Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بازنگری در سرفصل دروس دانشگاهی جزو برنامه‌های وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری است و از ظرفیت مرکز نشر دانشگاهی و سازمان سمت استفاده خواهیم کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد‌علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه «خط آزاد» درباره مهمترین اقدامات وزارتخانه گفت: یکی از اقدامات اساسی که در طول یک‌سال گذشته انجام شده، تاسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وظیفه این صندوق حمایت از آموزش، پژوهش و فناوری در کل کشور است. این صندوق ذیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است که ریاست آن را رئیس‌جمهور به عهده دارد.


زلفی گل با بیان اینکه اعتبارات این صندوق از محل اعتبارات پژوهشی شرکت‌های دولتی، سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود، ادامه داد: امیدواریم که بتوانیم در سال ۱۴۰۲ میزان حمایت در بخش آموزشی، پژوهشی، نوآوری و فناوری را توسعه دهیم.


وزیر علوم با اشاره به اینکه شفافیت اداری در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری حاکم است، افزود: به این ترتیب، مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارتخانه مکلف شد که به شهروندان بابت تقاضا و نامه‌ای که داشتند، آدرس ارسال کند تا آن‌ها در جریان روند نامه قرار گیرند. همچنین، وزیر علوم و مدیران بالادستی می‌توانند کارمندان‌شان را براساس عملکردی که دارند، ارزیابی کنند. بنابراین، رصد و پیگیری امور با شفافیت پیش می‌رود و بخش عمده‌ای از بروکراسی اداری غیر‌ضرور حذف می‌شود.


محمد‌علی زلفی گل درباره بحث آموزش گفت: آموزش شامل سه رکن اصلی از جمله ۱. یاد‌دهنده (استاد) ۲. یاد‌گیرنده (دانشجو) ۳. محتوای درسی است. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برای هر سه رکن آموزش اصلاحاتی را انجام دهیم. در بخش یاد‌دهنده و هیئت علمی طرح منش استادی، مهارت‌های ناب شاگرد‌پروری را برنامه‌ریزی کردیم. اعضای هیئت علمی که برای اولین بار با این سمت مشغول به کار می‌شوند، باید با دوره‌های معلمی و مهارت‌های معلمی آشنا شوند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با رادیو جوان ادامه داد: در بخش محتوای درسی، مهارت محوری و بازنگری در سرفصل دروس جزو برنامه‌های ماست. اینکه شیوه‌نامه تالیف کتب درسی باید بر چه اساسی انجام شود، معرفی اسطوره‌ها، مهارت‌پروری، ارجاع‌دهی و سوالات در متن و ... باید چگونه باشد. این بخش را به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی واگذار کردیم تا به عنوان کار تحقیقاتی این شیوه‌نامه‌ها تالیف شوند.


زلفی گل با بیان اینکه برای بازنگری در محتوای درسی از ظرفیت مرکز نشر دانشگاهی و سازمان سمت استفاده خواهد شد، افزود: بنابراین شیوه‌نامه جامعی برای دانشگاه‌ها ارسال می‌شود و از از این به بعد کتاب‌هایی که تالیف می‌شوند، باید دارای این چارچوب باشد تا به عنوان مرجع درسی انتخاب شوند.


وزیر علوم با بیان اینکه از ظرفیت مصوبات سفر رئیس جمهور برای آموزش عالی استفاده کردیم، خاطرنشان کرد: چند هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه تمامی که پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد داشتند، درنظر گرفتیم. امیدواریم که بتوانیم تعداد قابل توجهی از پروژه‌های نیمه تمام را به سرانه آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی، رفاهی و ورزشی دانشگاه‌ها اضافه کنیم.


زلفی گل با اشاره به اینکه در دنیا برای دانشمندان کارنامه علمی درست می‌کنند و وضعیت علمی آن‌ها را مشخص می‌کنند، گفت: ما چنین پایگاهی را برای دانشمندان‌مان نداشتیم که تصمیم گرفتیم این درگاه را با نام درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان ایجاد کنیم. امیدواریم که با تاسیس این سامانه بتوانیم برای هر استاد دانشگاه و آدم توانمند صفحه خانگی ایجاد کنیم. همچنین، وزارتخانه برای ارائه خدمات الکترونیک فعال برخورد کرده تا شهروندان بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزیر علوم زلفی گل نشر دانشگاهی تحقیقات و فناوری وزیر علوم زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۶۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، علی احمدی زاده صبح یکشنبه در نشست با اساتید دانشگاهی و نخبگان و متخصصین حوزه اقتصاد و دریا گفت: سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در ۹ بند نقشه راهی است که مسئولان ارشد ملی و استانی باید اهتمام لازم را با یک برنامه ریزی مدون، محور توسعه استان قرار دهند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر افزود: استان بوشهر با دارا بودن حدود ۹ هزار کیلو متر مرز آبی با خلیج فارس و همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس از اهمیت سوق الجیشی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار است، استانی که به واسطه موقعیت استراتژیک و داشتن منابع مختلف یکی از منابع تولید ثروت محسوب می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بیان کرد: استفاده از نخبگان دانشگاهی جهت استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد دریا در استان امری ضروری است که حلقه مفقوده را شناسایی و با استفاده از تجارب کشورهای موفق نسبت به احصا آن اقدام کنند.

احمدی زاده افزود: استان بوشهر استانی با ظرفیت کرانه‌ای و پس کرانه و استفاده از حوزه‌های گردشگری دریایی، شیلات، صنایع فراساحل، بنادر، صنایع کشتی سازی و حمل و نقل دریایی می‌تواند به هاب منطقه تبدیل شود.

توسعه آبزی‌پروری

مدیر طرح ملی تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس گفت: یکی از مغفول مانده‌های حوزه استان بوشهر صنعت نوین آبزی پروری است و با توجه به خشکسالی مستمر، کاهش منابع آب شیرین سطحی و زیرزمینی و ترجیح مصرف این منابع در آب شرب، تنها گزینه پایداری با رشد آبزی پروری کشور، پرورش ماهی در قفس است.

احمدی زاده ادامه داد: سازمان شیلات ایران تولید ۲۰۰ هزار تن انواع ماهی در قفس را در پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده بود و محقق نشد و در برنامه هفتم توسعه نیز پیش بینی به ۵۰۰ هزار تن رسیده است که با صنعت قدیمی و عدم بروز رسانی و عدم تولید فناوری یا انتقال تکنولوژی محقق نخواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در حال حاضر کشورهایی همچون نروژ، استرالیا، ایتالیا، چین و کشورهای آسیای شرقی پیشتاز هستند که کشور ما نیز برای تأمین امنیت غذایی کشور نیازمند تولید فناوری یا انتقال فناوری با کمک دانشگاهیان و نخبگان است.

وی بیان کرد: متأسفانه روند پیش بینی سازمان شیلات ایران و مجموعه‌های حاکمیتی موفق نبوده‌اند و باید کار به مجموعه‌های علمی که وظیفه و ظرفیت تولید فناوری را دارند جهت تولید فناوری و تکنولوژی در صنعت آبزی پروری و حوزه‌های دیگر اقتصاد دریا محور که پیشران هستند واگذار شود.

احمدی زاده در پایان گفت: در برنامه پیش بینی شده باید الزامات بازار، سرمایه گذاری، تسهیلات بانکی، نیروی متخصص، تأمین سایت‌های پشتیبان ساحلی، ماهیان بومی با رویکرد اصلاح نژادی، شناورها و تجهیزات مورد نیاز، مراکز تکثیر، تأمین مولدین، لارو و بچه ماهی و غذای آبزیان مورد توجه ویژه قرا گیرد.

کد خبر 6090746

دیگر خبرها

  • دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه در دانشگاه یاسوج 
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد