Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌اللّه نوری حسین نوری همدانی به اجلاسیه روز جهانی مسجد پیامی صادر کرد که متن پیام این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلاة والسلام علی البشیر نذیر و سراج المنیر سیدنا و نبینا ابی‌القاسم محمد و علی اهل بی ته الطیبین الطاهرین سِیَّما بقیة اللهِ فی الارضین.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»

از اینکه در ارتباط با مجمع محترم علما صحبت می‌کنیم خداوند را شاکریم و این موضوع را برای خود یک توفیقی از سوی خداوند منّان تلقی می‌کنیم.

دین مقدس اسلام کادرهایی معین کرده است، این دین اجتماعی کادرهایی برای کارهای مهم لازم دارد و برای این منظور جایگاه‌هایی در نظر گرفته است که آن جایگاه‌ها دارای عظمت خاصی هستند و هم یک افرادی را برای این کادرها معین کرده است.

یکی از جایگاه‌های بسیار مهم مسجد است. مسجد در اسلام موقعیت مهمی دارد، از زمان پیغمبر معظم اسلام (صلی اللَّه علیه و آله) مسجد یک مرکز اجتماعی بوده است، قضاوت‌ها در مسجد صورت می‌گرفته، اجتماعات در مسجد تشکیل می‌شده، رزمندگان برای اعزام به جبهه و میدان جهاد از مسجد می‌رفتند و در برمی‌گشت به مسجد می‌آمدند، خلاصه مسجد جایگاه بسیار بزرگی در اسلام دارد.

آیه مربوط به این موضوع است که باید در هر امتی، هر جامعه‌ای، یک افرادی باشند «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»؛ از میان شما مسلمان‌ها باید امتی بوجود بیاید که مردم را به خیر و صلاح دعوت کنند و به معروف امر کنند و از منکر نهی کنند و این قبیل افراد دارای فلاح و رستگاری خاصی می‌باشند.

از این جهت شما عزیزان که این موضوع را به عهده گرفته‌اید یک مجموعه‌ای هستید که این کار شما تداوم کار پیغمبران و اولیا خداست و این راه باید ادامه داشته باشد.
حدیثی که می‌خواهم بخوانم بسیار مهم است، این حدیث در جلد ۱۱ وسایل در باب امر به معروف و نهی از منکر از حضرت باقر (علیه السلام) است که حضرت می‌فرماید: «إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ سَبِیلُ الْأَنْبِیَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ الْأَمْرُ الْحَدِیثَ».

حضرت برای امر به معروف و نهی از منکر هفت موضوع معین می‌کند، نخست اینکه فرایض و واجبات قوامش به این موضوع است و اینکه امنیت و کسب‌ها و تجارت‌ها حلال می‌شود به این ترتیب، همه افراد به حقوق شأن می‌رسند و عدالت در جامعه برقرار می‌شود و دشمن هم کنار زده می‌شود و کارها رو به راه و منظم می‌شود.

بنابراین امر به معروف و نهی از منکر به این ترتیب که گفته شد یک وظیفه‌ای است که باید افرادی آن را بر عهده بگیرند که آن هم علما هستند به این ترتیبی که این کار ادامه راه پیغمبران خداست و به این ترتیب بوجود آمده منتهی چند نکته‌ای را ائمه جماعت و روحانیون معزّ باید در نظر داشته باشند:

اول اینکه ما باید در هر کاری بسیار بسیار منظم باشیم، تا نظم نباشد توفیق حاصل نمی‌شود و نتیجه گرفته نمی‌شود. نخستین گام مسئله نظم است،

دوم اینکه بایستی برنامه‌ای داشته باشد، امام جماعت نه اینکه فقط نماز بخواند و برود، خیر باید برنامه منظمی داشته باشد، از قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه اما نباید خسته کننده باشد، بلکه باید جذاب باشد، با ذوق و سلیقه خودش با یک برنامه‌ای که تأثیر گذار باشد، جذاب باشد و این هم یک موضوعی است که برای بالا بردن سطح افکار مردم و اشاعه معنویاتی که اسلام هست لازم می‌باشد.

موضوع سوم خیلی مهم است این است که باید ما توجه داشته باشیم هر امام جمعه در اطراف و حومه خودش باید توجه به افراد داشته باشد، در میان افراد بعضی فقیر هستند، مشکلات دارند، محروم هستند، باید امام جماعت با کمال تواضع و با توجه به اینکه مردم ایشان را یار و یاور خودشان می‌دانند، او هم به مشکلات مردم توجه کند، در مراسم مردم شرکت کردند، با مردم مهربان بودن، متواضع بودن، در کنار مردم بودن، یار و یاور مردم بودن، این یکی از مزایایی است که باید علما اسلام در لحاظ اخلاق در نظر بگیرند. سعی کند که مشکلات مردم را حل کند، با مردم در ارتباط باشد و مشکلات آنها را بداند و از مردم کنارگیری نکند تا مردم هم ائمه جماعت مساجد را به عظمت بشناسند، این هم از کارهایی است که لازم است.

چهارم سعی کنید که نماز جماعت فقط نماز مغرب و عشاء نباشد، هم نماز صبح، هم نماز ظهر و عصر در مساجد برگزار شود. شما بدانید که امام در ده جای صحیفه نور فرمودند: «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ»؛همه شماها عهده دار یک وظیفه هستید و زیر چتر شما افرادی قرار دارند، شما در مورد افرادی که زیر چتر شما هستند مسئولیت دارید، این موضوع خیلی مهم است، بنابراین امام جماعت یک مسئولیت سنگین و وظیفه مهمی بر عهده دارد، البته صواب بسیار زیادی هم دارد.

پنجاه نفر از علما بزرگ دنیا بعد از انقلاب کتابی به نام «صورة الفقیه و دولته» یعنی یک فقیهی چطور قیام کرده و چه حکومتی بوجود آورده است. هر یک از این پنجاه نفر از یک زاویه این انقلاب را مطالعه کردند و کار امام را بیان کردند که بسیار برجسته است، از جمله همین موضوع توجه به مردم، امر به معروف، نهی از منکر و توجه به مردم.

امام رضوان الله علیه به تمام مستضعفان جهان، به تمام مردم از هر شأنی از شئون که داشتند توجه می‌کرد و این خیلی مهم است، و البته رهبر معظم انقلاب دامت برکاته هم مانند امام به این موضوع خیلی توجه و عنایت دارند.

حضرت امیر علیه السلام در آن نامه‌ای که به مالک اشتر داد در موضع اعظام برای اداره کشور مصر نوشتند: «و إنّما عِمادُ الدِّینِ و جِماعُ المسلمینَ و العُدَّةُ للأعداءِ العامَّةُ مِنَ الاُمَّةِ، فلیَکُن صَغْوُکَ لَهُم، و مَیلُکَ مَعَهُم»؛ مالک بداند ستون دین اجتماع مسلمان‌ها و سپر در برابر دشمن این مردم هستند.
بنابراین توجه به مردم چنانکه در جنگ تحمیلی دید شده، خیلی لازم است، و این ویژگی ممتاز نظام اسلامی است که هر کس به اندازه وظیفه و مسئولیت خودش باید به مردم خدمت کند.

در ضمن از مسئولین محترم که زحمت کشیدند و این مجمع را برقرار نموده‌اند تشکر می‌کنم و از خداوند متعال مزید توفیقاتشان را خواستارم و باید توجه داشته باشیم، مسئولین محترم باید احترام امام جماعت را حفظ کنند، چرا که در مسجد کسی که مدیریت اسلامی را بر عهده دارد، امام جماعت است و ما باید احترام امام جماعت و تعظیم در برابر امام جماعت را در نظر بگیریم.

کد خبر 5568952

منبع: مهر

کلیدواژه: قم آیت الله حسین نوری همدانی مسجد بوشهر ویروس کرونا اربعین حسینی هفته دولت گرگان کرمانشاه آزادگان جنگ تحمیلی خطبه های نماز جمعه آمار کرونا اربعین 1401 روز خبرنگار شیوع کرونا اردبیل دولت سیزدهم امر به معروف نهی از منکر امام جماعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۴۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است

متن پیام حضرت آیت‌الله نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛

موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشن‌تر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.

که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»

«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»

این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی می‌شود:

«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»

و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن می‌باشد.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر می‌باشم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

قم مقدسه

حسین نوری همدانی

دیگر خبرها

  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • افشای کینه شاه از قم
  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است