Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت خارجه آمریکا گزارشی از روند اجرای پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی از سوی واشنگتن و مسکو منتشر کرده که نشان می‌دهد، آمریکا در اجرای این توافقنامه از روسیه پیشی گرفته است.

خبرگزاری تسنیم: روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، نوشته است: وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی در مورد روند اجرای تعهدات دو طرف آمریکایی و روسی بر اساس پیمان کاهش تسلیحات راهبردی-تهاجمی منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش نتیجه گیری شده است که آمریکا از روسیه در رسیدن به معیارهای مورد نظر در این توافقنامه پیشی گرفته است. البته روسیه هم، بر اساس شواهد، تلاشهای جدی را برای اجرای این پیمان داشته و بشدت تعداد کلاهکهای حامل تسلیحات راهبردی مستقر خویش را کاهش داده است.

در این گزارش تایید شده است که هم آمریکا و هم روسیه، به روند کاهش تسلیحات راهبردی هسته ای در چارچوب پیمان فوق ادامه می دهند. بر اساس این اطلاعات، آمریکا دارای 660 موشک حامل تسلیحات هسته‌ای استقرار یافته، موشک بالستیک بین قاره ای، موشک بالستیک ضدزیردریایی و بمب افکن سنگین است. تعداد مهمات هسته‌ای آمریکا نیز 1393 عدد بوده و تعداد کلی سکوهای پرتاب کننده مستقر و غیراستقرار یافته موشکهای انواع بالا نیز 800 عدد است.

این در حالی است که روسیه دارای 501 موشک حامل کلاهک هسته‌ای موشک بالستیک بین قاره ای، موشک بالستیک ضدزیردریایی و بمب افکن سنگین بوده و و تعداد مهمات هسته‌ای آن نیز 1561 عدد است. تعداد کلی سکوهای پرتاب مستقر و غیراستقرار یافته این کشور نیز 790 عدد می باشد.

در سایت رسمی یادآوری شده که این اطلاعات در تاریخ اول سپتامبر سال جاری ثبت شده است. بر اساس پیمان کاهش هسلیحات راهبردی-تهاجمی طرفین می بایست اطلاعات راهبردی مربوط به روند اجرای این توافقنامه را هر شش ماه یکبار (از اول ماه مارس الی 1 سپتامبر) را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

از گزارش وزارت خارجه آمریکا برداشت می شود که این کشور ازهم اکنون به سطح معیارهای در نظر گرفته شده در پیمان کاهش تسلیحاتی رسیده است. ضمن اینکه زمان کنترل اجرای این پیمان از سوی دو طرف روسی و آمریکایی، 5 فوریه سال 2018 به پایان خواهد رسید.

"هانس کریستینسن" کارشناس تسلیحات راهبردی انجمن دانشمندان آمریکایی توضیح داده است: «اطلاعات منتشره از سوی وزارت امور خارجه نشان می دهد که آمریکا برای نخستین بار از زمان اجرای پیمان کاهش تسلیحاتی در سال 2011 به سطح 800 عدد سکوهای پرتاب مستقر و غیراستقرار یافته رسیده است. 660 موشک حامل مستقر شده هم پایین تر از سطح 700 مجاز است و 1393 عدد مهمات هسته‌ای نیز بشدت کمتر از میزان 1550 عدد اجازه داده شده در این توافقنامه است. بدین ترتیب آمریکا دیگر کلیه تعهدات خویش در چارچوب این پیمان را اجرا کرده است.»

به گفته این کارشناس، کاهش اخیر صورت گرفته از سوی آمریکا نتیجه تبدیل بمب افکنهای سنگین به هواپیماهای دارای مهمات غیرهسته ای و کاهش تعداد سکوهای پرتاب موشکهای راهبردی است.

یک نتیجه گیری مهم دیگر از تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه شده از سوی روسیه است. "پاول پودویگ" کارشناس ارشد موسسه تحقیقات کاهش تسلیحات سازمان ملل متحد یادآور شده است که اخیرا تردیدهای زیادی وجود داشت که روسیه نمی تواند و یا قصد ندارد تا فوریه سال 2018 به سطح معیارهای در نظر گرفته شده بر اساس پیمان کاهش تسلیحات راهبردی-تهاجمی برسد. روسیه از سال 2015 به اینطرف فعالانه تعداد کلاهکهای استقرار یافته خود را بجای اینکه کاهش دهد، افزایش داده بود. ولی بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، روسیه نیز عملا طی شش ماه گذشته تعداد مهمات هسته‌ای خود را 204 کاهش داده و برای رسیدن به سطح 1550 در نظر گرفته شده تنها باید 11 عدد دیگر را کاهش دهد.

لازم به یادآوری است که در اواسط ماه سپتامبر "میخائیل اولیانوف" مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با این روزنامه اعتراف کرده بود که با نزدیک شدن به تاریخ 5 فوریه سال 2018 و کنترل معیارهای مشخص شده در چارچوب پیمان کاهش تسلیحات راهبردی-تهاجمی، طرف روسی باید بطور جدی برای رساندن خود به این مشخصات کار کند. این مقام روس همچنین یادآور شده بود که پیمان فوق در واقع تا سال 2021 قدرت اجرایی داشته و بعد از آن هم می تواند برای 5 سال دیگر تمدید شود. اولیانوف گفته بود که مسکو برای این اقدام آمادگی کامل دارد، هرچند برای این منظور باید مذاکراتی با طرف آمریکایی آغاز شود، ولی هنوز فرصت کافی برای رسیدن به توافق در این زمینه وجود داشته و حدود 3 سال و نیم وقت باقی است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۷۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، این خرید بزرگ پس از آن انجام شد که قزاقستان به منظور ارتقای ناوگان هوایی خود، ۱۱۷ هواپیمای نظامی متعلق به دوران شوروی از جمله رهگیرهای میگ-۳۱، بمب‌افکن‌های جنگنده میگ-۲۷، جنگنده‌های میگ-۲۹ و بمب‌افکن‌های سوخو-۲۴ مربوط به دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی را به حراج گذاشت.

ارزش قرارداد فروش اعلام‌شده یک میلیارد تنگه قزاقستانی یا ۲.۲۶ میلیون دلار بوده که نرخ میانگین هر هواپیما را تنها به ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار می‌رساند.

هرچند انگیزه ایالات متحده از خرید این تعداد هواپیمای قدیمی و غیرقابل استفاده فاش نشده است با این حال کارشناسان می‌گویند امکان دارد آنها برای استفاده و مصرف در اوکراین، جایی که هواپیماهای مشابه در حال خدمت هستند، خریداری شده باشند.

با توجه به اتکای اوکراین به تسلیحات دوران شوروی، این هواپیماها می‌توانند به عنوان منبع قطعات یدکی یا به صورت استراتژیک به عنوان طعمه در فرودگاه‌ها مستقر شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • تسریع روند راه‌اندازی سامانه راهبردی ناوگان آتش‌نشانی تبریز
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو
  • اوکراین: ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی استرالیا در راه است
  • کاهش صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی