Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین نشست سراسری افق تحول یا حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی کشور پیش از ظهر امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی در این نشست گفت: اگر خبرنگاری در راه انجام وظایف خود که اطلاع رسانی و پرسش‌گری است کاری انجام داد؛ سیاست وزارت میراث فرهنگی و شخص وزیر محترم نیست که شکایت کند ما هیچ شکایتی از هیچ رسانه‌ای نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: در دوران پس از کرونا و نوروز امسال و سال گذشته دیدیم که حجم زیادی از گردشگران به پایگاه‌ها رفتند مدیران پایگاه‌ها با وجود همه مشکلاتی که داشتند از آنها استقبال کرده و سونامی سفر بعد از کرونا را مدیریت کردند. ما به مشکلاتی که در حوزه زیرساخت‌های کشور وجود دارد بیشتر واقف شدیم. امیدواریم بتوانیم با کمک هم این مسائل را برطرف کنیم.
وی گفت: در همایش امروز همه معاونین وزارت میراث فرهنگی و مدیران پایگاه‌ها حضور دارند و نمایندگانی از مجلس نیز در این نشست حضور پیدا خواهند کرد، نزدیک به ۱۸ نفر از مدیران پایگاه‌ها به نمایندگی در این جلسه نکاتی را با بخش‌های مختلف در میان می‌گذارند و چون امکان جمع بندی همه این مطالب وجود ندارد باید کارگروهی متشکل از شما و اداره کل‌ها، ساماندهی و آسیب‌شناسی وضع موجود و برنامه‌های آینده و نقشه‌های راه جدید را ترسیم کند.

دارابی بیان کرد: از قانون ۱۳۰۹ و ۱۳۱۶ و قوانین جانداری که در گذشته برای حفظ میراث فرهنگی وجود داشته است بگذریم می‌بینیم که کارهای بزرگی در این زمینه صورت گرفته است در زمان جنگ و پیروزی انقلاب از میراث فرهنگی محافظت شد. از طرفی می‌دیدیم نزدیک به دو دهه آثار ثبت جهانی نداشتیم و میراثی در این دوره ثبت نشده بود اما در زمان جنگ که بود و نبود یک کشور در میان بوده؛ سازمان میراث فرهنگی تشکیل و قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های بسیار محکمی برای این موضوع تدوین شد.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ پایگاه ملی و جهانی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی وجود دارد گفت: فلسفه وجود پایگاه‌های میراث فرهنگی به عنوان یک واحد متمرکز امروز دیگر ایجاد یک نهاد درون زا در شاکله تشکیلاتی وزارتخانه که احساس شود تشکیلات فربه و گسترده است؛ نیست.

دارابی بیان کرد: پایگاه‌ها همچنان با قوت و منزلت قوی‌تر از گذشته کارها را دنبال خواهند کرد در قانون شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی که به هیئت دولت برای تصویب ارائه شده؛ چند بند در حوزه پایگاه‌ها تصریح شده است. ما باید تکلیف حلقه ارتباطی پایگاه‌ها را با مدیران استان‌ها و وزارتخانه مشخص کنیم.

وی گفت: مدیریت پایگاه‌های میراث فرهنگی از نظر برنامه‌های کلان تابع وزارت خانه است اما در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد نقطه اتصال پایگاه‌ها با ادارات کل میراث فرهنگی می‌بایست روشن شو برای اینکه بدانیم چطور این ارتباط برقرار شود باید در جلسات کارشناسی موضوعات بررسی شود. باید ارتباط مؤثری بین پایگاه‌ها با سایر دستگاه‌ها وجود داشته باشد. اگر پایگاه‌ها حیات خود را در ارتباط با مردم ندانند و این نقطه اتصال را با جوامع بومی ایجاد نکنند به ساختاری تبدیل می‌شوند که مردم هیچ آگاهی از آنها نخواهند داشت.
وی افزود: در اتفاق سیل اخیر استان یزد مشاهده کردم تشکل‌های فعال حامیان میراث فرهنگی چقدر فعال بودند ما بدون مردم نمی‌توانیم کاری کنیم انجمن خیرین میراث فرهنگی را در وزارت کشور ثبت کردیم که به زودی اعلام موجودیت می‌کند.

یکی از کارهای پایگاه‌ها این است که از ظرفیت‌های مردمی استفاده کند. موضوع دیگر استفاده از نهضت بزرگ معرفی آموزش و تولید محتواست. ما برای داشته‌های خود باید توان معرفی داشته باشیم باید برای این کار فعال شویم باید برنامه نهضت تولید محتوا مشخص شود. از نظر من پایگاه‌ها مرکز تربیت و آموزش نیروی متخصص و کارآمد برای حوزه میراث فرهنگی هستند و ما به طور مشخص باید در این زمینه کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم. جانشین پروری و کادرسازی دقیقاً باید از همین نقطه آغاز شود.
وی گفت: شهریور ماه نخستین جلسه شورای عالی میراث فرهنگی با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد و مجوز جذب تعدادی از نیروهای متخصص در مقاطع تحصیلی مرتبط را خواهیم گرفت چون اولویت با این افراد است این نیروها باید در کنار استادان با تجربه رشد کنند. همچنین باید بسیاری از پژوهش‌های معتبر که در دنیا جزو رفرنس‌ها هستند در پایگاه‌ها تولید شوند.

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: از پایگاه‌های میراثی می‌خواهیم که تقویم رویدادها را داشته باشند برخی از پایگاه‌ها در نوروز امسال کارهای بزرگی انجام دادند که به پدیده‌ای در بحث مربوط به نوروز تبدیل شد در این زمینه نیز باید برنامه مشخصی داشته باشیم ما باید در جامعه ما شادی و نشاط ایجاد کنیم پایگاه‌های میراث یکی از پایه‌های این مسئله هستند. شاید برخی از مدیران بگویند که ما هنوز در مقدمات مشکلات زیادی داریم شما چه کاری انجام می‌دهید؟ لازمه همه آنها این است که چند مسئله اصلی را در پایگاه‌ها حل کنیم نخست اینکه ساختار و چارت تشکیلاتی و بازتعریف مأموریت‌ها و وظایف پایگاه‌ها مشخص شود با اینکه وضعیت نیروی انسانی را آسیب‌شناسی کنیم نیروی انسانی در حوزه میراث فرهنگی برای ما حکم کیمیا را دارد بنابراین باید برای آن برنامه ریزی کنیم و نیروهای خوب به پایگاه‌ها جذب شوند.
وی گفت: وزیر میراث فرهنگی به معاون رئیس جمهور نامه نوشته و گزارش داد که وزارت میراث فرهنگی مأموریت بزرگی در حوزه میراث تمدنی این مردم دارد و باید سرآمدان و عالمان و نخبگان در صدر توجه قرار گیرند این وزارتخانه جزوه پایین‌ترین دستگاه‌هایی است که حقوق پرداخت می‌کند تلاش‌هایی از همان موقع انجام شد. دستور ویژه ای به سازمان برنامه و بودجه داده شد که حقوق پایگاه‌های میراثی که معمولاً چند ماه با تأخیر پرداخت می‌شد؛ مورد توجه قرار گیرد. اگر پایگاهی موردی دارد که این نکته را اجرا نکرده با ذکر جزئیات اطلاعاتش را در اختیار ما قرار دهید با گرانی‌های امروز تعویق در پرداخت حقوق موجب شرمساری می‌شود. این در حالی است که ما از پایگاه‌های انتظارات زیادی هم داریم.
وی ادامه داد:
باید نهضت روایتگری در پایگاه‌ها راه اندازی شود از نگهبان تا راهنما و مدیران باید پایگاه‌ها را منزل خودشان بدانند. همچنین باید به موضوع مدیریت بحران در پایگاه‌ها نگاه جدیدی داشته باشیم سطح بندی پایگاه‌ها مسئله بسیار مهمی است باید این موضوع در اولویت کارهای پایگاه‌ها قرار گیرد.

دارابی تصریح کرد: برخی از کشورها موزه از آثار گذشته ندارند به همین دلیل موزه‌ای از آینده ایجاد می‌کنند یکی از بحث‌های مهم امروز دیپلماسی عمومی است زبان دیپلماسی پژوهش و آموزش است و باید در کشورهای دیگر حضور فرهنگی داشته باشیم چون این موضوع به رونق کسب و کار و مسئله معرفی تمدنی کمک خواهد کرد. دنیای امروز دنیای پسا کرونا است مسئله گردشگری یک سند پیشرو در این زمینه است پایگاه‌ها باید برای این مسئله برنامه داشته باشند.

کد خبر 5562718 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای عالی میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی علی دارابی شهرداری تهران شورای شهر تهران هلال احمر جمهوری اسلامی ایران شورای شهر آتش نشانی آلودگی هوا بهزیستی میراث فرهنگی شهر تهران علی القاصی مهر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قوه قضاییه سازمان محیط زیست دادگستری تهران وزارت میراث فرهنگی مدیران پایگاه ها پایگاه های میراث میراث فرهنگی پایگاه ها پایگاه ها پایگاه ها داشته باشیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۴۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت

آغاز ساخت یک شهرک جدید در جیرفت و در عرصۀ شهر باستانی معروف به «دقیانوس»، این محوطه تاریخی را در تهدید قرار داده است.

به گزارش ایسنا، جمعی از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی اطلاع دادند: فاز نخست تسطیح اراضی برای احداث «شهر نوین جیرفت» به مساحت ۲۱۶ هکتار چند روزی است در غرب مجموعه باستانی «دقیانوس» شروع شده است. این شهرک­‌سازی درست در میان آثار و بقایای به‌جامانده از شهر کهن جیرفت قرار می‌گیرد. در حالی که عرصه و حریم محوطۀ شهر دقیانوس هنوز تدقیق نشده است، اما شواهد سطحی نشان می‌دهد که شهر نوین جیرفت در این عرصه قرار می‌گیرد. بر اساس تصاویر هوایی مشخص است که گورستان در جنوب شهر نوین و بخشی از سامانه آبرسانی و قنات­‌های کهن متصل به دقیانوس درست در غرب و میانۀ محل شهر نوین قرار دارند. همچنین تپه­‌های شمال­ غربی که مملو از قطعات سفال، تکه­‌های آجر و بقایای معماری است در شمال شهر نوین قرار می­‌گیرد.

به گمان باستان‌شناسان، بی‌شک راه ارتباطی شهر نوین از کوچه پس­‌کوچه­‌های «کهورویه» نخواهد گذشت، بلکه در آینده محوطۀ ارزشمند «قمادین» برای ایجاد پل و اتوبان ارتباطی بین شهر امروزی جیرفت و شهر نوین تسطیح خواهد شد و از بین خواهد رفت.

قمادین همان شهری است که مارکوپولو آن را کَمادی نامیده و نوشته است که کمادی پیش از این شهری بزرگ و پرشکوه بوده، ولی اکنون (سدۀ ۷ قمری / ۱۳ میلادی) کوچک و کم‌اهمیت شده است، زیرا مغولان چند بار آن را ویران ساخته‌اند. کمادی در سدۀ ۱۳ قمری / ۱۹ میلادی در شمال جیرفت شناسایی شد. مردم بومی ویرانه‌های آن را شهر دقیانوس می‌نامند (گابریل، ۱۲۹؛ سایکس، ۲۶۷). برخی همین شهر دقیانوس را شهر جیرفت کهن دانسته‌اند (دایره‌المعارف بزرگ اسلامی). از قمادین به عنوان خزانۀ نفایس چین و ختا، هندوستان، حبشه، زنگبار، روم، مصر، ارمنستان، آذربایجان، ماوراءالنهر، خراسان، فارس و عراق یاد شده است.

فعالان میراث فرهنگی می‌گویند: بخشی از عرصه و حریم این مجموعه باستانی ارزشمند نیز کمتر از دو دهه پیش به صورت قطعات یک هکتاری به گروهی از بازنشسته‌های کشوری واگذار شده است. این بخش که بیش از ۷۰  هکتار وسعت دارد مشخص نیست طی چه سازوکار و با استناد به کدام قانون و کدام استعلام از میراث فرهنگی واگذار شده است و چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

اکنون این پرسش‌ها از سوی جمعی از باستان‌شناسان و فعالان میراث فرهنگی مطرح شده است که آیا این طرح، ملاحظات مربوط به «ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی» (اتاف) را در نظر گرفته است؟ همچنین، شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ مصوب کرده بود که برای «الحاق ۲۹۹ هکتار اراضی به محدوده شهر جیرفت در راستای طرح نهضت ملی مسکن» ضرورتاً باید «ملاحظات مربوط به حریم منظر اثر ثبتی در محدوده الحاقی با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان در طرح اعمال شود.» آیا وزارت میراث فرهنگی به این موضوع رسیدگی کرده است؟ آیا توسعه جیرفت با نابودی ارزش‌­ها و دارایی­‌های تاریخی و فرهنگی آن دنبال خواهد شد یا میراث و ارزش‌های فرهنگی برای نسل­‌های آینده حفظ خواهند شد؟

بقایای شهر دقیانوس

جیرفت از کهن‌ترین تمدن‌های بشری است و حدود پنج‌هزار سال قدمت دارد و الواح خطی یافته‌شده از آن نشان‌دهنده یکی از نخستین خط‌های اختراع‌شده توسط بشر معرفی شده است. این محوطه باستانی پیش از این، با غارت گسترده‌ای مواجه شده بود؛ اوایل دهه ۸۰ که «هلیل‌رود» در جنوب استان کرمان، طغیان کرد و گورهای باستانی و اشیاء دفن‌شده در آن آشکار شد و مردم با بیل و کلنگ راهی این منطقه شدند، آن زمان جیرفت را پنیری سوئیسی توصیف می‌کردند که حفاران آن را برای یافتن اشیاء تاریخی سوراخ سوراخ کرده بودند.

تصویر ماهواره‌ای بخشی از بقایای شهر کهن جیرفت بقایای شهر کهن جیرفت

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد