا در طول سال فیلم های ورزشی ساخته شود. همه فیلمها که نباید هنری و تجاری باشد. برخی فیلم ها در دل تاریخ ثبت میشود.
فیلم «لایه های دروغ» باید در جشنواره ورزشی دیده میشد
این بازیگر با اشاره به تعدادی از فیلمهای جشنواره امسال توضیح داد: امسال فیلم تختی ساخته بهرام توکلی را در جشنواره داشتیم که بسیار ارزشمند بود. من به عنوان کسی که ۳۰ سال است در حوزه سینما کار میکنم، سختی های این کار را می فهمم. فیلم لایه های دروغ ساخته رامین سهراب را دیدم که به نظر من در ژانر فیلم های ورزشی بسیار زحمت کشیده بودند. آنها سعی کردند حرکت های رزمی داشته باشند. البته آن فیلم مربوط به جشنواره فجر نبود و جای آن در جشنواره ورزشی است.
بازغی درباره معیارهایش برای داوری آثار توضیح داد: من سعی کردم فیلم ها را از لحاظ ورزشی نگاه و داوری کنم. به هر فیلمی که بیشتر مرتبط به ورزش بود، امتیاز بیشتری دادم. در بخش خارجی چند فیلم داشتیم که از نظر من خیلی ورزشی محسوب نمی شد. چند فیلم هم به طور مستقیم به قهرمانان ورزشی میپرداخت.
۱۵ فیلم درباره اسطورههای ورزشی در وزارت ورزش
بازغی با تاکید بر این که مردم ما بسیاری از قهرمانان شهر خودشان را نمی شناسند، گفت: مثلا خیلیها نمی دانند کریم باوی کیست. وظیفه وزارت ورزش این است که بودجه ای را کنار بگذارد، فیلمسازان را دعوت کند و بگوید امسال درباره ۱۵ اسطوره ورزشی فیلم بسازید. امسال فیلمی به نام بیرو را در جشنواره فیلمهای ورزشی داریم. مشخص است که کارگردان به اندازه بودجه اش فیلم ساخته است.
باید کمک وزارت ورزش در کنار این فیلم باشد. چون دقیقا زندگی نامه یک فوتبالیست را تعریف می کند که در جام جهانی تاثیرگذار بود. چرا فارابی باید به این فیلم کمک کند؟ وظیفه فارابی چیز دیگری است. مشخص است که کارگردان فیلم «بیرو» به اندازه بودجه اش فیلم ساخته است. چرا فارابی باید به این فیلم کمک کند؟ وظیفه فارابی چیز دیگری است
بازیگر فیلمهای سمفونی نهم و تیغ و ترمه با بیان این که در کشور ما خیلی کم به فیلم ورزشی پرداخته شده است، تاکید کرد: ما تجربه این شکل فیلمسازی را نداریم. سرمایه گذار دوست دارد فیلم کمدی بسازد و برگشت سرمایه داشته باشد. چه کسی باید متولی این قضیه باشد؟ همه دنیا درباره اسطوره هایشان فیلم می سازند و یک جریان امیدبخشی از این فیلم ها حمایت میکند و می گوید ای مردم شما هم می توانید استیو جابز و فلان خواننده بشوید ولی در ایران همه نگاه ها به سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وزارت ارشاد باید فیلمنامه را تایید کند و شما را به وزارتخانه علوم یا ورزش بفرستد. راجع به کریستین رونالدو چند باشگاه هر کدام از نگاه خودشان مستند ساخته اند. شما وجوه مختلفی از یک قهرمان را در این فیلمها می بینید. برای این کار وقت و انرژی گذاشته شده است. ما چند تا علی دایی، خداداد عزیزی و بهداد سلیمی داریم؟ دولت متولی نگهداری سرمایههایش است. راجع به وحید شمسایی مستندی ساخته نشده است، با این که او آقای گل آسیا و جهان در رشته فوتسال است.
فیلمهای ورزشی امیدبخش هستند
عضو هیات داوران سیزدهمین دوره جشنواره فیلمهای ورزشی ایران افزود: در کشور ما برخی از جوانان به دلیل مشکلات ناامید هستند. فیلمهای ورزشی فیلمهای امیدبخشی هستند و می توانند به جوانان کمک کند که به خودباوری برسند. در تمام باشگاه های بزرگ جهان به جای این که ورزشکاران در اردو به بازی های رایانه ای بپردازند، برای آنان فیلم های ورزشی امیدبخش پخش می کنند. این موارد در دنیا تجربه شده است. قرار نیست ما تجربه را دوباره تجربه کنیم. ما قرار است از این تجربیات استفاده کنیم.
وی با بیان این که همه اتفاقات سینمایی بر عهده وزارت ورزش و فارابی نیست گفت: چرا وقتی قرار است فیلمی درباره شهر ساخته شود، شهرداری می گوید ما بودجه نداریم؟ چرا وزارت بهداشت برای ساخت فیلم درباره پرستاران پول ندارد؟ بعد میبینید سیلی از تیزرهای تلویزیونی برای نهادهای مختلف پخش میشود در حالی که این حق فیلمسازان است که جشنواره موضوعی فیلم کوتاه و فیلم بلند داشته باشند. مثلا می توانند یک جشنواره فیلم کوتاه درباره کمبود آب و خشک شدن دریاچه ارومیه برگزار کنند.
این فیلم ها گیشه ندارند. بخش خصوصی هم سرمایه گذاری نمی کند. وزارت ارشاد باید این قانون را در هیات دولت به تصویب برساند و این مطالبه گری را از همه دستگاهها داشته باشد که در این زمینه بودجه فیلمسازی تخصیص دهند. وزارت ورزش باید بودجهای تخصیص دهد که فیلمهای ورزشی ساخته شود. در واقع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک دستگاه هماهنگ کننده است.
بازیگر فیلمهای کافه ستاره، بارکد و اسرافیل افزود: شاید یک فیلمنامه نویس بخواهد درباره یک سد فیلمی بسازد. باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه آن را فراهم کند. بعد از ۴۰ و چند سال که از تاسیس وزارت ارشاد می گذرد، این مسائل باید جا افتاده باشد. این وزارت خانه بودجه محدودی دارد و به تنهایی نمی تواند فیلم بسازد. از ۲۰۰ فیلمی که در طول سال ساخته میشود فقط ۲۲ فیلم راهی جشنواره فجر می شود. بقیه فیلمها باید کجا دیده شود؟ جشنواره های موضوعی مختلف باید توسط وزارتخانه ها برگزار شود ولی در چند سال گذشته این بودجه ها نادیده گرفته شده است.
کد خبر 692671 منبع: ایرنا برچسبها جشنوارههای بینالمللی کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران ورزشمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: جشنواره های بین المللی کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران ورزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره فیلم های ورزشی همه وزارتخانه ها ورزشی ایران داشته باشند وزارت ارشاد وزارت ورزش ورزشی ساخت ساخته شود بودجه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۱۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تندیسهای طلایی در دست راویان حقیقت
جشنوارهها عموما عامل انگیزشی بسیار قوی برای تولیدکنندگان آثار رسانه ای، هنری و پژوهشی هستند که این تولید کنندگان تلاش دارند تا علاوه بر محک خود در بستر جشنواره با تنوع تولید و اندیشه و دیدگاههای متفاوت نیز در موضوعات مورد علاقه خود بیشتر آشنا شوند و بر وجوه آموزشی موجود در جشنوارهها در کنار مباحث رقابتی توجه دارند.
امروز، معاونت صدای رسانه ملی به مأمن و مرکز مهم در زمینه مستندسازی تبدیل شده و حامی جدی مستندسازان است. مروری بر آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره پژواک و اذعان داوران در این عرصه به خوبی اثبات میکند بسیاری از برنامه سازان پیشکسوت و جوان در حوزه مستندسازی آثار فاخر و تأثیرگذاری را ساخته و به سراغ سوژههای ناب برای مستندسازی رفتند.
جشنواره مستند رادیویی پژواک محملی شده تا قالب مستندسازی در رادیو احیا شود و مستندسازان رادیویی در فضایی سالم با یکدیگر رقابت کنند. همچنین در سایر شبکهها نیز فضای مناسبی برای پخش آثار شاخص و برتر مستند ایجاد کرده است. نتیجه این است که امروز، برنامههای مستندمحور رادیو، پرشنونده هستند و به واسطه رادیو، مستندها جایگاه ویژهای نزد ذائقه مردم یافته است.
از سوی دیگر جشنواره پژواک فرصتی فراهم کرده تا مردم هم در این جشنواره سهمی داشته باشند. هدف از این بخش، افزایش تعامل میان برنامه سازان و مخاطبان و از سوی دیگر شناسایی افراد مستعد در این حوزه است. همچنین آثار قابل داوری در بخش مردمی نسبت به دورههای گذشته به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته و این نشان میدهد مردم علاقمند به این قالب از برنامه سازی هستند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی شده گونههای راحت مستند (مستند روایی و گزارشی) گذاشته شود تا علاقمندان به این عرصه وارد میدان شوند. بخش مردمی جشنواره پژواک در راستای نگاه تحولی معاونت صدا مبنی بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است که این نگاه به جد دنبال میشود.
در واقع ایجاد فضای تعاملی میان مردم و مستندسازان و احترام به نظر و علاقه شنوندگان رادیو هم از دیگر مزیتهای این رویداد است. جشنواره مستند پژواک نیز همچون بسیاری دیگر از جشنوارههای رادیو با مشارکت عموم مردم برگزار میشود. به این ترتیب که برای همه مردم این امکان فراهم شد تا بهترین فیلمهای مستند از نگاه خود را انتخاب و در این جشنواره شرکت دهند. بدون تردید نظرات مردمی نیز به تقویت فعالیت رادیو در زمینه تولید و پخش آثار مستند کمک میکند.
از سوی دیگر دوری از کلیشههای رایج، خلق و اجرای طرحهای نو، تحولی عمیق در محتوا و اضافه شدن بخشهای ویژه همچون وعده صادق و... حاصل توجه جشنواره پژواک در سومین دوره است.
مراسم افتتاحیه این جشنواره همزمان با سالروز ۸۴ سالگی رادیو برپا شد و برگزیدگان بخشهای برنامههای مستمر، مستندهای مستمر، مشاغل و مستندنگاری اعلام شدند. اکنون که به روزهای اختتامیه نزدیک میشویم، قرار است برگزیدگان راویان حقیقت در بخشهای اصلی، ویژه و مردمی اعلام شود و تندیسهای طلایی در دستان راویان حقیقت در رادیو قرار بگیرد.