Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: عالی‌ترین سطحی که استاد می‌تواند نقشی ایفا کند، مسئولیت تمدنی است که خیل دانشجویان را به این سمت می‌کشد.

عبدالحسین کلانتری امروز اول شهریورماه در افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با نگاهی به تحولات در جهان جدید می‌بینیم اجماعی ملموس در این مقوله وجود دارد و سرعت، عمق و شدت تحولات در جهان جدید نسبت به گذشته بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلانتری ادامه داد: برخی نظریه‌پردازان عناوین جدیدی برای این دوره که ما در آن زیست می‌کنیم مانند تمدن چهارم، انقلاب صنعتی چهارم و... قائل هستند لذا اجماع کلی که وجود دارد اکنون در جهانی درگیر شدیم که شدت، سرعت و وسعت تحولات زیاد شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما در جهانی زیست می‌کنیم که همه حوزه‌ها اعم از اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع، محیط زیست، مهاجرت و همه موضوعات را به صورت بنیادی دگرگون کرده و دگرگون خواهد کرد و یکی از آن حوزه‌ها آموزش و به صورت خاص حوزه آموزش عالی است.

وی اضافه کرد: حوزه آموزش عالی هم خودش دگرگون شده و هم انتظار می‌رود به واسطه تقسیم کار نهادی جامعه و کشور، نقش موثری را در این پویایی و تحول بازی کند. فناوری‌های حوزه مجازی کاملا دانشگاه‌ها را دگرگون کرده و گسترش فضای مجازی در دوران کرونا به سرعت و عمق این دگرگونی افزوده است از طرفی زیست دانشجویی و مناسبت‌های استاد و دانشجو دگرگون شده که شواهد و قراین دلالت بر این تحولات عظیم دارد.

کلانتری ادامه داد: بر این اساس رسالت سنگینی وجود دارد اول اینکه این فضای جدید را فهم پذیر، صورت‌بندی نظری کرده و کنشگران خود را با این تحولات متناسب و سازگار کند و دوم اینکه در مقیاس بالاتر با مدیریت و جهت دهی این تحولات را در مقیاس جامعه و کشور همراه کند که به جرات می‌توان گفت در طول تاریخ چنین انتظار پیچیده‌ای از دانشگاه نمی‌رفت.

وی عنوان کرد: دانشگاه باید در چنین فضایی هم خود را با این تحولات همراه کند و با توجه به نقشی که دارد در مقیاس بزرگ‌تر جامعه را با این تحولات همراه کند، افق و جهت را نشان دهد که این رسالت پیچیده‌ای است و در صورت عدم ادراک صحیح این شرایط، روایت مرگ دانشگاه اتفاق خواهد افتاد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابراز کرد: اگر دانشگاه بتواند با این شرایط تحولی سازگار شود و این تحولات را به خوبی مدیریت کرد آنگاه دانشگاه می‌تواند کماکان محل تحولات باشد و این را راهبری کند. در این راستا اساتید نقش بی بدیلی دارند که این نقش فراتر از انتقال دانش است؛ چراکه اساتید خواه یا ناخواه به مثابه یک الگو عمل کرده و عمل خواهند کرد.

وی افزود: ذیل این نقش تاریخی، نقش و رسالت استاد بسیار بزرگ و سنگین خواهد بود. نقش استاد نقش هدایت گری، الگوسازی، جهت دهی، زندگی سازی، انتقال تجارب، انتقال دانش و در یک کلام نقش شاگردپروری است. همچنین ذیل نقش شاگرد پروری است که اساتید و سیستم آموزش عالی می‌تواند افق تمدنی جدید یعنی تمدن نوین اسلامی را نشانه گیرد، تمدنی که در عین حال منبعث و متکی به مبانی تاریخی، تمدنی و اسلامی خود است با اقتضائات جهان جدید، فناوری‌های جدید، شرایط جدید و ... گام‌های بلندی بردارد.

کلانتری اضافه کرد: استاد و دانشگاه در چنین افقی کنشگری می‌کند. عالی‌ترین سطحی که استاد می‌تواند نقشی ایفا کند، مسئولیت تمدنی است که خیل دانشجویان را به این سمت می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه غرب جدید براساس امید و ایمان به آینده شکل گرفت، افزود: این را کسانی که کرسی دانشگاهی داشتند صورت بندی کردند.تمدن غرب براساس امید، نگاه و ایمان به آینده شکل گرفت و این نقشی است که استاد با مسئولیت تمدنی می‌تواند ایفا کند و دانشجویان و کل جامعه را با آن افق جدید آشنا کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: اوضاع غرب جدید به قدری فلاکت بار بود به طوری که خیل عظیمی از مردم خواهان بازگشت به گذشته بودند که این اوضاع نکبت بار نیز در آثار متفکران غربی و رمان‌هایی مانند ژول ورن و توصیف لندن آن زمان پیداست. آنچه غرب را به حرکت جلو وا می‌داشت امید به یک افق تمدنی جدید بود که این را فرهیختگان جامعه صورت‌بندی و در اختیار جامعه قرار می‌دادند.

وی ادامه داد: آنچه نیاز امروز جامعه ماست همین امید است که این در دست شما اساتید پرتوان است البته امیدی که متکی به واقعیت جامعه است و زخم‌ها را می‌بیند و در عین حال  فرصت‌ها را می‌شناسد و مشکلات و تهدیدها را می‌داند. ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را می‌داند و در این شرایط افق سازی می‌کند و دانشجویان را به گام‌های تاریخی بزرگ برداشتن هدایت می‌کند. در غیر این صورت همه ما در کنش‌های روزمره و در ۲ واحد درس و ۴ واحد پایان‌نامه غرق خواهیم شد.

کلانتری افزود: اتفاق بزرگ زمانی خواهد افتاد که اولا نگاه بلندنظرانه به افق‌ها داشته باشیم دوم اینکه دانشجویان و یاوران علمی و کارکنان را به افق‌ها و گام برداشتن در مسیر متوجه کنیم که این حرکت امید زاست و مسائل و مشکلات را قابل تحمل می‌کند. بنابراین این رسالتی است که به عهده ماست لذا امید است برگزاری چنین دوره‌هایی فرصتی برای به اشتراک گذاری تجارب اساتید در راستای شاگردپروری باشد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی استاد دانشگاه دانشجو معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم فضای مجازی کروناویروس معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۳۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز امروز جامعه ما معنویت است

رییس دیوان عالی کشور با اشاره به لزوم برنامه ریزی در جهت تحقق شعار سال بر تقویت ارتباط قضات دیوان عالی کشور با رؤسای کل دادگستری استان‎ها و نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری صبح امروز ۸ اردیبهشت ماه در جلسه شورای معاونین با بیان روایتی از امام صادق (ع) فرمودند: سه چیز از علامات مؤمن است؛ شناختن خدا و شناختن دوستان و دشمنان خدا.

رئیس دیوان عالی کشور در تشریح این مطلب ادامه داد: نیاز امروز جامعه ما معنویت است، معنویتی که در پرتو قرآن و عترت ظهور می کند و در خداشناسی و اعتقاد به انبیاء و اولیاء و عمل به واجبات و ترک محرمات یافت می شود، دشمن شناسی، زمان شناسی، اطاعت از ولی امر و بصیرت چراغ عبور از فتنه های زمانه است.

 منتظری افزود: مردم مؤمن و متعهد ما همانگونه که در ۴۵ سال گذشته نشان داده‌اند، با حضور آگاهانه خود در صحنه‌های مختلف، نقشه های دشمنان زبون و استکبار جهانی را نقش بر آب ساخته و خواهند ساخت. ان شاءالله.

وی در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان و حضور در مراسم معارفه رئیس کل دادگستری این استان تصریح کرد: مردم نجیب و انقلابی سیستان و بلوچستان شایسته بهترین‌‎ها هستند، هر چند مسئولین امر تمام تلاش خود را در جهت خدمت به مردم این استان به کار گرفته اند، اما مشکلات فراوان است و به فضل خداوند متعال شاهد شکوفایی اقتصادی در این استان پهناور خواهیم بود.

عضو شورای عالی قضایی با تبریک به حجت الاسلام والمسلمین خلیلی به عنوان معاون اول قوه قضائیه برای ایشان آرزوی توفیق نمود و از زحمات حجت الاسلام مصدق تقدیر و تشکر کرد و گفت: خدمت به مردم عزیز در دستگاه عدلیه توفیق بزرگی است که باید قدردان آن باشیم و شکر نعمت آن را با کار و تلاش جهادی در جهت اجرای هر چه بیشتر عدالت به جای آوریم.

وی با اشاره به برنامه های دیوان عالی کشور در سال جدید تصریح کرد: دیوان عالی کشور در سال جدید بر اساس سند تحول و تعالی قضایی و برنامه های ابلاغی سال ۱۴۰۳پیش خواهد رفت و در این راستا تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری مستمر برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت قرار دارد.

رئیس دیوان عالی کشور بر تعامل و ارتباط هر چه بیشتر قضات دیوان عالی کشور با رؤسای کل دادگستری استان ها در جهت تسریع رسیدگی، جلوگیری از اطاله دادرسی و اتقان آراء تاکید کرد.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی در جهت تحقق شعار سال افزود: معاونت نظارت دیوان عالی کشور برنامه ریزی لازم را برای نظارت ویژه بر پرونده های اقتصادی با همکاری با رؤسای محترم دادگستری استان‌ها و شعب  ویژه محاکم در اولویت کاری خود قرار دهد.

منتظری تأخیر در رسیدگی‌ها و تجدید اوقات در سامانه‌های قضایی را یکی از مشکلات مردم عنوان کرد و گفت: اجتناب از صرف زمان زیاد و جلوگیری از اطاله در امر کارشناسی و تاکید بر دقّت و تمرکز و نیز اتخاذ تدابیری جهت پیشگیری حداکثری از ازدیاد درخواست‌های اعاده دادرسی از احکام، مورد توجه و اهتمام جدی رؤسای محترم کل دادگستری قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معلمان آغازگر بزرگترین تحولات فرهنگی و تربیتی در جامعه هستند
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • حمایت از اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی
  • دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
  • دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها پیش‌آهنگ تحولات جهانی باشند
  • خیزش های دانشجویی دنیا سرآغاز تحولات جهانی
  • آمار داوطلبان پسر کنکور اعلام شد/ چرا دهه هشتادی حال دانشگاه رفتن ندارند؟
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • نکوداشت مبلّغ شهید و فقیه انقلابی دیارعلویان