Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@05:48:12 GMT

هنر و ادبیات مؤثرترین بخش در ارتقا و تحکیم هویت ملی است

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۶۳۸۸

هنر و ادبیات مؤثرترین بخش در ارتقا و تحکیم هویت ملی است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تکریم مهدی علی‌اکبرزاده و معارفه حامد علامتی به‌عنوان مدیرعاملان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲۵ مرداد در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این‌مراسم گفت: هنر و ادبیات مؤثرترین بخش در ارتقا و تحکیم هویت ملی است و باید به آشنایی بچه‌ها با آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران و اندیشه‌های امامین انقلاب و شهدا و نهادینه شدن الگوی مقاومت مردم ایران در کودکان و نوجوانان توجه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در دنیا گاهی کودک را به عنوان «اُبژه» و گاهی به عنوان «سوژه» می‌شناسند. در نگاه بالاتر کودک را به عنوان کنشگر اجتماعی می‌شناسند. در سال‌های ۲۰۰۰ میلادی برخی نظریه‌ها کودک را به عنوان همراه پژوهشگر نیز شناختند. یعنی کودک همراه مربی پژوهش انجام می‌دهد، اما در عین حال محور مربی است و در این نمونه و قسم، کودک خودش کشف نمی‌کند بلکه مربی او را برای کشف هدایت می‌کند. براساس دیدگاه تکامل یافته اسلام نسبت به کودک در هفت سال اول، کودک را باید آزاد تا در بازی خودش کشف کند لذا تاکید شده است هفت سال اول کودکی را برای کشف استعدادهای خود کودک قرار دهید. البته به عنوان پدر عرض می‌کنم بیشتر ما استعدادهای کودکان را بر اساس خواسته‌های خود ترسیم می‌کنیم و مانع استعداد خود کودکان می‌شویم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حضورش در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ترسیم سیاست‌های برنامه هفتم، گفت: در جمع بخشی از اقتصاد دانان برای ترسیم سیاست‌های برنامه هفتم بودم. پژوهشی را از سال ۷۱ تا ۸۵ توسط دانشگاه تهران به سفارش آموزش و پرورش برای تعیین نقش آموزش و پرورش در تولید ناخالص داخلی انجام دادیم. متوجه شدیم ارزش افزوده آموزش پرورش بعد از بخش معدن بالاترین است. این مطالعه طولی و توسط نهادی معتبر انجام شد. نتایج آن برایمان جالب بود. نقش مقطع ابتدایی در تولید ناخالص داخلی ۱۶ درصد و نقش کل دوره متوسطه و آموزش عالی ۴ درصد بود.

نوری گفت: درباره نرخ بازگشت سرمایه آموزش هم تحقیق انجام و نتیجه‌اش نظیر نتیجه یاد شده در تولید ناخالص داخلی بود. تمرکز بر کودکان ارزش افزوده اقتصادی را به همراه دارد و تولید ناخالص داخلی کشور را ارتقا می‌بخشد و این امر در حالی است که به آن توجهی نمی‌شود.

نوری با اشاره به انتقاد برخی از بازگشایی مدارس در فروردین ماه، گفت: این بازگشایی‌ها در حالی بود که نکات بهداشتی و استفاده از ماسک و… توسط دانش آموزان بهتر از دانشجویان انجام می‌شد که نشان دهنده سواد سلامت در بین دانش آموزان است. اغلب فعالین عرصه ادبیات و هنر در دوران کودکی با کانون پرورش فکری رابطه مستقیم داشته اند و ارزش افزوده هنرمند بسیار زیاد است. کانون پرورش فکری در دوره جدید خود باید وارد سیاست گذاری و تنظیم گری و نظارت و حمایت از گروه‌های فعال در این زمینه شود. کانون باید علاوه بر سیاست گذاری و تنظیم گری، حمایت و نظارت، در زیست بوم جدید خود نقش آفرینی جدی داشته و از کانون "مجری" به کانون "متولی" تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: نباید در کانون به قدری تصدی گری داشته باشیم که اجازه به بخش بیرونی برای عرض اندام داده نشود. ما نیز از این امر حمایت می‌کنیم.

کد خبر 5564750 زینب رازدشت تازکند

منبع: مهر

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وزیر آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی ادبیات کودک و نوجوان ترجمه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هوشنگ ابتهاج نشر 27 بعثت بنیاد ملی بازی های رایانه ای انتشارات کتاب نیستان دفاع مقدس حسینیه مهر روز خبرنگار محرم 1401 ادبیات داستانی تولید ناخالص داخلی آموزش و پرورش کانون پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۶۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی گفت: مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از امروز در سالن آمفی تئاتر مجتمع شهید فرخی ارومیه آغاز شد.

زهرا آب سوران، در مراسم آغاز این جشنواره افزود: با تشکیل دبیرخانه استانی جشنواره نوزدهم ۲۰ اثر به این دبیرخانه ارسال شد که پس از پایش، ۱۰ گروه نمایشی امروز و فردا نهم اردیبهشت با هم به رقابت می پردازند.

آب سوران اظهارکرد: مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی با هدف عمومی و مردمی سازی نمایش در جامعه و فضا سازی و ارتقای ظرفیت نمایش به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی و با شعار "این صحنه خانه ماست" برگزار خواهد شد.

وی گفت: آذربایجان‌غربی ماهها قبل آمادگی برگزاری این جشنواره را داشت و در این راستا تلاش شد تا داورانی از جنس هنر و تجربه برای داوری این رقابتهای هنری انتخاب شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی اضافه کرد: دبیرخانه جشنواره؛ عباس پویان، فاطمه برمال و سمیه حسین نژاد را به عنوان داوران مرحله استانی جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی کرده است.

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روزهای هشتم و نهم اردیبهشت ماه برگزار می شود.

 

 

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • تحکیم بنیان خانواده مؤثرترین مؤلفه در پیشرفت جامعه
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد