Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، «مرتضی شیخ» با اشاره به نتایج مطالعات میدانی از منطقه سیل‌زده امامزاده داود افزود: عدم رعایت حریم رودخانه و محدود و محصور کردن مسیر اصلی تخلیه آب، موجب شده ساکنان این منطقه درگیر سیل شوند.

وی با اشاره به وقوع سیل در امامزاده داود تهران که ناشی از بارش‌های مرتبط با جریانات مونسون است، گفت: بر اساس بازدیدهای اولیه‌ای که از این منطقه انجام شده، شکل حوضه آبریز، شیب زیاد و سنگ شناسی بستر حوضه نشان می‌دهد که حوضه بالادستی امامزاده داود از نظر وقوع سیل، یک حوضه پرخطر به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسوول ادامه‌داد: از سوی دیگر این نوع توده‌های هوایی، مستعد بارش‌های ناگهانی با حجم بالایی از بارندگی در زمان کوتاه هستند، این موارد موجب شده که از این حوضه به عنوان یک منطقه پر خطر از لحاظ وقوع سیل یاد شود که نمونه آن رخداد سیل در بالادست امامزاده داود بوده است.

شیخ خاطرنشان‌کرد: در این رخداد حجم زیادی از آب و رسوبات وارد منطقه شده و از سوی دیگر عدم رعایت حریم رودخانه و محدود و محصور کردن مسیر اصلی تخلیه آب، باعث شده که ساکنان این منطقه درگیر سیل شوند.

وی بیان‌داشت: به‌طور کلی در این رخداد سه شاخص اصلی شکل حوضه آبریز، شیب و جنس بستر آن نشان‌گر پرخطر بودن این حوضه از دیدگاه سیل‌خیزی است.

رییس مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم زمین البرز یادآور شد: رودخانه‌های دائمی موجب می‌شوند که آب به‌تدریج بار رسوبی را از حوضه خارج کند، اما در حوضه بالادست منطقه امامزاده داود حمل رسوبات انباشته شده حاصل از هوازدگی، با بارش ناگهانی موجب شکل‌گیری جریان با بار رسوبی بالا شده که از قدرت تخریب بالایی برخوردار بوده و این اتفاقی است که در منطقه امامزاده داود رخ داد.

وی با تاکید بر اینکه در برخورد با چنین رخدادهایی توجه به دو نکته «رعایت حریم رودها» و «جدی گرفتن هشدارها» مهم است، خاطرنشان‌کرد: لزوما هر هشداری منجر به سیل نمی‌شود، اما زمانی که برای سیلاب هشدار داده می‌شود، باید به این هشدارها توجه شود.

شیخ تصریح‌کرد: سیلاب یک فرآیند طبیعی است و اگر به صورت علمی با آن مواجه شویم و از خطرات آن دوری کنیم، می‌توانیم حتی از فواید آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برای کاهش آسیب‌های ناشی از مخاطرات نباید در معرض این مخاطرات قرار بگیریم، ادامه‌داد: زمانی که حریم رودها رعایت نشود، باید منتظر مخاطرات آن باشیم.

رییس مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم زمین البرز اضافه‌کرد: سیل دارای دوره بازگشت است و بر خلاف زلزله زمان بیشتری برای واکنش به آن داریم، ضمن آنکه سازمان هواشناسی نیز در خصوص وضعیت جوی اطلاعات لازم را منتشر می‌کند و بر اساس این اطلاع رسانی‌ها می‌توانیم از آن دوری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سیل فقط حریم خود را تخریب کرده، گفت: مساله اصلی این است که از ورودی تا خروجی آب در روستای امامزاده داود به صورت غیر طبیعی با احداث کانال، حریم خروجی آب را کوچکتر کرده‌ایم و این امر سبب شده است تا این تخریب انجام شود.

شیخ با بیان این‌که بخشی از حیاط صحن امامزاده بر روی این کانال بوده، تصریح‌کرد: با توجه به ویژگی‌های هر منطقه باید برای هر نوع ساخت‌وسازی در نزدیکی رودخانه‌ها مطالعات مختص آن انجام شود و متناسب با ویژگی آن منطقه اقدام به ساخت و ساز کنیم، ضمن آنکه در زمان اعلام هشدار، هشدارها را جدی بگیریم تا خود را در معرض مخاطرات قرار ندهیم.

به گزارش ایرنا، ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه (۶ مرداد) در پی بارش شدید در تهران و رانش زمین، سیل در منطقه امامزاده داود (ع) در شمال پایتخت جاری شد و حجم زیادی از گل و لای را در این منطقه و روستاهای اطراف برجای گذاشت.

برچسب‌ها گزارش ملی سیلاب ها سیل سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گزارش ملی سیلاب ها سیل سازمان هواشناسی گزارش ملی سیلاب ها سیل سازمان هواشناسی امامزاده داود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۳۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته پر بارش برای حوضه‌ی مند،کاریان و خنج

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مؤسسه تحقیقات آب، برای هفته جاری (۹ تا ۱۴ اردیبهشت) وقوع بارش‌ها در غرب، جنوب غرب و بخش‌هایی از مرکز و شرق کشور پیش‌بینی می‌شود. در این مناطق، مقادیر تجمعی بارش ۷۵-۵۰ میلی‌متر پیش‌بینی‌شده است.

بر اساس تقسیمات حوضه‌های درجه ۱ کشور، حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با مقدار میانگین ۳۰.۴ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۱۲۷.۷ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه کشور در هفته جاری خواهد بود.

همچنین حوضه آبریز دریای خزر با مقدار میانگین ۶.۳ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۵۰.۸ میلی‌متر کم باران تر ین حوضه درجه ۱ کشور است.

از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه‌ی مند، کاریان و خنج با متوسط بارش ۴۵.۵ میلی‌متر و بیشینه بارش ۱۲۷.۷ میلی‌متر و کارون بزرگ با مقدار میانگین ۳۵.۹ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۱۱۱.۲ میلی‌متر و کرخه با مقدار میانگین ۴۰.۵ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۸۲.۳ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه‌های درجه دو کشور هستند.

از میان استان‌های کشور، استان‌های غرب و جنوب غربی کشور با بارش تجمعی معادل ۷۵-۵۰ میلی‌متر در هفته جاری پر بارش‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.

کد خبر 6091110 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • هفته پر بارش برای حوضه‌ی مند،کاریان و خنج
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای در نمین به بهره برداری رسید
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود