Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک فرزاد مخلص الائمه  در گفت و گوی ویژه تلویزیونی در خصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی در 30 تیرماه اظهار کرد: یکی از مهمترین و بزرگترین برنامه‌های دولت سیزدهم ساماندهی و تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام در کشور است که مشمول زمان شده اند و بر این اساس، در سفر اخیر رییس جمهوری به استان مرکزی هیچ پروژه‌ای کلنگی زنی نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: یکی از تفاوت های دولت سیزدهم با دولت های گذشته، روش ارتباط گیری با مردم در سفرهای استانی است در همین راستا، مردم در سفر دولت سیزدهم به استان از طریق سامانه "سامد" درخواست های خود را مطرح کردند و براساس نظر مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری یکی از مجهزترین مراکز(سامانه سامد) با ظرفیت 500 نفر به صورت دوشیفته در شهر اراک فعال بود و 55 هزار درخواست برخط و نامه از این طریق این سامانه دریافت شد.
مخلص الائمه گفت: 29 میزخدمت مرتبط با دستگاه‌های اجرایی نیز فعال بود و 13200 درخواست از طریق این میزها مطرح و دریافت شد و 10 هزار درخواست نیز پس از سفر دریافت شد و در مجموع ۷۸ هزار و ۲۰۰ درخواست ثبت شد و همه این موارد در سامانه ها طبقه بندی و کد گذاری و موضوع اصلی درخواست با دقت استخراج و ارجاع می‌شود.
وی با بیان اینکه در این سفر 15 هزار تسهیلات قرض الحسنه جدا از تسهیلات مرتبط با تولید درخواست شد که در جریان رسیدگی و اجابت قرار دارد، تأکید کرد:  هنوز ثبت درخواست ها در حال انجام است و برای هر درخواست کد رهگیری ارسال خواهد شدر و روند پیشرفت درخواست از طریق پیامک ارسال می شود.
استاندار مرکزی اظهار کرد: کار پیگیری درخواست های مردم از روز پس از سفر آغاز شد، همچنین موفق شدیم ظرف روزهای گذشته بخشی از اعتبارات سفر را جذب کنیم و پروژه ها نیز سرعت گرفته است و قطعا مدیران استان به شکل جهادی باید پیگیر این مصوبات سفر باشند چراکه باید تا پایان دولت منابع جذب و پروزه های نیمه تمام به عنوان اولویت دولت، تعیین تکلیف شوند تا مردم از آن منتفع شوند.
وی بیان کرد: بالغ بر 220 مصوبه حاصل این سفر بود که پیش از آن جلسات کارشناسی متعددی در سطح استان، ادارات کل و استانداری برگزار و پیشنهادات استان جمع بندی شد، همچنین جلساتی در تهران، سازمان برنامه و بودجه، جلساتی با معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد و پیش نویس مصوبات سفر مورد بررسی، کار کارشناسی و بازدید قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه پس از بررسی ها، در نهایت 222 مصوبه نهایی شد و احتمالا در روزهای اخیر به 225 مصوبه افزایش می یابد چراکه چکش کاری نهایی در حال انجام است، گفت: هر مصوبه باید به امضای معاون اول ریاست جمهوری، معاون اجرایی ریاست جمهوری، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر و یا رییس سازمان و دستگاه ذیربط و استانداری مرکزی برسد.
مخلص الائمه در خصوص جزئیات مصوبات بیان کرد: در این سفر، 26 مصوبه در حوزه راه و ترابری و عمران شهری و روستایی متشکل از 22 مصوبه ناظر به پروژه های عمرانی و 4 پروژه غیر بودجه ای با رقم 3750 میلیارد تومان، 52 مصوبه (28 مصوبه بودجه ای و 24 مصوبه غیر بودجه ای) در حوزه سلامت و رفاه اجتماعی با رقم بالغ بر 1650 میلیارد تومان، 15 مصوبه در حوزه آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای با 570 میلیارد تومان اعتبار، 23 مصوبه در حوزه فرهنگی، گردشگری و ورزش با 660 میلیارد تومان اعتبار، 14 مصوبه (6 مصوبه بودجه ای و 8 مصوبه غیربودجه ای) در حوزه انرژی، صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات با رقم 338 میلیارد تومان و در نهایت 56 مصوبه (51 مصوبه بودجه ای و 5 مصوبه غیربودجه ای) در حوزه آب، کشاورزی و محیط زیست با رقم 3650 میلیارد تومان نهایی شد و در حوزه عمومی، قضایی و دفاعی و ... نیز مصوبات و ارقام خوبی اختصاص یافت.
وی اظهار کرد: در حوزه راه و شهرسازی اعتبارات قابل توجهی در این سفر مصوب شد و در این زمینه تعداد زیادی از راه های نیمه تمام استان کمربندی ها نقاط حادثه خیز متعدد نیز هدفگذاری شدند، به عنوان مثال برای تقاطع غیرهمسطح غرب اراک (پل سنجان)، 35 میلیارد تومان اعتبار مصوب شد و شتاب قابل توجهی پیدا کرده اند، متاسفانه در ماه های گذشته، روند پیشرفت پروژه مورد نقد و اعتراض مردم بود، پروژه تقریبا شبانه روزی شده است، در مراحل پایانی کار هستیم و امروز اهالی منطقه از روند کار رضایت دارند و امیدواریم به سرعت بهره برداری شود.
مخلص الائمه افزود: در تقاطع آشتیان-راهجرد- فرمهین رقم 150 میلیارد تومان اختصاص یافته است، برای کمربندی ساوه 130 میلیارد تومان و خمین 50 میلیادر تومان، برای بهسازی اراک-فرمهین و اراک- فرمهین-خنجین-کمیجان 300 میلیارد تومان، برایباند دوم مامونیه به اتوبان ساوه- تهران و باند دوم محور خمین گلپایگان نیز اعتبار خوبی تخصیص داده شده است، همچنین  برای ایمن سازی راه شریانی و غیرشریانی و روستایی نیز 1500 میلیارد تومان اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه برای آزادراه شمال به جنوب که فقط بخش داخل استان مرکزی باقی مانده است، 200 میلیارد تومان اختصاص یافته است که امیدواریم به سرعت کار تمام شود، گفت: یکی از مهمترین پروژه استان آبرسانی به ساوه است که تاکنون بالای 50 درصد پیشرفت نداشته است، اما در این سفر موفق شدیم که 500 میلیارد تومان برای انتقال آب به ساوه مصوبه اخذ کنیم، همچنین مجتمع های آبرسانی در نقاط مختلف استان نیز اعتبارات خوبی از این سفر جذب کردند.
استاندار مرکزی اضافه کرد: در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت استان، تکمیل پست های برق شهرک های صنعتی، تکمیل تصفیه خانه های شهرک ها از جمله شهرک صنعتی مامونیه، ساوه و پرندک، انتقال پساب فاضلاب به شهرک ها با حدود 10 میلیارد تومان اعتبار، توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی با رقم 120 میلیارد تومان در این سفر به تصویب رسید.
وی در خصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان در حوزه بهداشت و سلامت گفت: در این سفر اعتباری بالغ 1260 میلیارد تومان جذب شد،برای بیمارستان ولیعصر(عج) اراک 400 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و امیدواریم که به سرعت خاتمه یابد، همچنین تکمیل بیمارستان آیت الله خوانساری، تکمیل اورژانس سوانح و سوختگی، تکمیل بیمارستان 96 تخته زنان و زایمان، تکمیل و تجهیز ساختمان آزمایشگاه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ساوه، تکمیل بیمارستان جایگزین امام خمینی خمین، احداث و تکمیل بیمارستان مدرس ساوه، احداث سردخانه و تجهیز پایگاه های انتقال خون استان و تکمیل دانشکده پیراپزشکی محلات جز مصوبات 18 گانه حوزه بهداشت و سلامت استان به شمار می رود.
مخلص الائمه بیان کرد: در حوزه آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای مصوباتی چون تکمیل پروژه های آموزشی مشارکتی با کمک خیرین با مبلغ 48 میلیارد تومان، تکمیل پروژه های محرومیت زدایی در حوزه آموزش و پرورش با اعتبار 41 میلیارد تومان، تخریب و بازسازی و مقاوم سازی مدارس استان با رقم 200 میلیارد تومان، تکمیل سیستم سرمایش و گرمایش مدارس با اعتبار 50 میلیارد تومان، توسعه و بهسازی سرویس های بهداشتی مدارس با اعتبار 20 میلیارد تومان، تجهیز هنرستان های استان با اعتبار 20 میلیارد تومان، ، تکمیل خوابگاه های دانش آموزشی در کمیجان، تکمیل و تجهیز سالن های ورزشی مدارس با 10 میلیارد تومان اعتبار و پروژه دانشگاه فرهنگیان با 29 میلیارد تومان و تکمیل اخذ شد، همچنین جایگزین شدن مدارس کانکسی در استان به کمک ستاد اجرایی فرمان امام مصوب شد
وی به مصوبات سفر در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: برای تکمیل دانشکده کشاورزی، تکمیل و تجهیزات ساختمان های آموزشی دانشکده های صنعتی، دانشگاه تفرش، دانشگاه اراک، آموزش عالی محلات، توسعه زیرساخت های پارک علم و فناوری استان و احداث زیرگذر و مسیر دسترسی به پارک، مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و ... نیز اعتباراتی جذب شد.
استاندار مرکزی اضافه کرد: در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه اندازی هفت خانه خلاق و نوآوری با رقم 50 میلیارد تومان، حمایت از طرح های کلان توسعه فناوری و مرز دانش با 40 میلیارد تومان و پرداخت یارانه به شرکت های فعال دانش بنیان در شهرک های علم و فناوری به میزان 40 میلیارد تومان، احداث دیتا سنتر مرکز آموزشی و نوآوری دانشگاه اراک با مبلغ 20 میلیارد تومان به تصویب رسید.
وی یکی از مهمترین مصوبات به وزارت جهاد کشاورزی باز می گردد، گفت: برای احداث و بهسازی کانال های آبیاری 180 میلیارد تومان، برای توسعه آبیاری تحت فشار 170 میلیارد تومامن، برای لایروبی و مرمت قنوات، 250 میلیارد تومان، برای تجهیز و نوسازی اراضی سنتی 20 میلیارد تومان،  بهسازی کانال ها و رودخانه ها، برای مرمت و نگهداری سدهای خاکی 50 میلیارد تومان، برای توسعه باغات و  کشت گیاهان دارویی 85 میلیارد تومان، برای احیا و اصلاح باغات 100 میلیارد تومان، برای  ایجاد زیرساخت مجتمع های گلخانه ای 50 میلیارد تومان، برای حفاظت از خاک و آبخیزداری 300 میلیارد تومان، برای جنگل کاری و احیای جنگل ها 90 میلیارد تومان، برای تثبیت شن های روان و مدیریت بیابانزدایی 50 میلیارد تومان، احداث و مرمت و بازسازی و نگهداری ایل راه ها 100 میلیارد تومان، برای تامین آب شرب انسان و دام و عشایر 80 میلیارد تومان و ... اعتبار دیده شده است.
مخلص الائمه اظهار کرد: به صورت کل در حوزه تسهیلات در بحث تولید رقم  15 هزار میلیارد تومان در سفر دیده شد که شامل سرمایه در گردش و سرمایه ثابت می شود و تعدادی از بانک ها همچون ملی، تجارت، ملت، صادرات، سپه، توسعه تعاون، صنعت و معدن، کشاورزی رفاه کارگران به عنوان بانک عامل انتخاب شد تا کار به سرعت انجام گیرد.
وی در خصوص مصوبات سفر درحوزه وزارت کشور گفت: در این راستا، برای رصدخانه نجوم شهرستان تفرش 5 میلیارد تومان، برای بهسازی ساحلی رودخانه های شهری و تکمیل پارک های محله ای شهرهای استان 35 میلیارد تومان، ویژه تکمیل پروژه های ناجا 50 میلیارد تومان مصوب شد و برای تکمیل استخر قهرمانی استان و ایجاد هزار هکتار درختکاری ذیل طرح جامع کاهش آلودگی هوا نیز ارقامی به تصویب رسید.
استاندار مرکزی افزود: در حوزه فرهنگی، 100 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی استان به عنوان بزرگترین کتابخانه مرکزی کشور، 90 میلیارد تومان برای تکمیل تالار مرکزی اراک، 15 میلیارد تومان برای تکمیل مساجد استان، اختصاص یافت و برای تکمیل ساختمان امامزاده 72 تن ساروق، تکمیل مجتمع های فرهنگی تفرش، آشتیان، فراهان و کمیجان ارقامی در نظر گرفته شد.
مخلص الائمه گفت: در حوزه میراث فرهنگی به جهت مرمت و احیای بافت های تاریخی 120 میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که با  رعایت اولویت ها و توازن در استان توزیع می شود.
وی تکمیل زمین چمن مجموعه ورزشی شهید چمران ساوه و سالن ورزشی شهر مهاجران، تکمیل چهار زمین چمن دیگر در شهرهای استان، تکمیل پیست دوچرخه سواری با رقم 30 میلیارد تومان، تکمیل سالن های ورزشی و استخرهای سرپوشیده استان، تکمیل سالن های ورزشی روستایی با رقم 35 میلیارد تومان و تعمیر اماکن ورزشی با اعتبار 20 میلیارد تومان را از مصوبات سفر در حوزه ورزش و جوانان دانست.
استاندار مرکزی با اشاره به تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه ای با 100 میلیارد تومان، تکمیل ساختمان اداری و فنی شبکه آفتاب و تکمیل موزه دفاع مقدس استان و یادمان شهدا، بیان کرد: در حوزه محیط زیست و احیای تالاب میقان اراک، تجهیز و تکمیل ایستگاه های پایش و سنجش آلودگی هوا مدنظر قرار گرفت.
وی تصریح کرد: بدون اسثنا در تمام جلسات، رییس جمهوری به بحث محیط زیست تأکید داشت و مصوباتی در این حوزه داشتیم که موضوع بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک نیز مورد تأکید قرار گرفت که در این راستا بخشی از کار، پیش از این آغاز شده بود.
استاندار مرکزی ادامه داد: در حوزه زنان و امور خانواده، نوسازی بیمارستان آیت الله طالقانی، طرح غربالگری سرطان‌های زنان، تسهیلات اشتغالزایی زنان روستایی، مراکز جمع آوری و سازماندهی زنان متکدی، اجرای برنامه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه زنان نیز مصوباتی شکل گرفت و در واقع در این سفر 40 میلیارد تومان برای 9 مصوبه در این حوزه اختصاص یافت.
وی اضافه کرد: برای سازمان های حمایتی نیز مصوباتی داشتیم از جمله اینکه برای کمیته امداد امام خمینی(ره) استان 10 مصوبه، ستاد اجرایی فرمان امام 6 مصوبه، برای بنیاد مستضعفان ۶ مصوبه و 3 مصوبه برای صندوق کارآفرینی امید نهایی شد.
وی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این راستا، توسعه و اتصال شبکه تلفن همراه و اینترنت 3G برای 150 نقطه روستایی استان مصوب شد. 
استاندار مرکزی در خصوص اولویت های مصوبات این سفر بیان کرد: به صورت کلی سفرهای دولت ناظر بر طرح های ناتمام با پیشرفت بالای 50 درصد است و شامل پروژه هایی می شود که باید خاتمه یابد و سالهاست نیمه تمام باقی مانده اند.
وی در خصوص دستاورد این سفر در حوزه صنعت استان مرکزی تصریح کرد: رییس جمهوری به محض ورود به اراک بلافاصله از شرکت آذرآب و هپکو بازدید داشت، پس از آن، از کارخانه تولید تجهیزات نیروگاه های خورشیدی ماناانرژی در خمین بازدید کرد و این امر نشان از توجه دولت به مسائل و مشکلات صنعت و تولید و توجه به انرژی های تجدیدپذیر دارد.
وی با بیان اینکه آذراب متاسفانه شرکتی است با ظرفیت های بی نظیر که امروز زمین گیر شده است، گفت: در بازدید ریاست جمهوری، بر موضوع تعیین تکلیف مدیریت شرکت، مالکیت و سهامداری و برخی از قراردادهای شرکت تأکید شد و خوشبختانه در حال حاضر تیم مدیریتی جدید شرکت انتخاب و مستقر شده اند، مسائل و مشکلات احصا و گره ها شناسایی و اولویت بندی شده و مسئله تغییر مالکیت و سهامداری نیز در حال پیگیری است.
مخلص الائمه افزود: با متقاضیان مشتاق جهت اخذ مالکیت شرکت در حال رایزنی هستیم و البته بزرگترین قرارداد تاریخ آذراب با شرکت روس اتم نیز منعقد شده است و باید با تلاش پرسنل و مدیریت، قراردادها اجرایی و تولید در شرکت شکل گیرد.

وی تأکید کرد: تکلیف قراردادهای بلاتکلیف گذشته نیز باید به سرعت روشن شود و آمادگی خود را به نالک و مدیریت شرکت آذراب در صورت نیاز به کمک دستگاه های اجرایی نیز اعلام می کنیم تا شرکت در مسیر شکوفایی قرار گیرد.
استاندار مرکزی با اشاره به تأکید رییس جمهوری در خصوص شرکت هپکو و دیگر صنایع استان، گفت: دکتر رییسی تأکید قاطع داشت که وارکنندگان حق واردات تجهیزات قابل تولید در صنایع استان را ندارند و باید در گام نخست از ظرفیت داخل برای تأمین نیازها استفاده شود و قطعا دولت این اجازه را نمی دهد که در کشور ظرفیت بی نظیر و کم نظیر به لحاظ فنی، مهندسی، زیرساختی و تجهیزاتی وجود داشته باشد، اما واردات کالا به ویژه کالاهای دست دوم انجام گیرد البته مقابله با مافیای واردات نیازمند جدیت است.
وی با بیان اینک دولت از تولید داخلی و صنایع کشور در همه زمینه ها حمایت دارد و این اقدام و نگاه  را در عمل به منصه ظهور می  رساند، گفت: شرکت هپکو در حال حاضر وضعیت مناسبتری نسبت به گذشته دارد، اما شرکت آذراب به شدت نیازمند کمک و حمایت است و که قطعا با رونق تولید آن، صنایع کوچک نیز به حرکت در می آید و امیدواریم با تلاش مدیران و سهامداران شرکتها، مسیر پیشرفت را با شتاب بیشتری طی کنیم، البته موانع شرکت های استان در این سفر و طی بازدید وزرا از کارخانجات مختلف بررسی شده است و امیدواریم به زودی رفع شوند.

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: استاندار مرکزی سفر دولت دستاورد سفر میلیارد تومان اعتبار میلیارد تومان تکمیل بیمارستان میلیارد تومان استاندار مرکزی استان مرکزی نیمه تمام ریاست جمهوری رییس جمهوری اختصاص یافت مخلص الائمه تکمیل پروژه برای تکمیل مصوبات سفر مصوب شد بودجه ای پروژه ها شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۹۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اعتبار ۱۰۰همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های آب و خاک افزود: موضوع عملیات آب و خاک، ارتقای راندمان آبیاری و همین‌طور ارتقای حاصلخیزی خاک است که برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان این که در بحث بهره‌وری آب، پروژه‌های متعددی در کشور در دست اجرا است، اظهار داشت: سامانه‌های آبیاری تحت فشار و سامانه‌های آبیاری نوین یکی از این پروژه‌ها است. همچنین مرمت قنوات، اجرای شبکه‌های آبیاری بخصوص شبکه سه و چهار، تجهیز و نوسازی اراضی، تسطیح اراضی، احداث و ترمیم آب‌بندان‌ها، پوششی کردن کانال‌های خاکی با بتن یا انتقال آب با لوله و اجرای سیستم‌های کم فشار در باغات سنتی مجموعه اقداماتی است که در حوزه زیرساخت اجرا می‌کنیم.

با اعتبارات دولتی اجرای پروژه‌ها ۲۰۰ سال طول می‌کشد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کارهای خوبی تاکنون انجام شده و کارهایی نیز باقی مانده است، منابع تخصیص یافته توسط دولت هم در بودجه تعریف شده و مشخص است، سالانه سه تا چهار هزار میلیارد تومان به این بخش از سوی دولت اختصاص می‌یابد در صورتی که نیاز این بخش خیلی زیاد است.

نیازی یادآور شد: بر اساس برآوردهای انجام شده برای تکمیل پروژه‌های آب و خاک و اجرای زیرساخت‌ها، حدود هزار همت پول نیاز داریم که با تخصیص چهار تا پنج همت در سال، اجرای پروژه‌های ما ۲۰۰ سال طول می‌کشد.

وی ادامه داد: منابع آبی ما اجازه نمی‌دهند که این میزان صبر کنیم، بنابراین تصمیم گرفتیم که از سرمایه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کنیم. مجموعه‌ای به اسم سرمایه‌گذار وارد سیستم زیرساخت کردیم. این سرمایه‌گذاران طی تعاملات یا قراردادی با صاحب زمین، اراضی کشاورزی را اجاره می‌کنند و به میزان اجاره، در آن زمین سرمایه‌گذاری می‌کنند و یا خود بهره‌برداران منابع می‌آورند تا پروژه‌ها اجرا شوند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان اعتبارات جذب شده از مسیر سرمایه‌گذاران در سال گذشته افزود: ما میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ را حساب نکرده‌ایم زیرا منابع جذب نشده و تازه تخصیص داده شده است.

وی اظهار داشت: اما برای سال ۱۴۰۱ در آذربایجان شرقی در بحث آبیاری و زهکشی دو تا سه پروژه داشتیم که در ۲۱۰۰ هکتار اجرا شد و ۶۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شد؛ در ایلام دو ایستگاه اجرا کردیم و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شد؛ در چهارمحال و بختیاری هشت ایستگاه پمپاژ با وسعت اراضی زیر کشت ۱۶۶۰ هکتار با سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیارد تومان اجرایی شد؛ در کردستان در حوزه تأمین و انتقال آب ۲۱ پروژه با ۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، اجرا شد و در جاده بین مزارع این استان هم ۱.۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد.

۱۲۷ میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال ۱۴۰۱

نیازی کل حجم سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در ۱۴۰۱ را ۱۲۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه شبکه، ایستگاه پمپاژ و تأمین و انتقال آب اجرایی شد.

وی اضافه کرد: در سامانه آبیاری تحت فشار که استقبال خوبی توسط بهره‌بردار انجام می‌شود، ۴۳۸ پروژه اجرا کردیم. ۲۱ هزار و ۲۶۴ هکتار به کمک خودیاری مردم بوده است و یکهزار و ۱۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط مردم (علاوه بر خودیاری که برای اعتبارات دولتی باید بدهند) انجام شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری گفت: تلاش داریم در بخش آب و خاک از مشارکت مردم استفاده کنیم، از آنجایی که ۹۸ درصد بخش کشاورزی در اختیار مردم است، در حوزه آب و خاک هدف‌گذاری کردیم که بتوانیم پروژه‌های بیشتری را با کمک مردم اجرایی کرده و حداقل دو هزار میلیارد تومان سرمایه توسط بخش خصوصی تأمین کنیم.

به گفته وی، سرمایه بخش خصوصی توسط مردم یا بعضاً بنیادهایی مثل برکت تأمین خواهد شد، در سال گذشته در حوزه قنوات از بنیاد برکت ۵۰ میلیارد تومان کمک گرفتیم و امسال هم با آنها برای تأمین اعتبار تفاهم‌نامه داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: نظر ما تأمین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط بنیاد برکت بود اما آنها ۵۰ میلیارد تومان را پذیرفتند و قرار شد اگر بخواهند کل اعتبار مد نظر ما را تأمین کنند، جلسات کارشناسی با آنها برگزار کنیم.

وی کمک‌های بنیاد برکت را بلاعوض اعلام کرد و افزود: بنیاد برکت پرداخت بخشی از هزینه پروژه مثلاً ۲۰ درصد آن را تقبل می‌کند، بخش دیگری از آن توسط دولت تأمین می‌شود و بقیه را کشاورز پرداخت می‌کند.

نیازی گفت: بعضی از استان‌ها به‌ویژه استان‌های شرقی خیّر قنات پیدا کرده‌اند، خیّرهایی هستند که یک عددی را کمک می‌کنند تا قناتی برای روستا آباد شود. این مجموعه اقداماتی است که برای پروژه‌های خرد داخل مزرعه اجرایی می‌کنیم. در پروژه‌های خرد راحت‌تر بخش خصوصی جذب می‌شود.

وی درباره میزان کمک نهادها اضافه کرد: برای پروژه‌های خرد، نهادها پول‌های درشتی کمک نمی‌کنند اما امیدواریم از بنیاد برکت بتوانیم پولی بگیریم. بنیاد مستضعفان و جانبازان هم به مناطق محروم کمک می‌کند، ما با این دو مجموعه جلساتی داشتیم تا بتوانند به حوزه زیرساختی کشور کمک کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: آورده‌های مردمی در پروژه‌های آب و خاک قابل توجه‌تر است و حتماً دو هزار میلیارد تومانی که به‌عنوان آورده مردمی در برنامه‌های ما پیش‌بینی شده است، امسال محقق خواهد شد.

استفاده از فاینانس چین در پروژه‌های کلان

نیازی درباره نحوه تأمین اعتبار پروژه‌های کلان حوزه آب و خاک گفت: ما در بخش آب و خاک دو پروژه کلان داریم، یکی بحث فاز دوم طرح خوزستان و ایلام که از ۵۵۰ هزار هکتار، حدود ۳۰۰ هزار هکتار آن اجرا شده است.

وی افزود: برای تأمین آب پروژه که در حوزه وزارت نیرو است و شبکه‌های سه و چهار که حوزه ما قرار دارد، ۱۸۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم، این رقم، مبلغ سنگینی است و بودجه عمومی کشور تکافوی اجرای آن را نخواهد داد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که برای تکمیل این پروژه، دو مسیر را پیگیری می‌کنیم، اضافه کرد: یکی از این مسیرها که در قالب بودجه ۱۴۰۲ هم پیش‌بینی شده بود، فروش سهم دولت در نیشکر و صنایع جانبی آن است تا درآمد حاصل را در این پروژه هزینه کنیم.

وی ادامه داد: برای پروژه ۵۵۰ هکتاری و پروژه تکمیل زیرساخت استان‌های شمالی در بخش کشاورزی حدود ۷۶ همت پول نیاز داریم.

نیازی تصریح کرد: پروژه تکمیل زیرساخت سه استان شمالی شامل تجهیز و نوسازی، بازچرخانی، آب‌بندان، بتنی کردن کانال‌ها و … در قالب یک بسته کامل است، هدف این پروژه تأمین یک میلیارد متر مکعب آب و انجام دو تا سه کشت در برخی از اراضی است.

وی اظهار داشت: در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به چین، پروژه‌های متعددی برای فاینانس مطرح شد و چین دو پروژه ما را برای فاینانس قبول کرد که قرار است برای پروژه خوزستان یک میلیارد دلار و برای پروژه زیرساخت شمال ۲۲۰ میلیون دلار از منابع مالی چین اختصاص یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که تفاهم اولیه انجام شده است و خود کشور چین استقبال کرد و پذیرفت که این دو پروژه را فاینانس کند، گفت: اکنون بحث اقدامات بانک مرکزی مطرح است که نحوه انتقال این پول و تبدیل یوان چین به ریال چگونه باشد، زیرا پروژه‌های ما ارزبری ندارند و ریال‌بر هستند. برای اجرای پروژه‌های خود نیازی به واردات ماشین‌آلات نداریم.

وی افزود: در حال حاضر به شدت پیگیریم که بتوانیم از موضوع فاینانس که متأسفانه زمان‌بر هم شده است، برای اجرای این دو پروژه استفاده کنیم و موضوع فاینانس را در ۱۴۰۳ نهایی کنیم.

کد خبر 6094425 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟
  • ارتقا وضعیت نگهداشت شهر یزد با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سال پایانی شورای شهر یزد
  • تکمیل پروژه مونوریل قم جزو اهداف مهم دولت سیزدهم است
  • رییس جمهور برتکمیل پروژه نیمه کاره مونوریل و فرودگاه قم تاکیددارد
  • تاکید رئیس جمهور بر فعال شدن پروژه منوریل قم
  • مصوبه«تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • لزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • لزوم اعتبار ۱۰۰همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد