Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آبخیزداری در حفاظت از آب و خاک از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد:امروزه بارندگی و سیل در استان‌هایی رخ می‌دهد که دچار کمبود آب هستند اما به دلیل بی‌توجهی به آبخیزداری قدرت کنترل سیل را نداریم.

علی سلاجقه در گفت وگو با ایسنا درباره نقش آبخیزداری در کنترل سیلاب اظهارکرد: در حال حاضر نمود عینی نقش آبخیزداری و عملیات آبخیزداری را در حفظ آب و خاک کشور قابل ملاحظه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال۱۳۸۹ رویکردی در کشور مطرح کردیم تا از آن پس مدیریت جامع حوزه آبخیز کشور به عنوان یک برنامه کلان در کشور زیرساخت همه برنامه‌های عمرانی و توسعه‌ای قرار گیرد اما متاسفانه نسبت به این موضوع کم توجهی شد و امروزه بارش‌های رگباری بر اساس شرایط اقلیمی اصلا قابل پیش‌بینی نیست و در مدت زمان خیلی کم و شدت خیلی زیادی اتفاق می‌افتد.

وی افزود:سیلابی که امروزه اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت با سیل‌های گذشته است؛ سیلاب‌های بسیار غلیظ و همراه با جریان‌های واریزه‌ای که قدرت تخریب بسیار بالایی دارد و متاسفانه هدر رفت آب و خاک با سرعت بالایی انجام می‌شود. آبخیزداری نقش بسیار مهمی در کنترل سیل دارد و تنها راهی است که می‌تواند در این شرایط جوی کشور را نجات دهد و در قالب فعالیت جامع آبخیزداری تعریف می‌شود. طی روزهای اخیر در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد که دچار کمبود آب هستند، حجم باران زیاد با کیفیت مناسب باریده است اما قابل کنترل نیست این در حالیست که به دنبال تامین آب از منابع آبی نامشخص هستیم؛ منابعی که هزینه استحصال آن بالا است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر دلسوز کشور هستیم باید آبخیزداری و مدیریت جامع آبخیز را به عنوان زیرساخت اصلی همه پروژه های عمرانی و توسعه کشور قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بسته نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه گفت: اجرای این بسته آغاز شده و مبتنی بر استفاده حداکثری از منابع آبی موجود است. در اجرای این بسته وزارت جهاد کشاورزی در زمینه نقشه الگوی کشت برای منطقه و استفاده از محصولات کم‌آب‌بر مطرح است تا محصولاتی کشت شود که با حداقل آب حداکثر بازدهی را داشته باشد.

سلاجقه ادامه داد: از طرفی هم استفاده از پساب‌ها و بازچرخانی‌ آب مطرح است که وزارت نیرو این کار را انجام داده  و دو هفته آینده نیز مسئله مهم اتصال تصفیه خانه شهر ارومیه و شهر تبریز محقق می‌شود تا آب با کیفیت مناسبی وارد دریاچه ارومیه شود و امیدواریم حق‌آبه دریاچه ارومیه تامین شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان درباره میزان ارتباط سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: همکاری سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست صد در صدی است و با اینکه به لحاظ قوانین فعلی کشور، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مکلف به مدیریت حوزه آبخیز و کاهش سیل است اما سازمان محیط زیست نیز با تمام ظرفیت های خود در کنار  سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبخيزداري سیلاب كمبود آب توسعه کشور معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست سازمان منابع طبیعی دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۳۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال

رسول مقسم روز شنبه گفت : سال قبل گلستان از محل تولید نهال‌جنگلی ۳۸۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی هیرکانی را با کاشت «بلوط، ون، افرا و خانواده سرو نقره‌ای» احیا کرد یا توسعه داد که شامل ۲۰۰ هکتار در منطقه «قلعه‌قافه» مینودشت، ۱۰۰ هکتار در منطقه «قربان‌دره» مراوه‌تپه، ۵۷ هکتار در منطقه «جوزچال» رامیان و ۳۰ هکتار در مناطق« عربکلو و خسروآباد» گالیکش بود.

طبق گزارش مسوولان حوزه جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سال قبل در قالب اجرای طرح ملی چهارساله کاشت یک میلیارد درخت، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال جنگلی برای فضای سبز، زراعت چوب، احیا و توسعه جنگل و مرتع و بیابان با بهره‌گیری از نهالستان‌های دولتی و خصوصی در استان تولید و در اختیار استان‌ها قرار گرفت در حالی که تعهد ایجاد شده برای گلستان در این سال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نهال بود.

به روزرسانی جنگل‌های هیرکانی نیازمند احیا و توسعه

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مکاتبه با ادارات شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری برای شناسایی جنگل‌های مخروبه، کم پوشش و فقیر جنگلی انجام شده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است.

دیگر خبرها

  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه