Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بازار سرمایه گفته است که درحال حاضر بازار سرمایه کشش عرضه‌های اولیه را ندارد اما در کل حیات بازار سرمایه به همین عرضه‌های اولیه و ناشران آن بستگی دارد.

ر.زنامه ایران: علی بهشتی روی درگفت‌و‌گو با روزنامه ایران، افزود: به‌صورت مرتب و در طول یک سال تعداد زیادی از شرکت‌ها در فرابورس و بورس پذیرش می‌شوند اما سرمایه‌گذاران بازار سرمایه تحلیل خاصی از وضعیت بازار ندارند زیرا این عرضه‌های اولیه باید در ابتدای سال اطلاع‌رسانی شود، نه به‌صورت مقطعی!
به گفته وی، در صورت اطلاع‌رسانی از وضعیت عرضه‌های اولیه در ابتدای هر سال، اهالی بازار هم خود را با این تقویم هماهنگ خواهند کرد اما وقتی اطلاع‌رسانی دقیق و درستی از این عرضه‌های اولیه صورت نمی‌گیرد، معامله‌گران هم از شایعه‌ها دلسرد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بهشتی روی، از اینکه متولیان امر تصمیم این را ندارند که در ابتدای هر سال، تقویم درستی از نام و زمان واگذاری شرکت‌ها در بورس اعلام کنند انتقاد کرد و گفت که همین عدم اطلاع دقیق از زمان عرضه‌های اولیه، تأثیرات منفی خود را بر بازار گذاشته است.


مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین با اشاره به تردید و ابهام موجود در بازار سرمایه گفت که بخشی ازاین تردید مربوط به افرادی است که به‌دنبال دعوت از آنها در سال‌های قبل، در بازار سرمایه حضور یافتند اما به‌دلیل عدم اجابت توقعات آنها با ضررهای هنگفتی مجبور به ترک بازار سرمایه شدند.


وی تصریح کرد که در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل فعالان دائمی بازار سرمایه، عدم ثبات در اجرای قوانین و مقررات در بازار سرمایه، فقدان ثبات در اجرای درست نرخ بهره و مالیات و نرخ عوارض صادراتی بوده که دخالت دولت در بحث‌های کلان باعث شده که معامله‌گران نتوانند یک تصمیم آگاهانه بگیرند.


به گفته بهشتی روی، ذات پول ترسو است و تا وقتی که سرمایه‌گذاران فاقد خیالی راحت در بورس باشند، منابع مالی خود را از بازار سرمایه خارج کرده و به سمت بازارهای دیگر می‌روند.
این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به خروج پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه در تیرماه، گفت که در تیرماه تکنیکالیست‌ها با یکسری اعداد برای شاخص در قالب حمایت یا مقاومت، باعث شدند تا تعداد فروشندگان سهام بیشتر شود زیرا وقتی این حمایت‌ها از دست می‌رود، ناخودآگاه به فعالان بازار پیام منفی می‌دهد و در این صورت فشار فروش هم در بازار بیشتر می‌شود.


وی اظهار داشت که وقتی بازار سرمایه دارای افق روشنی نباشد رفتار هیجانی هم بیشتر می‌شود و در این مواقع، سهامدار برای جلوگیری ازضرر بیشتر، انتحار می‌کند.
مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین با بیان اینکه همواره در بازار سرمایه وقتی که هیچ دلیلی برای منفی شدن وجود ندارد، بازار ازهمان مقطع برمی‌گردد، اذعان داشت که در حال حاضر پول‌های حقیقی فعالین قدیمی بازار که از بازار خارج شده جذب هیچ‌یک از بازار‌های موازی از جمله مسکن، خودرو، سکه و طلا نشده است.


بهشتی روی، برآورد کرد که بخشی ازپول‌های خارج شده از بازار مربوط به جاماندگان سال‌های 98 و 99 بوده یعنی افرادی که فعال واقعی بازارسرمایه نبودند و از بازار خارج شده‌اند.
وی توضیح داد که هیچ‌گاه عمق بازار سرمایه در کشور حتی با احتساب سهامداران عدالت 50 میلیون نفر نبوده زیرا عمده افرادی که دارای سهام عدالت هستند شناختی از بازار سرمایه ندارند، بنابراین فعالین واقعی بازارسرمایه حدود دو میلیون نفر است.


این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد که بخش دیگری از پول‌های خارج شده از بازار مر بوط به همین دو میلیون فعالین واقعی بازار بوده که پول‌های خود را درصندوق‌های با درآمد ثابت برده‌اند و یا درحساب بانک‌ها پارک شده و در شرایط فعلی سود آن را دریافت می‌کنند و پس از رونق دوباره به بازار سرمایه بازمی‌گردند.


وی درباره تأثیرات اخد مالیات از سپرده‌های بانکی از حقوقی‌ها گفت که درکلان موضوع، افق میان و بلندمدت بازارسرمایه مشخص نیست، بنابراین پولی هم که قرار است ازحساب حقوقی‌ها خارج شود، جذب بازار سرمایه نمی‌شود و بیشتر به سمت اوراق دولتی خواهد رفت و اگر بازارسرمایه رشد کرد مجدد همین منابع به بازار بازمی‌گردد.
بهشتی روی، گفت که در حال حاضر بازار سرمایه به آن شرایط فنر فشرده نزدیک‌تر شده زیرا از نظر حقیقی‌ها و حقوقی‌های فعال در بازار، قیمت‌ها از لحاظ فاکتورهای بنیادین بسیار ارزنده و منطقی بوده و بعید نیست که بزودی با یک اتفاق یا یک خبر در قالب یک محرک، فنر فشرده بازار مجدد باز شود.
وی برآورد کرد که دیر یا زود فنر فشرده بازار باز خواهد شد و دوباره معامله‌گران به سمت بازار سرازیر می‌شوند هرچند که بهتر است معامله‌گران غیر حرفه‌ای به‌صورت مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بازار سرمایه عرضه های اولیه معامله گران بهشتی روی خارج شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۹۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال

به گزارش خبرنگار مهر، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نشست خبری سالانه خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در چند ماه اخیر موضوع واگذاری سهام بعضی کسب‌وکارهای مطرح حوزه اقتصاد دیجیتال مطرح شده است و این مساله تصوری مبنی بر این که فشار بیرونی برای واگذاری سهام استارتاپ‌های بزرگ وجود دارد، ایجاد کرده است، گفت: پیش از این، یک عده صحبت‌های نادرستی را بدون دلیل و مدرک درباره واگذاری بعضی کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به نیروهای انقلابی مطرح می‌کردند، این حساسیت به وجود آمده است اما در اصل چنین هدفی وجود ندارد.

دهقانی چنین واگذاری‌هایی را نشان‌دهنده بلوغ این حوزه عنوان کرد و گفت: این روند بدین معناست که کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال سرمایه‌های بزرگ از سایر شرکت‌ها جذب می‌کنند که در نهایت به بزرگ شدن جدی این کسب‌وکارها منجر می‌شود. یکی از این کسب‌وکارها با سرمایه یک واحدی وارد شده و الان سرمایه ۳۰۰ واحدی دارد. این یعنی هم فرصت رشد در این حوزه وجود داشت و هم سرمایه کلانی به این حوزه بازگشته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ضمن تاکید بر اینکه هدف ما حاکمیتی کردن استارتاپ‌ها نیست، گفت: سال گذشته با بعضی چالش‌ها و مشکلاتی که برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به وجود آمد چنین تصور می‌شود که اراده‌ای وجود دارد که مایل است در مدل مدیریتی کسب‌وکارهای این حوزه تغییراتی ایجاد کند. این در حالی است که هم من هم آقای زارع‌پور دفاع و حمایت همه‌جانبه از کسب‌وکارها داشتیم. سال گذشته و در جریان توقف برخی از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، همان موقع به صورت محکم و متقن، بر ضرورت ادامه روند ادامه فعالیت کسب و کارهای این حوزه تاکید و بیان کردم، بستن کسب و کار به مردمی آسیب می زند که از آن استفاده می کنند، موضعی که مورد تأکید صریح ویژه شخص رییس جمهور و وزیر ارتباطات بود.

دهقانی بیان کرد: معتقدم راه کمک به فضای کسب و کارهای دیجیتال کشور، حذف و تعطیل کردن این کسب و کارها نیست. تکرار می‌کنم اگر با فضا و ساختار این شرکت‌ها مشکلی هست، نباید آن‌ها را تعطیل کرد و باید فضای رقابت سالم را تسهیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما به هیچ عنوان موافق تعطیلی کسب‌وکارها نیستیم، افزود: حرف من این بود که اگر می‌خواهیم کاری در این زمینه انجام بدهیم باید این باشد که به جریان‌های اصیل و انقلابی فرصت رقابت بدهیم اما این که این کسب‌وکارها به نیروهای انقلابی و حاکمیت واگذار شود کاملا غلط است. حرف ما این است که کسب‌وکارها را نبندیم و به جای آن از جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها استفاده کنیم.

کد خبر 6090121 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • مطالبه برخی امتیازات سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری گرگان منطقی نیست
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد
  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور