Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به خبر درج عکس یوز ایرانی بر روی پاکت سیگار از سوی شرکت دخانیات ایران واکنش نشان داد و گفت: و هرگونه فعالیت در این باره منوط به کسب نظر از این سازمان است و سازمان نظر مخالف این موضوع است.

به گزارش خبرنگار  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  چندی پیش خبری مبنی بر درج نماد یوزپلنگ ایرانی روی پاکت سیگار طی یک ماه آینده مطرح شد که این امر سبب اعتراض سازمان محیط زیست و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران نسبت به این امر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره اظهار داشت: با عنایت به شرح وظایف سازمان حفاظت محیط زیست که تنها متولی حفاظت و حراست از حیات وحش کشور است و هرگونه فعالیت در این باره منوط به کسب نظر از این سازمان است، با توجه به بررسی‌های کارشناسی و بازخورد منفی از این اقدام در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، این سازمان نظر مخالف خود را با درج تصویر یوز ایرانی بر روی پاکت‌های سیگار اعلام می‌دارد.

همچنین این امر نیز سبب واکنش جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران شد و این جمعیت در پایگاه اطلاع رسانی خود بیانیه زیر را اعلام کرد: یوزپلنگ ایرانی یکی از نمادهای نشان‌دهنده حیات است که تلاش زیادی برای تداوم نسل آن انجام شده است، حال این نماد ملی قرار است به نماد کالایی سرطان‌زا و کشنده تبدیل شود؛ سیگار با نماد یوزپلنگ ایرانی.

آیا ورود یک کالای مرگ‌آفرین و سرطان‌زای مطلق به بازار، جای افتخار دارد که از نشان یوز ایرانی برای آن استفاده می‌کنند؛ درحالی‌ که سیگار با هر نشان و هر نوعی، مضر و مرگ‌آفرین است و این مسئله بر هیچ‌کس پوشیده نیست!

استفاده از نشان یوزپلنگ ایرانی برای تبلیغ  خلاف قوانین ملی و بین‌المللی است

استفاده از نشان یوزپلنگ ایرانی یک تبلیغ دخانی محسوب شده و خلاف قوانین ملی و بین‌المللی ازجمله ماده ۱۱ کنوانسیون معاهده بین‌المللی دخانیات (FCTC) مصوب سال ۱۳۸۴ در جلسه کنفرانس اعضا است؛ که طبق آن باید بسته‌بندی ساده با اعمال ۳۰ درصد سطح هر طرف پاکت را طرح‌ها یا پیام‌های سلامتی و زیان‌های دخانیات بپوشاند، همچنین طبق ماده ۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات هر نوع تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات ممنوع است و طبق ماده ۵ همین قانون پیام‌های سلامتی و زیان‌های دخانیات باید مصور و حداقل ۵۰ درصد سطح هر طرف پاکت سیگار (تولیدی-وارداتی) را پوشش دهد که علاوه بر آن طبق تبصره ماده ۵ استفاده از تعابیر گمراه‌کننده مانند ملایم، لایت، سبک و مانند آن ممنوع است.

به‌ طور قطع استفاده از تبلیغات این‌ چنینی باعث گرایش بیشتر نوجوانان و جوانان به این کالای سرطان‌ زاست که در غیر این صورت نیازی به استفاده از این واژه ه و نمادها نخواهد بود، درحالی‌که باید تصاویر بیماری‌های سرطان و غیره که ناشی از استعمال دخانیات است روی آن درج شود.

حال سؤال اینجاست که شرکت‌های دخانیت با وجود اطلاع از این موارد چگونه اقدام به چنین فعالیت‌هایی می‌ کنند؟ آیا از آمار مرگ‌ و میر سالانه ۶۰ هزار نفر مصرف‌کننده آن اطلاعی ندارند؟

شرکت دخانیات ایرانبه قوانین توجه کنند

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ضمن غیرقانونی دانستن این موضوع نگران‌کننده، خواستار منع آن و ملزم کردن شرکت‌های دخانی به رعایت قوانین از طرف مسئولان ذی‌ربط به‌ویژه وزارت صمت شد و افزود: انتظار می‌رود که نهادهای مربوطه بر اساس وظیفه خود، نسبت به ممانعت از تولید کالاهای دخانی این‌چنینی، کنند.

 

منبع: دانا

کلیدواژه: استعمال دخانیات یوزپلنگ ایرانی دخانیات ایران یوز ایرانی پاکت سیگار محیط زیست روی پاکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۲۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی(مرال) در لنز دوربین تله‌ای حافظان طبیعت در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان حمزه عشوری امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: تصاویر زیبا و ارزشمندی از یک رأس گوزن قرمز (مرال) نر در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار توسط یک کارگروه زبده از تشکلهای مردمی حافظان هیرکانی و همراهی یکی از محیط‌بانان حفاظت محیط زیست گیلان به ثبت رسیده است.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان از عرصه‌های طبیعی و بی نظیری است که هنوز می‌توان غرش پلنگ ایرانی و بانگ گوزن قرمز (مرال) را در آن شنید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه روزی محیط‌بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای این گونه‌های حیات وحش تأمین شود.

عشوری تصریح کرد: مشاهده گونه‌های ارزشمند همچون مرال، پلنگ و خرس قهوه‌ای در این استان گیلان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوانات امن است.

به گزارش ایمنا، مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاوکوهی» نیز گفته می‌شود از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال ایران است و یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گیلان است.

کد خبر 748829

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست