Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@10:13:01 GMT

مواد غذایی مناسب برای لاغر شدن

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۱۹۹۴

هیچ ماده غذایی وجود ندارد که چربی‌های اضافه بدن را از بین ببرد، اما با انتخاب خوراکی‌های سالم می‌توانید به خودتان در لاغر شدن کمک کنید. ناطقان: اگرچه فقط کاهش وزن، سلامتی بدن را تضمین نمی‌کند، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن ناسالم نیز جلوی بسیاری از بیماری‌های مرتبط با چاقی را می‌گیرد. اگر دوست دارید لاغر شوید و لاغر بمانید، بهترین روش، انتخاب مواد غذایی سالم و سیرکننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کاهش وزن با این مواد غذایی
مواد خوراکی زیر شما را در مسیر کاهش وزن کمک می‌کنند:
۱. دانه چیا

وقتی صحبت از کاهش وزن است، فیبر حرف اول را می‌زند. فیبر ماده خوراکی سیرکننده است و از سرعت هضم غذا می‌کاهد و ما را مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. وقتی از کاهش وزن صحبت می‌کنیم، کاهش مقدار کالری مصرفی بسیار مهم است.

تقریبا ۲ قاشق غذاخوری دانه چیا، ۴۰درصد از نیاز روزانه فیبر بدن را تامین می‌کند. می‌توانید هنگام صبحانه، همراه با مربای توت فرنگی، پودینگ و البته میان‌وعده‌های روز دانه چیا مصرف کنید.

۲. ماهی‌های چرب

غذا‌های دریایی سرشار از پروتئین هستند و در کاهش گرسنگی موثرند و شما را ساعت‌ها سیر نگه می‌دارند. درضمن غذا‌های دریایی حاوی اسید‌های چرب ضروری همچون امگا۳ هستند که در سالم نگهداشتن قلب و مغزتان موثرند.
۳. سبزیجات چلیپایی

کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و برگ‌های سبز تیره مانند کلم‌پیچ از خانواده سبزیجات چلیپایی هستند. بررسی‌های علمی نشان داده، این نوع سبزیجات فواید بسیاری برای بدن دارند. سبزیجات چلیپایی از خطر ابتلا به سرطان و التهاب می‌کاهند.

این سبزی‌ها به دلیل اینکه کربوهیدرات و کالری کمی دارند، بهترین مواد خوراکی غیرنشاسته‌ای برای افزودن به رژیم غذایی کاهش وزن هستند. در ضمن از سبزیجات چلیپایی می‌توان در تهیه انواع سالاد‌ها یا اسموتی‌ها استفاده کرد.
۴. غلات کامل

بسیاری از افراد تصور می‌کنند وقتی می‌خواهند وزن کم کنند باید از مواد خوراکی نشاسته‌ای مانند پاستا، نان و برنج دست بکشند. اما خوشبختانه می‌توانیم با مصرف غلات کامل، مواد نشاسته‌ای را همچنان در رژیم غذایی خود حفظ کنیم.

غلات کامل مانند ماکارونی سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و کینوآ حاوی فیبر فراوان هستند و مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی ما را مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند.

مواد غذایی مناسب برای لاغر شدن

علاوه‌بر این، بدن و مغزمان ترجیح می‌دهند انرژی خود را از کربوهیدرات‌ها به‌دست آورند، بنابراین مصرف این غلات در کنار پروتئین و چربی‌های سالم از اشتهای ما برای خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و شکر (مواد غذایی چاق‌کننده) می‌کاهد و در نهایت از وزن‌مان کاسته می‌شود.
۵. سیب

میوه‌ها همانند سبزی‌ها مواد خوراکی مناسبی برای کاهش وزن هستند. در این میان سیب از تمام میوه‌های دیگر در دسترس‌تر است و می‌توان آن را هفته‌ها در یخچال، بدون اینکه خراب شود، نگه داشت. سیب به دلیل فیبر و آب فراوانی که دارد، سیرکننده است.

بررسی‌ها نشان داده این میوه در کاهش وزن موثر است. سیب را می‌توانید با سالاد، سوپ و اسموتی‌های مختلف مصرف کنید. البته فراموش نکنید که سیب را با پوست بخورید تا از تمام فواید آن بهره‌مند شوید.
۶. غذا‌های تخمیری

تعادل سالم باکتری‌ها در روده، نه‌تنها سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می‌دارد، بلکه در چربی‌سوزی بدن هم موثر است.

برای کاهش وزن علاوه‌بر مصرف پروبیوتیک‌ها، باید از مواد خوراکی پری‌بیوتیک‌ها هم استفاده کرد. پری‌بیوتیک‌ها مانند موز، مارچوبه، حبوبات و پیاز برای سلامت باکتری‌های روده ضروری‌اند. از منابع غنی پروبیوتیک‌ها هم باید به کفیر، ماست و کلم ترش اشاره کرد.
۷. پسته

در برنامه‌های رژیمی کاهش وزن می‌توان از انواع آجیل‌ها استفاده کرد. این خوراکی‌ها به لطف وجود چربی‌های سالم، فیبر و پروتئین، سیرکننده هستند. اما هنگام مصرف آجیل نباید در آن زیاده‌روی کنید، زیرا در آن‌صورت نتیجه عکس می‌دهد و به جای کاهش وزن، چاق‌تان می‌کند.

هر وعده آجیل -حدود یک‌چهارم فنجان- تقریبا ۱۶۰ تا ۲۰۰ کالری دارد. از میان آجیل‌ها، پسته کم‌کالری‌ترین است. پسته علاوه‌بر طعم خوبی که دارد، از فرد در برابر ابتلا به دیابت نوع۲ مراقبت کرده و سطح کلسترول خون را بهبود می‌بخشد.
۸. آووکادو

آووکادو را تقریبا در هر برنامه غذایی می‌توان قرار داد. در واقع چربی‌های سالم و فیبر موجود در آن و همینطور بافت کره‌ای آووکادو به غذا طعم و غلظت خوبی می‌دهد.

با وجود اینکه آووکادو ، بیش از هر میوه دیگر کالری دارد، می‌توان با مصرف مقدار کنترل‌شده آن همراه با رژیم غذایی سالم، احساس سیری بیشتری داشت. به همین دلیل اگر می‌خواهید کاهش وزن سالمی داشته باشید، از این میوه استفاده کنید.

از دیگر مواد خوراکی که می‌توانید در برنامه غذایی کاهش وزن داشته باشید، باید به شکلات تلخ، سینه مرغ یا گوشت قرمز کم‌چرب، تن ماهی، عدس، انواع سوپ‌های سبزیجات، پنیر کاتج (سرشار از پروتئین)، فلفل چیلی، گریپ‌فروت و ماست یونانی کامل اشاره کرد.

با افزودن این مواد خوراکی به برنامه غذایی سالم‌تان می‌توانید امید داشته باشید، پس از یک دوره کوتاه لاغر شوید.

البته مهم‌ترین مساله‌ای که موقع کاهش وزن باید در نظر بگیرید کالری مصرفی روز است. اگر مقدار کالری مصرفی‌تان بیشتر از فعالیت‌های روزمره‌تان باشد، نه‌تنها نمی‌توانید وزن کم کنید، بلکه چاق‌تر هم می‌شوید. درضمن هنگام کاهش وزن، علاوه‌بر رژیم غذایی مناسب باید روزی نیم ساعت ورزش کنید تا به وزن دلخواه برسید. منبع: عصر ایران برچسب ها: مواد غذایی ، لاغرش دن ، اضافه وزن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مواد غذایی اضافه وزن مواد خوراکی مواد غذایی رژیم غذایی کاهش وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۱۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟

 به گزارش تابناک، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و حبوبات، ماهی و چربی‌های سالم، می‌تواند به تقویت عملکرد حافظه کمک کند. بررسی‌ها حاکی از آن است که تغذیه مناسب برای بهبود توانایی به یادآوری جزئیات است. در ادامه این مقاله، به معرفی و تحلیل مواد غذایی موثر در تقویت حافظه خواهیم پرداخت.
 

میوه‌ها و تأثیرات بر حافظه
به گزارش فرطب، میوه‌ها به ویژه توت‌ها، به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارند، نقش مهمی در حفاظت مغز از آسیب‌های اکسیداتیو و پیشگیری از زوال عقل ایفا می‌کنند. زغال‌اخته به خصوص غنی از آنتوسیانین است و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. انگور و هندوانه نیز به ترتیب به دلیل داشتن رسوراترول و لیکوپن، موثر در تقویت حافظه هستند. آووکادو نیز با چربی‌های سالم خود، به بهبود سطح کلسترول و عملکرد مغز کمک می‌کند.

سبزیجات برگ دار و تقویت حافظه
سبزیجات تیره و برگ‌دار، منابع عالی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C هستند و در پیشگیری از از دست دادن حافظه ناشی از پیری مفیدند. چغندر، که غنی از نیترات است، به گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز کمک می‌کند. این سبزیجات، به ویژه در کاهش التهاب و بهبود گردش خون در مغز نقش دارند.

غلات کامل و حبوبات در تغذیه
غلات کامل و حبوبات مانند گندم پرک، کوسکوس، نخود و جو دوسر، منابع غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده و ویتامین B هستند. این مواد غذایی به بهبود حافظه کمک می‌کنند و به واسطه داشتن فیبر و مواد مغذی، به تقویت کلی سلامت مغز می‌انجامند.

تأثیر غذا‌های دریایی بر عملکرد مغزی
مصرف ماهی‌های چرب که سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند، برای سلامت قلب و بهبود عملکرد حافظه ضروری است. مصرف هفتگی ماهی به بهبود حافظه کمک کرده و نیاز‌های اساسی مغز را تامین می‌کند، در حالی که گوشت قرمز ممکن است ضرر‌های بیشتری داشته باشد.

گیاهان و دانه‌ها برای بهبود حافظه
دانه‌های کاکائو، کنجد و گیاهانی مانند رزماری و نعناع، منابع غنی فلاونوئید‌ها و آرژنین هستند. این مواد مغذی به بهبود جریان خون به مغز، افزایش تمرکز و حافظه کمک می‌کنند. استفاده از این دانه‌ها و گیاهان می‌تواند به تقویت عملکرد مغزی و جلوگیری از لخته شدن خون منجر شود.

استراتژی‌های تکمیلی برای تقویت حافظه
علاوه بر تغذیه، فعالیت‌هایی مانند استراحت کافی، حل جدول، و ورزش منظم نیز برای تقویت مغز و حافظه ضروری هستند. تلاش برای به خاطر سپردن شماره‌ها یا استفاده از ذهن برای مکان‌یابی به جای تکیه بر تکنولوژی، می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. همچنین، خنده به عنوان یک فعالیت ضد استرس، به کاهش تنش و بهبود عملکرد مغزی کمک می‌کند.

اطمینان از خواب کافی و مصرف منظم مایعات نیز برای حفظ سلامت مغز و حافظه حیاتی است. در نهایت، یادگیری مستمر و تحریک ذهن با فعالیت‌های جدید به حفظ قدرت مغزی کمک می‌کند.

جمع بندی
تغذیه مناسب حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی، به همراه فعالیت بدنی منظم و استراحت کافی، نقش مهمی در بهبود و تقویت عملکرد حافظه دارد. توجه به مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و امگا ۳، و همچنین ارتقا سبک زندگی سالم، به پیشگیری از زوال عقل و تحریک مغز کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس