Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@17:56:38 GMT

رشد 5 درصدی ایران مدیون واکسیناسیون گسترده

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۹۶۱۲۸

رشد 5 درصدی ایران مدیون واکسیناسیون گسترده

درطول یکسال اخیر و اززمان آغاز به کار دولت سیزدهم و در شرایطی که همچنان ازشدت تحریم‌ها علیه ایران کاسته نشده، اغلب شاخص‌های کلان اقتصاد ایران روند رو به رشدی را تجربه کرده است.

روزنامه ایران:  موضوعی که نهادهای رسمی داخلی درقالب گزارش‌های متعددی برآن تأکید کرده‌اند. اما اکنون نهادهای بین‌المللی نیز بر روند رو به رشد اقتصاد ایران صحه گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برآیند این آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد درحالی که پاندمی کرونا یکی از عوامل اصلی رکود و عقبگرد اقتصادهای دنیا محسوب می‌شود و دراین خصوص اقتصاد ایران نیز در دو سال نخست این پاندمی آسیب‌های زیادی به‌دلیل عدم مهار و واکسیناسیون فوری متحمل شد، اما دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، مهار کرونا را در اولویت نخست خود قرارداد و برهمین اساس، با تأمین گسترده واکسن‌های داخلی و خارجی توانست درمدت کوتاهی این بحران را مدیریت کند، به طوری که تعداد جانباختگان به صفر هم رسید. بدین ترتیب دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی خود توانست هم جان مردم و هم نان آنها را تأمین کند.


درهمین راستا، بانک جهانی در گزارش جدیدی که منتشر کرده به بررسی وضعیت شاخص‌های کلان اقتصاد ایران درسال 2022 میلادی (1401) پرداخته است و با بررسی چشم‌انداز شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در این سال پیش‌بینی کرد با وجود حفظ تحریم‌ها، رشد اقتصادی ایران در این سال به ۳.۳ درصد برسد و تراز حساب‌های جاری ایران مثبت ۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی شود.
این نهاد بین‌المللی بدون فرض احیای توافق هسته‌ای و با تداوم تحریم‌ها پیش‌بینی کرده است همه شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سال 2022 با رشد مثبت همراه باشد.


بر اساس این گزارش، اقتصاد ایران درسال‌جاری میلادی رشد 3.3 درصدی را تجربه خواهد کرد. رشد اقتصادی ایران در سال گذشته 4.7 درصد بود. بانک جهانی عامل رشد 4.7 درصدی اقتصاد ایران درسال گذشته را واکسیناسیون کرونا اعلام کرده و نوشته است:‌ کاهش محدودیت‌ها به علت گسترش سریع واکسیناسیون درسال گذشته (1400) منجر به توسعه شدید بخش خدمات - محرک اصلی رشد غیرنفتی – شد و پس از گذشت بیش از دو سال از همه‌گیری کووید19، وضعیت درحال بازگشت به حالت عادی است. این در حالی بود که ایران یکی از اولین کشورهایی است که شیوع گسترده بیماری را داشت و بشدت تحت تأثیر شش موج کرونا قرار گرفت. با واکسیناسیون عمومی، توسعه کسب‌وکارها و بخش خدمات بهبود یافت و مصرف بخش خصوصی افزایش پیدا کرد.


رشد همزمان بخش نفتی و غیرنفتی اقتصاد ایران
درحالی که مصرف بخش خصوصی و دولتی به دو علت تورم و کرونا طی سه سال قبل از آن بیش از 10 درصد منفی شده بود رشد بخش غیرنفتی اقتصاد ایران در این سال 2.1 درصد پیش‌بینی شده است. بخش نفتی اقتصاد ایران نیز طی این سال با رشد 2.9 درصدی مواجه خواهد شد. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است تولید نفت ایران طی سال 2022 با رشد 5.5 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شود.
براساس گزارش بانک جهانی، بخش صنعت رشد 1.6 درصدی در سال 2022 خواهد داشت و رشد بخش خدمات به 3.1 درصد می‌رسد. اما در این گزارش، آماری از رشد بخش کشاورزی ایران درج نشده است.


رشد 3.7 درصدی نرخ تشکیل سرمایه
همچنین پیش‌بینی شده است مصرف بخش خصوصی در ایران طی امسال رشد 2.4 درصدی پیدا کند و رشد مصرف بخش دولتی نیز به 3.6 درصد برسد. نرخ تشکیل سرمایه که از شاخص‌های مهم اقتصادی به حساب می‌آید نیز با رشد 3.7 درصدی در سال‌جاری میلادی مواجه می‌شود و به معادل 33.3 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. ارزش پس‌اندازهای ملی نیز به معادل 37.5 درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد.
این گزارش همچنین انتظار دارد صادرات کالا و خدمات ایران درسال 2020 رشد 4.9 درصدی داشته باشد و واردات نیز رشد کمتری یعنی 4.4 درصد را تجربه کند. این درشرایطی است که دریکسال اخیر، صادرات غیرنفتی کشور رکوردهای تازه‌ای را به نام خود به ثبت رسانده است. در سال 1400 ارزش تجارت خارجی ایران برای نخستین بار به بیش از 101 میلیارد دلار رسید و در چهارماهه نخست امسال نیز روند صعودی تجارت و صادرات غیرنفتی ادامه داشته است. در این میان، بخش عمده‌ای از تجارت خارجی ایران به‌دلیل در اولویت قرار گرفتن همسایه‌ها و کشورهای منطقه صورت گرفته است به طوری که حدود نیمی از تجارت و صادرات کشورمان مربوط به مبادلات بازرگانی با 15 همسایه ایران است. با این حال، آمارها نشان می‌دهد که تجارت غیرنفتی ایران با اتحادیه اروپا نیز در نیمه نخست سال میلادی جاری، با رشد 34 درصدی به 2 میلیارد و 550 میلیون یورو رسیده است.


بهبود وضعیت مالی دولت ایران در سال 2022
بانک جهانی در ادامه گزارش خود از بهبود وضعیت مالی دولت ایران در سال 2022 خبر داده و پیش‌بینی کرده است کل درآمدهای دولت ایران طی این سال به معادل 11.6 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. در سال پیش از آن درآمدهای دولت معادل 11 درصد تولید ناخالص داخلی اعلام شده بود.
درآمدهای مالیاتی دولت طی سال 2022 به معادل 6.4 درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد که نشان از رشد محسوس نسبت به سال قبل دارد. در سال 2021 درآمد مالیاتی دولت معادل 6.1 درصد تولید ناخالص داخلی اعلام شده بود.
رشد درآمدهای دولت ایران در حالی است که هزینه‌های دولت طی این سال نسبت به تولید ناخالص داخلی افزایش نخواهد یافت و همانند سال قبل معادل 16.3 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود.
بر این اساس تراز مالی دولت ایران نیز بهبود خواهد یافت و در حالی که طی سال 2021 معادل منفی 5.3 درصد تولید ناخالص داخلی بود این رقم در سال‌جاری به معادل منفی 4.7 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.
تراز حساب‌های جاری ایران نیز طی امسال به معادل 4.1 درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد که حکایت از افزایش 1 واحد درصدی نسبت به سال قبل دارد. در سال قبل تراز حساب‌های جاری ایران معادل 3.1 درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده بود.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شاخص های کلان اقتصاد ایران درصد تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران ایران در سال ایران درسال دولت ایران بانک جهانی ایران نیز سال 2022 مصرف بخش پیش بینی سال قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۶۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری

فضل‌الله رحمتی  با اشاره به وجود ۳۰ محصول صادرات محور اظهارداشت: خوراک آبزیان، شیرخشک، اسکیم (پودر پایه شیر خشک نوزاد)، پودر بستنی، چربی‌های گیاهی، کاشی، سرامیک، لوله موکت، کفپوش از نمد، سیمان، کیلنکر، سنگ ساختمانی، چینی بهداشتی، ورق گالوانیزه، کابل شبکه، سیلندر گاز، محصولات فولادی و ادوات کشاورزی از جمله محصولات صادراتی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

وی یکی از مشکلات چهارمحال و بختیاری را نبود خط ریلی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به فاصله جغرافیایی این استان با مرز‌های کشور و بالابودن هزینه حمل و نقل، امید می‌رود با همت مسوولان این زیرساخت مهم و اساسی در بخش اقتصادی در استان فراهم شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری یکی دیگر از مشکلات این استان را فعال نبودن منطقه ویژه اقتصادی عنوان کرد و گفت: فعالیت منطقه ویژه اقتصادی کمک مهمی به صادرات محصولات استان می‌کند.

رحمتی در خصوص اهمیت حضور در نمایشگاه‌های مختلف اظهار داشت: سال گذشته چهارمحال و بختیاری با هدف شناخت مقاصد صادراتی، معرفی گروه‌های کالایی، تنوع بخشی به بازار‌های صادراتی در پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو حضور یافت و نتیجه این حضور جهش صادراتی در استان بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به حضور این استان در ششمین نمایشگاه "ایران اکسپو" گفت: تلاش می‌شود در این دوره از نمایشگاه ایران اکسپو که با حضور ۲ هزار شرکت تجاری برگزاری می‌شود مشتریان و هدف‌های جدید صادراتی برای محصولات این استان شناسایی شود.

رحمتی با اشاره به حضور ۴۱ شرکت تولیدی در چهارمحال و بختیاری تولید کننده محصولات صادراتی و موفق به گرفتن استاندارد‌های جهانی در ۶ گروه کالایی شده‌اند، افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده میز توانمندی‌های صادراتی را در غرفه زنجیره ارزش استان در اختیار گرفته شده که بتوانیم از این طریق توانمندی صادراتی استان را به بازرگانان و شرکت‌کنندگان حاضر در این نمایشگاه از ۸۰ کشور دنیا ارائه شود.

وی ادامه داد: ۶ واحد و شرکت تولیدی برای حضور در نمایشگاه "ایران اکسپو" به صورت مستقیم دارای غرفه‌های مجزا هستند.

رحمتی یادآور شد: افزون بر این ۲۰ محصولی که امکان افزایش تولید در صورت وجود بازار صادراتی دارند انتخاب شده که در غرفه ارائه توانمندی‌های صادراتی به صورت مستقیم با ۲ هزار نفری که از ۸۰ کشور دنیا در این نمایشگاه حضور دارند وارد مذاکره می‌شویم.

بیشتر بخوانید

رفع موانع تولید ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری

وی تاکید کرد: حضور در نمایشگاه ایران اکسپو موجب معرفی محصولات استان، ایجاد مشتری‌های جدید، افزایش مقاصد صادراتی و تنوع بخشی به گروه‌های کالایی می‌شود.

رحمتی با بیان اینکه نمایشگاه ایران اکسپو در ۲ بخش حاکمیتی و خصوصی برگزار می‌شود، گفت: در بخش حاکمیتی در غرفه ۴۱ همه استان‌ها دارای غرفه هستند و هر غرفه دارای سه بخش شامل زنجیره‌های ارزش استان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های صادراتی است که اداره کل صمت استان مسئولیت جایگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برعهده دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه ۷ و بریکس در ۲۰۲۴
  • مدیریت اجرایی استان زنجان خود را مدیون مردم می‌داند
  • ️پوشش ۱۰۰ درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور