Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، گردشگری در تعریف جهانی به مجموعه فعالیت‌های فرد یا افرادی که از محل زندگی خود به نقطه‌ای دیگر مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می‌کنند، اطلاق می‌شود و مهمترین هدف از این مسافرت گذران اوقات فراغت با انجام کارهای جذاب و متفاوت با زندگی عادی است که از جمله آن می‌توان به بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منطقه هدف اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مزارع کشاورزی از جمله جاذبه‌های طبیعی محسوب‌ می‌شود که هر فرد با حضور در مناطق روستایی علاقمند به گشت و گذار در این فضاهاست که در صورت کشت انواع محصولات کشاورزی در کنار باغ‌های میوه‌، استخر پرورش ماهی، آلاچیق، غرفه‌های فروش محصولات محلی و سرویس‌های بهداشتی این علاقمندی مضاعف خواهد شد. 

گردشگری کشاورزی یا گردشگری مزرعه یکی از راهکارهای توسعه روستاها و رونق اقتصادی آن‌هاست که بر اساس آن بهبود معیشت، فرهنگ‌ها و ریشه‌های سکونتگاه‌های کوچک محفوظ مانده و بخش‌های از یاد رفته آن نیز احیا می‌شود.

در گردشگری مزرعه به عنوان شاخه‌ای از گردشگری پایدار گردشگران از نزدیک و به طور فعال در جریان مراحل تولید و برداشت محصولات کشاورزی، باغی و دامی و دیگر شاخه‌های کشاورزی قرار گرفته و مشارکت می‌کنند.

حس خوب زندگی در خانه‌های روستایی و اقامت شبانه در کنار روستاییان، گشت و گذار در کشتزارها و بهره مندی از خدمات کشاورزان و برداشت محصولات باغی و زراعی و حتی گیاهان دارویی مانند گزنه و گل‌گاوزبان و تهیه محصولات دامی و یا حتی مشارکت در تولید بخشی از آن برای شهروندان و غیربومیان در دنیای پرهیاهوی امروزی، توام با صفای دل، روح و جان است.

گردشگری کشاورزی به طور قطع به علت اجرا شدن در محیط‌های روستایی، هزینه کمتری نسبت به گردشگری در اماکن شهری دارد بنابراین همه اقشار جامعه از قشر مرفه تا قشر ضعیف می‌توانند از این نوع گردشگری بهره‌مند شوند.

به اعتقاد کارشناسان، مردم ساکن شهرها همانند گذشته هنگام سفر تمایل به حضور همیشگی در هتل‌های لوکس و مجلل ندارند و سکونت در مناطق روستایی برای گذران ساعاتی مفرح در دل طبیعت و رسیدن به آرامش روح به رویایی جذاب برای خیلی از آنان تبدیل شده که اگر با فعالیت در مزارع کشاورزی و برداشت میوه همراه باشد بسیار جذاب‌تر خواهد بود.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا و قرارگیری در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

به اعتقاد کارشناسان، وجود بیش از ۶۰۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی فرصتی کم نظیر برای کشاورزان گلستان در سال‌های اخیر بود تا با توسعه گردشگری مزرعه در کنار فعالیت‌های مرسوم خود در زمین‌های کشاورزی و باغی، با جذب گردشگر به مناطق روستایی علاوه بر ایجاد درآمد مضاعف برای خود، زمینه ماندگاری و اسکان آنان در اقامتگاه‌های بوم‌گردی را هم فراهم کنند.

گلستان پیشرو در رونق گردشگری مزرعه

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با اشاره به پیشتازی این استان در راه اندازی واحدهای گردشگری کشاورزی در کشور، گفت: تاکنون برای ۲۰ واحد گردشگری کشاورزی به صورت پراکنده در سطح استان از جمله شهرستان‌های آزادشهر، رامیان، گرگان، کردکوی، گنبدکاووس و گالیکش پروانه بهره برداری صادر شد که همگی مشغول فعالیت هستند.

رحمان فرمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ۲۰ واحد گردشگری کشاورزی و یا همان گردشگری مزرعه هم در استان آماده دریافت مجوز و صدور پروانه هستند که امیدواریم تا پایان امسال همگی آنها فعال شود.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰۸ تقاضای جدید برای راه اندازی مجموعه گردشگری مزرعه به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان ارائه شده و در مرحله بررسی تقاضا، تکمیل پرونده و انجام استعلامات لازم قرار دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: نوع فعالیت گردشگری کشاورزی، مزرعه، سبز و گردشگری روستایی شباهت زیادی با هم دارد و افراد متقاضی می‌توانند با فراهم کردن امکانات پذیرایی، فروش سوغات و محصولات کشاورزی، مزرعه یا باغ خود را به فضای گردشگری تبدیل کنند.

فرمانی ادامه داد: افراد با حضور در این فضاها زندگی کردن در مناطق روستایی همراه با کار در مزرعه مانند میوه چینی، ماهی‌گیری، کشاورزی را تجربه می‌کنند چرا که امروزه این نوع از گردشگری نوعی "گردشگری تجربه‌گرا" محسوب می‌شود.

وی افزود: زیبایی و سرسبزی گلستان در کنار وجود مزارع و باغ‌ها با محصولات متنوع باعث افزایش تقاضا برای راه‌اندازی مجموعه‌های گردشگری کشاورزی در این استان شده چرا که کشاورز علاوه بر درآمد حاصل از تولیدات خود می‌تواند با ایجاد امکاناتی برای پذیرایی، فروش محصولات و صنایع دستی درآمد مکملی داشته باشد.

وی گفت: امروزه با توجه به تبلیغات گسترده در فضای مجازی گردشگران زیادی از نقاط مختلف گلستان و سایر استان‌ها در طول سال از جمله فصل برداشت محصولات با حضور در مجموعه‌های گردشگری مزرعه تجربه جذاب را برای خود به ارمغان می‌آورند.

آغاز برداشت تمشک در تنها مزرعه گردشگری بدون خار شرق گلستان 

علی جوان فرماندار گالیکش در حاشیه بازدید از آغاز برداشت تمشک بدون خار در مزرعه گردشگری روستای یورت زینل از توابع بخش مرکزی این شهرستان گفت: با تلاش و پشتکار یک خانم جوان در حوزه گردشگری کشاورزی، امروز برداشت از این باغ تمشک برای سومین سال آغاز شده است.

وی به علاقمندان فعالیت در این حوزه پیشنهاد کرد که برای استفاده از اراضی شیبدار خود به منظور ایجاد چنین مزارعی مجوزهای لازم را از ادارات مربوطه اخذ کنند.

زهرا گرایلی بانوی کارآفرین اهل روستای یورت زینل که این مزرعه گردشگری را راه اندازی کرده است، هم گفت: مزرعه تمشک بدون خار مدت چهار سال فعالیت دارد و امسال سومین سالی است که برداشت تجاری از این مزرعه آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد.

وی افزود: بیشترین فروش این مزرعه به صورت حضوری و در محل است و در قالب برداشت عمومی در چند مرحله با حضور گردشگران انجام می‌شود. 

مدیر مزرعه گردشگری کشاورزی توسکا هم گفت: نخستین مزرعه گردشگری ایران با پنج هکتار شامل باغ تمشک، مزارع توت فرنگی، سبزیجات، صیفی‌جات، حیوانات و کارگاه آموزشی در گلستان مشغول فعالیت است.

مجید زمانی افزود: گردشگری کشاورزی در واقع عملی برای جذب گردشگران به منطقه با اهداف کشاورزی است و این نوع گردشگری منجر به جذب گردشگران به شکل آموزشی، تفریحی می‌شود که روندی رو به رشد در بازار گردشگری دارد.

وی تصریح کرد: گردشگری کشاورزی در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک روش کسب درآمد تبدیل شده و باعث حفظ منابع طبیعی و ترغیب گردشگران به مواد غذایی سالم شده است.

زمانی اظهارداشت: راهنمایان گردشگری نقش موثر و اساسی در جذب گردشگران دارند و می‌توانند به رونق و توسعه گردشگری کشاورزی استان کمک کنند. 

استان گلستان در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد که توسعه مجموعه‌های گردشگری کشاورزی می‌تواند به توسعه کمی و کیفی این تولیدات کمک کند.

برچسب‌ها گردشگری کشاورزی گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کشاورزی گلستان گردشگری کشاورزی گلستان گردشگری کشاورزی محصولات کشاورزی گردشگری مزرعه مناطق روستایی مزرعه گردشگری صنایع دستی راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۸۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان عصر شنبه در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با اشاره به اینکه توسعه دیپلماسی منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است، گفت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای در کشور است.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، افزود: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

معتمدیان همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و افزود: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که ۲ هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

کد خبر 6090414

دیگر خبرها

  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان
  • حمل محصولات کشاورزی گلستان، برنامه ریزی های لازم را می خواهد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟