Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@17:24:25 GMT

حق رقبی چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۸۰۴۳

اما حق رقبی به این معناست که شخصی برای مدت معین و تعریف شده ای، از مال دیگری استفاده کند. این استفاده از مال دیگری حق انتفاع نامیده می شود و به آن عقد حبس هم‌ می گویند. این عقد ممکن است به صورت های مختلفی باشد که به آن خواهیم پرداخت. ناطقان: آنچه بدیهی است این است که ما نمی توانیم جز در موارد معدود در مالکیت دیگران تصرف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این موارد معدود، توافق با مالک آن مال است .

اگر ما حقی برای استفاده از مال دیگری داشته‌ باشیم که به وسیله توافق به دست آمده باشد؛ حق انتفاع میگویند که حسب مدت آن ممکن است به مواردی مختلف تقسیم شود.


انواع استفاده از مال دیگری

    رقبی: حق انتفاع یا استفاده از مال دیگری ممکن است به صورت مدت معین و مشخص باشد که به آن، حبس رقبی یا حق رقبی گفته می شود. برای فهم این موضوع باید قرارداد اجاره را تصور کنیم البته این دو با هم تفاوت های کوچکی دارند اما در هر دو، فرد از منفعت یک مال مثل سکونت استفاده می کند؛ اما رقبی بر خلاف اجاره که همیشه اجاره بهایی وجود دارد ممکن است رایگان و مجانی باشد.
    برای مثال شما در شهر خود خانه ای دارید و آن را برای استفاده به مدت یک سال به دوست خود می دهید؛ چون اینجا مدت مشخص شده به آن رقبی میگویند.
    عمری: در عمری هم همین گونه است و فرد از منافع مال دیگری استفاده می کند اما مدت آن بر خلاف قبلی محدود نیست و به اندازه عمر یک شخص است. حال این شخص می تواند خود منتفع یا استفاده کننده باشد یا شخص دیگری. بعد از فوت آن شخص، عقد تمام می شود و حق فرد برای استفاده زایل می شود.
    موبد: اگر این حق استفاده به صوت ابدی باشد به آن حبس موبد می گویند.
    مطلق: اگر مدتی برای استفاده از مال تعیین نشود، حبس مطلق است. برای مثال من خانه را برای استفاده به شما داده ام؛ اما مدتی را توافق نکرده ایم.


حق رقبی چگونه تشکیل می شود؟

بعد از توافق کردن لازم است که مال به دست فرد استفاده کننده سپرده شود؛ مثلا اگر خانه است کلید آن به شخص داده شود تا زمانی که تسلیم و یا گرفتن مال با اجازه مالک انجام نشده باشد؛ عقد تشکیل نشده و منتفع حق استفاده از آن را ندارد.
موارد از بین رفتن حق رقبی

چون حق رقبی برای موردی است که مدت تعیین شده لذا اگر آن مدت تمام شود؛ حق از بین می رود. اگر استفاده کننده از آن منصرف شود و یا اینکه اصلا مالی که دارد از آن استفاده می شود نابود شود؛ رقبی از بین می رود.‌

اگر به نفع شخص شرط فسخ درج شده با فسخ وی، عقد منحل می شود.
تفاوت حق رقبی با عقد عاریه

از ویژگی های رقبی این است که شخصی نمی تواند آن را فسخ کند و به هم بزند. در مثال بالا اگر شما به دوست خود حق استفاده یک سال ملک را داده اید تا پایان یک سال حق فسخ آن را ندارید.

اما در عاریه بر خلاف رقبی. عقدی است که هر لحظه توسط هر یک از طرفین قابل فسخ است‌.

نکته دیگر این که در رقبی با فوت شدن مالک یا دیگری عقد از بین نمی رود اما در عاریه با فوت و مجنون شدن یکی از طرفین، عقد منحل می شود.

اگر چه این دو شبیه هم هستند اما در واقع متفاوت اند چون در اجاره، فرد مستاجر مالک منافع می شود و قوی تر از حق رقبی ای است که در آن، فرد تنها حق استفاده دارد.

لذا در اجاره مستاجر می تواند همان مال را را اجاره بدهد چون مالک منافع است اما در رقبی و عقد حبس برخی مخالف این انتقال هستند.

نکته دیگر این که در اجاره حتما باید اجاره بها تعیین شود؛ اما در رقبی ممکن است که رایگان و مجانی باشد.

تفاوت حق رقبی با عقد عاریه
نتیجه گیری

حق رقبی یکی از انواع حق انتفاع و استفاده از مال دیگری است که مدت مشخصی مثل یک سال یا چند ماه برای آن مشخص شده است. اگر این مدت تمام شود؛ حق استفاده شخص از بین می رود. در بالا به توضیحاتی در این باره و تفاوت حق رقبی با دیگر موارد مشابه را توضیح دادیم. برچسب ها: حق رقبی ، مال دیگر ، عقد حبس

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مال دیگر عقد حبس برای استفاده حق استفاده حق انتفاع یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۸۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۱۶ هزار میلیارد تومان ملک برای مولد سازی در هرمزگان

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی دوستی استاندار هرمزگان شامگاه سه شنبه در حاشیه نشست کارگروه مولدسازی دارایی‌های دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان ملک برای مولدسازی در استان هرمزگان شناسایی شده است.

وی افزود: این املاک در حال حاضر به صورت بالقوه منابعی قائل اتکا هستند اما باید با اجرای دقیق طرح مولد سازی این ظرفیت‌ها بالفعل شوند.

استاندار هرمزگان آب، آموزش، راه و درمان را چهار اولویت اصلی استان هرمزگان معرفی کرد و تاکید کرد: تلاش ما این است که منابع مولدسازی را به نیازهای اساسی استان در ۴ اولویت تعریف شده وصل کنیم و پروژه‌های اولویت دار را با منابع مولد سازی تکمیل کنیم.

دوستی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر مشخص شده است که کدام ملک برای تکمیل کدام پروژه هزینه خواهد شد.

استاندار هرمزگان تصریح‌کرد: حتی اگر ما بتوانیم ۲۰ درصد از املاک در نظر گرفته شده را طی سال جاری مولد کرده و به فروش برسانیم بسیاری از مشکلات حوزه‌ی آب، آموزش، راه و درمان در استان حل خواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که کشور در همه دوره‌ها در حوزه منابع و اعتبارات روبرو بوده است مولد سازی بهترین مسیر و تنها مسیری است که می‌توانیم با اتکا به آن خلأهای جدی موجود در چهار حوزه اولویت دار استان را مرتفع کنیم.

کد خبر 6099822

دیگر خبرها