Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا ایزدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرمت مسجد امام(ره) ۱۳ سال به طول‌ می‌انجامید اما سه سال زودتر داربست های آن را باز کردیم که در این سال‌ها بیش از هفت میلیارد تومان هزینه شده و به همین میزان اعتبار دیگر برای اتمام کار نیاز است.

وی در پاسخ به این سوال که از سوی کارشناسان، برگزاری مناقصه برای مرمت آثار تاریخی دلیل اصلی تخریب مسجد امام(ره) طرح شده، گفت: آنچه مهمتر از برگزاری مناقصه یا مزایده  مطرح است، نحوه تخصیص اعتبارات است که اختصاص اعتبارات قطره‌چکانی  آسیب جدی بر بدنه مرمت آثار تاریخی وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینک عدم آگاهی قانونگزار از حساسیت کار میراث فرهنگی باعث قربانی شدن کیفیت نسبت به کمیت در مرمت آثار تاریخی شده، ادامه داد: مسجد امام(ره) با قدمت ۵۰۰ ساله باید دائم در حال پایش باشد که حفظ و نگهداری آن نیازمند تخصیص یک اعتبارات پایدار است.

وی در ارتباط با تعویض ۸۰ درصدی کاشی گنبد مسجد امام(ره) طی مرمت آن گفت: مرمت گنبد مسجد امام(ره) از سال ۸۹ آغاز شد و تاکنون ادامه دارد که طی آن ۸۰ درصد کاشی‌های مسجد امام تغییر کرده و همه کاشی‌های اصلی آن در سال ۳۰ - ۱۳۲۹ بر زمین افتاده و شکسته و تخریب شده بود.

ایزدی در پاسخ به این سوال که مرمت مسجد امام(ره) به یک گروه حرفه‌ای واگذار نشده، افزود: مرمت مسجد امام به دست هنرمند حاذقی به اسم پاکدل انجام می‌شود که یک پدر و پسری هستند که در حوزه مرمت بنامند.

وی با بیان اینکه مرمت یک کار زمان‌بر است، ادامه داد: مرمت مسجد امام(ره) در سال‌های مختلفی انجام شد که نخستین دوره آن به سال ۱۳۱۶ بر می‌گردد و در آن زمان بخش اعظمی از مسجد کاشی نداشت و تخریب شده بود سال ۱۳۲۹ بار دیگر مسجد امام(ره) تحت مرمت قرار گرفت و از سال ۱۳۸۹ بار دیگر داربست به مسجد امام(ره) نصب و کار مرمت در حالی صورت گرفت که امروز مسجد امام(ره) را با نمای جدیدی از کاشی‌ها در دید همگان قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان که بخشی از نقدهای وارد شده به مرمت مسجد امام(ره) را به حق دانست و همه علت را کمبود اعتبارات دانست، افزود: میراث فرهنگی و نگهداری آثار تاریخی ضمن اینکه یک کار تخصصی است از حساسیت بالایی برخوردار است و هم ردیف دانستن حساسیت کار میراث فرهنگی با دیگر ارگان‌ها وضعیت را دشوار ساخته و این در حالیست که این حساسیت و تخصصی کار میراث با دیگر ارگان‌ها برای قانونگزاران مشخص نیست.

ایزدی از برگزاری اولین نشست کمیته هماهنگی شورای نظارت بر مرمت گنبد مسجد امام(ره) با حضور همه اعضا خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل شورای تخصصی نظارت بر مرمت گنبد مسجد امام(ره)، یکدست شدن سلیقه متخصصان و پیشکسوتان در حوزه مرمت بناهای تاریخی به‌ویژه گنبد مسجد امام(ره) است.

اواخر اردیبهشت امسال بود که اداره کل میراث فرهنگی اصفهان از اتمام عملیات مرمت گنبد عظیم مسجد تاریخی امام(ره) (جامع عباسی) اصفهان و جمع‌آوری داربست‌های گنبد پس از ۱۱ سال خبر داد.

گنبد مسجد تاریخی امام(ره) اصفهان با کاربرد بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی به‌عنوان بزرگ‌ترین گنبد کاشی‌کاری مساجد تاریخی جهان شناخته می‌شود.

مسجد امام(ره) (جامع عباسی) یکی از آثار تاریخی میدان نقش‌جهان اصفهان است که در دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی به شمار می‌رود. 

این مسجد به‌واسطه تزیینات بسیار شگفت‌انگیز به‌کاررفته در آن، شهرتی جهانی دارد. گنبد مسجد یکی از شاهکارهای معماری اصفهان است که به‌صورت ۲ پوسته (دو پوش) بناشده است. ارتفاع گنبد داخلی ۳۸ متر و گنبد خارجی ۵۴ متر است.

این مسجد در سال ۱۳۵۸ با مجموعه میدان امام (نقش‌جهان) به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسید.

برچسب‌ها مسجد اصفهان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد اصفهان میراث فرهنگی مسجد اصفهان میراث فرهنگی گنبد مسجد امام ره مرمت مسجد امام ره میراث فرهنگی آثار تاریخی مرمت گنبد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۰۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: کاشی هفت‌رنگ اصفهان سومین رشته صنایع‌دستی است که پس از رشته‌های میناکاری و پارچه قلمکار  موفق به دریافت نشان جغرافیایی بین‌المللی شده است.


امیر کرم زاده افزود: تدوین پرونده ثبت جهانی کاشی هفت‌رنگ اصفهان در معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و با همکاری صمیمانه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان و اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان به نتیجه رسید، به گونه‌ایی که با همکاری این دوستان در طی سال گذشته، اطلاعات کامل و جامعی درباره این هنر ارزشمند، مانند نوع هنر، قدمت و تعداد کارگاه‌های تولیدی فعال جمع‌آوری شد.


او گفت: تعداد دیگری از رشته‌های صنایع‌دستی اصفهان نیز در حال ثبت جهانی‌شدن هستند، با این وصف زمانی که این رشته‌ها، نشان جغرافیایی بین‌المللی را دریافت کنند یعنی این رشته خاص در سطح جهان به نام این منطقه ثبت می‌شود.

استفاده از کاشی هفت‌رنگ از اواخر دوره تیموریان در سده نهم و آغاز دوره صفوی در سده دهم هجری قمری در تزیین بنا‌ها متداول شد به گونه‌ایی که مرمتگران سنتی از این کاشی‌ها بانام کاشی خشتی هم یاد می‌کنند.


در اواخر دوران تیموریان و در عصر شهریاران صفوی (از سده دهم تا پایان سده دوازدهم هجری قمری)، به‌تدریج تزیینات کاشی هفت‌رنگ جایگزین کاشی معرق شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان