Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@18:46:53 GMT

اسلامی: نصب 12 سامانه پرتابل گاما در مناطق لجستیک کشور

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۹۵۹۳

اسلامی: نصب 12 سامانه پرتابل گاما در مناطق لجستیک کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد اسلامی ظهر امروز در مراسم افتتاح سامانه پرتابل پرتودهی گاما در شهرستان بناب  اظهار کرد: شاهد غفلت دیرینه‌ای در زمینه توسعه فناوری‌های هسته‌ای هستیم و آنچنان که شایسته این عرصه باشد و بتواند در زندگی مردم و اقتصاد ملی تاثیر‌گذار باشد؛ در همه ابعاد این صنعت مورد توجه قرار نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: صنعت هسته‌ای در زندگی و اقتصاد ملی وجود داشته اما با مقیاس محدود بوده است؛ البته امروز و به لطف الهی و همت همکاران توانستیم در بازه زمانی کوتاه این پروژه را به چنین مرحله‌ای برسانیم. این پروژه شامل طراحی و ساخت سامانه پرتابل پرتودهی گاماست که در دنیا و در حوزه پرتودهی مواد غذایی و محصولات کشاورزی استفاده می‌شود؛ از تاریخ اول دی‌ 1400 این پروژه کلید خورد و 31 مرداد 1401 آماده رونمایی شد و اکنون در روز پنجشنبه سوم شهریور ماه این سامانه به بهره‌برداری رسید.

مهار و کنترل ضایعات حوزه کشاورزی و مواد غذایی

وی تصریح کرد: کاربرد مشخص سامانه پرتابل پرتودهی گاما این است که با پرتودهی به موادغذایی و محصولات کشاورزی می‌تواند، آفت‌پذیری آنها را از بین برده و در مقابل عمر نگهداری و انبار‌مانی این مواد و محصولات را افزایش دهد و از این طریق حدود 30درصد ضایعات کشور در حوزه کشاورزی و موادغذایی را به طرز چشمگیری، مهار و کنترل خواهیم کرد.

وی افزود: طرحی را از سوی سازمان انرژی اتمی ایران و بر اساس سند توسعه کاربرد پرتوها عملیاتی کرده‌ایم که بر اساس آن 12 قطب صنعتی در کشور پیش‌بینی و طراحی شده و سامانه‌های در حال طراحی و ساخت در تمام مراکز و با محوریت بخش خصوصی و با پشتیبانی سازمان انرژی اتمی، نصب خواهد شد و بدین ترتیب گستره ملی را انشاالله در 3 سال آینده تحت پوشش این سامانه‌ها قرار خواهیم داد.

 اسلامی گفت: اکنون در نقطه آغاز قرار داریم و ثابت شد اگر اراده کرده و به ظرفیت ملی و به استعداد جوانان اعتماد کنیم، می‌توانیم طرح‌ها و برنامه‌هایی که احتمالا به دلیل پیچیدگی‌های تکنولوژیک دور از دستیابی بودند را محقق کنیم و انشالله با توجه و عنایت پروردگار حتما به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

وی تاکید کرد: به ثمر رسیدن طرحی که امروز بهره‌برداری می‌شود، نشان می‌دهد این تفکر پیروز است و می‌تواند موجب تداوم موفقیت‌ها شود. به تدریج و پس از نصب و بهره‌برداری سامانه پرتابل پرتودهی گاما، شاهد خدمتی ماندگار برای فعالان اقتصادی در این حوزه و مردم عزیز به عنوان مصرف‌کننده نهایی محصولات خواهیم بود.

نصب 12 سامانه پرتابل پرتودهی گاما تا پایان سال 1402

رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره میزان نیاز کشور به این سامانه‌ها و همچنین برنامه‌های این سازمان در این حوزه توضیح داد: قرار است این سامانه‌ها در 12 قطب پیش‌بینی شده به عنوان مراکز لجستیک نصب شوند؛ ظرفیت برنامه‌ریزی شده به این صورت است که بتوانیم تا پایان سال 1402 حدود 12 سامانه در 12 منطقه نصب کنیم و با توجه به ظرفیت سرویس‌دهی روزانه به 20تن محصول، در گام ابتدایی قرار داریم و افزایش ظرفیت، بستگی به میزان استقبال و مشارکت بخش خصوصی دارد که خوشبختانه این مساله با افق روشن و خوبی مواجه شده و به تدریج ظرفیت خود را متناسب با نیاز و استقبال، افزایش خواهیم داد.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنم در طول 3 سال آینده بتوانیم شاهد گسترش بسیار خوب این سامانه در سطح کشور باشیم. از کسانی که دارای مراکز لجستیکی و سیستم‌های سورتینگ بوده و روزانه به ظرفیت قابل ملاحظه‌ای سرویس‌دهی می‌کنند، دعوت می‌کنم در این طرح مشارکت کنند چراکه سفارش این عزیزان سبب می‌شود تا ما بتوانیم افزایش تقاضا را مدیریت کنیم تا مردم سراسر کشور از مواهب این سامانه بهره‌مند شوند.

انتهای  پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تبریز بناب شهرستان بناب مواد غذایی سامانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۹۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی هواشناسی کشور 8 و 9 اردیبهشت 1403 / ورود سامانه بارشی جدید

به گزارش صدای ایران از ایسنا،صادق ضیاییان افزود: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز (۸ اردیبهشت) در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، برخی مناطق کرمان و جنوب یزد ابرناکی و رگبار پراکنده باران، گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود 

وی اضافه کرد: یکشنبه (۹ اردیبهشت) این وضعیت در ارتفاعات کرمان و برخی مناطق بوشهر و غرب هرمزگان ادامه خواهد داشت. دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) در اغلب مناطق کشور جوی آرام خواهیم داشت. سه شنبه (۱۱ اردیبهشت) سامانه بارشی از غرب وارد کشور می‌شود و بارش در ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان و جنوب آذربایجان غربی رخ خواهد داد.

ضیاییان افزود: چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) سامانه بارشی ضمن تقویت، نوار غربی و بخش‌هایی از استان‌های بوشهر و فارس را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: طی سه روز آینده در نوار شرقی کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در مناطق مستعد موجب خیزش گردوخاک خواهد شد.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۹ اردیبهشت) صاف تا کمی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و طی دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها وزش باد، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: طی فردا و پس فردا شهرکرد با کمینه ۱ و ۳ درجه سانتیگراد و بندرعباس با بیشینه ۴۰ و ۳۶ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • هشدار به کشاورزان ۳۱ استان با ورود سامانه بارشی جدید
  • هشدار به کشاورزان ۳۱ استان با ورود سامانه بارشی جدید از سه‌شنبه
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از غرب کشور/ افزایش دما در اغلب مناطق کشور
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از غرب کشور
  • پیش بینی هواشناسی کشور 8 و 9 اردیبهشت 1403 / ورود سامانه بارشی جدید
  • سامانه بارشی جدید از سه شنبه وارد کشور می‌شود
  • ورود سامانه بارشی به کشور طی سه‌شنبه
  • بارش باران در ۵ استان کشور طی امروز / سامانه بارشی قوت می‌گیرد
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند