Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@20:40:54 GMT

همچنان به گوهر اندیشه سعدی نیاز داریم

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۲۵۸۱

همچنان به گوهر اندیشه سعدی نیاز داریم

ایسنا/خوزستان یک نویسنده معتقد است: جهان امروز محتاج به زدودن افراطی‌گری‌ها و نهادینه شدن عشق و اعتدال و انصاف است و ما همچنان سخت به گوهر اندیشه سعدی نیاز داریم.

رضا کیانی به ایسنا گفت: بی‌تردید سعدی‌پژوهی منزلتی وزین دارد و صد البته توام با جذابیت و اشتیاق است و علاوه بر لذت خواندن و بهره‌مندی از شخصیت‌پردازی‌ها، تصویرسازی‌ها و فرم موجز حکایت‌ها، کاووش در جهان سعدی حاوی نکاتی تامل‌برانگیز است از جمله این که بیاموزیم با زبان ساده، شیرین، آغشته به ذوق و زیبایی می‌توان مدرسه عشق و اخلاق را برپاداشت، مرزهای زمان و مکان را نادیده گرفت و حتی مقاطع سنی مختلف را هم در عصرهای مختلف مجذوب شیوای سخن و جان پرمایه اندرزهای خویش ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کانون منتقدان تئاتر ایران اظهار کرد: در آن روزگاران که نشانی از مظاهر مدرنی چون دموکراسی، احزاب و حتی  اعلامیه جهانی حقوق بشر نبود در اقلیم اندیشه و کلام سعدی به روشنی رگه‌هایی از عدالت، آزادگی انسانی، تاکید بر تواضع و پاسخگویی حاکمان به مردم، دست‌به‌دست شدن قدرت (سرانجام محتوم قدرت، ملک و دولت ) و بی‌مایه‌گی  ثروت و  قدرت‌پرستی و... متجلی شد.

کیانی ادامه داد: بدیهی است که هر یک از این مفاهیم در زمره پیش‌زمینه‌های جامعه پویا، توسعه‌یافته و اخلاق‌محور قرار دارند و بازتاب آنها در قالب جذبه‌های‌ادبی تلنگری عمیق بر اذهان وارد می‌کند.

او افزود: نکته دوم توجه به گستره نام و قلم شیخ اجل فرای مرزهای ایران است. اندیشه و کلام سعدی جهانی شد و در برهه‌ای از تاریخ که خبری از حداقل امکانات ارتباطی نبود. تا به امروز نیز آثار شیخ اجل در میان جوامع اهل ادب در نقاط مختلف گیتی مفسران و جویندگانی دارد و این پیشینه درخشان رسالتی وزین بر عهده نسل امروز قرار می‌دهد که با دارا بودن فضای پردامنه و پیشرفته مجازی و تکنولوژی‌های ارتباطی بتواند همچون سعدی، حافظ ، فردوسی، مولوی و... بخشی از میراث فرهنگی و معرفت ملی مذهبی این سرزمین را در سطوح بین‌المللی منعکس کند.

این هنرمند عرصه تئاتر خاطرنشان کرد: هنوز از کلام سعدی بوی عشق و طراوت و گوهرمایه‌های دینی به مشام می‌رسد و رنگ تکرار و کهنگی بر آن جای نمی‌گیرد چراکه برآمده از صداقت و آراسته به زیبایی دربرگیرنده تعلیم و سرشار از دغدغه بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استانی شهرستانها سعدي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۲۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از قدرت زلزله شدید امروز در ژاپن

سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرد زمین لرزه ای با قدرت اولیه ۶.۹ ریشتر امروز (شنبه) جزایر اوگاساوارا در این کشور را لرزاند. هیچ هشدار سونامی صادر نشده است. تاکنون گزارشی در مورد خسارات و تلفات ناشی از این حادثه منتشر نشده است. منبع: ایسنا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • پمپ هیدرولیک
  • امروز با سعدی: ای یار جفا کرده پیوند بریده
  • تصاویری از قدرت زلزله شدید امروز در ژاپن
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است
  • ترتیل صفحه 240 کلام الله مجید+ صوت
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد
  • ترنم باران، همچنان در کرمان گوش نواز است