Web Analytics Made Easy - Statcounter

مخاطبان در سامانه فارس من، از دولت و مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت بورس و لغو دریافت مالیات از سپرده بانکی شرکت‌های حقوقی شدند.

به گزارش ایران اکونومیست، بورس اوراق بهادار تهران این روزها حال و روز خوشی ندارد و سهامداران خرد ترجیح می‌دهند، پول خود را از این بازار پرریسک خارج کنند. روند خروج پول در بازار سرمایه به حالت نگران کننده‌ای رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سی و یک روز معاملاتی گذشته سرمایه حقیقی از بازار خارج شده است و همین مساله نیز باعث ایجاد رکود در بازار سرمایه شده است.

سهامداران از دولت انتظار ورود به مساله بورس و برخورد با تخلف‌های احتمالی را دارند. البته در این زمینه نباید نقش دولت در ریزش و یا صعود بورس را نادیده گرفت.

برخی سهامداران با ثبت پویش های متعددی در سامانه فارس من خواستار رسیدگی دولت به وضعیت بورس هستند. در یک پویش با عنوان «رسیدگی به وضعیت نابسامان بورس و سهامداران خرد» آورده اند: «دولت مردمی و انقلابی مگر اولویت اول شما قرار نبود بورس باشد؟ مگر شما قبل از تالار شیشه‌ای بازدید نداشتید؟ مگر قرار نشد وضعیت بورس را سر و سامان دهید؟ دو سال از‌ ریزش سنگین بورس گذشته و سرمایه سهامداران به کل پودر شده است. در این ۲ سال اکثر اقلام مصرفی خودرو، مسکن، طلا، دلار و ... افزایش داشته چرا باید سرمایه سهامداران از بین برود؟ چقدر باید بورس رشد داشته باشد که این همه جامعه سهامداران از تورم عقب نمانند؟ چرا میلیونها سهامدار نباید یک تشکل سهامداری داشته باشند؟ از شما خواهش داریم به این وضعیت بورس رسیدگی کنید».

* به وضعیت بورس رسیدگی شود

در پویش دیگری که با عنوان «به وضعیت بورس رسیدگی شود»، سهامداران درخواست کوتاهی داشته‌اند. این افراد نوسان‌گیری افرادی که دارای رانت اطلاعاتی از وضعیت شرکت ها هستند، را دلیل وضعیت فعلی بورس می دانند.

در متن درخواست این پویش آمده است: «لطفاً به وضعیت بورس رسیدگی شود و جلوی نوسانگیری از سهامدار خرد توسط سرمایه‌دارها گرفته شود».

* سکوت در برابر ریزش بورس دیگر جایز نیست

در پویش دیگری که در سامانه فارس من ثبت شده است، تعدادی از مخاطبین خبرگزاری، پویش با عنوان «سکوت در برابر ریزش بورس دیگر جایز نیست» را به ثبت رسانده اند. این افراد درخواست ورود دولت و مجلس برای رسیدگی به وضعیت بورس را خواستار شده اند. در متن این پویش امده است: «آیا دولت و مجلس انقلابی وضع اسفناک بورس را نمی بینید؟ این بود حمایت شما از سرمایه ملت؟ به بورس به نگاه صندوق تأمین کسری بودجه نگاه نکنید؟ رانت و فساد در معاملات را چه کسی باید جمع کند؟ چرا مدیران ناکارآمد در بورس مشغول کارند؟ بورس از دست برود رشد اقتصادی، تولید و اشتغال هم از دست می رود. بورسی که اکثر سهام آن دولتی است را چرا به حال خود رها کرده‌اید؟ سهامداران از وضعیت بورس ناراضی‌اند».

* دولت به موضوع سقوط بورس ورود کند

سهامداران در پویش های دیگری نیز خواستار ورود دولت به مساله بورس شده اند. «دولت به موضوع سقوط بورس ورود کند»، پویشی است که توسط مخاطبین ایران اکونومیست به ثبت رسید و در متن پویش آمده است: «این روز‌ها بورس مدام در حال سقوط است و سهامداران از این وضعیت به ستوه آمده اند. دلیل سقوط بورس چیست و چرا راهکار یا راهکار‌هایی را دولت برای خروج از این وضعیت ارائه نمی‌دهد».

«مطالبه حل مشکل بورس از دولت» پویش بعدی است که سهامداران برای حل مشکلات این روزهای بورس خواستار ورود بورس شده اند. در متن پویش آمده است: «با توجه به ضرر و زیان اکثر سهامداران بورس و از دست رفتن اعتماد به بزرگترین بازار سرمایه و ضرورت بازگشت اعتماد به بازار بورس به عنوان پناهگاه امن سرمایه گذاری و توسعه اقتصاد ملی و پیشرفت کشور ما سهامداران بورسی از رئیس جمهور عزیز عاجزانه تقاضا داریم با ایجاد کارگروهی به بازگشت اعتماد و رشد بورس کمک کنند».

اصلاحیه دولت برای لغو مالیات سپرده های بانکی شرکت های حقوقی تصویب شود

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، درباره پویش های مطرح شده در سامانه فارس من می گوید: درخواست از ورود دولت به بورس از سال های گذشته نیز وجود داشته است. دولت می تواند با الزام شرکت‌های حقوقی برای حمایت از بورس به وضعیت بورس رسیدگی کند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که این روزها دلیل ریزش بورس بوده است، به مساله گرفتن مالیات از سپرده های شرکت های حقوقی در بانک‌ها باز می‌گردد. این شرکت ها در ماه های گذشته پول های خود را از نظام بانکی خارج کرده و به صندوق‌ها با درآمد ثابت آورده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به همین دلیل نظام بانکی با مشکل کمبود منابع مواجه شده و خواستار اضافه برداشت از دیگر بانک ها هستند. همین ماجرا نیز باعث رشد نرخ بهره بین بانکی توسط بانک مرکزی شده است.

مومنی افزود: در صورتی که نرخ بهره بین بانکی کاهش یابد و اصلاحیه دولت درباره لغو گرفتن مالیات از سپرده های بانکی شرکت‌های حقوقی را که در هفته گذشته به مجلس فرستاده است، تصویب شود، شرکت های حقوقی پول خود را وارد نظام بانکی و بازار سهام خواهند کرد و از این طریق می‌توان بخشی از مشکلات فعلی بورس را حل کرد.

بنابراین گزارش، ایران اکونومیست طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده است، حتما پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم در صورت تمایل می‌توانید به امضاکنندگان این پویش بپیوندند؛ ایران اکونومیست با رسیدن امضاهای این پویش به 1000 امضا و بالاتر حتما پیگیری‌های مختلفی در این‌باره خواهد داشت.

 

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وضعیت بورس رسیدگی سامانه فارس من ایران اکونومیست مالیات از سپرده شرکت های حقوقی بازار سرمایه شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۲۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به تغییرات ایجادشده در طرح مالیات بر سوداگری گفت: شورای نگهبان به برخی مواد طرح مالیات بر سوداگری از جمله ماده ۸ این طرح ایرادات و ابهاماتی را وارد کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ماده ۸ از مواد زیرساختی طرح مالیات بر سوداگری به‌شمار می‌رود که پایه‌های اطلاعاتی برای اجرای این طرح را فراهم می‌کند، بنابراین ماده ۸ یکی از مواد مفصل طرح است که رفع ابهام از برخی دیگر از مواد طرح نیز منوط به اصلاح همین ماده شده است.

طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده است، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده است و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم، به‌طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه‌تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در اصلاحیه‌ای که جهت مرتفع کردن نظر شورای نگهبان در کمیسیون صورت گرفت، تصریح شد که تنها ۵ دهم درصد از تراکنش‌های مرتبط با حساب‌های غیرتجاری افراد که بالاترین اعداد را داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرند، بنابراین این‌طور نیست که این قانون تمام مردم را شامل شود.

وی خاطرنشان کرد: البته یک شائبه درباره این بخش از طرح وجود داشت که این نیم‌دهم درصد آیا ناظر به اشخاصی است که بالاترین تراکنش‌ها را داشتند یا اینکه ناظر به کل جمعیت کشور است که ما توضیح دادیم ملاک ما در بررسی‌ها، کل جمعیت کشور است، به‌عبارت دقیق‌تر اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، تنها حساب غیرتجاری ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اشخاصی که بالاترین تراکنش‌ها را در این دسته از حساب‌های بانکی خود داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و سایر مردم از بررسی‌ها معاف هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کگهر سهامدار حقوقی جدید کگل!
  • خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان و فراریان مالیاتی دانه درشت
  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!