Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ایران گفت طالبان باید به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر که جامعه چندقومیتی افغانستان را به‌درستی نمایندگی کند، پاسخ دهد.

به گزارش ایران اکونومیست، زهرا ارشادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان که دوشنبه 7 شهریور برگزار شد، اظهار داشت: بیش از یک سال پس از خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی و تسلط طالبان، افغانستان اکنون با بحران‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به وضعیت بشردوستانه وخیم افغانستان گفت: براساس گزارش سازمان ملل،  حدود 25 میلیون نفر در زمان حاضر در فقر زندگی می‌کنند. حقوق بشر به‌ویژه در مورد زنان و دخترانی که هنوز از دسترسی به آموزش محروم هستند، همچنان نقض می‌شود و طالبان هنوز به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده است.

نماینده ایران  تأکید کرد: این وضعیت فاجعه‌بار برای آن دسته از نیروهای خارجی که به‌صورت غیرقانونی تحت عنوان مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله و آن را اشغال کردند و چیزی جز ویرانی در پی آنها باقی نگذاشتند، مسئولیت و تعهداتی را به‌دنبال دارد. این وضعیت اسفناک همچنین یادآوری می‌کند که مداخله نظامی در کشورهای دیگر به‌بهانه مبارزه با تروریسم در حالی که ادعای ایجاد دموکراسی، صلح و رفاه را دارد، نه‌تنها ارزش‌های مشترک را تنزل می‌دهد، بلکه به آن کشورها و مردم آنها آسیب می‌رساند.

نماینده ایران گفت: جامعه جهانی باید به حمایت از افغانستان به‌ویژه در زمینه ارائه کمک‌های بشردوستانه که در زنده نگه داشتن مردم افغانستان، حفظ خدمات اساسی و تقویت اقتصاد حیاتی بوده است، ادامه دهد.
نماینده کشورمان همچنین بر بازگرداندن دارایی‌های مسدود افغانستان تأکید کرد و گفت: این دارایی‌ها متعلق به مردم افغانستان است و برای کمک به اقتصاد افغانستان و نجات جان انسان‌ها حیاتی است و نباید سیاسی یا مشروط شود.

نماینده ایران گفت: طالبان باید به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر که جامعه چندقومیتی افغانستان را درستی نمایندگی کند، پاسخ دهد. حکومت فراگیر تنها راه تضمین و حمایت از حقوق همه مردم افغانستان از جمله زنان و دختران و نیز اقلیت‌های زبانی، نژادی و مذهبی است.
وی افزود: علی‌رغم درخواست‌های بین‌المللی، طالبان هنوز نتوانسته است تلاش‌های قابل‌توجهی را برای تشکیل دولت فراگیر انجام دهد.
دیپلمات کشورمان تصریح کرد: تشکیل دولت فراگیر یک پیش‌نیاز و جزء حیاتی برای شناسایی بین‌المللی طالبان است.

سفیر ایران با اشاره به موج حملات تروریستی اخیر در  افغانستان که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 250 نفر در ماه جاری شده است، گفت: ظهور گروه‌های تروریستی می‌تواند تهدیدی جدی برای افغانستان، همسایگان آن، منطقه و فراتر از آن باشد. طالبان باید به مبارزه با تروریسم متعهد شود و اطمینان حاصل کند که افغانستان دیگر به‌عنوان پناهگاه امن برای سازمان‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نیست.

سفیر ایران گفت: سازمان ملل متحد، به‌ویژه شورای امنیت، باید از ظرفیت‌های همسایگان افغانستان برای بهبود وضعیت رو به وخامت بشردوستانه کنونی افغانستان و تضمین صلح و توسعه بلندمدت این کشور استفاده کند.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های خود برای کمک به مردم افغانستان و همکاری با همسایگان و سایر شرکای افغانستان برای تضمین صلح پایدار و توسعه پایدار در افغانستان ادامه می‌دهد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مردم افغانستان نماینده ایران جامعه جهانی دولت فراگیر برای تشکیل ایران گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۳۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد

دولت کانادا با اصلاح قوانین ضد تروریسم خود، در سال جاری میلادی کمک‌های توسعه‌ای به افغانستان را از سرمی‌گیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های کانادایی گزارش دادند اتاوا در نظر دارد در سال جاری کمک‌های توسعه‌ای خود را به افغانستان از سر گیرد.

مجلس عوام و سنای کانادا خرداد سال گذشته اصلاحیه‌ای را برای معافیت سازمان‌های امدادی از قوانین ضد تروریسم این کشور علیه طالبان تصویب کردند؛ بدین ترتیب، گروه‌های امدادی هنگام کمک‌رسانی به افغان‌ها به خاطر پرداخت مالیات به طالبان مجرم شناخته نمی‌شوند.

تغییر این حکم قانونی به سازمان‌های امدادرسانی اجازه می‌دهد که با کسب مجوز برای تعامل با طالبان، از مجازات کیفری مصون باشند.

به گزارش «گلوبال نیوز»، اداره امنیت عمومی کانادا در گزارشی دراین‌باره نوشت: تلاش‌ها برای عملیاتی کردن صدور مجوز ادامه دارد.

در این گزارش آمده است: «اتاوا قصد دارد این روند را تا بهار 2024 راه‌اندازی کند و برای دستیابی به ظرفیت کامل عملیاتی تا اواخر سال 2024 تلاش خواهد کرد».

کانادا: برنامه مشخصی برای کمک به افغانستان نداریم تصویب اصلاحیه قانون ضد تروریسم در کانادا برای کمک به افغانستان کانادا درخواست طالبان برای کنترل سفارت افغانستان در اوتاوا را رد کرد

«هارجیت سینگ ساجان» وزیر توسعه بین‌المللی کانادا پیش از این اعلام کرده بود قوانین ضد طالبان این کشور ممکن است با هدف تسهیل کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان دچار تغییراتی شود.

ساجان در گفتگو با «کانادین پرس» تأکید کرده بود با این حال اوتاوا طالبان را از فهرست تروریست‌ها خارج نخواهد کرد.

وی گفته بود: ما در حال بررسی گزینه‌هایی هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم انعطاف‌پذیری که سایر کشورها برای کمک به افغانستان دارند را به دست آوریم.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • درخواست کنسرسیوم ریلی برای انجام تشریفات قطار ترانزیتی افغانستان به گمرک ارائه شد
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان