Web Analytics Made Easy - Statcounter

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد ادامه اعتراضات عراقی‌ها در بغداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دلیل اصلی وقایع امروز عراق وجود دموکراسی انجمنی در این کشور است که به نظرم این بهترین نوع ساختار سیاسی برای اداره عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه فرهنگ استفاده از دموکراسی انجمنی همچنان در کشورهای منطقه نوپا است و به همین دلیل ما می‌بینیم که دولتمردان نمی‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند یا اجازه استفاده از آن را به صورت سالم و صحیح نمی‌دهند. در این بین باید متوجه بود که مقتدی صدر انتظار داشت که پس از انتخابات سال گذشته عراق، با ائتلاف به همراه مسعود بارزانی و محمد الحلبوسی دولت را تشکیل دهد اما این اتفاق رخ نداد و در نهایت وی ۷۳ نماینده پارلمان از جناح خود را بیرون کشید و به همین دلیل روند سیاسی از کنترل چارچوب هماهنگی شیعیان عراق خارج شد.

وی ادامه داد: پس از آن طی چند روز اخیر قرار بر این شد که محمد السودانی به عنوان نامزد جدید نخست‌وزیر عراق معرفی و در مورد آن رأی‌گیری شود اما تظاهرات روزهای اخیر از سوی جریان صدر مانع این کار شد. در ادامه باید دانست که همچنان در اقلیم کردستان عراق هم اختلاف بر سر انتخاب رئیس‌ کماکان ادامه دارد. در این میان مقتدی صدر مجدداً اوضاع را به هم ریخت و حالا روند به صورتی پیش می‌رود که هیچ چیز در عراق حتی برای ۲۴ ساعت قابل تحلیل و پیش‌بینی نیست. معتقدم که مقتدی صدر به دنبال آن است که هر جور شده حرف خود را به کُرسی بنشاند و در این میان شاهد هماهنگی میان او با مصطفی الکاظمی، مسعود بارزانی و حتی رییس فعلی پارلمان عراق هستیم که یک نگرش مختص به خود را نمایان می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: متأسفانه روند فعلی باعث می‌شود که شیعیان در عراق مورد اتهام و سرزنش قرار بگیرند و در اینجاست که ممکن است یک صدام جدید از وضعیت فعلی سوء‌استفاده کند و با کودتا روی کار بیاید. در شرایط کنونی صدری‌ها به دنبال تغییر سیستم انتخاباتی و قانون اساسی عراق هستند و در این بین مخالفان زیادی هم وجود دارند که نمی‌خواهند این روند تغییر پیدا کند. علاوه بر این مسائل ما شاهد آن بودیم که چارچوب هماهنگی شیعیان در راستای فراخوان صدری‌ها از طرفداران خود خواستند تا اقدام به برپایی تظاهرات کنند که این یک موضوع مهم و تا حدودی خطرناک است. اینکه چارچوب هماهنگی شیعیان، طرفداران خود را به خیابان‌ها می‌کشانند به نوعی خواهان آن هستند تا این پیام را مخابره کنند که آنها هم مانند جریان صدر دارای پایگاه اجتماعی و مردمی بوده و می‌توانند خواسته‌هایشان را در کف خیابان فریاد بزنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براین اساس اگر مرجعیت عراق در این بین بیانیه صادر کند شاید اوضاع آرام‌تر و منظم‌تر شود، اما اگر این اتفاق رخ ندهد ممکن است جنگ خیابانی به پا شود. اگر درگیری میان طیف‌های منتسب به چارچوب هماهنگی شیعیان و جریان صدر رخ دهد به دلیل اینکه ارتش اعلام بی‌طرفی کرده احتمالاً حشدالشعبی وارد میدان خواهد شد. در اینجاست که مشخص می‌شود نیت الکاظمی به عنوان نخست وزیر فعلی و فرمانده کل قوا از اعلام بی‌طرفی ارتش چیست؛ چراکه او نمی‌خواهد وارد چنین مجادله‌ای شود که یک سر آن جریان مقتدی صدر قرار دارد و سوی دیگر آن را سایر جریان‌های شیعی عراق ایستاده‌اند. بر همین اساس لشگرکشی‌هایی در این میان صورت می‌گیرد به هر حال می‌تواند اوضاع را نامفهوم جلوه دهد و با ورود احتمالی حشدالشعبی ممکن است کمی دامنه تحولات تغییر پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عراق مسعود بارزانی مقتدی صدر بغداد صدام محمد الحلبوسی مرجعیت عراق مصطفی الکاظمی چارچوب هماهنگی شیعیان عراق چارچوب هماهنگی شیعیان مقتدی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۷۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری بعد از ظهر شنبه در نشست با «محمدجمیل المیاحی» استاندار «واسط عراق» که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و در حاشیه افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه «ایران اکسپو ۱۴۰۳» برگزار شد، با اشاره به اینکه تهران به عنوان مرکز جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است، اظهار کرد: تهران یکی فشرده‌ترین و خاص ترین پایتخت‌های دنیا محسوب می‌شود.

استاندار تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد از درآ مد ملی کشور بدون یافته‌های حوزه نفت و انرژی در اختیار پایتخت قرار دارد و ۵۰ درصد از شرکت‌ها ی دانش بنیان ایران در تهران مستقر هستند، گفت: در استان تهران علاوه بر خدمت رسانی به مردم ایران، میزبان اتباع نیز هستیم و نزدیک به ۵۲ درصد از مالیات کشور در تهران وصول می‌شود.

فخاری وجه تمایز استان تهران با سایر استان‌ها را به لحاظ ساختاری و نظام برنامه ریزی، فشردگی جمعیت این استان دانست و افزود: تأمین زیرساخت‌ها و رفع نیازمندی‌ها با توجه به فشردگی جمعیتی در این استان کار آسانی نیست.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیت‌های استان تهران مربوط به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی با ظرفیت ملی است که در این استان مستقر شده اند، عنوان کرد: از صنایع «هایتک» تا خودرو سازی و موضوعات فراگیر همگی سبب شده اند که تهران به عنوان ام القرای کشور مطرح باشد.

فخاری به مقام برتر استان تهران در بخش کشاورزی و حوزه محصولات باغی اشاره کرد و گفت: استان تهران در حوزه تولید محصولات گلخانه‌ای رتبه نخست را دارد.

وی حوزه لبنیات استان تهران را شاخص دانست و افزود: موضوع مهم در تبادلات اقتصادی، شناخت کافی استان‌ها از ظرفیت‌های یکدیگر می‌باشد و در این راستا اگر ما پتانسیل‌ها و نیازمندی‌های استان «واسط» در عراق را بدانیم، بهتر می‌توانیم در این زمینه محاورات طرفین را مورد بررسی قرار داده و پروژه‌ها و برنامه‌های جدید را خلق کنیم.

استاندار تهران ضمن اعلام آمادگی پایتخت برای همکاری در حوزه تعاملات اقتصادی و رفع نیازمندی‌های استان «واسط» عراق گفت: لازم به ذکر است که استان ایلام نیز می‌تواند به عنوان یک استان واسط ظرفیت‌های لازم را میان تهران و «واسط» فراهم کند.

فخاری بر ضرورت ایجاد یک کارگروه مشترک میان استان تهران و استان «واسط» تاکید کرد و گفت: با استفاده از این کارگروه می‌توانیم موضوعات را مورد بررسی قرار داده و موقعیت‌های کاری جدید را احصا کنیم.

استاندار تهران در خصوص درخواست استاندار «واسط» مبنی بر استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های استان تهران در خصوص موضوعات شهری «واسط» اظهار کرد: این موضوع بستگی به جغرافیا و شرایط اقلیمی دارد، چرا که «دشت استان واسط» به عنوان یک دشت وسیع با ظرفیت‌های اقلیمی خود قابل توجه بوده و ما مشابه این وضعیت را در استان ایلام و «دشت عباس» و مناطق شمال استان خوزستان داریم و مهم‌ترین موضوع منطقه تأمین آب است که در صورت مدیریت صحیح در تأمین آب، ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه کشاورزی خواهیم داشت.

فخاری یکی از زمینه‌های ایجاد اشتغال در استان «واسط» را ایجاد کارخانه‌هایی در حوزه تولید برق اعلام و بیان کرد: تولید سلول‌های خورشیدی یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند ظرفیت‌های لازم را برای برق مورد نیاز تأمین کند.

استاندار تهران با تاکید بر نقش مهم کشاورزی در توسعه اقتصادی، گفت: بر اساس تجربه جهانی صنایع پایین دستی حوزه کشاورزی عنوان نقطه عطفی در حوزه تولیدات و سرمایه گذاری محسوب می‌شوند.

وی همکاری تهران و واسط را یک جریان تاریخ ساز جدید عنوان کرد و افزود: با وجود تمایل دشمنان برای اختلاف اندازی میان دو ملت ایران و عراق باید تلاش کنیم ضمن تداوم اتحاد میان دو کشور دوست و همسایه، شاهد همکاری‌های روز افزون نیز باشیم.

استاندار تهران حفظ استقلال اقتصادی عراق را مهم دانست و عنوان کرد: امیدوار هستیم که در آینده شاهد رفع ظلم آمریکایی‌ها در عراق باشیم.

کد خبر 6090261

دیگر خبرها

  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • سیرسکی: اوضاع اوکراین وخیم است
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • دعوای لفظی محمد صلاح و کلوپ پیش از ورود ستاره به زمین | تلاش هم تیمی ها برای آرام کردن اوضاع | ویدئو
  • بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود