Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: کسری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه واقعیت ندارد و برخی اعداد و ارقامی که مطرح می‌شود، مستند نیست.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا حاجی بابایی در نشست با اعضای اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با بیان این‌که کسری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه واقعیت ندارد، اظهار کرد: برخی اعداد و ارقامی که مطرح می‌شود، خیلی مستند نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان این‌که قصد داریم امسال ساختار بودجه کشور را اصلاح کنیم، ادامه داد: به نظرمان آنچه در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرده‌ایم، محقق می‌شود و شاید مقداری هم بیشتر تحقق پیدا کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: همه ما هم اشکالات را می‌دانیم و هم میزان سهم خود از این مشکلات را می‌دانیم، اما گاهی اوقات آمار و ارقامی که ارائه می‌شود نیز خیلی درست نیست.

حاجی بابایی بیان کرد: زمانی که برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی مصوب و کامل شد، اهتمام همه بر این نکته بود که دولت نباید کار اقتصادی انجام دهد، بخش خصولتی هم نباید وجود داشته باشد لذا مصوب شد که همه شرکت‌های دولتی به استثنا مواردی که حاکمیتی هستند، به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی اضافه کرد: حتی ۸۰ درصد از نهاد‌های عمومی غیردولتی نیز باید واگذار شود، زیرا دلیلی ندارد که در حاکمیت‌ها هتل‌داری کنند، صفر تا ۱۰۰ مسکن هم باید خصوصی شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اصلاح چرخه معیوب اقتصادی کار راحتی نیست، خاطرنشان کرد: در زمان بستن بودجه سال ۱۴۰۰، گفتیم ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دولت نداریم چرا که این ارز متعلق به مردم است، به دولت گفتیم که اجازه ندارد از بانک مرکزی دلار بردارد، به بانک مرکزی گفتیم از بازار آزاد دلار بخرد، گفتیم ارز نیمایی و سامانه نیما قانونی نیست، ما یک قیمت بیشتر در بودجه نداریم که آن هم بی تی اس است و در این میان تخلفی در حال انجام است، این موارد را هم در جلسات مختلف به بانک مرکزی گفته‌ایم، از سوی دیگر سقف بودجه را افزایش ندادیم، اما کسری ۱۳۷ هزار میلیارد تومانی بودجه را درست کردیم.

وی گفت: نظام در برنامه هفتم توسعه معایب را یافته و نظرات بخش خصوصی و دولتی را گرفته است، به نظر من سیاست‌های برنامه هفتم توسعه یک انقلاب در اقتصاد کشور است که تاکنون هیچیک از برنامه‌های توسعه اینگونه نبوده، اما اینکه ما بتوانیم آن را اجرا کنیم یا نکنیم، مسئله دیگری است.

حاجی بابایی با بیان اینکه در دوره‌های مختلف تفکرات اقتصادی متفاوتی در کشور حاکم بوده است، افزود: در این کشور سال‌ها آدم‌هایی مسئولیت داشتند که اعتقاد داشتند ما نباید پالایشگاه داشته باشیم و اگر بنزین را وارد کنیم ارزان‌تر است.

وی یادآور شد: این تفکر بیش از دو دهه بر مملکت حکومت می‌کرد، اما امروز دیگر این تفکر حاکم نیست بلکه معتقد هستند که پالایشگاه را داشته باشیم ولو اینکه بنزین را گران‌تر تولید کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کسری بودجه نهادهای عمومی ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی حاجی بابایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۸۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

در تبصره هدفمندی یارانه ها حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان مصارف حمایتی لحاظ گردیده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیاست‌های حمایتی به‌عنوان نزدیک‌ترین لبه مقابله با فقر در بودجه عمومی نسبت به سال گذشته رشد اسمی پیدا کرده‌اند. اما محدودیت‌های بودجه‌ای و ادامه روند تورمی در کشور باعث شده که به‌مرور یارانه نقدی و مستمری نهادهای حمایتی با کاهش کفایت رو به‌رو شوند به این معنی که این مبالغ حمایتی تکافوی تأمین نیازهای اولیه زندگی فقرا را ندارند. یکی از دلایل عدم کارایی سیاست‌های حمایتی، وسعت جمعیت گروه‌های هدف حمایت است که به نظر می‌رسد سخاوتمندانه انتخاب‌شده‌اند. این در حالی است که این آرایش از سیاست‌های حمایتی با اقتضائات بودجه‌ریزی و اقتصادی کشور همخوانی ندارد.

از سوی دیگر سقف منابع هدفمندی یارانه‌ها در تبصره مربوطه 758.8 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که 79 درصد از کل مصارف یعنی 599.6 هزار میلیارد تومان برای اهداف حمایتی در نظر گرفته شده‌است.

این رقم در مقایسه با اعتبار 485 هزار میلیارد تومانی مصارف حمایتی قانون سال 1402 حدود 23 درصد رشد داشته است. اعتبارات یارانه نان، پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) به‌ترتیب بیشترین رشد اعتبارات را در لایحه بودجه سال 1403 نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مکمل‌های طرح نور در نهادهای فرهنگی اجرا شود
  • حاجی بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • اعلام آمادگی قالیباف ، متکی ، ذوالنوری ، آقاتهرانی ، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی چالوس تصویب شد
  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی