Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از وعده‌هایی که رئیسی پیش از برگزاری انتخابات روی آن متمرکز بود، واکسیناسیون عمومی کرونا بود به‌طوری‌که در آن دوره اعلام کرد: «ما در اسرع وقت واکسیناسیون همه مردم را مدنظر داریم و کسانی که در معرض آسیب‌اند باید در اولویت قرار گیرند و در این امر از واکسن داخلی و اگر امکانش نبود از واکسن خارجی که مورد اعتماد نظام سلامت باشد، باید استفاده کرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از روش‌هایی که می‌توان با آن عملکرد و کارنامه دولت را مورد بررسی قرار داد آمار و ارقام است. براساس اعلام وزارت بهداشت در ۱۳مرداد ۱۴۰۰، یعنی یک روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف رئیسی در مجلس شورای اسلامی، ۲۸۵ شهر در ایران در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۵۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار داشتند و هیچ شهرستانی آبی نبود.
همچنین شمار مبتلایان جدید کرونا در این روز ۳۹هزار و ۳۷۵ نفر، شمار فوتی‌های مثبت قطعی ۴۰۹ نفر و شمار بستری‌های جدید قطعی ۴هزار و ۲۶۳ نفر بود. کل مبتلایان کرونا در ۱۳مرداد ۱۴۰۰، ۴میلیون و ۱۹هزار و ۸۴ نفر، کل بهبودیافتگان ۳میلیون و ۴۴۴ هزار و ۷۹۸ نفر و شمار فوتی‌ها به ۹۲هزار و ۱۹۴ نفر رسیده بود.
براساس گفته‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت یازدهم و دوازدهم تا ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰، «بیش از ۷میلیون دز واکسن کرونا تزریق و 2میلیون دز دیگر هم توزیع ‌شده است»، بنابراین می‌توان گفت در دولت روحانی حدود ۹میلیون دز واکسن کرونا به مردم تزریق شد.
روحانی در آن تاریخ وعده داده بود که تا پایان دولتش تمام افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، دز نخست واکسن خود را دریافت کنند.
گره زدن خرید واکسن به پیوستن به کنوانسیون FATF
در آن دوره واکسیناسیون عمومی جامعه یکی از آرزوهای دور از دسترس محسوب می‌شد و حتی این نکته را می‌توان در سخنان مسئولان وقت مشاهده کرد که گفته بودند «اگر در آینده قادر باشیم تمام مردم را واکسینه می‌کنیم»، همچنین شمار واکسن‌های وارداتی تا تیرماه ۱۴۰۰، ۶میلیون و ۴۰۴ هزار و ۸۰۰ دز بود.
در همان دوره‌ای که بخش قابل‌توجهی از شهرهای کشور در وضعیت قرمز به سر می‌بردند، مسئولان وقت اظهارات عجیب‌وغریبی درخصوص علت وارد نشدن واکسن کرونا مطرح می‌کردند به‌طوری‌که علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی اعلام کرده بود: «در مورد انتقال پول، بنا بر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم؛ به‌طورکلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد».
نه‌تنها دولتمردان که وابستگان سیاسی آنان هم فرصت را مغتنم شمرده و ضمن تأکید به پیوستن به FATF؛ جان مردم را به این کنوانسیون گره زدند.
اما با روی کار آمدن دولت رئیسی و اولویت دادن به بحث کرونا و واردات واکسن، شاهد گشایش در بخش واردات هستیم به‌طوری‌که آمارها نشان می‌دهد تا ۲۲شهریور۱۴۰۰؛ ۵۰محموله واکسن کرونا به کشور وارد شد که بیش از ۲۳میلیون دز آن تنها در شهریور و در زمان استقرار دولت سیزدهم به کشور وارد شده بود که ۴۶درصد کل واکسن‌های وارد شده به کشور از بهمن‌ماه 1399 تا آن زمان را شامل می‌شد و این در حالی است که ما در آن دوره هم به FATF نپیوسته بودیم.
کارشناسان یکی از دلایل بدست آوردن این دستاورد در دولت رئیسی را بهره‌گیری از توان ‌بخش خصوصی در این زمینه دانسته‌اند، توانی که باوجود تأکید روحانی براستفاده از آن؛ اما پس از روی کار آمدن دولت رئیسی مشخص شد که بروکراسی حاکم بر روند صدور مجوزها در دولت پیشین، مانع از عملیاتی شدن این وعده شده بود.
همچنین براساس اعلام مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی گمرک؛ شمار واردات واکسن کرونا در بهمن۱۳۹۹؛ ۱۲۰هزار دز، در اسفند همان سال ۵۷۵هزار دز، در فروردین ۱۴۰۰؛ یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار و ۸۰۰ دز، اردیبهشت‌ماه ۳میلیون و ۶۵۲ هزار دز، خردادماه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دز و در تیرماه ۶میلیون و ۴۰۴هزار و ۸۰۰ دز بود که این میزان در مردادماه به‌یک‌باره به ۱۳میلیون و ۴۲۷ هزار و ۱۰ دز و در شهریور همان سال به ۳۳میلیون و ۶۴۳هزار و ۹۹۴ دز رسید.
3شیفته شدن مراکز تزریق واکسن
کار به‌جایی رسید که دولت رئیسی با سه شیفته کردن برخی از مراکز تزریق واکسن در کشور، رکورد تزریق واکسن کرونا در جهان را شکست و آلمان به‌عنوان قدرتمندترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد جهان را در این خصوص در رده دوم قرار داد.
به دلیل واردات پرشتاب واکسن کرونا در دولت رئیسی شاهد هستیم که ۱۲خرداد ۱۴۰۱، نخستین روز بدون فوتی کرونا در ایران رقم خورد و مجموع جان‌باختگان این بیماری، در آن روز در عدد ۱۴۱هزار و ۳۱۸ نفر باقی ماند و در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۲خرداد سال جاری ۱۷۵بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۳۴ نفر از آن‌ها بستری شدند که رکورد خوبی در مهار کرونا محسوب می‌شد.
این در حالی بود که در همان تاریخ براساس آخرین آمارهای جهانی ابتلا به ویروس کرونا، در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۲خرداد ۱۴۰۱؛ با افزایش ۴۳۹هزار و ۹۶۹ نفری، تعداد مبتلایان به این ویروس به ۵۳۱میلیون و ۲۲۸هزار و ۲۳۶ نفر و فوتی‌های ناشی از کرونا در جهان با رشد ۷۱۱ هزار نفر در یک روز، به تعداد ۶میلیون و ۳۱۰هزار و ۲۶۴ نفر رسید.
در همین تاریخ، شمار مبتلایان جدید کرونا در آمریکا ۱۱هزار و ۵۹۵ نفر، در هند 2هزار و ۸۲۸ نفر، در فرانسه ۲۳هزار و ۵۸۲ نفر، در آلمان ۲۶هزار و ۹۷ نفر، در روسیه 3هزار و ۲۵۶ نفر، در ایتالیا ۱۸هزار و ۲۵۵ نفر و شمار فوتی‌های کرونا در همین تاریخ در آمریکا ۴۱ نفر، در برزیل ۷۰ نفر، در روسیه ۸۴ نفر و در ایتالیا ۶۶ نفر بود.
البته در هفته‌های اخیر بار دیگر شاهد اوج‌گیری ابتلا به کرونا و افزایش فوتی‌های ناشی از آن در کشور هستیم که همین مسئله موجب شده شمار شهرهای قرمز و نارنجی که تا ۱۲خردادماه صفر بود به ترتیب به ۷۸ و ۱۸۴ شهر برسد و همین عامل سبب ایجاد نگرانی‌هایی شده که امید است دولت بتواند در این خصوص تدبیری بیندیشد.
همچنین باید گفت تا ۲۲مرداد ۱۴۰۱؛ ۶۴میلیون و ۸۲۹ هزار و ۹۱۸ نفر دز اول، ۵۸میلیون و ۲۰۱هزار و ۷۷۳ نفر دز دوم و ۳۰میلیون و ۳۲۲هزار و ۶۴۱ نفر دز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و 5/2میلیون نفر از مهاجران و اتباع خارجی هم علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.
علاوه بر مسئله کرونا، رئیسی پیش از نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری، توجه به دولت الکترونیک در نظام سلامت و اجرای کامل آن، توزیع عادلانه نیروی انسانی در کنار جذب و به‌کارگیری آن و تقویت نظام بیمه‌ای و سطح‌بندی خدمات را برای تحقق عدالت در نظام سلامت ضروری دانسته بود.
وی در آن دوره بر ضرورت آگاهی‌بخشی مردم نسبت به حقوق سلامت نیز تأکید کرده و گفته بود: ارتقای سطح سلامت غذایی، آب‌وهوا و محیط ‌زیست تأثیر بسیاری در گسترش فرهنگ پیشگیری از بیماری‌ها دارد.
نزدیک به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یکجا بیمه شدند
براساس آخرین آماری که به‌تازگی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرده، با آغاز سال۱۴۰۱ و با معرفی سه دهک پایین از سوی وزارت رفاه، نزدیک به ۵میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یکجا بیمه شدند.
پیش از اجرای طرح همه‌گیری بیمه، اعلام‌ شده بود که حدود 3/10درصد جامعه از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند که با اجرایی شدن این طرح، نزدیک به ۶میلیون نفر از این تعداد بیمه شدند و به گفته مسئولان از 5/2میلیون نفر دیگر اطلاعاتی در دست نیست.
به گفته ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت به‌منظور برقراری عدالت در نظام سلامت افراد دهک چهارم؛ ۱۰درصد هزینه سالانه، دهک‌های ۵ و ۶؛ ۲۵درصد و دهک‌های ۷ و ۸؛ ۵۰درصد از این هزینه را پرداخت می‌کنند. دهک‌های ۹ و ۱۰ نیز ۱۰۰درصد هزینه سالانه بیمه که یک‌میلیون و ۱۰۴ هزار تومان است را باید پرداخت کنند، همچنین بیمه ۳دهک پایینی جامعه رایگان است.
همچنین اختصاص ۶هزار میلیارد تومان برای بیمه همگانی در سال۱۴۰۱ و ۵هزار میلیارد تومان برای تأمین بیماران خاص از دیگر اقدام‌های دولت رئیسی به‌منظور تحقق عدالت در حوزه سلامت است.

اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری
ازجمله اقدام‌های دیگری که دولت سیزدهم در حوزه درمان انجام داد، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵سال بود که برای این منظور ۶هزارو۶۰۰ میلیـارد تومـان اعتبـار در بخش‌هـای دولتـی، خصوصـی، تأمیـن اجتماعـی و نیروهـای مسـلح اختصاص یافت.
همچنین تصویـب و ابلاغ تعرفـه بسـته‌های خدمـات پرسـتاری در قالـب ۱۷بسـته و مبتنی بر عملکرد آنان و افزایـش ماهانـه مبلـغ 2میلیـون و ۷۵۰ هـزار تومـان کارانـه حـدود ۲۰۰ هزار نفـر از کادر پرسـتاری کشـور از ابتـدای سـال 1401 از دیگر اقدام‌های دولت طی یک سال اخیر بود.
تحقق ۹۵درصدی طرح نسخه‌های الکترونیک
یکی دیگر از وعده‌های رئیسی در خصوص الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکی بود. در سال۱۳۹۹ در قانون بودجه تأکید شده بود که نسخه الکترونیک باید توسط سازمان‌های بیمه‌گر اجرایی شود. این طرح در دولت سیزدهم و از اول دی‌ماه۱۴۰۰ به‌صورت رسمی در کشور اجرایی شد و به گفته رضا دفاعی، ‌بنیان‌گذار و مدیر فنی پلتفرم آنلاین سلامت بقراط، پزشکان از این طرح استقبال کردند به‌طوری‌که این طرح حدود ۹۵درصد محقق شده، هرچند مشکلات زیرساختی در مناطق دور از پایتخت در راستای اجرای این طرح وجود دارد.
همچنین به گفته معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، آمار صدور نسخه الکترونیک در استان‌هایی مانند کرمان و یزد بالا و نزدیک به 100درصد است و در برخی استان‌ها مانند تهران و خراسان رضوی بسیار پایین است.
برای این منظور افزایـش پایـداری سـامانه نسـخه الکترونیـک تأمیـن اجتماعـی تـا ۹۷درصد انجام و در حال حاضر ۹۰درصد از نسخه‌های تأمین اجتماعی و ۹۷درصد از نسخه‌های بیمه سلامت به‌صورت الکترونیکی صادر می‌‎‌شود.
افزایش ۲۰درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی
ازجمله مسائل دیگری که در حوزه عدالت در نظام سلامت بسیار حائز اهمیت است، سرانه دسترسی پزشک در ایران است که براساس آمار، سرانه پزشک ایران ۱۳۰ به ازای ۱۰۰هزار نفر است، این آمار در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ است.
علاوه بر کمبود پزشک در کشور، توزیع نامتوازن پزشک موجب تشدید کمبود

آن در مناطق کمتربرخوردار شده است به‌طوری‌که حدود ۳۸درصد از پزشکان متخصص در شهر تهران (با ۱۱ درصد جمعیت کشور) حضور دارند.
به همین منظور ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» را برای اجرا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان سنجش آموزش کشور و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ابلاغ کرد که این دستور سبب افزایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی عمومی امسال در گام نخست، با افزایش ۲۰درصدی ظرفیت و پذیرش ۹هزار و ۶۰۰ دانشجو آغاز شد که تا ۱۴۰۴ ادامه دارد.
بنابراین با این مصوبه ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی تا سال۱۴۰۴ بیش از دو برابر خواهد شد. ازاین‌رو مقرر شد در سال جاری حدود ۲۰درصد یا به عبارتی هزارو۶۰۰ نفر، در سال ۱۴۰۲؛ هزارو۹۲۰ نفر، در سال۱۴۰۳؛ ۲هزارو۳۰۴ نفر و در سال۱۴۰۴؛ ۲هزارو۷۶۵ نفر به ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی کشور اضافه شود به‌طوری‌که ما در سال۱۴۰۴، جمع پذیرفته‌شدگان رشته‌های پزشکی‌مان از حدود ۸هزار نفر در سال۱۴۰۰ به حدود ۱۶هزار و ۵۸۸ نفر برسد.
حمایت از تولید داروهای ایرانی و طرح دارویار
آغـاز اجـرای طـرح دارویـار از ۲۳تیرمـاه ۱۴۰۱ به‌عنـوان علمی‌تریـن طـرح حـوزه دارو طی ۳۰ سـال، ارتقا و کارایی بیشتر بیمه‌ها و اصلاح سیاست‌های ارزی دارو،
زیر پوشش بیمه قرار دادن بیش از ۱۰۰ قلم داروی پرمصرف و ۳۶۶ قلـم داروی ضـروری پرمصـرف بـرای بیمـاران مزمـن و خـاص، رفع کمبود ۱۳۰ قلم دارو، تثبیت پرداختی بیماران برای خرید دارو، حذف واسطه‌های دارویی و جلوگیری از قاچاق دارو، کاهش قیمت ۲۰ تا ۳۰درصدی برخی داروها، ارائه خدمات باکیفیت‌تر به مردم و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده دارو ازجمله اقدام‌هایی بود که برای رسیدن به این منظور انجام شد.
توسعه تخت‌های بیمارستانی آی‌سی‌یو کودکان
یکی دیگر از برنامه‌های رئیس دولت سیزدهم توسعه تخت‌های بیمارستانی بود که در این مدت اقدام به افزایش ۱۰هزار تخت بیمارستانی به مجموع تخت‌های بیمارستانی تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱، احداث ۴۸ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در کل کشور و افزایش میزان هر تخت به هزار نفر از 1/9به 2/5 تخت، کرده است.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه زراعتی

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: واکسن کرونا رئیس جمهور نظام سلامت ظرفیت پذیرش واکسن کرونا دولت سیزدهم دولت رئیسی آن دوره هزار نفر فوتی ها هزار دز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۵۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: در بازرسی‌های مستمر و سرزده کارشناسان واحد دارو و درمان شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند از مراکز درمانی، مراکز پخش دارو و همچنین داروخانه‌های سطح شهرستان، ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته به ارزش یک میلیارد و صد میلیون ریال کشف و جمع آوری شد.

 عبداله حمزه ئی با اشاره به اینکه مصرف داروی تاریخ گذشته و فاسد باعث عدم پاسخ مناسب به درمان خواهد شد و احتمال بروز عوارض جانبی و حتی تلفات را نیز در دام در پی خواهد داشت به تمام مرغداران و دامداران شهرستان توصیه کرد: انواع دارو‌های دامپزشکی، واکسن، سموم، مواد ضدعفونی کننده و مواد بیولوژیک را صرفاً با تجویز دامپزشک و از داروخانه‌های مجاز دامپزشکی تهیه کنند و از مصرف خودسرانه دارو جداً خودداری شود، همچنین در زمان خرید و مصرف دارو به تاریخ تولید و انقضای آنها نیز توجه ویژه داشته باشند.

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • کادر درمان آینده در لباس عروسی و دامادی
  • وعده صادق قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت
  • امام جمعه اردبیل: وعده صادق، قدرت ایران را قبولاند
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت