Web Analytics Made Easy - Statcounter

سر نخ این روایت که شاه عباس صفوی از تهران بدش می‌آمد و تنها یک بار آنهم برای اولین و آخرین بار وارد تهران شد را باید در سفرنامه‌ «پیترو دلاواله» سفرنامه‌نویس مشهور ایتالیایی جست‌وجو کرد. او که سفرهای زیادی به ممالک خاورمیانه داشت، در سفرنامه‌اش از مهم‌ترین دلایل سفر خود به ایران نوشته است.

دلاواله یک مسیحی معتقد بود و چون عثمانی‌ها در جنگ‌ها مسیحیان بسیاری را کشتند، پس از شنیدن اخبار مقاومت شاه عباس در برابر سپاه عثمانی، برای دیدار با پادشاه صفوی به ایران سفر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلاواله در دلایل سفرش به ایران آورده که حتی می‌خواست پس از ملاقات با شاه‌عباس، شانه به شانه سربازان ایرانی در جنگ با سپاه عثمانی حضور داشته باشد.

القصه، وقتی دلاواله برای ملاقات با شاه‌ عباس به اصفهان رفت، شاه صفوی به فرح‌آباد ساری سفر کرده بود. در نتیجه دلاواله مجبور شد برای دیدار با او راهی ساری شود. او پس از ملاقات با شاه‌عباس همراه با کاروان شاه به اصفهان برگشت تا در سفرنامه‌اش از اصفهان هم بنویسد. کاروان در مسیر اصفهان از فیروزکوه گذشت و به نزدیکی تهران رسید. اینجا بود که کاروان شاه، بیرون شهر اتراق کرد و شاه عباس حاضر نشد وارد تهران شود.

«علیرضا زمانی» تهران‌شناس در این باره می‌گوید: «وقتی کاروان شاه‌عباس بیرون حصار تهران اتراق کرد، دلاواله برای مشاهده تهران و نوشتن از آداب و رسوم و فرهنگ تهرانی‌ها به تنهایی از دروازه شمیران که آن زمان در محدوده پامنار فعلی قرار داشت وارد شهر شد. اما شاه عباس حاضر نشد وارد تهران شود. این مسئله برای این سفرنامه‌نویس ایتالیایی هم جالب و عجیب بود و از اطرافیان شاه عباس پیگیر دلایل این موضوع شد.»

خوشبختانه دلاواله در سفرنامه‌اش به دلایل این احساس شاه‌عباس اشاره کرده و در بخشی از سفرنامه نوشته است: «شاه عباس در همان حوالی توقف کرده بود. او در تهران خانه‌ای ندارد و هرگز بدانجا پای نمی‌گذارد و حتی یک مرتبه به آن فحش داده است. به نظر می رسد که وی موقعی در این شهر به علت خوردن میوه زیاد مریض شده و دانه‌هایی از بدنش بیرون ریخته است. عده‌ای نیز می‌گویند که اهالی شهر تهران آنطوری که باید از او استقبال نکرده‌اند»

همین خاطره بد شاه عباس از تنها سفرش به تهران باعث شد هرگز وارد این شهر کوچک نشود؛ چنانکه پیترو دلاواله نیز در ماجرای همسفر شدن با کاروان شاه عباس، در سفرنامه‌اش به این موضوع اشاره کرده است.

این نقاشی نمایی از برج و باروی تهران در عهد صفوی را نشان می‌دهد

پیترو دلاواله، سفرنامه‌نویس مشهور ایتالیایی

بیشتربخوانید: سیاست‌های صنعتی دوره قاجار؛ از فتحعلی شاه تا مظفرالدین شاه / تاثیر مشروطه بر صنعت ایران جرائمی که زنان در دوره قاجار مرتکب می‌شدند!

۲۱۲۲۰

کد خبر 1660962

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: قاجار شاه اسماعیل صفوی تاریخ معاصر سفرنامه اش کاروان شاه شاه عباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۴۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی برای خودداری از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها

قطره از بارش‌ پراکنده باران در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: بیشترین بارش‌ها برای شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، فارسان، لردگان، خانمیرزا و فلارد پیش بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید

هشدار هواشناسی چهارمحال و بختیاری در خصوص فعالیت سامانه بارشی

کارشناس هواشناسی چهارمحال و بختیاری از عشایر و کوهنوردان خواست: از اتراق در حاشیه رودخانه و مسیل‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • 10 خبر خوشی که به مذاق دشمنان خوش نیامد | از آخرین دستاوردهای کشور بیشتر بدانید
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • محتویات عجیب صندوقی که از دل کشتی غرق‌شده بیرون آمد/ عکس
  • اپل کاربران را از اپل آی دی بیرون می اندازد
  • سفر به برزیل با تور آژانس سفرنامه در بهار و تابستان ۱۴۰۳
  • هشدار هواشناسی برای خودداری از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها
  • بیشترین خسارت سیل در خراسان جنوبی به محورهای موصلاتی وارد شد
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • خودداری از اتراق در اطرف رودخانه‌ها و مسیل‌ ها
  • خودداری از اتراق در اطرف رودخانه‌ها و مسیل‌ها