Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح توزیع کالابرگ‌های الکترونیکی یکی از برنامه‌های اعلام شده توسط دولت بود که به نظر می‌رسد تاکنون زیرساخت‌های اجرایی آن محقق نشده درحالی‌که شرایط معیشتی مردم بر ضرورت تسریع در اجرای طرح مذکور صحه می‌گذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، یکی از برنامه های دولت به دنبال هدفمندی یارانه‌ها و انجام اصلاحات مربوطه، اجرای طرح توزیع کالا برگ های الکترونیکی بود که برمبنای آن قرار شد خانواده ها از سبدهای غذایی برخودار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صرف نظر از چرایی عدم اجرای طرح توزیع کالا برگ های الکترونیکی، این موضوع به ایجاد زیر ساخت‌هایی برای اجرا نیاز دارد که باید توسط دولت فراهم شود هرچند که در نگاه نخست خانواده ها از پرداخت وجه نقد استقبال بیشتری خواهند کرد و قطعا اجرای این طرح هم با چالش‌هایی مواجه است اما کارشناسان اقتصادی معتقدند مردم از توزیع کالا برگ های الکترونیکی انتفاع بیشتری خواهند برد.

دفاع کارشناسان اقتصادی از طرح توزیع کالا برگ های الکترونیکی، بر ضرورت اجرای آن توسط دولت می افزاید که امیدواریم هرچه سریعتر شاهد تحقق این مهم نیز باشیم زیرا شرایط فعلی تورم از به خطر افتادن امنیت غذایی مردم و کوچک شدن سفره ها حکایت دارد.

اجرای طرح توزیع کالا برگ الکترونیکی، منطقی ترین روش جبران رفاه از دست رفته مردم است

ساسان شاه ویسی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: عمدتا شرایط توزیع، جامعه هدف و زمان بندی در توزیع، مشخص کننده رویکرد توزیع کالا برگ های الکترونیکی هستند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: عموما بسیاری از اقتصادها در امر حکمرانی مبادرت به توزیع یارانه یا سوبسید می کنند اما مهمتر از پرداخت یارانه، هدفمندی آن و توفیق در اصابت به هدف است که می تواند بی فرجامی مبتنی بر این برنامه ریزی صورت گرفته را اصلاح کند.

شاه ویسی خاطرنشان کرد: در اقتصادهای دنیا بر اعمال سیاست های جبران رفاه اصرار می شود که جامعه آسیب پذیر، افراد با درآمدهای متوسط که قدرت خرید خود را از دست می دهند و ثروتمندان، صادرات کنندگان و تولید کنندگان نیز برای ایجاد بستر  رقابت مورد حمایت قرار می گیرند و مشمول دریافت یارانه یا سوبسید به شکل های تولیدی، توزیعی یا توسعه ای می شوند‌.

وی افزود: در کشور ما جبران رفاه از دست رفته یا قدرت خرید مورد نظر است که با ابزارهای مختلفی از جمله توزیع پول به روال کنونی انجام می شود در حالی که این امر یکی از بسترهای ولو حداقلی در افزایش نقدینگی و تورم است.

شاه ویسی گفت: باتوجه به سیاست‌های ضد تورمی که دولت انتخاب کرده به نظر می رسد گزینه جایگزینی کالا برگ در قالب کالا برگ های الکترونیکی به دلیل سهولت دسترسی و قابلیت خرج کردن که هم از افزایش حجم پول جلوگیری می کند و هم مبادلات را تسریع می کند و هم افرادی به عنوان جامعه هدف توزیع یارانه در آن مشخص  می شود، زمان بندی و هدف گذاری اجرای طرح را محقق می کند‌.

وی عنوان کرد: با اجرای طرح توزیع کالا برگهای الکترونیکی تعیین می شود که کالا در یک زنجیره توزیع به فرد یا خانواده ای تحویل شود، بنابراین توزیع کالا برگ الکترونیکی برای جبران رفاه از دست رفته یا قدرت خرید مردم، دقیق ترین‌، اصولی ترین، منطقی ترین و اقتصادی ترین روش است.

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر ضرورت  اجرای طرح توزیع کالا برگ های الکترونیکی، گفت: از خرداد سال جاری که نسبت به اصلاح یارانه ها اقدام شد ضرورت اجرای طرح توزیع کالا برگ های الکترونیکی روشن شد اما امروز جامعه تمایل دارد که این جبران رفاه را به صورت نقدی دریافت کند چون به آنها اجازه می دهد این پول را نه تنها در محل توزیع و خرید کالاهای اساسی بلکه در حوزه مایحتاج  و نیازمندی های سبک زندگی هر دهک مصرف کنند.

شاه ویسی تصریح کرد: به نظر می رسد اگر دولت هرچه سریعتر زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات را به منظور استفاده از کالا برگ های الکترونیکی فراهم کند، دستیابی به اهداف اجتماعی، اقتصادی و خانوار و همچنین میزان اثربخشی بهتر می تواند محقق شود.

دریافت سبدی از کالاها در شرایط نوسانات قیمتی برای خانواده ها توجیه بیشتری دارد

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: اگر دولت بتواند طرح توزیع کالا برگ الکترونیکی را اجرا کند، در این شرایط به خانواده ها کمک کرده چون سبد مشخصی از کالاها برای خانواده ها تامین خواهد شد و باتوجه به تغییرات قیمت ها خانواده ها می توانند به این سبد دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: این موضوع که در عمل تا چه میزان برای دولت امکان اجرای طرح توزیع کالا برگ های الکترونیک وجود دارد و آیا می تواند کالا برگ های الکترونیکی را تعریف و کالاها را تامین کند باید توسط دولت بررسی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: توزیع کالا برگ الکترونیکی می تواند کمک بسیار خوبی به خانواده ها باشد اگرچه در شرایط عادی پرداخت وجه نقد برای خانواده ها مقرون به صرفه تر است اما وقتی تغییرات قیمت کالا قابل توجه باشد دریافت سبدی از کالاها برای خانواده ها توجیه بیشتری دارد.

قادری گفت: محدودیت های دولت برای اجرای طرح توزیع کالا برگ های الکترونیکی باید بررسی شود اما به نظر می رسد از نظر فنی چنین امکانی برای دولت وجود دارد و می تواند از هر خانواری که یارانه دریافت می کند شماره کارتی را دریافت کند که به واسطه آن کارت خانواده ها به فروشگاه های منتخب تعریف شده اعم از فروشگاه های زنجیره ای یا عادی مراجعه و کالای مورد نظر را دریافت کنند.

دولت کالا برگ های الکترونیکی را در اختیار مردم قرار دهد/ ضرورت حمایت از امنیت غذایی مردم

رحمت الله نوروزی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد ، با بیان اینکه از نظر تامین کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر مبحث گرانی قیمت ها مطرح است در حالی که دغدغه مقام معظم رهبری سفره و معیشت مردم است که باید مدیریت شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: باید تورم کنترل شود تا قدرت خرید مردم بیش از این کاهش نیابد و سفره مردم کوچک تر نشود.

نوروزی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس در بودجه سال جاری پیش نیازهای تحقق کنترل تورم را دیدند و در این میان دولت باید کالا برگ های الکترونیکی را در اختیار مردم قرار دهد تا مردم نسبت به خرید کالاهای مورد نیاز اقدام کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای خاطرنشان کرد: اراده دولت بر توزیع کالابرگ های الکترونیکی در میان مردم به منظور خریداری کالاهای اساسی است.

نوروزی تصریح کرد: مردم به ویژه طبقات پایین جامعه شامل کشاورزان، بازنشستگان و کارمندان همواره پای انقلاب بوده اند و جنگیده اند و امروز هم هرجا نظام به خطر افتد، آنها در صف اول مبارزه قرار می گیرند.

وی با تاکید بر اینکه به فرموده امامین انقلاب، مردم ولی نعمت ما هستند، افزود: باید دغدغه همه مسئولان رسیدگی به طبقات متوسط جامعه باشد و از قوت و امنیت غذایی آنها حمایت شود تا مصرف لبنیات و گوشت در سبد غذایی آنها کاهش نیابد.

به گزارش مرصادنیوز، با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی بر تامین مایحتاج غذایی خانواده ها سایه افکنده و این موضوع پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت دولت باید نسبت به اجرای طرح توزیع کالا برگ های الکترونیکی با ایجاد بسترهای مناسب در اسرع زمان اقدام کند.

 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: توزیع کالا برگ الکترونیکی برای خانواده ها نظر می رسد امنیت غذایی جبران رفاه قدرت خرید توسط دولت شاه ویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۰۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۱۷۰۰۰۰۰ تن کالا در طرح فجرانه کالابرگ/ این طرح ادامه پیدا می‌کند؟

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از ابتدای سال ۱۴۰۲ به صورت سراسری در کشور، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند برای حفظ سفره مردم از تورم در سبد غذایی آغاز شد.

با گسترش اجرای سراسری طرح کالابرگ در نهایت، هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند به صورتی که این هفت دهک درآمدی ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند.

همزمان با شروع سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال گذشته، دولت از ۱۷ بهمن‌ماه به مدت سه ماه یعنی تا ۱۸ اردیبهشت مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان طرح فجرانه اجرا کرد و این فاز جدیدی بوده که شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه حذف شد و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. البته خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کند و امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست.

از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت خواهد کرد.

در حال حاضر فقط دو روز تا پایان طرح سه ماهه فجرانه کالابرگ باقی مانده و دولت هنوز برنامه جدید خود را برای ادامه یا توقف این طرح اعلام نکرده است، اما علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به طور متوسط بیش از ۸۶ درصد مردم در سطح کشور در طرح فجرانه کالابرگ مشارکت کردند که امیدواریم این طرح ادامه پیدا کند و به علت اینکه منابع زیادی نیاز دارد در بالاترین سطح کشور باید تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: میزان استقبال مردم از این طرح فوق‌العاده بوده به صورتی که در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول در ۱۱ قلم کالا مشخص شده خریداری شده است.

عسگریان با بیان اینکه در طرح فجرانه کالابرگ حدود ۱۴۰ میلیون بسته غذایی توزیع شده است گفت: هر شب تسویه با فروشگاه‌ها انجام می‌شود و حدود ۱/۲ میلیون سند ظرف مدت اجرای طرح تسویه شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • جمعه، آخرین مهلت مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ در قزوین
  • کالابرگ فجرانه سوم تا ۲۱ اردیبهشت ادامه دارد
  • نجم‌الدین شریعتی:ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست
  • ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید می‌شود؟
  • اجرای نوبت‌دهی الکترونیکی در پایانه‌های بار سراسر کشور در راستای توزیع عادلانه
  • استقبال خانوار‌های استان همدان از طرح کالابرگ فجرانه
  • خرید بیش از ۱۷۰۰۰۰۰ تن کالا در طرح فجرانه کالابرگ/ این طرح ادامه پیدا می‌کند؟
  • استقبال خانوارهای استان همدان از طرح کالابرگ فجرانه