Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین یک کارشناس فناوری و اطلاعات گفت: پس از گذر از دوران چت روم‌ها، وبلاگ‌ها پدیده تازه‌ای بودند که روحی تازه در نسل جوان دمیدند. این پدیده آن‌قدر قوی و رو به رشد بود که هنوز از آن به‌عنوان مهم‌ترین دوران اینترنت یاد می‌شود. درواقع وبلاگ نویسی نقطه شکوفایی جریان تولید محتوا همگانی در ایران بوده است

وبلاگ سرآغاز عصری جدید در اینترنت بود که هر فرد می‌توانست به‌راحتی و رایگان مطالب موردنظر خود را روی شبکه اینترنت منتشر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران «سلمان جریری» اولین سرویس ارائه‌دهنده وبلاگ یعنی سایت پرشین‌بلاگ (persianblog.ir) آغاز به کار کرد. البته در سال‌های نخست فعالیت پرشین‌بلاگ، دامنه آن پرشین‌ دات‌کام بود که متأسفانه در سال ۱۳۸۶ این دامنه به سرقت رفت و هم‌اکنون این سایت با دامنه دات آی‌آر مشغول فعالیت است.

با فعال شدن پرشین بلاگ، «اسماعیل اسدی دارستانی» اولین عضو و وبلاگ نویس ایرانی معرفی شد اما باروی کار آمدن سایز سرویس‌های خدمات دهنده مانند بلاگفا و میهن‌بلاگ در کمتر از چند ماه تعداد وبلاگ نویسان افزایش یافت.

پدیده وبلاگ نویسی در مدت کوتاهی توانست به‌سرعت در ایران رشد کند و هنوز هم باوجود فضاهای مختلف مجازی، وبلاگ نویسانی هستند که این عرصه را ترک نکرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان فناوری ارتباطات معتقدند، تعداد وبلاگ نویسان ایرانی از مرز میلیون گذشته است. به‌طوری‌که ایران جز ده کشور اول وبلاگ نویس دنیا است.

در همین راستا به مناسبت روز جهانی وبلاگ نویسی که مصادف با 31 آگوست است، به سراغ علیرضا خدابخش، کارشناس فناوری و ارتباطات و یکی از قدیمی‌ترین وبلاگ نویسان قزوینی رفتیم تا در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که اولین وبلاگ نویس قزوینی چه کسی بوده است، اظهار کرد: برخلاف نخستین وبلاگ فارسی که تاریخچه و بنیان‌گذار آن مشخص است هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست چه کسی نخستین وبلاگ را در قزوین راه‌اندازی کرد. آنچه از شواهد موجود است، دوره شروع وبلاگ‌های فارسی به اواسط سال ۱۳۸۵ برمی‌گردد. چراکه در یک برهه زمانی پدیده وبلاگ نویسی در کشور و به‌تبع قزوین افزایش یافت و به‌طور یقین نمی‌توان گفت اولین وبلاگ نویس قزوینی چه کسی بوده است.

خدابخش بابیان اینکه حلقه اولیه وبلاگ نویسان قزوینی شامل ۵۰ وبلاگ بودند که با توجه به عدم رونق شبکه‌های اجتماعی در آن زمان، فعالیت بسیار چشمگیری داشتند، افزود: وبلاگ‌نویسی در ابتدای حضورش بیشتر در خصوص دل نوشته و اتفاقات روزمره یا تحلیل‌های اجتماعی و سیاسی بود. این جریان ادامه داشت و حلقه اولیه وبلاگ نویسان با سرعت کمی بزرگ‌تر و روابط بین آن عمیق‌تر می‌شد.

وی ادامه داد: به بیانی دیگر، می‌توان گفت آنچه امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود با اندکی تغییر در وبلاگ‌های آن زمان منتشر می‌شد. ساختار وبلاگ به‌گونه‌ای بود که مطالب عمقی، طولانی و باکیفیت‌تر از مطالب این روزهای فضای مجازی بود اما کمیت در آن مطرح بود.

این کارشناس فناوری و اطلاعات گفت: وبلاگی بنام گریز با انتشار فهرستی از وبلاگ‌های قزوینی و انتشار مطالب منتخب آن‌ها می‌کوشید تا این جامعه مجازی نوپا در قزوین قوی‌تر شود. باآنکه در آن روزها کمتر کسی به این وبلاگ‌ها مراجعه می‌کرد و درواقع خوانندگان آن‌ها همان افراد حلقه، یعنی برخی روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه بودند اما نتیجه حاصل‌شده امیدوارکننده بود.

خدابخش افزود: گرچه نمی‌توان لیست دقیقی از آن جامعه اولیه، ارائه داد اما قطعاً وبلاگ‌های چون احد چگینی، مفت‌خوری ممنوع، رحیم سرکار، سنگ نبشه‌های یک زائر، خانه تشکل‌های غیردولتی، رو جلد، حسین علیجانی، فریادی از قعر اسفل درکات دوزخ، اندیشه، کبوتر، آماتور، شهروند، شاید فلسفه، علی حاج شفیعی‌ها، نیمه پنهان، من فقط برای سایه خودم می‌نویسم، بوت‌سکتور، مریم روزهای من، محمدرضا رنجکار، برای آزادی، وارش، سان‌شاین در یک روز بارانی، راز، محمدرضا حیدری‌نژاد، شازده ایرونی، خط‌خطی، فار، عاشقانه، محاق، شهاب اشتری، طریق عشق‌ورزی، دل‌تنگی‌های پیکسلی، پزشکان قزوین، شهر من، محمد خیرخواه، پرگاس، سکوت، لبخند مانا، نیمه غایب و زندگی در پیش رو از اولین وبلاگ‌های قزوینی بودند.

وی عنوان کرد: پس از گذر از دوران چت روم‌ها، وبلاگ‌ها پدیده تازه‌ای بودند که روحی تازه در نسل جوان دمیدند. این پدیده آنقدر قوی و رو به رشد بود که هنوز از آن به‌عنوان مهم‌ترین دوران اینترنت یاد می‌شود.

خدابخش بابیان اینکه، علاوه بر کیفی بودن مطالب وبلاگ‌ها، خاصیت دیگر وبلاگ‌ها پایداری مطالب بوده است، اظهار کرد: حسن وبلاگ‌ها این بود که با گذشت زمان دسترسی آن‌ها کم نمی‌شد. به‌عبارت‌دیگر مطالب قبلی و جدید در نتایج موتورهای جستجوگر مانند گوگل ظاهر می‌شدند و حتی امروزه هم به همین روش قابل‌دسترسی و استناد هستند.

وی گفت: در دوران رونق وبلاگ‌ها، همانند آنچه امروز در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد گه گاهی موضوعی داغ می‌شد و بسیاری از وبلاگ نویسان روی آن تمرکز و اظهارنظر می‌کردند. ماجرای قتل زنان قزوینی، خانه تشکل‌های غیردولتی قزوین و حتی برخی موضوعات کشوری مانند اعتراض به فیلترینگ از موضوعات داغ و بحث‌برانگیز آن روزها بود.

خدابخش ادامه داد: دوران وبلاگ‌ها در حال سپری بود که سایت قزوین امروز به آدرس Qazvin.info تأسیس شد. که سامانه‌ای کاربر محور داشت و وبلاگ نویسان مطالب خود را در این سایت منتشر می‌کردند. هم‌زمان با اوج وبلاگ نویسی، خبرگزاری‌ها، پایگاه خبری هم به رشد فوق‌العاده‌ای رسیدند و علاوه بر مطالب وبلاگ‌ها، مطالب دیگری همچون اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌ها هم در قزوین امروز منتشر می‌شد.

این وبلاگ‌نویس قزوینی، در خصوص کمرنگ شدن نقش وبلاگ‌ها افزود: با ظهور شبکه‌های اجتماعی، نقش وبلاگ‌ها کمرنگ‌تر شد و بستر بلاگری که از وب شروع شده بود؛ تغییر کرد. تقریباً همه آن جماعت وبلاگ نویس به شبکه‌های اجتماعی بخصوص، فیس‌بوک، اینستاگرام و توئیتر مهاجرت کردند.

وی ادامه داد: این خاصیت دنیای فناوری است که هر دوره با ارائه یک بستر رسانه‌ای جدید، کاربران را به سمت خود می‌کشاند. البته برخی صاحب‌نظران معتقدند همه شبکه‌های اجتماعی امروزی شکل‌هایی از وبلاگ نویسی هستند که قابلیت‌های جانبی به آن‌ها افزوده‌شده است.

این کارشناس فناوری و اطلاعات، اظهار کرد: درواقع شبکه‌های مجازی هسته اصلی وبلاگ نویسی را تولید محتوای منظم روزانه می‌دانند نه اینکه کجا منتشر شود. به هر صورت نقشی پررنگی که وبلاگ‌ها و وبلاگ نویسان در یک دوره بخصوص حدوداً ۱۰ ساله از خود به‌جا گذاشتند در اذهان و تاریخچه اینترنت ماندگار شد و نقطه شکوفایی جریان تولید محتوا همگانی در ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام      

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قزوين وبلاگ نويسي کارشناس فناوری وبلاگ نویسان وبلاگ نویسی وبلاگ نویس وبلاگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۶۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال دوباره واحد شماره ۲ بخاری نیروگاه شهید رجایی به شبکه سراسری

جواد دوستی معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهیدرجایی قزوین گفت: در ادامه برنامه‌های تعمیراتی واحد‌های سیزده گانه نیروگاه، واحد شماره ۲ بخاری به ظرفیت تولید ۲۵۰ مگاوات پس از ۳۱ روز تلاش بی وقفه همکاران تعمیرات نیروگاه بخار به مدار تولید بازگشت.

دوستی افزود: برای کسب آمادگی تولید انرژی الکتریکی در واحد‌های بخاری و سیکل ترکیبی نیروگاه، هرساله با برنامه ریزی‌های انجام شده، ۱۷ فعالیت تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید‌های دوره‌ای در ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی انجام می‌شود که واحد شماره ۲ بخاری به ظرفیت تولید ۲۵۰ مگاوات، از اواسط فروردین ماه ۱۴۰۳ برای اجرای تعمیرات بازدید دوره‌ای از مدار تولید، خارج شده بود وپس از انجام فعالیت‌های تعمیراتی دوباره به مدار تولید برق برگشت.

وی بیان کرد: انجام تعمیرات اساسی الکتروموتور‌ها و پمپ‌های ۶/۶ کیلوولت، بازدید دوره‌ای لوله‌های فشاربالا، تعویض تعدادی از لوله‌های فاینال ری هیت، تعویض بسکت‌های میانی پیش گرمکن‌های هوا، رفع نشتی از دلتا‌های مربوط به برج خنک کننده اصلی واحد و دیگر اقدامات مرتبط با حوزه‌های الکتریک و ابزاردقیق، از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در این دوره از تعمیرات انجام شده است.

معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهیدرجایی قزوین گفت: برنامه‌های تعمیراتی واحد‌های نیروگاه شهید رجایی هرساله به منظور کسب آمادگی لازم برای تولید برق در پیک مصرف ماه‌های گرم سال، از پایان شهریور آغاز و تا پایان اردیبهشت سال بعد ادامه می‌یابد.

وی افزود: در ادامه برنامه‌های تعمیرات واحد‌های سیزده گانه نیروگاه شهید رجایی، هم اکنون واحد شماره چهار ۲۵۰ مگاواتی در نیروگاه بخار تحت تعمیرات بازدید دوره‌ای و واحد شماره ۲ بخار نیروگاه سیکل ترکیبی تحت تعمیرات نیمه سنگین می‌باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • یک فوتی دیگر در پی حادثه تصادف نوجوانان بسکتبالیست قزوینی
  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از مردم مظلوم غزه
  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • جدیدترین شماره فیلم‌نگار با خلاصه فیلمنامه «آپاراتچی» و «آسمان غرب» منتشر شد
  • سیناپس «آپاراتچی» و «آسمان غرب» و فیلمنامه «یادآوری» کریستوفر نولان در شماره جدید فیلم نگار
  • سیناپس «آپاراتچی» و «آسمان غرب» و فیلمنامه «یادآوری» در فیلم‌نگار
  • اتصال دوباره واحد شماره ۲ بخاری نیروگاه شهید رجایی به شبکه سراسری
  • از حضور رکابزنان قزوینی در تیم ملی تا نقل و انتقالات در کراپ الوند
  • ۱۰۵۵ قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند