Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@05:51:19 GMT

نخ خوراکی نبات تولید شد

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۸۹۹۲

نخ خوراکی نبات تولید شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، دکتر قدیر رجب زاده رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: نبات یک محصول نام آشنای صنعت قنادی ایران است که از دیرباز در ایران تولید می‌شده و ایران به عنوان پل ارتباطی این تکنولوژی بین اروپا، آسیا و آمریکا شناخته شده است.

وی با بیان اینکه این محصول در ایران با تنوع طعم و شکل تولید می‌شود، گفت: در این میان مصرف نبات زعفرانی از جذابیت بیشتری در دنیا برخوردار بوده اما در حال حاضر تولید و مصرف آن با مشکلاتی مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رجب زاده افزود: در همین راستا، محققان این پژوهشگاه موفق شدند که نخ خوراکی برای استفاده در نبات را به تولید برسانند.

دکتر ابراهیم فولادی مجری این طرح در مورد ضرورت انجام این پژوهش نیز بیان کرد: در فرآیند تولید نبات زعفرانی، اضافه کردن زعفران به شربت شکر و قرارگرفتن آن در معرض حرارت می‌تواند باعث کاهش کیفیت متابولیت‌های زعفرانی آن شود.

عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هدر رفت زعفران باقی مانده در شربت زعفران و تاثیر منفی آن در فرآیند کریستالیزاسیون نبات را از دیگر مشکلات تولید نبات دانست و افزود: هنگام مصرف شاخه نبات، باقی مانده نخ پنبه ای یا پلاستیکی اثر ناخوشایندی برای مصرف کننده دارد که استفاده از نخ خوراکی زعفرانی می تواند به عنوان راه حل مشکلات شرح داده شده محسوب شود و با این روش می توان با محافظت از ترکیبات زعفران در دماهای بالای تولید نبات، محصولی سلامت محور، اقتصادی و مورد پسند جامعه تولید کرد.

فولادی با بیان اینکه این صنعت نیاز به حمایت دولت برای افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد، ادامه داد: صنعت نبات با سرمایه اولیه کم ضمن ایجاد اشتغال بالا، با جلوگیری از خام فروشی زعفران قابلیت ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری برای کشور را دارد.

وی در مورد نخ خوراکی تولید شده در این کار پژوهشی افزود: در ساختار این محصول پژوهشی – کاربردی علاوه‌بر کربوکسی متیل سلولز از پروتئین و عصاره زعفران نیز استفاده شده که با وجود ایجاد ساختار فیزیکی مناسب برای تحمل شرایط دمایی و ویسکوزیته بالا، خوراکی بوده و می‌تواند در تهیه محصولات غذایی دیگر نیز استفاده شود.

فولادی گفت: این محصول دانش بنیان مورد توجه بخش خصوصی قرارگرفته و تولید صنعتی این محصول جدید، تنها نیازمند تغییراتی جزئی در تجهیزات تولید نبات است.

کد خبر 5546919 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: صنایع غذایی تولید دانش بنیان حاکمیت سایبری تحقیقات علمی فناوری نانو اینترنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری فضایی شرکت دانش بنیان ماهواره نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عیسی زارع پور گوگل هوش مصنوعی شرکت اسپیس ایکس تولید نبات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۸۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به اینکه از محل صادرات ۵۰۰ هزار تن محصول تولیدی در سال ۱۴۰۲، ۴۰۰ هزار میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده است، گفت: دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت برای تولید محصولات باکیفیت امسال به بهره‌برداری می‌رسد که نقشی مهم در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سبد صادراتی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، فرهاد امین‌دهقان در نشستی خبری که ظهر امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) با حضور اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد، بیان کرد: این شرکت سال گذشته با ۱۰۰ درصد ظرفیت، ۷۴۶ هزار تن تولید محصول داشته که از این مقدار ۵۰۰ هزار تن آن به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار صادر شده است.

وی همچنین با اشاره به تمرکز این شرکت برای به‌دست آوردن بازار آفریقا گفت: این شرکت هم‌اکنون محصولات خود را به ۱۱ کشور دنیا از جمله هند، چین، امارات،‌ کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌کند.

مدیرعامل نفت سپاهان با تأکید بر اینکه تولید محصولات باکیفیت در نفت سپاهان در اولویت اصلی قرار دارد،‌ افزود: این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در منطقه خاورمیانه، کیفیت را به جای تنوع محصولات سرلوحه کار خود قرار داده است.

امین‌دهقان در تشریح گزارش عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ تأکید کرد: شرکت نفت سپاهان پارسال ۲۴۰ هزار تن محصول را در بازار داخل عرضه کرد.

پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ پروژه مهم صادراتی نفت سپاهان

وی همچنین از بهره‌برداری از دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پروژه‌های FRW (پارافین‌های مدیکال گرید) و TDAE (تولید روغن فرآیند سبز) هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل نفت سپاهان همچنین از تشکیل معاونت طرح و توسعه برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اعلام کرد: هدف از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، افزون بر افزایش کیفیت محصولات، تولید محصول خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهینامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

به گزارش شانا، شرکت نفت سپاهان از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده روغن پایه گروه یک در خاورمیانه است و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن روغن و انواع فرآورده مازاد بر نیاز کشور را به کشورهای شرق آسیا، هند، امارات و... صادر می‌کند.

دیگر خبرها

  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل لو رفت!
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل