Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: ۲۰ سال است سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تلاش می‌کند تا ایستگاه‌های پایش ثابتی در دماوند راه‌اندازی کند، اما به دلایل متعدد موفق نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، فرهاد انصاری با اشاره به تلاش ۲۰ ساله سازمان زمین‌شناسی برای یک ایستگاه مطالعاتی برای کوه دماوند و پایش مستمر مخروط آتشفشانی، افزود: اینکه ما ایستگاه‌های پایش ثابت نداریم به این معنا نیست هیچ اقدام مطالعاتی در مورد دماوند انجام نشده است، بلکه مساله در این است که دانسته‌های ما از دماوند در برابر نادانسته‌هایمان اندک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان این‌که طی این سال‌ها نقشه‌هایی در مقیاس‌های گوناگون از محدوده تهیه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: همچنین چشمه‌ها را پایش می‌کنیم و تلاش داریم تا تحرکات احتمالی قله را پایش کرده و حتی مسیرهای احتمالی گدازه‌ها در صورت فوران را شناسایی کنیم. 

انصاری با بیان این‌که این را می‌دانیم که برای رصد دقیق‌تر به پایش مستمر، ابزارهای دقیق و به‌روز و ایستگاه‌های ثابت نیاز داریم، خاطر نشان کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائل و مخاطراتی که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بر آن تمرکز دارد، یخچال‌های دائمی قله است. مشخص است اگر تغییر ناگهانی در دمای قله داشته باشیم، سیلاب‌های عظیمی به واسطه ذوب شدن یک باره این یخچال‌ها جاری خواهد شد که شاهدی بر این موضوع همین سیلاب‌های گزنه است.

معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی سازمان زمین شناسی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان یک سازمان تخصصی با علم به مخاطرات پیش‌رو اقدامی در راستای احداث ایستگاه‌های ثابت نمی‌کند، توضیح داد: موضوع دماوند موضوع پیچیده‌ای است، چون ابعاد گسترده‌ای دارد که یکی از نخستین چالش‌ها که مانع از احداث این ایستگاه‌هاست، مسئله بودجه و قیمت زمین در دماوند است. از سوی دولت اعلام آمادگی شد که در مناطق مورد نیاز ما زمین فراهم شود. ما از محل بودجه‌های عمومی، مخاطرات دماوند را مطالعه می‌کنیم و اعتباری برای خرید زمین آن هم در آن مناطق گران‌قیمت که بیشتر توریستی هستند، نداریم.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، وی ادامه داد: نکته دوم نبود مدیریت یکپارچه در دماوند است که امکان اخذ تصمیم واحد را سلب می‌کند و مورد سوم که بسیار اهمیت دارد، محدودیت تعداد نیروی متخصص در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است.

انصاری تاکید کرد: در حال حاضر امکان هیچ‌گونه استخدام و جذب نیروی متخصص جدید را در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نداریم و مجموعه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا آنچه یک ضرورت است، انجام نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آتشفشان دماوند سازمان زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۶۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ فضانورد چینی به زمین بازگشتند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، آنها حدود ۹ ساعت قبل از ایستگاه فضایی تیانگونگ سفرشان به زمین را آغاز کرده بودند.

هر ۳ خدمه شنژو ۱۷ یعنی تانگ هونگبوُ تانگ شنگجی و جیانگ شینلین سالم و ایمن هستند. کپسول شنژو ۱۷ همراه یک موشک لانگ مارچ۲F در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی به فضا ارسال شد و ۶.۵ ساعت بعد به تیانگونگ رسید.

این دوازدهمین ماموریت ارسال فضانورد چین به فضا در کل و ششمین ماموریت سرنشین دار به تیانگونگ بود. علاوه بر آنچه گفته شد شنژو ۱۷ شامل جوانترین خدمه ای بودند که در ایستگاه تیانگونگ اقامت کردند.

خدمه ماموریت شنژو ۱۷ شش ماه پر ماجرا را در مدار پایین زمین گذراندند. آنها مجموعه ای از آزمایش های علمی انجام دادند و چند پیاده روی فضایی برای تعمیر پنل های خورشیدی تیانگونگ نیز انجام دادند که به دلیل برخورد زباله ها یا ریز سیارک ها آسیب دیده بود.

کد خبر 6093860 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • همایش پایش برنامه‌های سازمان ملی زمین و مسکن در شیراز برگزار شد
  • لزوم شکل‌گیری دبیرخانه دائمی رویداد حمل‌ونقل دانش‌بنیان/ برگزاری ره‌آورد فناورانه
  • ۳ فضانورد چینی به زمین بازگشتند
  • فضانوردان چین به زمین بازگشتند
  • مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد
  •  اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • طرح «پایش و ارتقای سلامت» اعضای جهاد دانشگاهی سلامت محور است
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • سالم غذا بخورید تا مدیون نباشید !/مسافرین «ماه» روی زمین کاشته می‌شوند
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود