Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@22:00:06 GMT

احیای دوره‌های دانشگاهی در وزارت جهاد کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۸۵۰۸

احیای دوره‌های دانشگاهی در وزارت جهاد کشاورزی

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: دوره‌های آموزشی علمی و کاربردی تا پایان امسال یا اوایل سال آینده، در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی احیا یا مجددا راه‌اندازی می‌شود.

سید مجتبی خیام‌‎نکویی، چهارشنبه شب ۱۹ مرداد در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: دوره‌های علمی و کاربردی در برهه‌ای متوقف شد اما برای تربیت کشاورزان آینده معتقدیم باید دانش‌آموز هنرستان را تمام کرده و بعد از اخذ کاردانی، وارد مجموعه مزرعه، دامپروری و دامداری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه خراسان جنوبی به لحاظ استعداد، یکی از استان‌های کم‌نظیر کشور است، اظهار داشت: موتور محرک هرگونه تحول و دستیابی به هر نوآوری و فناوری، داشتن افراد نوآور، خلاق، فرهیخته و خبره است؛ باید مقداری به نیروی انسانی میدان داده و از همه سلایق استفاده کنیم تا بتوانند منشا اثر باشند.

وی با اشاره به بخشی از انتظارات سازمان از  مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی خراسان جنوبی، تصریح کرد: ماموریتی برای مراکز استانی تعریف کرده‌ایم که ۷۰ تا ۸۰ درصد از ظرفیت مرکز آموزش و تحقیقات در راستای اولویت‌های مورد اجماع بخش کشاورزی استان باشد.

خیام‌‎نکویی ادامه داد: یکسری وظایف حاکمیتی مانند حفظ ذخایر ژنتیکی داریم که قانون برای ما تعریف کرده است، لذا اگر اتفاقی در بخش کشاورزی رخ می‌دهد به دلیل اجرای این وظایف است.

وی آینده‌پژوهی را از دیگر انتظارات دانست و گفت: مسئولان اجرایی عموما درگیر کارهای روزمره هستند، ما در مجموعه مرکز تحقیقات باید افق کار را برای این مسئولان تعیین کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های ما این است که به عنوان بازوی رئیس سازمان، آینده‌پژوهی، رصد و پایش داشته باشیم؛ در شرایطی که کشور با کمبود اعتبار مواجه است با کمبود اعتباری مواجه نیستیم اما هنر، درست استفاده کردن از اعتبارات موجود است که باید بر اساس اولویت‌ها توزیع و مصرف شود.

خیام‌نکویی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آنطور که باید به بخش کشاورزی اهمیت نداده‌ایم اما اکنون با شرایط مواد غذایی، باید جبران و این بخش را تقویت کنیم.

وی بیان کرد: انتظار داریم تعداد شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در حوزه سه محصول استراتژیک استان و با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش استان به معنای واقعی حداقل چند برابر افزایش یابد.

خیام نکویی تصریح کرد: محدودیت‌های شرایط اقلیم، کمبود آب و سایر مسائل ساده نیست که از کنار آن بی تفاوت رد شویم، لذا باید مسائل اولویت‌دار استان مورد توجه واقع شود و کشاورزی باید مساله اول استان باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از مهمترین رسالت‌های ما بانک‌های ژن است، گفت: از نمایندگان مجلس درخواست کرده‌ایم یک نسخه بانک ژن پشتیبان در کشور تعریف کنیم که قرار شد در کمیسیون کشاورزی تمهیداتی اندیشیده شود.

وی با اشاره به وجود ۸۰۰ گونه گیاهی در خراسان جنوبی، افزود: گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های این استان است اما اکنون مجوز ایجاد بانک ژن به استان‌ها نمی‌دهیم؛ خراسان جنوبی در سه محصول زرشک، عناب و زعفران برجستگی و ظرفیت دارد که این محصولات باید به شکل ویژه مورد توجه واقع شود.

خیام‌نکویی تصریح کرد: برای کشور ما زیبنده نیست که بیش از ۹۵ درصد زعفران دنیا را تولید کنیم اما از ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار گردش مالی این محصول، تنها ۵۰۰ میلیون دلار سهم استان باشد این یعنی محصول خام‌فروشی می‌شود.

وی گفت: شتر، به دلایل متعددی دام قرن آینده است، و می‌توان از فراورده‌های این محصول در حوزه‌های مختلف استفاده کرد، که از این مهم حمایت می‌کنیم و باید این موضوع اول استان شما باشد.

خیام‌نکویی خواستار فعال کردن هنرستان‌های شبانه‌روزی کشاورزی شد و افزود: راه‌اندازی این هنرستان‌ها به منظور تربیت فرزندان آینده با آموزش و پرورش استان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه از آزمایشگاه کشت بافت در استان حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: توسعه گیاهان علوفه‌ای کم‌آب‌بر و مقاوم به شوری نیز باید در استان خراسان جنوبی مورد توجه واقع شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی همچنین از دو طرح پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی قائنات‌ و ایستگاه بز کرکی سربیشه در خراسان جنوبیب ازدید کرد. 

خیام نکویی در بازدید از این دو طرح گفت: خراسان جنوبی یکی از مراکز عمده تولید زعفران در کشور است که با کیفیت بالایی مشغول تولید زعفران و زرشک و عناب است.



مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز بر اجرای مصوبه مرکز توسعه زرشک و عناب برای استان از سوی وزرات جهاد کشاورزی و دولت تأکید کرد و افزود: این موضوع باید در اولویت باشد.

جعفری با اشاره به اینکه ایستگاه بز کرکی با هدف اصلاح نژاد دام شهرستان سربیشه در سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی شده، گفت: هدف کلی این طرح ترویج و حفظ ژنتیکی بز کرکی منطقه، رشد کمی و کیفی تولیدات کرک، تولید مواد اولیه صنایع و کارخانجات است.

وی یادآور شد: مراکز و ایستگاه‌های اصلاح نژاد به عنوان هسته‌های بارز ژنتیکی باعث ایجاد بانک ژن و حفظ نژاد دام است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کمیسیون کشاورزی جهاد کشاورزی وزارت جهاد كشاورزي وزارت جهادکشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش استان مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی خراسان جنوبی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی آموزش و ترویج جهاد کشاورزی خراسان جنوبی رئیس سازمان خیام نکویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۸۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: براساس گزارش‌های ارسالی از شهرستان‌ها، بالغ بر ۵ هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت سیل به زیربخش‌های کشاورزی استان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی جعفری با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اثر سیل خسارات قابل‌ توجهی به زیربخش‌های کشاورزی استان از جمله قنوات، باغات، زراعت، دام و طیور، ابنیه‌ها، جاده‌های بین مزارع و ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی استان خراسان جنوبی وارد شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: گروه‌های تعیین و ارزیابی خسارات پس از سیل در سطح مراکز بخش سازماندهی و تمام مناطق خسارت‌دیده نیز فهرست‌برداری شد. جبران خسارات سیل به کشاورزی این استان قدری دشوار است و براساس برآوردهای اولیه خسارات سیل به بخش‌های کشاورزی خراسان جنوبی، تخصیص اعتبارات ملی و استانی مورد نیاز است.

شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه بیشترین میزان خسارت از سیل را داشتند

وی با بیان اینکه اکیپ‌های راهسازی در سطح اکثر مراکز جهاد کشاورزی مستقر بوده و مشغول ترمیم جاده‌های بین مزارع در بخش کوهستانی هستند، بیان کرد: همکاران مدیریت در شهرستان‌ها و گروه‌های جهادی در کنار کشاورزان و بهره برداران، کار لایروبی و پاکسازی باغات استان را انجام می‌دهند.

جعفری بیان کرد: با استفاده از بیل‌های مکانیکی، لایروبی رسوبات جمع‌شده در پشت بندها انجام خواهد شد تا پیش از فصل آبیاری باغات زمینه آبیاری درختان و زمین‌های زراعی فراهم شود. بر اساس گزارش‌های ارسالی، شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه بیشترین میزان و حجم خسارت را اعلام کرده  که این گزارش برآورد اولیه بوده و روند بررسی برای برآورد نهایی ادامه دارد.

101 رشته قنات خراسان جنوبی در سیلاب آسیب دیدند

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین خسارت به منابع آبی کشاورزی وارد آمده است اظهار داشت: طبق گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که سیل به 101 رشته قنات، 11 هزار و 600 هکتار اراضی زراعی و باغی، 337 راس دام سبک، 520 کیلومتر ایل راه، 110 کیلومتر جاده بین مزارع و 17 کیلومتر مسیر انتقال آب خسارت وارد کرده که البته تأکید می‌شود که گزارش برآورد اولیه بوده و روند بررسی برای برآورد نهایی ادامه دارد.

خسارت یک هزار میلیارد تومانی سیل به شهرستان زیرکوه

فرماندار شهرستان زیرکوه نیز به خبرنگاران گفت: تاکنون یک هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی، قنوات و راه‌های روستایی، شهری و عشایری و زیرساخت‌های اصلی شهرستان زیرکوه بر اثر سیل وارد شده است.

محمدرضا غیرتی اظهار داشت: بعد از وقوع سیلاب، ستاد مدیریت بحران شهرستان زیرکوه برگزار شد و بلافاصله کار عمرانی در حوزه راه‌های مواصلاتی را آغاز کردیم. ترمیم شبکه‌های حیاتی از جمله آب، برق و گاز تاکنون آغاز شده است. تعدادی ماشین آلات سنگین نیاز است تا کار با جدیت جهت ترمیم راه‌های مواصلاتی این شهرستان انجام شود.

خسارت سیل به 30 قنات شهرستان زیرکوه

وی به موضوع قنوات آسیب دیده اشاره کرد و گفت: تاکنون 30 قنات آسیب دیده در شهرستان زیرکوه شناسایی شده و کار ترمیم قنوات را آغاز کردیم اما خسارت بسیار زیاد و گسترده است و در حال ارزیابی سایر مناطق هستیم. تاکنون یک هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی و قنوات و راه‌های روستایی، شهری و عشایری و زیرساخت‌های اصلی شهرستان زیرکوه برآورد شده است.

انتهای پیام/252/

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی خراسان جنوبی
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی تولید شد
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • داورزن خراسان رضوی هزار و ۷۰۰ نفر شتر دارد