Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد چهرراضی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا کنون اقداماتی در این زمینه انجام شده و مباحثی مانند انتقال و ثبت سند مالکیت برخی از آنها به نام اداره میراث فرهنگی بمنظور واگذاری به بخش خصوصی نیز در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه ۲ کاروانسرای " گز " و " جهادآباد " از این شهرستان از اهمیت بالایی برخوردارست و در پرونده زنجیره‌ای کاروانسراهای تاریخی ایران و فهرست نامزدهای ثبت آثار جهانی قرار دارد، اظهار داشت:  کارشناسان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) از این کاروانسراها بازدید کرده اند و امیدواریم هرچه زودتر در فهرست آثار جهانی ثبت شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهرراضی با اشاره به اینکه این ۲ کاروانسرا برای مرمت و احیا به بخش خصوصی واگذار شده است، تاکید کرد: احیا و ثبت جهانی این ۲ اثر تاریخی به حفاظت هرچه بهتر و بیشتر از آنها و رونق صنعت گردشگری در شمال اصفهان و شهرستان شاهین‌شهر و میمه کمک بسیاری می کند.

وی با بیان اینکه کاروانسرای گز در شهر " گز " و متعلق به دوره سلجوقیان است، اظهار داشت: کاروانسرای جهادآباد به "شیخ‌علی‌خان‌زنگنه" یا " چاله سیاه " نیز نامیده می شود و مربوط به دوره صفوی است و از نظر معماری، طراحی مهندسی و سالم بودن بنا یکی از کاروانسراهای شاخص کشور به‌شمار می آید.

چهرراضی همچنین به اقداماتی برای ثبت اسناد مالکیت سه اثر تاریخی به نام میراث فرهنگی در این شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: سند مالکیت چاپارخانه مورچه خورت و کاروانسراهای " سُه " و " دِهلُر " در زمان حاضر به نام اداره دارایی است که بر اساس قانون و با توجه به تاریخی بودن آنها می تواند در مالکیت اداره میراث فرهنگی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه انتقال سند مالکیت این آثار به میراث فرهنگی در حال پیگیری است، ادامه داد: پس از ثبت مالکیت این آثار تاریخی به میراث فرهنگی، می توان اقدامات لازم برای واگذاری آنها به بخش خصوصی از طریق صندوق احیا را انجام داد.

چهرراضی با بیان اینکه در زمان حاضر ۲ اثر دیگر یعنی قنات های "وزوان" و "مزدآباد" از این شهرستان نیز ثبت جهانی شده اند، خاطرنشان کرد: در صورت ثبت ۲ کاروانسرای گز و جهادآباد تعداد آثار ثبت جهانی شهرستان شاهین‌شهر و میمه به چهار اثر می رسد.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان دارای ۵۰ اثر تاریخی ثبت ملی مانند مساجد، امامزاده ها و کاروانسراهاست، اضافه کرد: ۱۲ میراث ناملموس نیز از این شهرستان ثبت ملی شده و پرونده پنج میراث دیگر مانند عَلَم‌داری گز در حال بررسی برای ثبت شدن است.

رییس میراث فرهنگی شاهین شهر و میمه از جمله میراث ناملموس ثبت ملی شده را گویش شهرهای گز و مِیمه، حلواپزی وزوان، دانش داشت، کاشت و برداشت خربزه گرگاب و پرده خوانی وزوان عنوان کرد و گفت: اسامی ۲ فرد سالمند و پیشکسوت در زمینه پرده‌خوانی وزوان نیز بعنوان گنجینه زندگی بشری ثبت شد که یکی از آنها سال پیش، درگذشت.

وی با تاکید بر اینکه شاهین‌شهر و میمه، ظرفیت های بسیاری برای مردم شناسی و ثبت میراث ناملموس دارد، افزود: انجام مطالعات مردم شناسی در دستور کار اداره میراث فرهنگی این شهرستان قرار دارد و منتظر تعیین اعتبار و تخصیص آن برای شروع کار هستیم. 

شهرستان شاهین شهر و میمه در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان و دارای منطقه نمونه گردشگری "مادرشاه" و ۲ روستای هدف گردشگری "کَلَهرود" و "سُه" است.

 ۵۶ کاروانسرای تاریخی در کشور در رده نامزدی ثبت جهانی در یونسکو قرار گرفته اند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های "وزوان" ،"مزدآباد" و "مون" به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

برچسب‌ها اصفهان شاهین شهرومیمه میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصفهان شاهین شهرومیمه میراث فرهنگی اصفهان شاهین شهرومیمه میراث فرهنگی شاهین شهر و میمه میراث فرهنگی اثر تاریخی ثبت جهانی ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۲۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمد طاهریان‌مقدم اظهار کرد: در این جشنواره تاکید بر غذاهای بومی محلی شهرستان و آش کمای انغوزه است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران ادامه داد: غذاهای سنتی از نظر داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح ارزش غذایی بالایی دارد، شهرستان چناران غذاهای سنتی زیادی دارد که برخی از آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند؛ هدف از برگزاری این جشن‌ها احیا سنن و آداب رسوم گذشتگان است که با شناسایی و حفظ آن‌ها می‌توان به سلامت خانواده کمک کرد.

وی با بیان این که برپایی جشنواره عاملی برای افزایش شور و نشاط در خانواده‌ها است، تصریح کرد: جشنواره غذاهای سنتی، موسیقی محلی و همچنین بازدید از مزارع گیاهان دارویی با مشارکت اقامتگاه بوم‌گردی منیژگان در روستای آبگاهی در مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

طاهریان‌مقدم افزود: برنامه‌های این جشن شامل اجرای موسیقی سنتی، اجرای سرود و جشنواره غذاهای سنتی، نمایشگاه گیاهان دارویی و محصولات خانگی، دست بافته‌های زنان و دختران روستایی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران یادآور شد: آش انغوزه یکی از غذاهای سنتی این شهرستان است که بیشتر در دامنه کوه‌های هزار مسجد در بهار رشد می‌کند.

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • ارسال کمکهای مردمی از شاهین شهر و میمه به سیل زدگان جنوب شرق
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی