Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا گرایی گفت: تنها برای شادی دل مردم تمرین می کنیم و امیدوارم که دعای خیر آن ها بدرقه راه تیم های ملی کشتی در رقابت های جهانی صربستان باشد.

محمدرضا گرایی در آستانه مسابقات جهانی صربستان تأکید کرد تنها برای شادی دل مردم تمرین می‌کنیم و امیدوارم دعای خیر آنها بدرقه راه تیم‌های ملی کشتی باشد.

به گزارش طرفداری و به نقل از  روابط عمومی فدراسیون کشتی، نماینده وزن 67 کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی با بیان این مطلب افزود:

ابتدا پنجم شهریورماه زادروز جهان پهلوان تختی و روز ملی کشتی را به تمامی مردم ایران به ویژه جامعه بزرگ و پرافتخار کشتی کشور تبریک می گویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد شخصیت جهان پهلوان تختی گفت:

آقا تختی تک گل باغ پهلوانی است و الگوی بسیار خوبی از نظر اخلاقی برای تمامی ورزشکاران به خصوص کشتی گیران محسوب می شود.

گرایی در مورد اینکه چرا وارد دنیای کشتی شده گفت:

از 10 سالگی علاقه‌مند به کشتی شده و با توجه به اینکه برادر بزرگم محمدعلی نیز کشتی گیر بود، وارد دنیای کشتی شدم.

وی ادامه داد:

الگوی من و کسی که در کشتی بسیار دوستش می دارم، حمید سوریان است و من هم همانند وی برای شادی دل مردم و سربلندی کشورمان تمرینات کشتی را انجام می دهم.

دارنده مدال های طلای المپیک و جهان در مورد اینکه آیا فکر می کرده که به این عناوین دست یابد، تصریح کرد:

قطعا، هدف من از همان اول هم کسب مدال طلای المپیک و جهان بود که خدا را شکر با کمک پدر و مادرم، مربیانم و کادر فنی تیم ملی و حمایت های فدراسیون به این مهم دست پیدا کردم.

وی افزود:

انگیزه ام به جهت کسب افتخار برای کشورمان بسیار بالاست و تا زمانی که بتوانم ادامه دهم، به دنبال کسب خوشرنگ ترین مدال ها خواهم بود.

گرایی در مورد حال و هوای این روزهای اردوی تیم ملی چگونه است گفت:

شرایط بسیار خوب است، خوشبختانه کادر فنی بسیار خوبی داریم و فدراسیون نیز بهترین امکانات را فراهم کرده است و ما نیز همدل هستیم تا دل مردم را بار دیگر شاد کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه غذایی را بیشتر دوست دارد گفت:

کلا همه غذا ها را دوست دارم، الان که در رژیم هستم و باید وزن خود را حفظ کنم غذایی که متخصص تغذیه توصیه می کند را دوست دارم اما در مورد یک غذا باید بگویم که ماکارونی با سالاد شیرازی برایم دلچسب است.

این کشتی گیر با اخلاق تیم ملی در مورد شرایط زندگی اش گفت:

خانواده 6 نفری هستیم و به غیر از محمد علی یک برادر و یک خواهر دارم که آنها ورزشکار نیستند، اگر ورزش حرفه ای اجازه دهد قصد ادامه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی را دارم.

وی ادامه داد:

قدردان زحمات پدر و مادر عزیزم هستم. مشوق اصلی و مهمترین کسانی که باعث شدند تا من و محمدعلی در سطح اول کشتی دنیا حضور داشته باشیم آن ها هستند.

گرایی در مورد قول هایی که سال گذشته مسئولان پس از مدال آوری المپیک به وی دادند گفت:

نیت اصلی من خوشحال کردن دل مردم است و به دنبال محقق شدن قول ها نیستم اما برای اینکه جواب سئوال شما را داده باشم می گویم که هنوز نه استخدام شدم و نه قول ها انجام شده است.

ملی پوش وزن 67 کیلوگرم کشتی فرنگی در رقابت های جهانی صربستان در مورد فشار روانی که بر دوش او وجود دارد، گفت:

توقع مردم از من بالا و به حق است، خدا را شکر کشتی همیشه افتخارآفرین بوده و امیدوارم که هم تیم آزاد و هم تیم فرنگی از رقابت های پیش رو با دست پر برگردد.

وی در مورد اینکه رابطه اش با محمد بنا پس از کسب مدال های المپیک و جهانی چگونه است گفت:

محمد بنا را دوست دارم و وی به کشتی گیران خوب انگیزه می دهد اما پس از کسب مدال سختگیر تر شده و می دانم که همه این سخت گیری ها فقط برای موفقیت تیم ملی و اهتزاز پرچم مقدس کشورمان در میادین جهانی و المپیک است.

گرایی در مورد رابطه اش با سایر ملی پوشان گفت:

در اردو با محمدعلی هم‌اتاق هستم و واقعا حضورظ یک نعمت است، البته وی از من سنگین تر و پرزورتر است و از زمانی که یاد دارم فنون خود را روی من اجرا می کرده (با خنده)، اما حضور او که بسیار دوستش دارم باعث می شود کمتر احساس دلتنگی و دوری از خانواده را داشته باشم.

وی ادامه داد:

با سایر ملی پوشان نیز رابطه خوبی دارم و همه آنها برای من عزیز و محترم هستند.

دارنده مدال طلای المپیک در مورد رابطه اش با آزادکاران و اینکه چه کسی را بیشتر دوست دارد، گفت:

رابطه خوب و صمیمی با آنها دارم و نمی توانم اسم خاصی را بیاورم، فقط می توانم بگویم که هرکدام بسیار آقا و گل هستند.

گرایی در مورد اینکه در اوغات فراغت چه کارهایی انجام می دهد گفت:

به بازی های کامپیوتری به خصوص فیفا علاقمند هستم، ضمن اینکه سریال بریکینگ بد را دنبال می کنم و گاهی اوقات به موسیقی پاپ و سنتی هم گوش می دهم.

ملی پوش کشورمان در پایان خاطرنشان کرد:

کشتی به عنوان ورزش اول در بین مردم جایگاه ویژه دارد و من و سایر ملی پوشان فقط به دنبال شادی دل مردم و افتخارآفرینی برای ایران عزیز هستیم و امیدوارم با توکل به خدا، در رقابت های جهانی موفق باشیم.

اخبار داغ 

تصمیم کریستیانو رونالدو برای بازگشت به اسپورتینگ اعتراض سپاهان به تخلفات گسترده در سیرجان + فیلم احساساتی شدن ساموئل اومتیتی از استقبال هواداران لچه تسویه حساب به شیوه اشکان دژاگه

منبع: طرفداری

کلیدواژه: گرایی در مورد شادی دل مردم ملی کشتی تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۴۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز

فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای را با نامداران و قهرمانانش باید شناخت و شناساند. یکی از برترین پهلوانان این حوزه که تاریخ به خود دیده «سیدحسن رزاز» است. در این گزارش کمی به شخصیت و مرام او می‌پردازیم.

نامی که ما را به کاوش وا داشت

اردیبهشت ۱۴۰۱، وقتی برترین‌های یک‌صد سال ورزش ایران در جشنواره‌ای با همین نام معرفی و تقدیر شدند، شاید بسیاری از ما که اطلاعات چندانی از ورزش‌های باستانی و پهلوانان آن نداریم، انتظار داشتیم نام «غلامرضا تختی» را به‌عنوان «برترین پهلوان قرن» ببینیم.

اما «سیدحسن رزاز» این جایگاه را از آن خود کرده بود. کسی که «جهان‌پهلوان تختی» درباره‌اش گفته بود «من هرچه دارم از آقا سیدحسن رزاز دارم.» این مرد کیست که جهان‌پهلوان شهیر ما خود را وام‌دار او می‌داند؟

نام و نشانش را که پرس‌وجو کنید، از زورخانه‌ای‌ها و باستانی‌کاران سرشناس تقریباً کسی نیست که او را یک اسطورهٔ اخلاقی و «جهان‌پهلوان» نداند.

اما گویی غبار زمان آن‌چنان بر چهرهٔ این شخصیت مهم مردمی نشسته که رهبر انقلاب هم به شناخت و معرفی او توصیه کرده‌اند «سیدحسن رزاز و... که پهلوان‌های جوان ما حتماً شرح حال اینها را در کتاب‌ها و مجلات خوانده‌اند، اینها چهره‌های معروف ورزش باستانی هستند که در طول تاریخ گذشته حضور داشتند. ببینید و معلوم کنید که اینها که بودند و چه‌کار کردند. اینها مردان متدینی بودند.»

پهلوان قهرمان، روحانی مردمی، مبارز سیاسی

«سیدحسن شجاعت» که به خاطر شغل پدرش (برنج‌فروشی) به «رزاز» معروف است، سال ۱۲۵۷ در تهران به دنیا آمد. او بخشی از دوران قاجار و پهلوی را دید و نهایتاً در سال ۱۳۲۰ مسموم شد و با مرگی مشکوک چشم از دنیا رفت. او نه فقط پهلوان و کشتی‌گیری ماهر، بلکه قهرمان دل‌ها و مصلح محله، و خانه‌اش خانهٔ امید مردم بوده است.

«اردشیر آل‌عوض» تاریخ‌پژوه و محقق فرهنگ عامه می‌گوید «او در جوانی برای ادامهٔ تحصیل به حوزهٔ علمیهٔ نجف می‌رود و بعد از کسب علم در محضر بزرگان حوزه و با پیشنهاد آخوند خراسانی به تهران مهاجرت می‌کند. نظر آخوند خراسانی این بود که مقبولیت سیدحسن رزاز بین مردم به‌کار مشروطه‌خواهان می‌آید... او در جریان سفر به تهران حامل پیام مهمی برای مشروطه‌خواهان بوده و از آنجا که آخوند خراسانی مدافع انقلاب مشروطه بود احتمالاً در تأیید فعالیت مشروطه‌خواهان در تهران نامه‌ای نوشته بوده که باید به دست آنها می‌رسید.»

پس می‌توان علاوه بر پهلوان و روحانی، مبارز سیاسی را هم بر ویژگی‌های سیدحسن رزاز افزود.

پهلوان ایرانی که نامش جهانی شد

«علی جعفرنژاد» یک جهانگرد ایرانی و کسی است که سال ۱۳۹۵ خانهٔ پهلوان رزاز در محلهٔ عودلاجان را خریده و با کمک مهندسان سازمان میراث فرهنگی آن را مرمت کرده است. او وقتی متوجه می‌شود خانه‌ای که خریده متعلق به «سیدحسن رزاز» بوده، شروع به تحقیق دربارهٔ او می‌کند. در جریان مطالعه متوجه می‌شود پهلوان شهرت جهانی داشته است.

این شهرت به ماجرای مبارزهٔ او با یک کشتی‌گیر هندی به نام «کاهوتا» برمی‌گردد که در جهان بی‌رقیب بوده است. وقتی وارد ایران می‌شود و رسماً حریف می‌طلبد، سیدحسن رزاز برای مبارزه معرفی می‌شود. سیدحسن، کاهوتا را خاک می‌کند، ولی او نمی‌پذیرد تا اینکه سیدحسن دوباره او را شکست می‌دهد.

با این شکست، کشتی‌گیر هندی تمام مدال‌هایی را که در رقابت با پهلوان‌های سرشناس جهان گرفته بود به سیدحسن رزاز تقدیم می‌کند و می‌گوید «از امروز تو جهان‌پهلوان هستی.»، اما سیدحسن قبول نمی‌کند. این خبر در دنیا می‌پیچد و هنوز در روسیه، هند، عراق، آلمان، سوئد، عربستان و... سیدحسن رزاز را به‌عنوان پیشکسوت کشتی می‌شناسند.

پهلوان رزاز در مسابقات خارجی بسیاری شرکت داشته و معمولاً جوایز و درآمد‌های حاصل از حضور در این مسابقات را در امور خیریه صرف می‌کرده است. آل‌عوض با بیان این نکته می‌گوید «در جریان انقلاب مشروطه، پهلوان رزاز به دلیل هم‌صدایی با مردم، حدود ۴ ماه دستگیر و در باغ‌شاه حبس و مجازات شد. هرچند به دلیل منش پهلوانی و شجاعت و نیکوکاری‌اش آن‌قدر میان مردم محبوب شده بود که محمدعلی‌شاه به دلیل اعتراضات و فشار افکار عمومی مجبور شد این پهلوان نامی را از زندان آزاد کند.»

یکی از فیلم‌های برگزیدهٔ جشنوارهٔ عمار ۱۴۰۲ مستندی دربارهٔ پهلوان رزاز با نام «آخرین زنگی زمانه» است. «سیدجمال عودسیمین» تهیه‌کنندهٔ این مستند که از طریق یک کتاب با سیدحسن رزاز آشنا شده می‌گوید «وقتی آن کتاب را خواندیم، با این نکته مواجه شدیم که چقدر سلبریتی‌های جامعهٔ ایرانی در گذشته متفاوت از امروز بوده‌اند. این سوژه برایمان مسأله شد که چقدر افرادی که آن زمان‌ها به شهرت می‌رسیدند و معروف می‌شدند، با چهره‌های امروز متفاوت بوده‌اند. سیدحسن رزاز در واقع سلبریتی زمان خود بود.»

مرگ مشکوک یک قهرمان مردمی

«مهرداد خاکی» کارگردان این مستند دربارهٔ وفات این قهرمان پهلوان می‌گوید «اصل ماجرای مرگ سیدحسن هنوز هم مبهم است و معلوم نیست به دست چه کسی به قتل رسیده. اما اینکه او به واسطهٔ سم، مسموم شده واقعیت دارد. عده‌ای می‌گویند رضاشاه او را به قتل رسانده و عده‌ای دیگر برخی جریانات سیاسی آن روز را به این ماجرا مربوط می‌دانند. فارغ از اینکه عامل این کار چه کسی بوده، ما شاهد فروریختن یک کوه بودیم.»

خانهٔ زیبای این پهلوان نامدار در محلهٔ عودلاجان اکنون به یک هاستل برای گردشگران خارجی تبدیل شده و گردشگران ایرانی هم می‌توانند از آن دیدن کنند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • قهرمان دوومیدانی جهان امباپه را به چالش دوی ۱۰۰ متردعوت کرد
  • احتمال حضور ۵ کشتی‌گیر خوزستانی در مسابقات المپیک
  • زنگ خطر برای کشتی ایران؛ آزادکاران نفس کم آوردند
  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز
  • تجلیل از آقای ورزش ایران در حاشیه کشتی فرنگی جام تختی
  • میرزازاده: مسئولان به آرامش کشتی در المپیک کمک کنند
  • لیگ کشتی از شهریور آغاز می شود/ میزبانی اهواز از جام تختی خوب بود
  • سکوت برادران گرایی بعد از اعلام شرایط جدید ملی‌پوش شدن‌شان؛ قهرمان المپیک به مبارزه با سعید اسماعیلی تن می‌دهد؟
  • دیوید تیلور، بی‌رحم دوست داشتنی
  • اسنایدر: باخت به تاج‌الدینوف روش مبارزه رقبایم را تغییر داد