Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:41:57 GMT

مرمت و لایروبی ۳۱ هزار رشته قنات در کشور

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۰۴۳۶

مرمت و لایروبی ۳۱ هزار رشته قنات در کشور

ایسنا/خراسان جنوبی معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۴۱ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد که تاکنون ۳۱ هزار رشته مرمت، لایروبی و بازسازی شده است.

فریبرز عباسی، امروز سه‌شنبه ۸ شهریور در آیین افتتاح همزمان ۱۴۳ پروژه بخش کشاورزی خراسان جنوبی که با حضور ویدئوکنفرانسی معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، افزود: احیا و مرمت این قنوات به معنای این نیست که دیگر نیاز به بازسازی ندارند بلکه این سازه‌ها نسبت به سیل و حوادث طبیعی آسیب‌پذیر بوده و مجدد نیاز به مرمت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: استان خراسان جنوبی در بین ۳۱ استان کشور صاحب بیشترین قنوات ثبت شده با بیش از هفت هزار رشته قنات است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این استان در خصوص قنوات جایگاه بسیار خوبی در کشور دارد،  ادامه داد: این استان به آب قنوات و زیرزمینی وابسته است.

وی با اشاره به ایننکه ۲۵ درصد منابع آب استان به قنوات وابسته است، تصریح کرد: این مهم هم مزیت بوده و هم ریسک محسوب می‌شود که در شرایط خاص با آسیب قنوات، مزارع و باغات دچار مشکل می‌شوند.

عباسی تصریح کرد: در سیل‌های تابستان امسال در ۱۸ استان، بیشترین خسارت‌ها را به کانال‌ها، قنوات و انهار شاهد بودیم لذا قنوات نیاز به مراقبت بیشتر دارد.

وی با تایکد بر اینکه تلاش‌هایی خوبی نسبت به بازسازی و مرمت قنوات در خراسان جنوبی شده است، عنوان کرد: ما نیز در این سفر قول دادیم توجه ویژه‌ای نسبت به اعتبارات مربوط به قنوات داشته و اعتبار استان را دو تا سه برابر افزایش دهیم.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: طرح‌های بزرگی را در کشور شروع کرده‌ایم که طرح از آبخیز تا جالیز از خراسان جنوبی الگو گرفته شد.

وی بیان کرد: طرح از آبخیز تا جالیز به‌طور مشترک بین معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرا می‌شود که موجب جلوگیری از خسارت‌های سیل، افزایش آبدهی قنوات و توسعه آبخیزداری خواهد شد.

عباسی یادآور شد: از حدود ۲ هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری اجرا شده در استان خراسان جنوبی در پایین دست هر سازه یک یا دو قنات با استفاده از این طرح احیا و مرمت شده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: امروز از پروژه‌های خوب حوزه آب و خاک بخش کشاورزی استان بازدید کردیم، استان خراسان جنوبی سال گذشته در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری جزو دو با سه استان برتر کشوربود.

وی ادامه داد: این استان هنوز نسبت به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، عقب‌ماندگی‌های تاریخی دارد ولی از سال قبل حرکت خوبی آغاز شده و در پنج ماه گذشته نیز این استان، رتبه اول یا دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

عباسی با بیان اینکه کسب این رتبه نتیجه پیگیری‌ها و تلاش مسئولان استان است، تصریح کرد: حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که با این سرعت و تلاش در سال‌های آینده جایگاه بهتری برای استان شاهد خواهیم بود.

توجه به طرح‌های کلان در خراسان جنوبی 

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: انتقال آب، راه آهن و دوبانده سازی جاده‌ها از جمله طرح‌های کلان استان است که با جدیت در دولت سیزدهم پیگیری شد و نتایج خوبی نیز حاصل شده است؛ دولت سیزدهم تلاش دارد علاوه بر اتمام کارهای برزمین مانده طرح‌های جدید را به شکل انقلابی انجام دهد.

وی با بیان اینکه شاهد افتتاحیه های خوبی طی یک سال گذشته در حوزه کشاورزی بودیم، گفت: یک سال از عمر خدمت‌رسانی دولت سیزدهم سپری شد و شاهد حضور متفاوت دولت جدید هستیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در یک سال گذشته شاهد انواع اقدامات جدید، نو و اتمام کارهای به زمین مانده گذشته بودیم.

وی گفت: امروز شاهد ساخت و ساز، اجرای طرح و کار در هر نقطه‌ای از کشور با فعالیت‌های جدید و نو با رویکرد انقلابی دولت سیزدهم هستیم.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور از جنس مردم بوده و درد آنها را لمس می‌کند، اظهار کرد: وی از نزدیک با کارشناسان و وزرای توانمند با مشکلات مردم روبه رو شده، لذا شاهد برنامه‌های متنوع در سطح کشور هستیم.

قناعت گفت: اکنون نمی‌توان حوزه ای را نام برد که دولت سیزدهم دستی در آن نبرده باشد و استان یا شهرستانی را سراغ نداریم که ظهور و بروز دولت سیزدهم در آن نمایان نباشد.

وی از دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی اقدام و عمل یاد کرد و گفت: در یک سال گذشته رئیس جمهور به ۳۱ استان سفر کرد که هماهنگی‌های زیادی پیش نیاز این سفرها است.

وی سفر به ۳۱ استان را رکوردی برای دولت سیزدهم دانست و گفت: در همه این سفرهای استانی مصوبات خوبی داشته‌ایم که نمونه‌هایی از آن تاکنون برای خراسان جنوبی رقم خورده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی( ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ ) بیان کرد: در این سفر ۱۰۰ نوع مصوبه داشتیم که بیش از ۳۵ نوع آن اجرا شده، بیش از ۵۰  مصوبه در حین اجرا و بقیه در حال رایزنی برای اجرا شدن است.

وی یکی از این مصوبات سفر رئیس جمهور را مرمت و احیای قنوات دانست و افزود: خراسان جنوبی با داشتن هفت هزار رشته قنات، به قنوات آن معروف است لذا در همان سفر اول رئیس جمهور یکی از مصوبات تشکیل ستاد احیا و مرمت قنات بود.

قناعت ادامه داد: به دستور رئیس جمهور این ستاد تشکیل و جلسات بسیار متنوع کارشناسی و فنی برگزار شد و خروجی آن اعتباری که برای احیا و مرمت قنوات در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به عملکرد یک ساله دولت در استان گفت: در این مدت یک سال، خدمت رسانی دولت سیزدهم در کشور و استان، کارهای بزرگی در دستور کار بود که رسیدگی به جاده ها یکی از آنها است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تصویب ۱۲۰ میلیارد تومان برای این منظور یادآور شد: تاکنون ۴۰ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده و ۱۵۲ رشته قنات احیا و مرمت شده است.
 

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی جهاد كشاورزي استاندار خراسان جنوبی قنات وزير جهاد کشاورزي معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی استاندار خراسان جنوبی هزار رشته قنات دولت سیزدهم احیا و مرمت رئیس جمهور سال گذشته یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۰۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران در ۱۸ استان کشور/ خلیج فارس مواج می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد امروز (چهارشنبه) در برخی نقاط استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، جنوب آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، همدان، مرکزی، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس، هرمزگان، کرمان و یزد و پنجشنبه علاوه بر این مناطق در خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در برخی ساعات رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک و در نقاط مستعد بارش پیش‌بینی می‌شود.

جمعه به جز سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و بوشهر، این وضعیت را خواهیم داشت.

شنبه در شمال غرب، غرب، برخی نقاط جنوب غرب، شمال شرق و دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز بارش پیش‌بینی می‌شود.

۲ روز آینده در جزایر واقع در خلیج فارس و تنگه هرمز نیز بارش رخ خواهد داد و دریا در این نواحی مواج است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین
  • با استقرار دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به جامعه کارگری شد
  • دغدغه مردم زیرکوه در خصوص تخریب قنوات و جاده‌ها ویژه پیگیری می‌شود
  • راهیابی 417 اثر به دومین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور
  • انتصاب رییس جدید هیات کوراش مشهد
  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • انعقاد ۷ تفاهم‌نامه رهاورد اکسپو برای خراسان جنوبی
  • مسئولان مشکلات کارگران را مورد توجه قرار دهند
  • بارش باران در ۱۸ استان کشور/ خلیج فارس مواج می‌شود
  • مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران