Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-وزیر آموزش و پرورش گفت: از دستاورد‌های مهم آموزش و پرورش، بازگرداندن 164 دانش آموز بازمانده از تحصیل به کلاس درس است که با کمک قرارگاه عدالت تربیتی و معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه انجام شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، یوسف نوری در برنامه صف اول افزود : شهیدان رجایی و باهنر از رکن های تعلیم و تربیت برای آماده سازی جوانان ، نوجوانان و آینده نظام جمهوری اسلامی بودند و در تربیت معلم و آماده سازی معلمان نقش به سزایی داشتند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت : اتفاقی که در هشتم شهریور 1360 افتاد و رئیس جمهور و نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند موجب شد ابعاد زندگی این عزیزان بیشتر شناخته شود ؛ شهیدانی که از یاران مستقیم حضرت امام بودند و این دو شهید عزیز، شهید محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر به همراه شهید عزیز و مظلوم شهید بهشتی؛ سه رکن تعلیم و تربیت برای آماده سازی جوانان ، نوجوانان ، کودکان و آینده نظام جمهوری اسلامی بودند .
یوسف نوری اضافه کرد : اینها آن زمان حتی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حضور داشتند و کارمند آموزش و پرورش بودند و البته شهید رجایی معلم بود و بعد کتاب های درسی را تدوین می کرد و این موجب شد تا آنها روشنگری را با ظرافت کامل در کتب درسی قرار دهند . شهید بهشتی در محتوا ، شهید رجایی در تربیت معلم و آماده سازی معلمان و شهید باهنر که از همان زمان در مدرسه دین و دانش در قم و بعدها مدارس تهران دیدگاه های بسیار بلندی داشتند .
وی اضافه کرد : شهید باهنر معتقد بود ما تربیت را باید از جایی شروع کنیم که مترقی می خواهد و به جایی برسانیم که مربی می خواهد. شهید رجایی می فرمود هر چه ما برای تربیت معلم آماده ، دلسوز و متعهد هزینه کنیم باز هم کم است و شهید بهشتی بحث آزادی ، اختیار و اراده را در برنامه درسی ملاک قرار داده بودند و شاگردان ایشان با استفاده از همین اراده و روشی که ایشان داشتند توانستند به قله هایی برسند.
آقای نوری گفت : در آستانه هفته دولت قرار داریم و یکی از موارد مورد بحث در این روزها ، بحث رتبه بندی معلمان است و جا دارد از رئیس جمهور تشکر کنیم که با ورود ایشان به دولت انقلابی و مردمی ، این خواسته بعد از یازده سال محقق شد و موارد دیگری که مثلاً در سفرهای دولت ، حدود بیش از 20 هزار میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات آموزش و پرورش برای تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش اختصاص داده شد .
وزیر آموزش و پرورش یاد آور شد : آقای رئیس جمهور هزینه در آموزش و پرورش را سرمایه گذاری می داند و این وجه مادی اش است و در وجه معنوی ، حمایت های معنوی است که مصادیق زیادی دارد و ایشان برای دانش آموزان سرآمد ما ، دانش آموزان برتری که در مسابقات یا در رقابت های جهانی و کشوری سرآمد بودند زمان اختصاص دادند ، برای معلمان زمان اختصاص دادند و اینها نشان می دهد که این باور؛ باور واقعی است و همانند شهیدان رجایی ، باهنر و شهید بهشتی این باور در این دولت وجود دارد که ان شاء الله آموزش و پرورش را به آن جایگاه خودشان برگرداند.
آقای نوری درباره سی و ششمین نشست مدیران آموزش و پرورش گفت : این نشست یادگار سه شهید عزیز ، شهید بهشتی ، شهید رجایی و شهید باهنر است که در دوران ابتدایی کرونا چند سال تعطیل بود . در این جلسه چند روزه همکاران ما باهم راهکارها ، تجارب موفق ، ناکامی ها و موانع را بررسی می کنند تا برای ابتدای سال تحصیلی آمادگی کامل داشته باشند .
همچنین اینجا مانوری است برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آتی و دیدیم که دوستان ما کارهای بسیار خوب و بدیعی انجام دادند و نظرات بسیار بلندی داشتند ، کسانی که در خط مقدم ما هستند یعنی چیزی حدود 726 آموزش و پرورش ما ، چه ناحیه ، منطقه ، در بخش ها ، شهرستان ها و مراکز استان ، مدیران کل ، کانون های پرورشی فکری کودکان و نوجوانان ، دانشگاه فرهنگیان همه از صف تا ستاد حضور داشتند و این نشست ؛ نشست بسیار پرباری بود .
آقای نوری افزود : تا الآن درباره جایگاه حکمرانی در نظام تربیتی ما کمتر کار شده یا اینکه کار شده اما به صحنه عمل نیامده است . حکمرانی شایسته متعالی در نظام تربیتی ما عناصر و عواملی دارد و از مهمترین عناصر آن ، تحول بنیادین است که در قالب قانون مداری یا برنامه مندی گفته می شود و یکی هم بحث عدالت است که در دیدگاه حضرت آقا بحث عدالت تربیتی یا نصیب آموزشی برابر است و ما این مؤلفه ها را شاید کمتر مورد توجه قرار دادیم .
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد : وقتی ما عدالت را کمتر مورد توجه قرار دهیم ، توزیع ما ؛ توزیع رویه ای می شود یعنی معلم ثابت را به دورترین نقطه نخواهیم داد یا امکانات را برای دورترین نقطه نخواهیم فرستاد ، توزیع رویه ای یعنی این ، اما امروز بر آن هستیم تا با فعال کردن این مؤلفه ؛ از مؤلفه های حکمرانی به سمت عدالت توزیعی برویم ، نه توزیع رویه ای را ادامه دهیم و اگر این اتفاق بیفتد ما برای مناطق مرزی و عشایری مان که 16 منطقه کشور در 16 استان هستند پایگاهی ایجاد کردیم که معلم ثابت و آماده داشته باشند معلمانی که از آن مراحل اصلی گذشته و در آزمون ها قبول شده باشند و توزیع امکانات هم همین طور است.
آقای نوری درباره رتبه بندی معلمان هم افزود : بحث رتبه بندی در شرایطی که دولت تحویل گرفته شد به دلیل تنگناهای مالی امکان اجرا نداشت اما رئیس جمهور اهمیت آموزش و پرورش را در اولویت کار قرار داده بود و الحمدلله این کار انجام شد و هدف از این رتبه بندی ، اول ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت ، دوم ارتقای صلاحیت معلمان ، رقابت در نظام تعلیم و تربیت و البته اصلاح نظام پرداخت بود و ما مطمئن هستیم همکاران ما و جامعه فرهنگیان ، مخصوصاً دانشگاه فرهنگیان دست به دست هم خواهند داد تا این سه هدف حتماً محقق می شود و این مهمترین کاری است که در رتبه بندی اتفاق می افتد.
وی یاد آور شد : شایسته عمومی معلمان باید دائمی باشد چون سه سال یک بار ارزیابی می شوند و شایستگی های تخصصی فرد باید مشخص باشد و هر کدام از معلمان در رشته ای که برای آن درس خوانده اند باید مسلط باشند و شایستگی های دیگر از جمله شایستگی عمومی مثل مسئولیت پذیری و شایستگی های حرفه ای را داشته باشند و بتواند اینها را در زیست بوم جدید به کار گیرند و وقتی فرد این سه شایستگی را داشته باشد بر نظام تعلیم و تربیت تأثیر بسیار مثبتی خواهد گذاشت و هر کدام از معلمان در صورت داشتن اعتراض به رتبه خود می توانند در سامانه rotbe.medu.ir اعتراض خود را ثبت کنند تا بررسی شود .
وزیر آموزش و پرورش درباره گسترش دایره نظام رتبه بندی و افزایش تعداد آن به 810 هزار نفر هم یادآور شد : همه فرهنگیان شاغل در مدرسه و اداری هایی که به واسطه بخشنامه معروف 230358 ادارات رسته شان معلمی است ولی در پست های اداری کار می کنند شامل قانون رتبه بندی می شوند اما در لایحه قبلی ، اداری ها یعنی چیزی حدود 30 هزار نفر لحاظ نشده بودند و بخش دیگری هم شامل معلمانی می شد که کد استخدامی نداشتند اما مراحل استخدامی را گذرانده بودند یا بر اساس اصلاحیه قانون تعیین تکلیف معلمان وارد آموزش و پرورش شده بودند.
وزیر آموزش و پرورش گفت : تاریخ اجرای نظام رتبه بندی از 31/6/1400 است و تا پایان مرداد ماه بخشی از حق معلمان در رتبه بندی به صورت علی الحساب به حساب این عزیزان پرداخت می شود. همچنین شرایطی که در قانون گذاشته شده ؛ یکی سنوات است و یکی هم امتیازی که برای آن رتبه در شایستگی های عمومی ، شایستگی های تخصصی ، شایستگی های حرفه ای قرار داده اند و این امتیازات دامنه اش یک مقدار بالاتر می رود و دوستانی که بخواهند رتبه بالاتری را در ورزش یا هر جای دیگری بگیرند باید برای آن رتبه نهایی بیشتر تلاش کنند .
آقای نوری درباره محاسبه مبلغ فوق العاده رتبه بندی هم گفت : در آیین نامه ابلاغ شده ، مشخص می شود که به هر فرد چقدر تعلق می گیرد و الآن چون رتبه ها تعیین نشده اند ،مبلغی به عنوان علی الحساب پرداخت می شود تا پرداخت ها به روال عادی برسد .
همچنین در قانون بودجه منابع دیده شده و خوشبختانه دولت 25 هزار میلیارد تومان پایدار برای سال 1401 قرار داده است که در مجلس 13 هزار میلیارد تومان یعنی 13 همت به این اضافه شد و الآن 38 همت برای رتبه بندی اختصاص داده شده است و ممکن است بعضی همکاران رتبه هایی به آنها تعلق بگیرد اما به دلیل این که از این اعتبار بیشتر است به آنها پرداخت نشود و البته در مراحل بعدی ، سال آینده اعتبار واقعی رتبه بندی پیش بینی و پرداخت خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش درباره تغذیه رایگان دانش آموزی هم افزود : تغذیه دانش آموزی از مهر ماه شروع می شود ولی همه دانش آموزان را شامل نمی شود و ما فقط در حد سه میلیون دانش آموز مناطق دوردست و نیازمند را پوشش می دهیم که احتمالا دو روز در هفته خواهد بود .
وی درباره ثبت نام دانش آموزان اضافه کرد : حدود 13 هزار و 900 دانش آموز ثبت نام کردند و بیشتر افرادی که ثبت نام نکردند پایه دهم هستند که احتمال می دهیم از حدود یک میلیون نفر 150 هزار نفر فعلاً ثبت نام کرده اند و تقریباً می شود گفت ثبت نام ها به زودی کامل خواهد شد و همین جا اعلام می کنم اولیاء و دانش آموزان و همکارانم حتماً این ثبت نام را به پایان برسانند تا ما کلاس بندی ها را انجام دهیم تا اگر جایی نیرویی کم داشتیم و مشکلاتی پیش آمد بتوانیم آنرا برطرف کنیم .
آقای نوری درباره مهمترین دستاوردهای آموزش و پرورش در دولت سیزدهم هم افزود : مردمی سازی ، یعنی این که ما زمینه را برای حضور مردم برای همه فرایندها آماده کنیم و بگوییم تحول اصلاً تمام شدنی نیست و همه این فعالیت ها عدالت است که به سمت آن حرکت می کنیم و لازم است اولیاء بیایند با دانش آموزان کار کنند و در ارزشیابی ها از اندوخته های دانش آموزان به صورت کار گروهی و تیمی استفاده کنیم و یکی از مؤلفه های مهم حکمرانی ، مردمی سازی است و دولت در این رابطه جدی و در حال کار است و مدیران ما باید به این درک برسند که با مردمی سازی کارها بهتر پیش می رود . همچنین مقاومت در حوزه مردمی سازی از ناحیه مردم نیست ، مردم آماده مشارکت اند و هر موقع که از مردم دعوت کنیم آماده حضورند و این مدیران هستند که باید مطالبه حضور داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش درباره یکی دیگر از مهمترین اقدامات دولت هم گفت : دولت ، آموزش و پرورش را حمایت کرد تا ما بتوانیم شبکه شاد را تقویت کنیم و در طول ایام کرونا و تابستان ، برنامه ها را به اقصی نقاط کشور برسانیم تا دانش آموزان از عدالت تربیتی برخوردار شوند و برای دانش آموزانی هم که به واسطه این زیست بوم جدید و نداشتن دسترسی جا مانده باشند کلاسهای ترمیمی خواهیم داشت و قرارگاه عدالت تربیتی ، نصیب برابر آموزشی با همکاری معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه ما را انجام دادند و 164 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل را در طول همین یک و نیم ماه برگردانند و این ها عدد خیلی بزرگی است و تلاش بسیار جدی می خواهد که این اتفاقات را با کمک گروه های جهادی و گروه های مردمی تقویت می کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دانش آموز وزیر آموزش و پرورش آقای نوری درباره آموزش و پرورش آموزش و پرورش تعلیم و تربیت عدالت تربیتی داشته باشند دانش آموزان مردمی سازی شهید بهشتی رئیس جمهور آماده سازی شهید رجایی دانش آموز قرار داده رتبه بندی ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۰۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۲۸۲ دانش آموز ترک تحصیل کرده به مدارس گیلان

فاطمه میرزانژاد، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان گیلان از اجرای طرح شهید محمودوند در گردآوری اطلاعات کودکان بازمانده از تحصیل در سامانه وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در مراحل بعدی اسامی دانش‌آموزان ترک‌تحصیل کرده شناسایی نشده به سایر نهاد‌ها مانند کمیته امداد، بهزیستی، اداره کار و نیز استانداری ارسال و از ظرفیت آنها برای شناسایی سایر کودکان استفاده می‌شود. 

او همچنین افزود: اداره کار با اعطاء بسته‌های حمایتی مالی و معیشتی به خانواده‌های دارای فقر مالی، بهزیستی با کمک به کودکان با بیماری‌های خاص و حمایت از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست، دادگستری با حمایت قضایی از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست، ثبت احوال با کمک برای ثبت مشخصات و دریافت شناسنامه برای ایجاد هویت و ثبت‌نام در سامانه‌های آموزش و کمک به ادامه تحصیل دانش‌آموزان پای کار هستند تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل باز نماند.

معاون آموزش و پرروش گیلان تصریح کرد: در این طرح از تمامی ظرفیت‌های استان برای شناسایی و بازگرداندن دانش‌آموزان به تحصیل استفاده می‌شود.

به گفته میرزانژاد، ۱۵۴ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی و ۱۲۸ دانش‌آموز در مقطع متوسطه با اجرای این طرح در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ به تحصیل بازگردانده شدند.

طرح شهید علی محمودوند که شهید شاخص گروه تفحص با ۷۰ درصد جانبازی شیمیایی، قطع پا و ۲۵ ساچمه در دست بود، برای شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل و بازگرداندن آنها به مدارس در کشور و از جمله استان گیلان اجرا می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف اردوگاه«سی پی» سوادکوه بعد از ۳۰ سال در دولت سیزدهم انجام شد
  • بهره برداری از ۵۰۰ مدرسه نیمه تمام استان کرمان طی ۲ سال
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس
  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • حمایت از ۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل / اعطای بورسیه براساس پویایی و تلاش دانش‌آموزان
  • حمایت از ۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل/اعطای بورسیه براساس پویایی و تلاش دانش آموزان
  • بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش: ورود طلاب و روحانیون در مدرسه مسبوق به سابقه بوده است/ درس دینی را با روشی بسیار غلط ارائه می‌دهیم/ ما باید به شدت و سرعت روشمان را تغییر دهیم/ نمی‌شود با یک روش ناقص با مردم لج بازی کرد و به حرف‌های آنان گوش نداد
  • از کلاس‌هایی که معلم نداشت تا رتبه بندی‌هایی که شاکی داشت
  • شرکت ۳۰ هزار دانش‌آموز البرزی در کنکور
  • بازگشت ۲۸۲ دانش آموز ترک تحصیل کرده به مدارس گیلان