Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش گروه سیاست‌خارجی خبرگزاری فارس، حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست‌خارجی خبرگزاری فارس، درباره سفر نانسی پلوسی و پنج تن از نمایندگان مجلس ایالات متحده به تایوان، گفت: هدف آمریکا از این اقدامات تحریک‌آمیز در تایوان به این دلیل است که چین را در گردابی قرار دهد تا تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور صادر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آمریکا، در مقطع کنونی چین را به‌عنوان یک تهدید امنیتی-نظامی، اقتصادی و حتی سیاسی می‌داند. بنابراین، تلاش می‌کند تا با تحریک چین برای حمله به تایوان بتواند بدهی‌های این کشور را بلوکه کند تا از این طریق برای خود منفعت به‌دست آورد. آنان تلاش می‌کنند تا چین را مانند روسیه به سوی جنگ بکشانند تا قدرت این دو کشور تضعیف شود.

کنعانی‌مقدم با اشاره به نظم‌نوین جهانی اظهار داشت:‌ نظم نوین جهانی به قبل و بعد از حمله روسیه به اوکراین تقسیم می‌شود. بعد از حمله به اوکراین به نظر می‌رسد که نظام بین‌الملل به سمتی می‌رود تا هر کشوری قدرت بیشتری دارد، بتواند قطب‌های جدید اقتصادی، سیاسی و نظامی را شکل دهد. به همین دلیل ایالات متحده، روسیه را به‌عنوان کشوری که نظم نوین جهانی را برهم زده است، متهم می‌کند و به بهانه حمله به اوکراین این کشور را تحریم کرده است.

وی با اشاره به جنگ اوکراین، گفت: بر اساس تفکر پوتین، روسیه به اوکراین حمله کرد. روسیه درنظر داشت نظم نوین‌جهانی مورد نظر آمریکا را برهم زند. در حقیقت روسیه تلاش کرد تا طرح آمریکا مبنی بر ادامه قدرت تک قطبی او بر جهان را نقش بر آب کند. به نظر می‌رسد که چینی‌ها نیز از این مدل الگوبرداری کرده‌اند تا سلطه آمریکا در جهان را برهم زنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر ده سال پیش خود به چین، عنوان داشت: در سفری که ده سال پیش به دعوت حزب کمونیست به چین درباره طرح «یک جاده-یک کمربند» داشتیم، روزی من را به محل احداث راه‌آهنی بردند که قطارهای آن سرعتی بین 350 تا 400 کیلومتر داشت. ریل راه‌آهن را طوری احداث کرده بودند که از شمال چین بتوانند نیروهایی را برای تصرف تایوان اعزام کنند. این راه‌آهن حتی در نقشه های آن زمان چین وجود نداشت. کارشناسان چینی در آن زمان مدعی بودند که تایوان از چنین ریل راه‌آهنی اطلاع ندارد. به نظر می‌رسد که زیر ساخت‌های چین برای حمله به تایوان فراهم شده است. فقط یک اراده نظامی برای این کار نیاز است.

کنعانی‌مقدم بیان داشت: تجربه نشان داده است که آمریکایی‌ها به دلیل موقعیت جغرافیایی تایوان توان لشکر کشی به این جزیره را ندارند بنابراین، بعید به نظر می‌رسد که خود را به‌صورت مستقیم وارد جنگ با چین کنند. آنان حتی از افغانستان فرار کردند.  تسلط چین از نظر تجهیزات هوایی، زمینی و دریایی قوی‌تر از تایوان است به‌طوریکه اگر به این جزیره حمله کنند، تایوانی‌ها حتی یک روز هم توان مقابله با چین را نخواهند داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: چینی‌ها برای رسیدن به قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی نیازمند این هستند که آمریکا را از منطقه بیرون کنند. به نظر می‌رسد که بعد از حمله روسیه به اوکراین طرح آمریکا در باره تک قطبی کردن جهان به هم خورده است. در این نظم نوین جهانی به نظر می‌رسد که چین، هند، روسیه و ایران به نظر می‌رسد که تأثیرگذار باشند. به همین دلیل آمریکا در تلاش است تا با پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حضور خود را در منطقه افزایش دهد.

وی افزود: آمریکا این را می‌داند که اگر در رقابت با چین قرار بگیرد، دیگر کشورها نیز ممکن است با چین رقابت کنند تا بخواهند کنار آمریکا قرار بگیرند. بر همین اساس آمریکا تلاش می‌کند  تا نظم نوین جهانی، بر اساس طرح این کشور شکل بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نظم‌نوین در جهان به دو شکل انجام می‌شود. شکل نخست اینکه نظام چند قطبی بر اساس طرح آمریکا شکل گیرد و آمریکا مانند سابق تلاش می‌کند، دست برتر را در جهان داشته باشد. اما این‌بار ایالات متحده تلاش می‌کند که قطب‌های کوچکتری تحت تاثیر و هم‌پیمان با آمریکا شکل گیرد. همچنین، آنان تلاش می‌کنند که طرح تجزیه کشورهای منطقه مانند عراق، افغانستان، عربستان و سوریه را پیش برند.

شکل دوم اینکه آمریکا می‌داند که در نهایت چین به اقتصاد نخست دنیا تبدیل می‌شود به همین دلیل تلاش می‌کند تا هزینه زیادی را از طریق جنگ با تایوان و تحریم‌های بین‌المللی بر این کشور وارد سازد تا بدون هزینه به اقتصاد نخست تبدیل نشود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پلوسی تایوان نظم نوین جهانی نظر می رسد نظم نوین جهانی کنعانی مقدم بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۷۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد: تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پسکوف: ترس به جان اوکراینی‌ها افتاده؛ باید کار را تمام کنیم
  • روس‌ها: ترس به جان اوکراینی‌ها افتاده است/ باید کار را تمام کنیم
  • اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند