Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: با گذشت سه روز از پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، اظهارنظرها و گمانه زنی های متفاوتی مطرح شده است. در حالی که منابع روسی و اروپایی، پاسخ ایران را مثبت ارزیابی کرده اند اما همچنان خبری از پاسخ آمریکا منتشر نشده است و سکوت و ابهام بر فضای مذاکرات حاکم است.

آمریکا: با اسرائیل بر سر برجام اختلاف تاکتیکی داریم ۱۴۰۱/۰۵/۲۸ - ۱۶:۰۹

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب گفت، واشنگتن و تل‌آویو در مورد برنامه هسته‌ای ایران اختلافات تاکتیکی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرایس در نشستی خبری گفت: «موضع رسمی اسرائیل در قبال ایران تغییری نکرده است. شکی نیست که ما و اسرائیلی‌ها اختلافات تاکتیکی داریم اما شکی هم نیست که از نظر هدف راهبردی که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، دارای اشتراک کامل هستیم».

وی درباره پاسخ آمریکا به نظرات تهران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین گفت: «بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. ما پاسخ خود را مستقیم و به شکل خصوصی به اتحادیه اروپا منتقل خواهیم کرد».

نامه اسرائیل به بایدن برای انصراف آمریکا از ورود به برجام ۱۴۰۱/۰۵/۲۸ - ۱۶:۰۸

یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا نوشت: پیش‌نویس توافقنامه‌ای که اتحادیه اروپا به ایران داده است، با خطوط قرمز دولت بایدن هم‌خوانی ندارد.

وی افزود: پیش‌نویس توافقنامه‌ اتحادیه اروپا - که گفته شده پیشنهاد نهایی است - با اصولی که آمریکایی‌ها به آن پایبند بوده‌اند، مطابقت ندارد.

 

رایزنی‌ مالی و مورا با کره جنوبی درباره مذاکرات هسته ای ۱۴۰۱/۰۵/۲۸ - ۱۶:۰۶

وزارت خارجه کره جنوبی جمعه (۱۹ اوت) از گفت‌وگوهای تلفنی پشت سر هم معاون وزیر امور خارجه این کشور با «رابرت مالی» و «انریکه مورا» مذاکره‌کنندگان ارشد ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ»، طبق بیانیه این وزارتخانه، «چو هیون دونگ» با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و انریکه مورا میانجی اتحادیه اروپا گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه‌ای داشت تا در جریان جدیدترین پیشرفت مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرار بگیرد.

طبق این گزارش، در این گفت‌وگوهای تلفنی، چو بر حمایت سئول از احیای برجام تاکید و ابراز امیدواری کرد که توافق بتواند به حل و فصل مسائل معلق کره جنوبی در ارتباط با ایران کمک کند.

اولیانوف: هنوز مسائل پیچیده‌ای برای احیای برجام وجود دارد

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز (جمعه) گفت احتمال حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و احیای توافق هسته‌ای وجود دارد.

اولیانوف طی سخنرانی در همایش گروه رسانه‌ای «روسیا سِگودنیا» اظهار داشت: «موارد زیادی برای احیای توافق هسته‌ای حاصل شده است. امیدواریم تا قبل از اول سپتامبر، اجماعی برای احیای توافق هسته‌ای داشته باشیم».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه هنوز مسائل پیچیده‌ای برای احیای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد، اما توضیح داد: «۳ متن برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و اتحادیه اروپا در تلاش است بین دیدگاه‌های طرف‌ها ارتباط برقرار کند».

این دیپلمات روس درباره کارشکنی‌های آمریکا در روند مذاکرات وین تصریح کرد: «ما این تصور را داریم که واشنگتن خواهان حل و فصل مسائل باقیمانده غیرمرتبط با توافق هسته‌ای ایران است. دولت آمریکا در دنیای کاملاً متفاوتی زندگی می‌کند زیرا آنچه در این پروژه نوشته‌شده دست یافتنی نیست».

اولیانوف با رد ادعاهای آمریکا و رژیم موقت صهیونیستی درباره برنامه موشکی و هسته‌ای ایران، تاکید کرد: «هیچکس نتوانسته ثابت کند که ایران موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک اتمی دارد. درخواست‌هایی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اورانیوم ایران و غنی سازی آن وجود دارد، اما موضوع فوری نیست».

به نوشته ریانووستی، وی همچنین افزود که توافق بر سر احیای برجام ممکن است «به معنای واقعی کلمه در چند روز آینده» حاصل شود.

حمله سناتور جمهوری خواه به دولت بایدن به خاطر توافق احتمالی با ایران

سناتور جیم ریش عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا در رشته توئیتی از سیاست دولت جو بایدن درباره احیای برجام انتقاد کرد.

 او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «ایران برای تضمین برجام از دولت بایدن خواسته تا به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان دهد، از شرکت‌های غربی فعال در ایران محافظت کند و به ایران اجازه دهد تا در صورت خروج دولت آینده آمریکا از توافق، کار ساخت تسلیحات هسته‌ای را تسریع بخشد.»

این سناتور جمهوریخواه افزود: «این خواسته‌های ایران، باج‌خواهی است و به‌ عنوان یک شکست بزرگ، پس از خروج فاجعه‌بار از افغانستان، برای سیاست خارجی بایدن در تاریخ ثبت خواهد شد.»

او در ادامه نوشت: «این معامله، امنیت شرکای ما و آمریکایی‌ها در منطقه را تهدید خواهد‌ کرد. ایران همچنان به طراحی ترور مقامات سابق آمریکایی، کمک به روسیه با پهپادهای مسلح برای حمله به اوکراین، و حمله به سربازان و دیپلمات‌های ما ادامه می‌دهد.»

جیم ریش در پایان مدعی شد: «لغو تحریم های ایران تنها اقدامات تروریستی ایران را افزایش خواهد داد.»

در پاسخ به این رشته توییت، شورای امنیت ملی کاخ سفید در حساب توییتری این نهاد نوشته است: «هیچ یک از این ادعاها صحت ندارند. ما به هیچ وجه چنین شرایطی را نمی‌پذیریم. ما همچنین نباید توافقی را که موثر بود ترک می‌کردیم تا حالا شاهد تسریع فزاینده برنامه هسته‌ای ایران باشیم.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم سلمان رشدی سامانه سماح مذاکرات وین بیمه ناباروری توافق هسته ای مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین محرم سلمان رشدی سامانه سماح مذاکرات وین بیمه ناباروری برای احیای توافق هسته ای اتحادیه اروپا هسته ای ایران احیای برجام دولت بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۲۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228562 برچسب‌ها تحریم ایران

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس