چگونه اخلاق نیکوماخوس ارسطو را بخوانیم و خوب زندگی کنیم؟
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۳۴۲۷
به گزارش خبرنگار مهر، نشر کرگدن کتاب «چگونه خوب زندگی کنیم؟ راهنمای اخلاق نیکوماخوس ارسطو» نوشته مالک حسینی را با شمارگان ۷۰۰ نسخه، ۲۳۶ صفحه و بهای ۹۰ هزار تومان منتشر کرد. مالک حسینی عضو هیات علمی مؤسسە پژوهشی حکمت و فلسفە ایران است.
کتاب شامل ۱۰ بخش به ترتیب با این عناوین است: «نیکبختی: هدف نهایی انسان»، «فصیلت راه رسیدن به نیکبختی»، «عمل اختیاری و تصمیم عقلانی؛ فضیلتهای اخلاقی»، «فضیلتهای اخلاقی: ادامه»، «فضیلتهای اخلاقی: ادامه»، «فضیلتهای عقلی»، «خویشتنداری و ناخویشتن داری: لذت و الم»، «دوستی»، «دوستی، ادامه» و «لذت، نیکبختی».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از حیطههایی که ارسطو آثار بسیار مهمی در آن از خود به جا گذاشته «فلسفه عملی» است و مهمترینِ این آثار در حوزه فلسفه اخلاق یا همان اخلاقشناسی است، و اخلاق نیکوماخوس اثر اصلی و مشهور او در این زمینه است. اگر خواننده غیرحرفهایِ فلسفه بخواهد اثری از حرفهایترین فیلسوف تاریخ بخواند تا هم کتاب جدی فلسفی خوانده باشد و هم به زندگیاش فایدهای برساند، باید سراغ اخلاق نیکوماخوس برود؛ خواننده حرفهایِ فلسفه هم اگر بخواهد یکی از مهمترین پنج کتاب کل تاریخ فلسفه اخلاق، یا اصلاً یکی از مهمترین بیست یا سی کتاب کل تاریخ فلسفه را بخواند، باید سراغ این کتاب نیز برود. اخلاق نیکوماخوس هم کتاب زندگی است هم کتاب فلسفی.
کتاب پیش رو عمدتاً بر اساس متن اخلاق نیکوماخوس نوشته شده و سعی نویسنده بر این بوده که در آن گزارشی فصلبهفصل و کامل از اخلاق نیکوماخوس به دست دهد و هیچ نکته مهمی را مغفول نگذارد، ضمن اینکه تا حد امکان از ورود به بحثهای تخصصی و اختلافی پرهیز کند.
این کتاب نخستین مجلد از مجموعه «کلاسیک خوانی» نشر کرگدن است که با دبیری مالک حسینی قرار است منتشر شود. حسینی درباره این مجموعه چنین نوشته است: «از دیرباز، در زبانهای گوناگون، آثاری پدید آمدهاند که از همان زمان پیدایش یا با گذر زمان جایگاهی ویژه پیدا کردهاند و چه در فرهنگ عمومی چه در رشتهای خاص، نفوذ فراوان یافتهاند، چندانکه کارهای بسیاری در شرح و تفسیر و نقد آنها یا با الهام از آنها ظاهر گشتهاند و به نحوی دامنە نفوذشان را فراتر بردهاند؛ چنین آثاری را، که قوامبخش هر فرهنگ و شالوده ِساز هر رشتهاند، «کالسیک» میخوانیم.
اینکه چرا برخی آثار کالسیک میشوند، به بیانی دیگر، چه ویژگیها و مؤلفههایی باعث میشود برخی آثار چنین جایگاهی پیدا کنند پرسشی مهم است که پرداخت شایسته به آن در یادداشتی کوتاه نمیگنجد. ولی اینقدر را میشود گفت که لایهلایهگی و توضیحطلبی و تفسیرپذیری جزو ماهیت آثار کلاسیک است؛ شاید ازهمین رو باشد که برخی از این آثار چنان ابهتی پیدا میکنند که باعث میشود مردمان آنها را دور از درک خود بیابند و - حتی اگر سالیان سال آنها را در طاقچه یا کتابخانە خود داشته باشند - هیچگاه جسارت خواندنشان را نیابند و به شنیدن و خواندن دربارە آنها قناعت کنند.
مجموعە «کلاسیک خوانی» از یک سو و در هماهنگی با ماهیت آثار کلاسیک، قرار است حاوی گزارش و توضیح و تفسیرِ تا حد ممکن ساده و همه فهم و در عین حال متقن و معتبر از این آثار باشد، از سوی دیگر و با هدف ریختن ترس از آثار کلاسیک، قرار است خواننده را برانگیزد تا خود به سراغ آنها برود و لذت و فایدە مواجهە مستقیم با آنها را دریابد. چنین باد!»
کد خبر 5575887 محمد آسیابانیمنبع: مهر
کلیدواژه: ارسطو تازه های نشر مالک حسینی نشر کرگدن فلسفه اخلاق معرفی کتاب هوشنگ ابتهاج کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ترجمه تازه های نشر معرفی نشریات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشر هنوز ادبیات جهان سازمان تبلیغات اسلامی انتشارات ققنوس وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی نشر نو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ماموستا "رسول احمدسیوچ" امام جمعه موقت شهربانه در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران و مومنان شهر بانه با اشاره به مشکل و معضل و بلای خانمان سوز یاس و ناامیدی که متاسفانه سایه خود را بعضا بر جامعه ما گسترانده اظهار داشت: یکی از معضلاتی که متاسفانه موجب ویرانی زندگی خانواده ها و از هم گسیختگی و از هم پاشیدگی خانواده ها شده است، یاس و ناامیدی در زندگی است؛خداوند متعال در قرآن کریم در شش جا امر فرموده که ای انسانها مایوس نشوید از رحمت و مغفرت پروردگار متعال.
وی گفت: متاسفانه یاس و ناامیدی در زندگی موجب نابودی زندگی بسیاری از افراد و جوانان شده و بسیاری از خانواده ها را از هم پاشیده است و جوانان به دلیل اینکه از زندگی خود مایوس و ناامید شده اند و رحمت و الطاف خداوند متعال در دل آنها نفوذ نمی کند به زندگی خود پایان می دهند که از نظر شریعت اسلام کاری بسیار ناروا و ناشایست است.
ماموستا احمدسیوچ در ادامه افزود: صفت یاس و ناامیدی صفت انسان مومن و ایماندار نیست بلکه باید بسیار مواظب باشیم که این صفت انسانهای گمراه و کافر و بی دین است.
وی به آثار یاس و ناامیدی اشاره کرد و اظهار داشت: عواقب و آثار یاس و ناامیدی که از صفات بارز کفار و گمراهان است یکی از آثار یاس و ناامیدی بی ادبی در حق پروردگار است و طبق نظر اجماع علمای اسلام، مایوس بودن عملی حرام است و فرد مرتکب از اسلام بیرون می شود و از جوانان خواست که خدای نکرده با یاس و ناامیدی در دل و درون خود ، خودشان را از اسلام بیرون نکنند و مایوس نشوند و یکی دیگر از آثار یاس این است که خداوند را به درستی نمی شناسند و همچنین یکی از عواقب یاس، زیاده روی از ترس است که نباید از رحمت و الطاف بیکران خداوند غافل شویم.
خطیب نماز جمعه شهرستان بانه تصریح کرد: عامل و مسبب یاس و ناامیدی رفاقت و دوستی با افراد ناباب و ناسالم است و یکی دیگری تعلقات به مسایل دنیوی است که شکرانه خداوند را به جای نمی آورند.
ماموستا احمدسیوچ خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم صبر پیشه کنیم و از خداوند و توکل به او غافل نشویم و در تنگناها و مشکلات از خداوند یاری بخواهیم و دلبستگی به تعلقات زندگی دنیوی یکی دیگر از مشکلات جامعه بشری است که خود از آثار مهم یاس و ناامیدی است.
انتهای پیام/