Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@02:01:14 GMT

سودجویی به بهانه حمایت از سگ‌های ولگرد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۱۵۰۹

سودجویی به بهانه حمایت از سگ‌های ولگرد

بر اساس اظهارات آن‌ها هر ساله بیش از ۹۰درصد از ۲۳۴هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور توسط سگ‌ها اتفاق می‌افتد یعنی چیزی حدود بیش از ۲۱۰هزار سگ‌گزیدگی در سال.
از سوی دیگر برخی شواهد حکایت از سنگ‌اندازی گروه‌های خاص به بهانه حمایت از حیوانات در راستای جلوگیری از کنترل جمعیت سگ‌ها با اهداف سودجویانه دارد.

دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اجرا نمی‌شود
مهدی نبیان، کارشناس ارشد محیط زیست متولی ساماندهی سگ‌ها و سایر حیوانات موذی شهری را براساس قانون مصوب سال ۱۳۳۳ سازمان شهرداری‌ها می‌داند و به قدس می‌گوید: شهرداری‌ها تا پیش از سال ۱۳۸۷ حذف فیزیکی سگ‌های ولگرد را از طریق میرشکارها انجام می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان صورت وضعیت بر اساس لاشه هر سگ تنظیم و براساس قرارداد پول به میرشکارها پرداخت می‌شد اما از سال۸۷ با ابلاغ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور «سگ‌ها باید از سطح شهر با استفاده از دارت بیهوشی، تفنگ بیهوشی، تله و یا خفت‌گیری جمع‌آوری و به پناهگاه‌ها منتقل شوند و سپس در این مراکز با حضور دامپزشک، سگ‌های مفید، نژاددار و سالم از سگ‌های غیرمفید تفکیک شده و سگ‌های غیرمفید یوتانایز شوند. یعنی با دُز بالای داروی بیهوشی و کُشنده از بین بروند و سگ‌های مفید هم انگل‌زدایی و نگهداری شوند تا برایشان سرپرستی پیدا شود. اگر این اتفاق نیفتاد از دستورالعمل چنین استنباط می‌شود که چنین سگ‌هایی هم که مشتری ندارند غیرمفید تلقی می‌شوند و باید یوتانایز شوند نه اینکه‌ عقیم‌سازی و رها شوند.
وی ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از کسانی که به عنوان پیمانکار با شهرداری‌ها قرارداد امضا می‌کنند همان حامیان سگ‌ها هستند که دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌ها را اجرا نمی‌کنند. در واقع برخلاف گذشته الان صورت وضعیت بر اساس سگی که زنده‌گیری و یا عقیم‌سازی شده تنظیم می‌شود نه بر اساس تعداد سگی که معدوم یا یوتانایز شده است. بنابراین در یک دهه اخیر شاهد افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور هستیم چون هرچه تعداد سگ‌های ولگرد بیشتر باشد درآمد بعضی از پیمانکارها هم بیشتر خواهد بود. به همین خاطر بعضی از پیمانکارها پول جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌ها را از شهرداری‌ها می‌گیرند اما شبانه همین سگ‌ها را دوباره رها می‌کنند تا این فرایند دوباره تکرار شود و برایش پول دریافت شود، پولی که رقم آن گاهی از حدود ۴۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان هم می‌شود.
این پژوهشگر حیات وحش بی‌توجهی به قانون از سوی شهرداری‌ها را عامل دیگر افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد عنوان می‌کند و می‌گوید: ترس از حامیان سگ‌ها موجب شده کار یوتانایز سگ‌های غیرمفید در دستور کار شهرداری‌ها قرار نگیرد، به طوری که بعضی از مسئولان شهری به‌صراحت این موضوع را اعلام می‌کنند. در حالی که اجرا نشدن آن از سوی شهرداری‌ها یک تخلف محرز از قانون است. یا بعضی از مسئولان شهرداری می‌گویند پس از جمع‌آوری، انگل‌زدایی، عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری سگ‌های بی‌صاحب، آن‌ها را در بعضی مناطق رها می‌کنند که این موضوع هم یک تخلف است. چون تأثیر واکسن ضد هاری که به یک سگ تزریق می‌شود ۳۰ تا ۵۰ درصد است ضمن اینکه این میزان تأثیر هم پس از مدتی از بین می‌رود یعنی دوباره باید همین سگ را زنده‌گیری و به آن واکسن تزریق کرد.

شرایط برای معدوم‌سازی در حال فراهم شدن است
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ادعای معدوم نکردن سگ‌های ولگرد از سوی شهرداری تهران را تأیید می‌کند و به قدس می‌گوید: در حال حاضر شهرداری تهران موضوع عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را در دستور کار دارد و کار معدوم‌سازی آن‌ها را انجام نمی‌دهد.
مهدی بابایی می‌افزاید: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سگ‌های ولگرد درون شهر تهران نیستند و اگر هم باشند در حاشیه تهران هستند. دلیلش هم این است که شهرداری این شهرها به صورت جدی برای کنترل جمعیت سگ‌ها ورود نکرده‌اند و چرخه جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را ندارند. به همین دلیل شاهد افزایش حمله سگ‌ها به افراد یا سگ‌گزیدگی در استان تهران هستیم. اما در تهران به‌خاطر وجود اکیپ‌های جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد موارد سگ‌گزیدگی خیلی کم است. ضمن اینکه همین موارد کم هم از سوی سگ‌های خانگی انجام می‌شود که برای این موضوع از پلیس خواستیم از حضور سگ‌ها در پارک جلوگیری کند.
وی ایجاد حواشی و فشار از سوی عده‌ای که خودشان را حامی حقوق حیوانات می‌نامند را مهم‌ترین عامل اجرا نشدن کامل دستورالعمل یاد شده می‌داند و می‌گوید: در واقع این موضوع تأثیر زیادی داشته است تا چرخه معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد و غیرمفید که عامل انتقال بیماری هاری و کیست هیداتیک به انسان است دچار وقفه شود و بیشتر به سمت عقیم‌سازی سگ‌ها برود.
بابایی با اشاره به اینکه مضرات توجه و غذارسانی به سگ‌های ولگرد بیشتر از منافعش است، می‌افزاید: کمیسیون محیط زیست شورای شهر تذکرات لازم را برای اجرای دقیق دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌ها به شهرداری تهران داده است. بنابراین امیدواریم در آینده شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

خبرنگار: محمود مصدق

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سگ های ولگرد سودجویی جمعیت سگ های ولگرد دستورالعمل کنترل جمعیت سگ ها جمعیت سگ های ولگرد سازی سگ های ولگرد عقیم سازی سگ ها شهرداری ها جمع آوری بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۱۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید معاون وزیر راه و شهر سازی از نهضت ملی مسکن بروجرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت:در بخش‌های مختلف طرح نهضت ملی مسکن،تاکنون دو میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن کشور در مراحل مختلف اجرا قرار دارد. 
 ارسلان مالکی در حاشیه بازدید از طرح های طرح نهضت ملی مسکن بروجرد افزود:برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور ۴۵ هزار هکتار زمین تامین و در اختیار طرح قرار داده شده است.
معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: برای اجرای طرح جوانی جمعیت نیز سال گذشته ۷۰ هزار قطعه زمین در کشور تأمین و به مردم تخصیص داده شد.
مالکی افزود: امسال نیز برای اجرای طرح جوانی جمعیت، زمین مورد نیاز تامین و به مشمولان تخصیص داده خواهد شد. وی  گفت:در استان لرستان در برخی از شهر تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن به تاخیر افتاده و باید با برنامه ریزی سریعا تعیین تکلیف شوند.
 مالکی افزود: خوشبختانه در شهرستان بروجرد زمین تأمین و پروژه‌ها شروع شده و مشکلات جزیی در زمینه تسهیلات و آماده سازی وجود دارد که حل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: طرح نهضت ملی مسکن چند بخش و چند متغیر دارد، اولین موضوع تدمین زمین است، موضوع دیگر بخش آورده مردم است که باید مشارکت کنند و سهم آورده خودشان را تکمیل کنند.
مالکی افزود: آنچه که دولت باید پیگیری کند بحث تسهیلات است،برای اینکه فشار کمتری به مردم وارد شود زیرساخت‌ها را انجام خواهیم داد و اگر هم افزایی بین متقاضیان و دولت انجام شود تا پایان سال آینده واحدهای طرح نهضت ملی مسکن واگذار می‌شود.
معاون وزیر راه و شهر سازی گفت:مکلف به تأمین زمین برای طرح جوانی جمعیت هستیم و به تدریج در حال تأمین زمین  هستیم.
مالکی افزود:در شهرستان بروجرد برای تأمین زمین جوانی جمعیت مشکلی وجود ندارد، در خرم‌آباد نیز تابع زمینی است که برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین می‌شود و بخشی نیز به طرح جوانی جمعیت اختصاص خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • اعیاد یهودی؛ بهانه‌ای برای خشونت و تشدید شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در قدس
  • بازدید معاون وزیر راه و شهر سازی از نهضت ملی مسکن بروجرد
  • آتش سوزی گسترده در کارخانه مبل سازی مهار شد
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • برگزاری آیین بهره‌برداری از پروژه تعریض و ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟
  • اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان