Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@23:26:38 GMT

جریان صدر بغداد را ناآرام کرد؛ منع آمدوشد در سراسر عراق

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۹۶۰۴

جریان صدر بغداد را ناآرام کرد؛ منع آمدوشد در سراسر عراق

‍‍‍‍‍‍

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، عراق ده ماه پس از انتخابات پارلمانی و تشکیل نشدن دولت به دلیل اختلافات سیاسی، امروز شاهد حوادث امنیتی بود.

حرکت مهم آیت‌الله سید کاظم حائری

در تحولی مهم در این خصوص، آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری از مراجع تقلید شیعیان عراق امروز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای که پیام صریحی علیه جریان صدر بود، اعلام کرد که از مرجعیت تقلید انصراف می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او سپس چند توصیه کرد؛ اول اینکه مقلدان خود را به تبعیت و اطاعت از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دعوت می‌کند چرا که طبق بیان او، ایشان شایسته‌ترین فرد برای رهبری امت اسلام است. آیت الله حائری همچنین خطاب به مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق که پس از انتخابات عراق و طرح مطالبات غیر قانونی، خواستار انحلال پارلمان شده بود تا از برگزاری جلسه انتخاب نخست وزیر جلوگیری کند، گفت که هر کسی بخواهد با بهره‌بردن از نام دو شهید صدر میان مردم عراق اختلاف بیندازد و در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط لازم است، بخواهد رهبری شرعی را بر عهده بگیرد، از صدری‌ها نیست.

واکنش مقتدی الصدر و کناره‌گیری از فعالیت سیاسی

پس از انتشار این بیانیه، مقتدی الصدر هم بیانیه‌ای منتشر و ادعا کرد که از عالم سیاست کناره‌گیری کرد. البته این اقدام الصدر مسبوق به سابقه نیز هست؛ چرا که پیش از این هم گفته بود که در انتخابات پارلمانی عراق شرکت نخواهد کرد و تصمیم به خروج از فرایند سیاسی گرفته‌ است «تا تحت هیچ شرایطی با فاسدان نه در دنیا و نه در آخرت همراه» نباشد، ولی در انتخابات شرکت کرد. پس از این اظهار نظر الصدر، کانال‌ها و سایت‌های نزدیک به این جریان بسته شد. دفتر صدر هم از تمامی حامیان او خواست به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکرده و هیچ شعار یا سخنی را به نام جریان صدر به زبان نیاورند. البته برخی از مسئولان این جریان مدعی شدند که سایتها و کانال‌های جعلی دیگری که خود را منتسب به جریان صدر معرفی می‌کنند، با تهییج حامیان این جریان برای آشوبگری در بغداد و چند استان عراق، سعی در بحرانی کردن وضعیت این کشور دارند.

 

تحرک طرفداران صدر و اشغال چند مرکز دولتی 

طرفداران جریان صدر هم که چند هفته‌ است در داخل منطقه سبز تحصن کرده‌اند، بلافاصله پس از انتشار بیانیه مقتدی، پراکنده شدند و چند مرکز دولتی را اشغال کردند. همزمان خبرها حاکی از خروج کارمندان سفارت آمریکا از منطقه سبز، از طریق بالگرد، بود. حامیان صدر نیز به سمت کاخ ریاست جمهوری یورش بردند و وارد آن شدند. 

ارتش عراق خواستار خروج حامیان صدر شد

این اغتشاشات باعث شد که ستاد عملیات مشترک عراق جلسه فوری برگزار کند و از حامیان صدر بخواهد که از منطقه سبز خارج شوند؛ هر چند این افراد، گوششان به این این بیانیه بدهکار نبود و کار به جایی رسید که نیروهای ضد شورش با استفاده از گازهای اشک‌آور سعی کردند آشوبگران را متفرق کنند. نیروهای عراقی همچنین برای این منظور، تجهیزات نظامی به سمت منطقه سبز اعزام کردند. ویدئوهای زیر هم از حضور یگان ویژه در منطقه سبز و ارسال تجهیزات به آن منتشر شده است:

 

 

تحرک طرفداران صدر در چند استان جنوب عراق

همزمان با یورش حامیان صدر به کاخ ریاست جمهوری، کانال تلگرامی صابرین نیوز خبر داد که آشوبگران در استان بصره هم تجمع کرده‌اند. این افراد، حتی به مغازه‌ها نیز حمله کردند و به همین دلیل، شماری از کسبه این مناطق، خواستار مداخله نیروهای امنیتی شد. ستاد عملیات مشترک عراق هم، ممنوعیت آمدوشد را از ساعت سه و نیم بعد از ظهر امروز به وقت محلی اعلام کرد.

 

حامیان صدر همچنین در «میسان» و استان ذی قار هم دست به آشوب زدند. این افراد ساختمان شورای استانداری را به اشغال خود درآوردند. این افراد پس از آن، دادگاه میسان را محاصره و پس از آن، اشغال کردند.

منع آمد و شد در سراسر عراق 

پس از این اغتشاشات، ستاد عملیات مشترک عراق، از برقراری قانون منع آمد و شد در سراسر عراق از ساعت ۱۹:۰۰ خبر داد و شهروندان عراقی خواست که با نیروهای امنیتی، کمال همکاری را داشته باشند. این ستاد تأکید کرد که همه شهروندان باید به ممنوعیت آمدوشد پایبند باشند و از شایعات مغرضانه دوری کنند.

 

ساعتی بعد، نیروهای امنیتی موفق شدند طرفداران صدر را از کاخ ریاست جمهوری بیرون کنند و کنترل کامل کاخ ریاست جمهوری را در دست بگیرند. این نیروها از گازهای اشک‌آور استفاده کرده‌اند. 

جریان صدر عراق از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات وا داشته و آنان با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداخته‌‌اند. به گفته کارشناسان امید می‌رود تا با کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت‌های سیاسی، به مرور بساط چنین تجمعات و آشوبگری‌ها نیز برچیده شود.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: سید مقتدی الصدر عراق آشوب کاخ ریاست جمهوری حامیان صدر جریان صدر منطقه سبز آیت الله صدر هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۹۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجلس دوازدهم از نگاه تحلیلگران مجلسی بدون اکثریت مطلق و متشکل از چند فراکسیون خواهد بود، اتفاقی که در نتیجه اختلاف بین اصولگرایان و خالی بودن میدان رقابت انتخابات از حضور اصلاح طلبان و اعتدالیون رخ داده است.

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید اصولگرایان از همین حالا با هم به اختلاف برخوردند.

او منتقد نحوه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم است و می گوید؛«در نتیجه این انتخابات منتقدین وارد مجلس نشدند و دور از انتظار است که گروه‌های منتقد در مجلس دوازدهم تشکیل شوند.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه را می‌خوانید:

********

*آقای هروی! پیش بینی می شود مجلس آینده یک مجلس بدون اکثریت با فراکسیون های متعدد باشد، چند فراکسیونی شدن مجلس دوازدهم، چه مزایا و یا معایبی می‌تواند داشته باشد؟

یکی از پیش‌بینی‌هایی که برای مجلس دوزادهم می‌شود انجام داد این است که این مجلس مانند مجالس گذشته شاخصه‌های فراکسیونی روشنی نداشته باشد، علت هم این است که اکثر نمایندگان یک دست وارد مجلس شدند وامکان تفکیک سیاسی در بحث جبهه‌های مختلف و یا فراکسیون‌های مختلف وجود ندارد.

از طرفی به دلیل اینکه انتظارات مردم افزایش پیدا کرده، شکاف بین فراکسیون‌ها بیشتر شده، براساس رایزنی‌های صورت گرفته توسط دوستان ما در مجلس شاهد این نکته هستیم که حتی فراکسیون مستقلین که در مجلس سابق هم فراکسیون اقلیت بود، در مجلس دوازدهم هم شاکله روشنی نداشته باشد و از همین ابتدا ملاحظات سیاسی در مورد هیئت رئیسه مجلس آغاز شده است.

در هیچ دوره ‎ای از مجلس تا این اندازه شاهد شدت و ضعف در بحث فراکسیون‌ها و تفکیک گروه‌های سیاسی در مجلس نبودیم، شاید این هم به دلیل همان یکدست شدنی است که متأسفانه در این دوره از مجلس شاهد هستیم.

در مجلس یازدهم فقط فراکسیون مستقلین از دولت انتقاد می‌کرد

در مجلس‌های گذشته شاهد این بودیم که فراکسیون‌های سیاسی متفاوتی با جمعیت نسبتاً متعادل وجود داشتند اما در مجلس یازدهم مشخص شد که غیر از فراکسیون مستقلین که حدود ۵۰ نفر عضو آن بودند، فراکسیون دیگری برای نقد وضعیت موجود و اقدامات دولت نقشی ایفا نکرد. لذا انتظار از مجلس دوازدهم این است فراکسیون نقاد که بتواند عملکرد دولت یا سایر قوا را به نقد بکشاند، نداشته باشیم و این جای تأسف دارد.

*یعنی مجدداً شاهد مجلس ناظر بر رفتار دولت نخواهیم بود...

مهندسی انتخابات عملاً به سمتی رفت که مجلس را به فضای مورد نظر دولت هدایت کرد. بنابراین به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم در بحث تصویب لوایح اصطکاکی با دولت نداشته باشد.

نفوذ تندروهای خارج از پارلمان بر تصمیمات درون پارلمانی؟

*شنیده می‌شود چهره‌های تندرو نظیر رائفی‌پور به منتخبین مجلس دوازدهم خط‌دهی می‌کنند، نفوذ تندروها را در مجلس دوازدهم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جریان رائفی‌پور نشان داد که مجلس از بیرون هدایت و مدیریت می‌شود و این آفت بزرگی بر دامن مجلس دوازدهم است که بخواهد این نقیصه را پوشش دهد. آنچه مسلم است این نکته است که شرایط مجلس دوازدهم به خصوص با حضور تندروها، احتمال اینکه گروه‌هایی خارج از مجلس هدایت برخی از مصوبات یا تحرکات داخلی مجلس را بدست بگیرند، بیشتر از گذشته شده است، به همین دلیل به نظر می‌رسد نقد دولت در مجلس دوازدهم به شدت کمتر از مجلس یازدهم می‌شود.

*آقای هروی! در چنین فضایی فکر می کنید مستقلین در مجلس توانایی چانه‌زنی در مباحث مختلف از جمله برای کسب کرسی‌های هیئت رئیسه را دارند؟

همه تلاش این است که فراکسیون مستقلین شکل بگیرد که بتواند به عنوان جبهه مقابل تندروها حضور داشته باشد و فعالیت کند و همه انتظارات از همین فراکسیون خواهد بود.

به عبارت دیگر انتظار ما از مجلس دوازدهم این است که بتواند خواسته‌ها و رضایت عمومی مردم را جلب کند اما بر شاکله چنین مجلسی این نور رستگاری را نمی‌توان مشاهده کرد.

چالش بین اصولگرایان بر سر کرسی ریاست مجلس

*گفته می‌شود ریاست قالیباف بر مجلس از بیرون نیز حمایت می‌شود، ارزیابی شما از وضعیت قالیباف در مجلس دوازدهم به چه صورت است؟

متأسفانه چالش‌ها بر سر انتخاب رئیس مجلس حتی پیش از انتخابات مجلس آغاز شده بود و این قضیه همچنان ادامه دارد، کما اینکه جلسات و نشست‌های اصولگرایان حاکی از این است که در اردوگاه اصولگرایان هم بر سر ریاست و نائب رئیسی مجلس چالش‌های جدی وجود دارد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899114

دیگر خبرها

  • تشدید انتقادها از خشونت پلیس آلمان علیه حامیان فلسطینیان
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • برگزاری 120 برنامه در هفته عقیدتی _ سیاسی در خراسان جنوبی
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است