Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@05:15:49 GMT

اجرای توافق راهبردی 25 ساله تهران و پکن

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۴۶۳۱

اجرای توافق راهبردی 25 ساله تهران و پکن

دولت سید ابراهیم رئیسی از همان آغاز، تصمیم به ترمیم و توسعه رابطه با کشورهای حوزه آسیا بویژه دو بازیگر مهم این حوزه یعنی چین و روسیه گرفت و توانست در طول یک سال گذشته، این مناسبات را از رابطه‌ای مبتنی بر دوگانه دوستی و دشمنی به رابطه‌ای تبدیل کند که بر بسیاری از معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران: تأکید رئیسی در آغاز به کار دولتش مبنی بر تقویت مناسبات با چین و روسیه در حقیقت ترسیم نقشه راهی برای سامان دادن به ایده «تعامل گسترده و سازنده» بود که هم گستردگی وهم   سازنده بودن آن مدنظر است. ایده‌ای که در دولت پیشین چندان مورد اعتنا قرار نگرفت و حاصلی جز چند قرارداد کم‌بهره اقتصادی با این کشورها نداشت. دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در حالی اداره امور را به دست گرفت که در حوزه روابط تهران با پکن و مسکو پرونده‌های نیمه‌کاره زیادی روی میز بود اما رئیسی ذیل برنامه‌هایی که برای تعمیق روابط با پکن تدارک دید، بیش از هر چیز در پی ارائه یک مدل واقع‌بینانه از رابطه برآمد. چه آنکه روند تحولاتی که در مسیر اجرای توافق هسته‌ای رخ داد و خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا از این توافق، از جمله بزنگاه‌های تاریخی بود که محل بروز دیپلماسی هدفمند دولت رئیسی قرار گرفت. اگرچه پایه‌های شکل‌گیری همکاری‌های راهبردی با کشورهای هدف، پیشتر در دستور کار مقام‌های دولت قرار گرفته بود اما حضور ترامپ در رأس سیاست خارجی امریکا و خروج او از برجام و سیاست فشار حداکثری که در پیش گرفت، ایران را برآن داشت تا نگاهی راهبردی و بلندمدت و هم راستا با تحولات جهانی قدرت به منظور کاهش فشار‌ها و اثرات منفی تحریم‌ها در پیش بگیرد. در امتداد عملی کردن همین هدف، رئیسی ورود به همکاری‌های سطح بالاتر با چین را کلید زد و در پیگیری این رویکرد با سایر کشورها مداومت به خرج داد.

توافق بالاخره اجرا شد

بدون تردید یکی از مهم‌ترین وجه همکاری تهران و پکن در روند مشارکت اقتصادی و سیاسی دو کشور تجلی پیدا کرده است. در این راستا پیمان مشارکت راهبردی ۲۵ ساله تهران و پکن که اجرای آن در دی ماه سال گذشته از سوی وزرای خارجه ایران و چین اعلام شد، گام مهمی بود که دو طرف بر مبنای آن تصمیم گرفتند، همکاری‌های دوجانبه را در قالب مشارکت راهبردی تداوم و ارتقا دهند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در دهم دی ماه 1400 در سفری که به دعوت «وانگ یی» همتای چینی خود به پکن داشت، از اجرای این توافق راهبردی و جامع ۲۵ ساله دو کشور خبر داد. این چنین بود که جمهوری اسلامی که پیشتر در دولت پیشین همه توجه خود را معطوف به حیطه جغرافیایی خاصی کرده و همه توان دیپلماسی‌اش را در ایستگاه غرب به کار گرفته بود، در دولت سیزدهم با چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان وارد سطح تازه‌ای از همکاری‌ها شد. تغییری که جایگاه کشورمان را در سطوح دسته‌بندی شده همکاری‌های راهبردی چین که دومین قدرت اقتصادی جهان به شمار می‌آید، چند پله ارتقا داد و اجرای یک نقشه راه همکاری ۲۵ساله را هدف قرار گرفت.

برد- برد به صورت واقعی

توافق راهبردی تهران و پکن یک برنامه جامع در بازه زمانی 25 ساله را شامل می‌شود که با ابتنا بر احترام متقابل و منافع برد- برد در زمینه روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی میان ایران و چین تنظیم شده است تا دو کشور همکاری نزدیک خود را در عرصه‌های تجاری، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی مطابق بر یک نقشه راه و افق بلندمدت روابط در عرصه‌های مختلف برای تحقق مشارکت جامع راهبردی و ارتقای عملی به مرحله اجرا درآورند. توافقی که از همکاری‌های سیاسی و منطقه‌ای گرفته تا همکاری‌های اقتصادی از جمله مشارکت مؤثر ایران در ابتکار کمربند-راه طرف چینی، پیوند دادن ایران به زنجیره ارزش محور از طریق تکمیل زنجیره‌های مکمل فرآوری داخلی و تولید مشترک به منظور تأمین بازارهای داخلی دو کشور و کشورهای ثالث، همکاری در حوزه‌های نفت، صنعت و معدن و حوزه‌های مرتبط با انرژی، همکاری در زمینه‌های زیرساختی، ارتباطی (ریلی، جاده‌ای، بندری و هوایی)، مخابراتی، علمی- فناوری، آموزشی و سلامت، تسهیل همکاری‌های مالی- بانکی، گمرکی، مقررات‌زدایی و تسهیل همکاری‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌ها و همکاری‌های اقتصادی را شامل می‌شود.

همکاری سیاسی قابل اتکا

ذیل شکل‌گیری چنین سطحی از همکاری‌هاست که اینک چین در روند مواجهه ایران و شرکای غربی‌اش برای اجرای توافق هسته‌ای به‌دلیل عدم پایبندی این کشورها به تعهداتشان، در کنار ایران قرار گرفته و با مواضع و اتهامات واهی امریکا علیه ایران مشارکت نمی‌کند. در حقیقت دولت رئیسی توانست زیر سایه تغییرات شگرف در سیاست خود در قبال چین، شکل‌گیری رابطه ویژه‌ای را رقم زند تا این کشور در مسیر کمپین فشار حداکثری غرب، دوشادوش ایران حرکت کند. این واقعیت مقدمه‌ای بود که دولت سیزدهم در اعلام رویکرد جدید خود ضرورت بهبود و توسعه روابط شایسته دو کشور را یادآوری کند. چه آنکه علاوه بر همکاری‌های اقتصادی و تلاش برای گسترش مبادلات تجاری دوجانبه و چندجانبه، تعاملات سیاسی نیز بویژه در شرایطی که رویکرد ناعادلانه غرب و در رأس آنها امریکا، مناسبات کشورهای حوزه آسیا را تهدید می‌کند و بر اهمیت همکاری‌های نزدیک درون منطقه‌ای می‌افزاید، در اهداف ایران از توسعه این روابط قرار دارد.
در چنین فضایی است که امضا و پیگیری توافق یادشده، نشان می‌دهد که ایران درصدد است با متوازن‌سازی روابطش از بطن یک رابطه راهبردی و تغییر موازنه در جبهه‌بندی کشورهای مرتبط با سیاست خارجی‌اش به یکی از عناصر تأثیرگذار در صحنه منطقه و بین‌الملل تبدیل شود و با ترسیم یک رابطه هدفمند و مطمئن از پشتوانه سیاسی قابل اتکایی در مواجهه با بحران‌های متعدد غیر قابل پیش‌بینی در صحنه جهانی برخوردار شود.
یعنی به هر ترتیب سیاست خارجی دولت رئیسی در رویکرد فعال خود توانست روابطی را که طی 25 سال گذشته در حاشیه قرار داشت در مسیر تبدیل شدن به روابطی راهبردی از منظر سیاسی و اقتصادی قرار دهد. دستاوردی که اهمیت آن با به ثمر رسیدن توافق جامع راهبردی در آینده بیش از پیش نمود خواهد یافت.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تهران و پکن همکاری ها قرار گرفت منطقه ای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۴۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان‌ها در ۶۲ رشته طرح زنجیره‌های ارزش راهبردی فعالیت دارند

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد کیارسی صبح یکشنبه در بازدید از غرفه چهارمحال و بختیاری در رویداد اکس پو۲۰۲۴ اظهار کرد: توسعه اقتصادی یک مؤلفه و پیش نیاز اصلی دارد و آن سطح قابل قبول از حکمرانی مطلوب است که نیازمند یک بازار حداقلی است.

وی افزود: وزارت کشور در موضوع زنجیره‌های ارزش راهبردی به دنبال هم‌افزایی، اصلاح ساختار و تقویت روابط بین دستگاهی است.

مسئول دبیرخانه ملی طرح توسعه زنجیره‌های راهبردی وزارت کشور ادامه داد: در بعد اقتصادی زنجیره ارزش اقتصاد و تولیدی رسته‌هایی وجود دارد که مدل قالب دنیا ارتقا زنجیره ارزش است.

کیارسی عنوان کرد: در سطح ملی وزارت کشور ۱۰ حوزه را در زمینه تجهیزات صنعت نفت، پوشاک و انرژی خورشیدی انتخاب کرده است که این حوزه‌ها نه به عنوان موضوع اولویت‌دار بلکه آمادگی بیشتری دارند که مداخلات توسعه‌ای با رویکرد زنجیره ارزش در آن‌ها اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در زنجیره‌های ارزش راهبردی دستگاه‌های تخصصی سیاست‌گذار موظفند موضوعات پیشنهادی استان‌ها را بررسی کنند.

مسئول دبیرخانه ملی طرح توسعه زنجیره‌های راهبردی وزارت کشور اضافه کرد: یکی از اهداف وزارت کشور اصلاح و ارتقا ساختار حکمرانی و هدف دیگر در بعد اقتصادی زنجیره‌های ارزش اقتصادی، تولیدی و رسته‌هایی موجود است.

کد خبر 6090798

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • استان‌ها در ۶۲ رشته طرح زنجیره‌های ارزش راهبردی فعالیت دارند
  • توافق میلان با خولن لوپتگی برای قراردادی ۳ ساله / ادعای گاتزتا
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • بازگشت مربی جنجالی: توافق سه ساله با ناپولی
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • توافق ۲ ساله اینتر با طارمی
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است