Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل گمرک گفت: هزینه خرید هر دستگاه ایکس ری داخلی ۶۰ میلیارد و خارجی ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ حدود ۷۰ درصد مبادلات تجاری به دستگاه ایکس ری کامیونی مجهز است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی امروز (شنبه 5 شهریور) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه برای نخستین مرتبه میزان دریافت مالیات بر ارزش افزوده بیشتر از حقوق ورودی گمرک شده است، اظهار کرد: یکی از دلایل آن این است که حقوق ورودی کالاهای اساسی و دارویی از چهار به یک درصد کاهش یافت؛ کشور دارای ۱۳۹ گمرک اصلی و ۲۳۱ مکان استقرار گمرکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل گمرک با بیان اینکه قاچاق کالا در پنج ماه نخست سال جاری ۱۲۳۸ پرونده بوده است، اظهار کرد: ارزش این پرونده‌ها ۲۸ هزار میلیارد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است. همچنین در این مدت ۱۴.۵ تن پیش‌ساز مواد مخدر در گمرک ماهی‌رود و دوغارون کشف شده است.

مقدسی همچنین در مورد قاچاق انسان توضیح داد: ۱۶۱ پرونده قاچاق انسان وجود دارد که بر این اساس ۱۲۹۵ نفر کشف شده‌اند که اکثرا از همسایگان شرقی و در مرز بازرگان بوده است.

وی در ادامه از کاهش ماندگاری کالاها در گمرک خبر داد و افزود: تغییر سیاست‌های تجاری و ارزی باعث افزایش ماندگاری کالاها در گمرک می‌شد که در دولت سیزدهم سعی شد این موضوع رسیدگی شود. بر این اساس متوجه شدیم یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا در گمرک وجود دارد که ماندگاری زیادی طی سال‌های گذشته داشته‌اند.

رئیس کل گمرک ادامه داد: تاکنون بیش از یک میلیون کالا ارزیابی و به سازمان اموال تملیکی اعلام شده‌اند. ۲۵۰ هزار تن کالا باقی مانده است که شامل کالاهای اساسی نمی‌شود.

مقدسی با تاکید بر اینکه هزینه خرید دستگاه ایکس ری بسیار بالا است، اظهار کرد: هزینه دستگاه داخلی ۶۰ میلیارد و دستگاه خارجی ۱۰۰ میلیارد تومان است. باید سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این بخش تشویق کرد. در حال حاضر گمرکات مهم زمینی به دستگاه ایکس ری مجهز هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مبادلات تجاری به دستگاه ایکس ری کامیونی مجهز است، گفت: چهار دستگاه ایکس ری تولید داخلی افتتاح شده است که خودروهای سواری که وارد کشور می‌شوند را اسکن می‌کنند.

رئیس کل گمرک از همکاری سه جانبه بین ایران، آذربایجان و روسیه خبر داد و افزود: برای گسترش مبادلات تجاری با روسیه یک همکاری شکل گرفت. کشور آذربایجان در مرز خشکی بین ایران و روسیه قرار گرفته است و بعضا تجار از فک پلمب و معطلی زیاد در مرز اذربایجان گلایه داشتند.

مقدسی ادامه داد: در این راستا طی نشستی که با گمرک اذربایجان داشتیم نتایج خوبی برای تسهیل این امر حاصل و یک سند سه جانبه امضا شد.

وی در ادامه در مورد تجارت خارجی پنج ماهه سال جاری توضیح داد: وزن صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت بالغ بر ۴۴ میلیون تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳.۵ درصدی در وزن و افزایش ۲۱.۳۲ درصدی در ارزش دلاری مواجه بوده است.

رئیس کل گمرک ادامه داد: میزان واردات نیز با کاهش ۸.۵۳ تنی در وزن و افزایش ۱۹.۶۵ دلاری در ارزش مواجه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۴ میلیون تن در وزن و ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار رسیده است که نشان می‌دهد تراز تجاری منفی شده است.

مقدسی در مورد اقلام عمده صادراتی و وارداتی توضیح داد: عمده اقلام صادرات پروپان مایع، متانپل، پلی اتیلن، شمش اهن و فولاد و عمده اقلام وارداتی گندم، برنج، ذرت دامی، دانه سویا، گوشی تلفن همراه، شکر تصفیه شده، روغن بوده است.

رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه واردات گوشی در رتبه نخست واردات قرار دارد، گفت: در پنج ماهه نخست واردات آیفون نداشتیم.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت با اعتبارات در اختیار توانسته‌اند کالاهای اساسی برای کشور را تأمین کنند در حال حاضر 3.5 میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد که تشریفات گمرکی در حال انجام است همچنین 500 هزار تن کالای اساسی در حال تخلیه و بارگیری در اسکله‌ها است. یک میلیون تن کالای اساسی هم در لنگرگاه‌های کشور موجود است که در مرحله قبل از اسکله قرار دارد و در مجموع 5 میلیون تن کالای اساسی به عنوان یک ذخایر مناسبی برای کشور وجود دارد که برای مردم تهیه شده و دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

وی این را هم گفت:‌ روزانه 1500 کامیون حامل کالاهای اساسی و 70 واگن از طریق ریل از گمرک بندر امام خمینی (ره) ترخیص می‌شوند و 90 درصد کالاهای ترخیصی مربوط به کالاهای اساسی است که تشریفات گمرکی آن هم به سرعت انجام می‌شود.

وی گفت:‌یک میلیون تن از کالاهای باقی مانده در گمرکات مربوط به سال‌های قبل از 13، 10،7 و حتی دو سال گذشته باقی مانده است که در چند ماه اخیر با همکاری گمرک مراحل ترخیص آن انجام شده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد محموله‌های سامسونگ و ال‌جی گفت:‌بعد از حسابرسی این کالاها ترخیص آن انجام شد و البته قبلا کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای وجود داشت بعد از آن کارت‌ها ساماندهی شدند و واردکنندگان به جای اینکه همه قطعات مورد نیاز را از یک گمرک و همزمان وارد کنند چون مأخذ تعرفه گمرکی متفاوت بود بنابراین از طریق گمرکات مختلف و در زمان‌های متفاوت وارد کردند که پرونده‌ای تشکیل شد البته آنها می‌توانستند طبق قانون اعتراض به کمیسیون حل اختلاف گمرکی اعلام کنند اما در مورد این محموله‌ها قواعد مربوط به مبدأ و قاعده دو الف صدق می‌کرد که این قاعده مربوط به وزارت صنعت،‌معدن و تجارت است.

وی با بیان اینکه گمرک پیشرو تجارت خارجی است گفت:‌از کنوانسیون‌های جهانی برای ترخیص سریع‌تر کالاهای مختلف استفاده می‌کنند و تجارت خارجی تحت تأثیر برجام قرار نگرفته و خوشبختانه حجم تجارت رو به افزایش است و عمده واردات هم مربوط به کالاهای اساسی و تجهیزات خط تولید است. تراز تجاری کشور هم در بخش واردات و صادرات نزدیک به هم است.

مقدسی با بیان اینکه دومین کشوری که در تجارت جهانی نقش دارد در عین حال بزرگ‌ترین واردکننده کالا است و عمده آن مواد اولیه است که وارد شده و با ارزش افزوده صادر می‌شود بنابراین افزایش واردات برای کشور ما هم چون عمدتا مواد اولیه و واسطه و تجهیزات تولید است با سرعت ترخیص می‌شود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد ترخیص 24 ساعته محموله سرم بعد از بازدید دادستان از گمرک تهران گفت: در مورد کالای سرم چون بحث ماندگاری بسیار مهم است باید سریعا ترخیص شده،‌مجوزهای بهداشتی گرفته شده و محموله‌های سرم در حال حاضر ترخیص شده است و به محض صدور مجوزها کالاهای بهداشتی ترخیص می‌شوند چون محموله سرم فاسدشدنی است و باید سریع ترخیص شوند البته در مورد این کالاها قبل از ورود مجوزها گرفته می‌شوند چون طبق قاعده باید حداقل 65 درصد زمان انقضاء مصرف سرم باقی مانده باشد تا ترخیص شود.

وی گفت:‌البته در مواردی بوده که چون مجوزهای بهداشتی صادر نشده محموله‌های سرم طبق قواعد بهداشتی معدوم شدند اما در مواردی که مجوز وجود دارد دستور ترخیص سریعا صادر می‌شود.

مقدسی در مورد کارمزد 2.5 درصدی کالاهای متروکه که در اختیار سازمان املاک تملیکی قرار می‌گیرد گفت: به نظر ما تحمیل 2.5 درصد کارمزد باعث افزایش هزینه تولید برای صاحبان کالا و خط تولید می‌شود و ممکن است گاهی به دلیل بروکراسی‌های موجود ترخیص کالا به موقع انجام نشود و کالا به صورت قهری در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد. مثلا کالاهایی که بر اساس ماده 24 قانون گمرکی که نتوانسته در موعد مقرر ترخیص شود مشمول جریمه 2.5 درصدی می‌شود که برای بنگاه‌های تولیدی هزینه ایجاد می‌کند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد کمبود نیروی انسانی در گمرک گفت: 10 سال مجوز استخدام نگرفته‌ایم و تعداد کارکنان ما با توجه به افزایش گمرکات در مناطق آزاد و مناطق مرزی در حال حاضر 20 درصد با کمبود نیرو همراه است از طرفی افزایش زمان خدمات گمرکی 24 ساعته و گسترش گمرکات باعث کمبود نیرو شده است و در دو سه سال آینده هم تعدادی از نیروها بازنشسته می‌شوند که در آن صورت با بحران نیروی انسانی در گمرک مواجه می‌شویم.

وی گفت: حقوق و مزایای کارکنان گمرک هم نسبت به سازمان‌های همجوار کمتر است باید همسان‌سازی حقوق و تراز پرداخت‌ها هم در میان دستگاه‌های همکار صورت گیرد.

مقدسی در مورد حق کشف کالاهای قاچاق برای مأموران گمرک گفت:‌خیلی وقت است که موضوع حق کشف از بین رفته است بعد از مصوبه 3 دی ماه سال 92 در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستگاه‌های کاشف دیگر حق کشف نمی‌گیرند در نتیجه گمرک هم نمی‌گیرد البته در موردی که همکار گمرکی ما بیش از 1118 کیلو موادمخدر کشف کرده بود پاداشی برایش در نظر گرفتیم، اما از محل دیگری بود که پاداش ناچیزی است.

وی در مورد دستگاه‌های تصویربرداری ایکس‌ری گفت:‌از این دستگاه‌ها مراقبت می‌شود همچنین در مورد سگ‌های موادیاب در مواردی صاحبان کالای قاچاق می‌خواستند این سگ‌ها را مسموم کنند و حتی یکی دو سگ هم از این طریق از بین رفت.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی با بیان اینکه عمده همکاران گمرک پاک‌دست هستند گفت:‌اخیرا کشفی در گمرک شهید رجایی صورت گرفت و قاچاقچی‌ها می‌خواستند همکاران ما را تطمیع کنند و گاهی ما نکات مثبت را هم می‌گوییم متأسفانه عده‌ای آنرا منفی بازتاب می‌دهند. مقدار زیادی سوخت قاچاق توسط همکاران گمرک اخیرا کشف شده است.

مقدسی در مورد اتصال این سازمان به سامانه جامع تجارت گفت:‌ در چند ماه اخیر اهتمام ویژه داشتیم که سامانه جامع تجارت تکمیل شود گمرک وظایفی بر عهده دارد سایر دستگاه‌ها مجوزدهنده هستند و به گمرک خط می‌دهند 8.5 ترابایت داده گمرک وجود دارد که باید کم کم به سامانه جامع تجارت مرتبط شود در حال حاضر گمرک به این سامانه جامع تجارت وصل است وگرنه ترخیص صورت نمی‌گیرد اما برخی از رویه‌ها تغییراتی پیدا کرده است و مرجع محاسبه ارز از ترجیحی به ETS تغییر پیدا کرده بنابراین مأخذ حقوق ورودی تغییر می‌کند و این سامانه همانند یک موجود زنده باید مرتب در حال تغییر باشد.

وی این را هم گفت:‌ در حال حاضر عمده سامانه‌ها به یکدیگر متصل هستند حتی به دستگاه‌های ایکس‌ری و دوربین‌های مداربسته متصل هستیم البته باید دستورالعمل‌ها بازنگری شوند ارسال ثبت سفارش‌ها از طریق سامانه جامع تجارت انجام می‌شود و در حال حاضر پته‌های گمرکی در مرحله نهایی قرار دارد.

 وی گفت:‌داده‌های همه دستگاه‌های همجوار روی هم رفته به اندازه داده‌های گمرک در سامانه جامع تجارت نیست اما باید مرحله به مرحله این اتصال صورت گیرد.

وی در مورد کارشناسان مجازی در گمرک گفت:‌ کارشناس مجازی برای این صورت می‌گیرد که کالاها در موارد مختلفی باید ارزیابی شود و توسط کارشناسان مختلف ارزیابی شود چون ممکن است تالی فساد داشته باشد که باید برطرف شود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد میانگین زمان ترخیص کالاها گفت:‌سرعت ترخیص به طور میانگین 34 ساعت است البته در مورد محموله‌هایی مانند واکسن در 7 دقیقه یا کمتر ترخیص می‌شود و آنها مشمول حمل یکسره هستند گمرک فقط نظارت می‌کنند البته مجوزهای بهداشت باید صادر شود اما میانگین زمان ترخیص کالاها 34 ساعت است باید این زمان هم کاهش پیدا کند و همکاران ما هم باید سرعت کار خود را بیشتر کنند.

مقدسی در مورد کشف قاچاق سوخت گفت:‌محموله اخیر از سوخت قاچاق توسط همکاران گمرک کشف شد و مهمترین علت این پدیده تفاوت قیمت سوخت بین کشور ما و کشورهای همسایه است که قاچاق صورت می‌گیرد و گاهی قاچاقچیان سوخت را تحت عنوان کالاهای دیگر اظهار می‌کنند و یا حتی در تانکرهای سوخت جداره‌های مختلف قرار می‌دهند که موقع اظهار کالا مایع‌ای که نیاز به مجوز ندارد ارائه می‌کنند در حالی که در جداره‌های دیگر سوخت قاچاق می‌کنند اما همکاران گمرک با تجربه‌ای که دارند موارد قاچاق را کشف می‌کنند.

وی در مورد مسیر سبز گمرکی و قاچاق کالا گفت:‌در مسیر سبز باید از روش مدیریت ریسک استفاده کنیم، اگر این مسیر نباشد، شاهد صف‌های طولانی کامیون‌ها در گمرکات کشور می‌شویم. ما شاخصه‌های کالا را بررسی می‌کنیم اگر مجوز خاص بخواهند یا کالا ارزش بالایی داشته باشد در مسیر قرمز قرار می‌گیرد اگر صرفا مجوز بخواهد در مسیر زرد قرار دارد و با این طبقه‌بندی تخلفات به کمترین میزان کاهش پیدا می‌کند ما ناچار از ارزیابی مدیریت ریسک برای فعالان اقتصادی  به ویژه دانش‌بنیان هستیم.

وی این را هم گفت:‌مسیر سبز برای کالاهای اساسی تعریف می‌شود مثلا واردات کنجاله از مسیر سبز انجام می‌شود و نیازی به انبارداری ندارد اگر قرار است همه کنجاله وارد انبار شده و قبض انبار دریافت کند هزینه انبارداری و زمان ترخیص افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

 

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گمرک ایکس ری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۵۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست کنسرسیوم ریلی برای انجام تشریفات قطار ترانزیتی افغانستان به گمرک ارائه شد

گمرک ایران اعلام کرد: درخواست کتبی کنسرسیوم توسعه ریلی برای کالای ترانزیت از افغانستان، امروز بعدازظهر ارائه شده و به محض اظهار کالا از سوی کنسرسیوم، در سریع‌ترین زمان ممکن کارهای تشریفات گمرکی آن انجام می‌شود و قطار برای ادامه راه آماده خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر ورود و توقف اولین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه به خاک ایران منتشر شد که به دنبال آن شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد طبق استعلام و بررسی‌های صورت‌گرفته،  هیچ قطار تجاری ترانزیتی از سوی کشور افغانستان وارد محدوده ریلی جمهوری اسلامی ایران نشده است.

البته روز بعد، مرتضی جعفری - معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن- با اشاره به لزوم حفظ جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بین‌المللی گفت: علی‌رغم عدم هماهنگی صورت‌گرفته، با توجه به رویکرد توسعه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه کریدورهای بین‌المللی ریلی، اقدامات لازم جهت اعزام آزمایشی قطار مذکور انجام گرفته و راه‌اندازی رسمی مسیر تجاری مذکور پس از رفع نواقص و تأیید متخصصین فنی ریلی با هماهنگی راه‌آهن‌های دو کشور انجام خواهد شد.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن همچنین امروز در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه که در خاک ایران قرار دارد، گفت: کنسرسیوم توسعه ریلی به خلاف اعلام کرد "واگن بارداری وارد ایران نشده است"، اما چون این واگن‌ها بارگیری شده بود، با دستور مدیرعامل راه‌آهن با ارسال آنها موافقت شد که هنوز هم کنسرسیوم تشریفات گمرکی را برای ترانزیت بار انجام نداده است.

بیشتر بخوانید کنسرسیوم هنوز تشریفات گمرکی قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران را انجام نداده است  افغانستان به‌ دنبال استفاده از کریدور لاجورد

با وجود این، جواد طاهرافشار - معاون کنسرسیوم توسعه ریلی- امروز بار دیگر اظهار کرد که شرکت راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم ریلی را از یکم اردیبهشت توقیف کرده است. او گفت که مسؤولان هیأت‌ حاکمه افغانستان گفتند اگر راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد بگذارد کریدور شرق به غرب به بهره‌برداری برسد، از مسیر کریدور لاجورد (یعنی ترکمنستان - دریای خزر - آذربایجان - ترکیه) اقدام به انتقال محموله‌های خودمان به ترکیه خواهند کرد.

طاهرافشار درباره اظهارات راه‌آهن مبنی‌بر اینکه کنسرسیوم توسعه ریلی هنوز تشریفات گمرکی را برای ترانزیت کالا صورت نداده است، گفت: ناظر کل گمرکات استان خراسان هفته گذشته در مصاحبه‌ای عنوان کرد که تا الان تمامی قطارها با انجام تشریفات گمرکی و هماهنگی قبلی بوده و از الان به بعد هم با هماهنگی انجام می‌شود و توسط استاندار خراسان رضوی هم از قبل ورود این قطار را اطلاع داده بود. بنابراین ما تشریفات گمرکی را انجام داده و می‌دهیم.

درخواست کتبی کنسرسیوم توسعه ریلی برای انجام تشریفات، به گمرک ارائه شد

در این خصوص فرهاد ولی - مدیر روابط عمومی گمرک ایران - به ایسنا توضیح داد: درخواست کتبی کنسرسیوم توسعه ریلی امروز بعدازظهر برای انجام تشریفات ارائه شده و به محض اظهار کالا از سوی کنسرسیوم، در سریع‌ترین زمان ممکن کارهای تشریفات گمرکی انجام می‌شود و قطار برای ادامه راه آماده خواهد بود.

پیش از این، ناظر گمرکات استان خراسان رضوی گفته بود که اولین قطار حامل سنگ ترانزیتی از افغانستان به مقصد ترکیه وارد ایستگاه روزنک افغانستان شده و با هماهنگی انجام شده و برای جلوگیری از توقف واگن‌ها، گمرک دوغارون تشریفات گمرکی این محموله را با کد این گمرک انجام خواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • درخواست کنسرسیوم ریلی برای انجام تشریفات قطار ترانزیتی افغانستان به گمرک ارائه شد
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲