Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخل‌گردانی آیین سنتی و ویژه مردم شهرستان شاهرود است که هرساله در روز یازدهم محرم در محله تکیه زنجیری این شهر برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار تسنیم از شاهرود، مراسم سنتی عزاداری ونخل‌گردانی به عنوان پیش زمینه برگزاری آئین نخل‌گردانی یازدهم محرم، امروز و همزمان با روز عاشورا در شهرستان شاهرود و باحضور باشکوه و پرشور مردم این شهرستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم عزادار و خداجوی شهرستان شاهرود همزمان با دیگر نقاط استان سمنان مراسم عزاداری سنتی روز عاشورا را برگزار و دل‌هایشان را با شهدای کربلا همراه ساختند.

مردم دیار یک هزار شهید؛ انقلاب و دفاع مقدس در حالی نماز ظهر عاشورا در صف‌های به هم فشرده اقامه کردند که دل‌هایشان همراه با اسرا وشهدای دشت کربلا و همچنین کنار قطعه گاه دشت کربلا بود. مردم در صف‌های نماز ظهر عاشورا یک بار دیگر نشان دادند که اهل بندگی و طاعت هستند. مردمی که دلدادگی به اهل بیت (ع) را مانند مدال افتخاری برگردن خود می‌بینند.

ازصبح امروز دسته‌های عزاداری وهیئت‌های مذهبی در جای جای شهرستان شاهرود به عزاداری پرداختند. همچنین عزاداری باشکوه مردم در روستاها نیز هیئت به هیئت و مسجد به مسجد در حال برگزاری است.

مردم شهرستان شاهرود درشهرهای شاهرود، مجن، بسطام، کلاته خیج، رویان و بیارجمند و همچنین بیش از 200 روستا نماز ظهر عاشورا را در ادامه دسته‌های عزاداری خود برگزار کردند تا عزاداری دهه اول ماه محرم را به اوج خود برسانند.

این مراسم معنوی در شاهرود به صورت متمرکز در حد فاصل میدان جمهوری تا میدان امام خمینی (ره) باحضور با شکوه مردم برگزار شد.

دربرخی نقاط شهرستان شاهرود مانند باغ زندان مراسم سنتی نخل‌گردانی در کنار نماز ظهر عاشورا برگزار شد و پس از اطعام عزاداران حسینی مجددأ عزاداری روز عاشورا در این شهرستان از سر گرفته شده است.

امشب همچنین هیئت‌ها و منبرخانه‌ها و مساجد شهرستان شاهرود میزبان عاشقان حسینی هستند که به یاد شهدای دشت کربلا شمع روشن کرده و بر سر و سینه خود می‌زنند.

فردا اما عزاداری دهه اول ماه محرم در شاهرود با برگزاری مراسم سنتی نخل گردانی از تکیه زنجیری تا استادیوم تختی به اوج خود خواهد رسید و مردم متدین شهرستان شاهرود یک بار دیگر ارادت خود را به مولایشان حسین (ع) به نمایش می‌گذارند.

هیئت‌های مذهبی همچنین با انجام مراسم دسته روی جلوه خاصی به مراسم روز عاشورا بخشیدند.

تعزیه‌خوانی، چهارپایه خوانی، پرده خوانی وهمچنین روضه خوانی در منبرهای مذهبی شهرستان شاهرود یکی از مهمترین ارکان جدانشدنی روز و شب عاشورا محسوب می‌شود.

روضه سیدالشهدا(ع) در حسینیه تاریخی آقاسیدجمال قزوین برگزار شدآیین سنتی" بیل‌زنی و نخل‌گردانی" نمادی از فرهنگ کهن 300ساله در دیار گل نرگس/ خوسف امروز نوای «حیدر علی» سرداد+ تصویرآیین سنتی هیئت کفش‌پوشان روستای سوکهریز خرمدره در روز عاشورا + تصاویر

این شب به واسطه مراسم نخل برداری که فردا در شاهرود انجام می‌شود دارای اهمیت بسزایی برای مردم این شهرستان است.

انتهای پیام/363/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نماز ظهر عاشورا شهرستان شاهرود نخل گردانی روز عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۹۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، به‌مناسبت روز معلم ویژه‌برنامه استاد فلسفه و غرب‌شناس برجسته، دکتر کریم مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود.

در این مراسم از کتابخانه تخصصی فلسفه و غرب‌شناسی به همراه ۲۰ جلد از آثار انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی رونمایی به‌عمل می‌آید.

همچنین طبق برنامه در این مراسم محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی خواهند کرد.

این همایش دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۴۰۳ از ساعت ۹ الی ۱۲ در تالار تمدن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6089680 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • آئین دوهزار ساله بیل‌گردانی در نیم‌ور برگزار شد
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد