Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@02:26:29 GMT

کتاب‌های ترجمه کودک و نوجوان فرهنگی متفاوت دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۵۷۵۱

کتاب‌های ترجمه کودک و نوجوان فرهنگی متفاوت دارد

ایسنا/زنجان نویسنده کتاب «سیب‌های حبیب» گفت: نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان نیاز به شناخت دنیای کودکان، مراحل رشد کودک، افکار کودکان، احساسات و دنیای کودکان دارد.

فاطمه قشمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه قدمت ادبیات کودک و نوجوان به قرن هجدهم در اروپا بازمی‌گردد و تا این زمان کودکی به عنوان یک هویت مستقل شناخته نشده بود و نگاه به کودکان به عنوان بزرگسال کوچک بود، اظهار کرد: در گذشته در ایران نیز کتاب‌های بزرگسالان در مکتب‌ها برای کودکان تدریس می‌شد و ادبیات کودک و نوجوان در ایران نیز نوپا است و کتاب‌هایی که در گذشته برای کودکان نوشته می‌شد، نگاه کودکانه به کودک نداشت و گاهی نیز با اهداف سیاسی آمیخته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شاید به نظر برسد نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان ساده و یک کار معمولی یا همانند نوشتن در حوزه بزرگسال باشد اما این‌گونه نیست و نوشتن در این حوزه بسیار سخت است. نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان نیاز به شناخت دنیای کودکان، مراحل رشد کودک، افکار کودکان، احساسات و دنیای کودکان دارد.

این نویسنده زنجانی با بیان اینکه گاهی نویسندگان تصور می‌کنند با داشتن زبان کودکانه می‌شود مفاهیم بزرگسالانه را در یک داستان گنجاند که اشتباه و ظلم بزرگی در حق کودکان است، تصریح کرد: برخی عقیده دارند که ادبیات کودک و نوجوان باید جنبه سرگرمی داشته باشد و برخی نیز معتقد هستند ادبیات این حوزه باید جنبه آموزشی و تربیتی زیادی داشته باشد ولی اگر داستان‌های خارجی را نیز مشاهده کنیم، مشخص می‌شود که کارهای خارجی نیز نوعی پیام به همراه دارد، بنابراین با زبان قصه به صورت غیرمستقیم می‌توان به کودکان آموزش داد.

قشمی با بیان اینکه قصه‌ها، امروزه جنبه درمانی نیز یافته‌ و خیلی از ترس‌های کودکان را می‌توان با قصه درمان کرد، ادامه داد: کودکان و نوجوانانی که گرایش به کتاب و کتابخوانی دارند نگاه بازتری نسبت به دیگران دارند و تجربه‌ای کسب می‌کنند که سایر کودکان از آن محروم هستند و در نوجوانی در مواجهه با مشکلاتی همچون مرگ عزیزان و ... برخوردهای معقول‌تری دارند. همچنین در حال حاضر کودکان و نوجوانان بسیار محدودتر شده‌اند و تصمیمات‌شان باید بر اساس نظر خانواده باشد و استقلال تا قبل از ۲۰ سالگی برای کودکان و نوجوانان یک رویا است که خانواده‌های کمی هستند که به استقلال کودک کمک کنند.

نویسنده کتاب «سیب‌های حبیب» درباره وضعیت نویسندگی حوزه کودک و نوجوان در استان، عنوان کرد: وضعت نویسندگی حوزه کودک و نوجوان در استان به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال، معمولاً کتاب‌هایی که در شهرستان چاپ می‌شود خیلی دیده نمی‌شود، پس نویسندگان باید با ناشران پایتخت بیشتر ارتباط بگیرند که این ارتباط کمی محدود است و دچار مشکل در این حوزه هستیم. همچنین برخی از ارگان‌ها با هدف خاصی مثل آموزش کتاب چاپ‌ می‌کنند و در حال حاضر فعال‌ترین بخشی که در استان برای کودک و نوجوان کار می‌کند بنیاد حفط آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان است که کارهایی را با هدف شناساندن فرهنگ و زندگی شهدا به بچه‌ها انجام می‌دهد.

این نویسنده زنجانی با بیان اینکه در کل وضعیت استان در حوزه نویسندگی کودک و نوجوان چندان مساعد نیست و نویسندگان باید سعی کنند پلی را به سمت ناشران پایتخت بزنند، گفت: نوشتن دنیای زیبایی است که سختی‌های خود را دارد و کسانی که دوست دارند وارد این حوزه شوند باید تلاش زیادی داشته‌ باشند. همچنین اگر یک جست‌وجو در اینترنت داشته و کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را ببینیم، مشاهده می‌کنیم که بیشتر بازار با کتاب‌های ترجمه پر شده، البته در این چند سال کتاب‌های ایرانی نیز منتشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های ترجمه رنگ و لعاب خوب، انسجام و طرح و ایده عالی به همراه پایان زیبا دارند اما آن بخشی که خیلی‌ها به آن توجه نمی‌کنند، این است که فرهنگ کشورهای خارجی با ایران متفاوت است و در این کتاب‌ها خیلی راحت مسائلی بیان می‌شود که که اصلاً مناسب کودکان و نوجوانان نیست و جامعه نیز عکس‌العملی نسبت به آن ندارد و یک کودک ۱۲ ساله در این کتاب‌ها به سمت مسائلی می‌رود که نگران‌کننده است و متاسفانه متولی اصلی این حوزه همانند ارشاد و خود مردم کاری انجام نمی‌دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ادبیات کودک و نوجوان زنجان کتاب دنیای کودکان برای کودک کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۵۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «قلمروزدایی علم و دین» تألیف گریگور داوس به تازگی با ترجمه جواد درویش آقاجانی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

پروفسور گریگور داوس (زاده ۱۹۵۷)، استاد دانشگاه نیوزلند است که در زمینه فلسفه دین مدرک دکتری دارد. هدف این کتاب، تحلیل منازعه «علم و دین» از طریق توسعه رویکردهای ممکن به روابط بین آن‌ها و همچنین توسعه مفهومی علم از یک سو و دین از سوی دیگر است. کتاب در مقابل مدل‌های ساده‌تر از روابط علم و دین، مدل پیچیده‌تری را پیشنهاد می‌دهد که شامل چهار بُعد برای پرداختن به رابطه علم و دین است و عبارت‌اند از: بُعد شناختی، غایت‌شناختی، نهادی و معرفت‌شناختی، بُعد شناختی به محتوای گزاره‌های علمی و دینی می‌پردازد. بُعد غایت‌شناختی به اهداف مندرج در علم و دین اختصاص دارد. بُعد نهادی شامل بررسی رابطه علم و دین از طریق سازمان‌های اجتماعی مرتبط با آن‌هاست. بُعد معرفت‌شناختی هم به صورت‌های مختلف معرفت، زبان و منابع دانش می‌پردازد.

مجموعه بن‌مایه‌های کمبریج تا به‌حال در ۲۵ سرفصل موضوعی مختلف منتشر شده است. سرفصل موضوعی فلسفه این مجموعه در ۱۵ شاخه و تاکنون ۲۲۸ کتاب تقدیم جامعه علمی کرده است. همچنین در سرفصل موضوعی دین نیز ۸ شاخه مختلف مورد توجه قرار گرفته و ۸۱ کتاب منتشر شده است. همان‌طور که گفته شد در شاخه فلسفه دین تا به حال ۳۱ کتاب منتشر شده است که در حال حاضر ترجمه ده کتاب از آن مجموعه به فارسی عرضه شده است.

فلسفه دین در کشورمان نیز در سال‌های اخیر مورد توجه استادان و محققان به‌ویژه نسل جوان‌تر قرار گرفته است. البته با توجه به گستره موضوعی مباحث فلسفه دین، میزان دغدغه‌مندی نسبت به هر کدام از این موضوعات در جوامع مختلف متفاوت است. موضوعاتی نظیر «معنای زندگی»، «علم و دین»، «خداباوری»، «تکثرگرایی» و «مسئله‌های شر و رنج» که در زمره موضوعات اصلی و مشترک مباحث فلسفه دین‌اند، مصادیقی از چالش‌های فکری محیط‌های علمی ایران نیز محسوب می‌شوند. به هر روی، انتشار کارهای متنوعی در سال‌های اخیر در فضای فکری فلسفه دین ایران ستودنی است. مجلات، کتاب‌ها، مقالات و رساله‌های دانشجویی مختلف در کنار برگزاری رویدادهای علمی و پژوهشی متنوع، اگر چه سرمایه‌ای خوب هستند اما ناکافی برای تحقیقات بیشتر و کامل‌تر در آینده است.

این کتاب با ۱۲۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹۰ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6090175 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟