Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@00:34:59 GMT

مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در روز ۱۲ مهرماه

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۵۲۰۷۴

مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در روز ۱۲ مهرماه

سفرهیئتی از کمیسیون امنیت ملی به سوریه، تصویب موافقتنامه بین ایران و آذربایجان درباره کاهش پیامدهای شرایط اضطراری، تصویب موافقتنامه همکاری ایران و عراق در زمینه حفظ نباتات، موافقت مجلس با یک فوریت طرح اصلاح بودجه ۹۶، درخواست نمایندگان برای تحقیق و تفحص از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و... از جمله مهمترین اخبار امروز (چهارشنبه) ۱۲ مهر ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا در جلسه علنی امروز مجلس سوالات محمودزاده و حسین‌زاده نمایندگان مهاباد و نقده و اشنویه و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر از وزیر کار در دستور کار قرار گرفت. همچنین بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر و سه لایحه موافقتنامه بین ایران و آذربایجان درباره همکاری درباره پیشگیری، محدودسازی و کاهش پیامدهای شرایط اضطراری، موافقتنامه بین ایران و عراق در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهان از دیگر دستور کارهای امروز نمایندگان مجلس بود.

رییس مجلس شورای اسلامی در نطق قبل از دستور، با تسلیت درگذشت جلال طالبانی به ملت عراق و خانواده وی، گفت: رییس جمهور پیشین و فقید عراق از شخصیت‌های مبارز و ممتاز در مبارزه با رژیم صدام بود. لاریجانی افزود: جلال طالبانی از چهره‌های ماندگار تاریخ معاصر عراق بودند.

در جلسه غیرعلنی نیز گزارش تحقیق‌وتفحص‌های انجام شده در ۹ دوره گذشته در مجلس قرائت شد. اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس گفت که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گزارشی از تحقیق و تفحص‌های انجام شده از دوره اول تا نهم مجلس را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفر هیئتی از این کمیسیون به ریاست بروجردی به سوریه خبر داد. سیدحسین نقوی حسینی در توضیح دلیل این سفر گفت: در پی تحولات سوریه و ادامه روند نابودی داعش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هیئتی را به سوریه اعزام کرد تا ضمن ملاقات با مسئولان عالیرتبه سوریه موفقیت‌های حاصل شده را تبریک گفته و همکاری‌های پارلمانی را گسترش دهد.

ناطقین امروز مجلس

محبی‌نیا: اصلاح مسائل مالی کشور از نان شب واجب‌تر است

نماینده خرم‌آباد: دولت چه برنامه جامعی برای تولید و اشتغال داشته است؟

یک عضو کمیسیون امنیت ملی: برخورد با فعالان سیاسی مشکلی از کشور حل نمی‌کند

عبداللهی: می‌توانیم هم انقلابی باشیم و هم از روزمرگی خارج شویم

نماینده کاشمر: اقتدارگرایی فردی و گروهی را در کشور پایان دهیم

***

جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال مشترک خود و عبدالکریم حسین‌زاده از وزیر کار در خصوص علت عدم رعایت دستورالعمل تبدیل وضعیت مربیان حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای گفت که قانون تبدیل وضعیت مربیان فنی و حرفه‌ای بعد از پنج سال اجرا نشده است و وزارت کار در این زمینه کوتاهی داشته است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سهم سازمان فنی و حرفه‌ای از بودجه آموزش بر ضرورت افزایش این بودجه تاکید کرد و گفت: نیازمند افزایش بودجه سازمان فنی و حرفه‌ای هستیم. پس از استماع اظهارات نماینده سوال کننده و وزیر کار، این سوال به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۱۰۵ رای موافق، ۵۲ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر کار قانع شدند.

در ادامه علی ربیعی همچنین در جریان پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در مورد علت بی‌توجهی به فرصت‌های شغلی که اتباع بیگانه آنها را اشغال کرده‌اند، گفت: مساله اشتغال اتباع بیگانه مساله‌ای نیست که تنها خلاصه به وزارت کار شود و من تصور می‌کنم ما وظیفه خود را در این بخش انجام دادیم. مساله اصلی در خصوص اتباع بیگانه تعیین هویت آنها و شناسنامه دادن به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی است. وزیر کار افزود: می‌گویم علیرغم اینکه در بحث تولید و اشتغال اختیارات کافی ندارم پرچم کار را به دوش می‌کشم. مجلس از پاسخ‌های وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص علت بی‌توجهی به اشغال فرصت‌های شغلی از سوی اتباع بیگانهقانع نشد.

در پایان جلسه علنی پزشکیان از بررسی مجدد آرای مجلس درباره سوال از وزیر کارخبر داد و گفت که هیات رییسه مجلس آرای نمایندگان درباره سوال از وزیر کار در خصوص وضعیت مربیان فنی و حرفه‌ای را مجددا مورد بررسی قرار خواهد داد.

نماینده مردم قزوین در مجلس از طرح سوال خود و یکی از نمایندگان از وزیر ارتباطات درباره برخی قراردادهای این وزارتخانه خبر داد و گفت که هیات رییسه مجلس این سوالات را برای بررسی به کمیسیون صنایع ارجاع کرده است. سیدحمیده زرآبادی اظهار کرد: سوال من و خانم فاطمه حسینی نماینده تهران از آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلایل جایگزینی قرارداد نگهداری شش ماه زودتر از موعد مقرر و حجمی شدن قراردادهاست. با توجه به اینکه قرارداد نگهداری جهت نگهداری، رفع خرابی و تست سیستم‌ها در زیرساخت هستند عملا با تغییرات ایجاد شده در قراردادها علاوه بر بیکاری نیروهای متخصص، برای زیرساخت میلیاردها تومان سالانه هزینه می‌کنند و عملا هیچ بهره‌وری وجود ندارد.

جهت تامین نظر شورای نگهبان طرح مربوط به قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاح شد. نمایندگان مجلس به بررسی دو ایراد شورای نگهبان درباره طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر پرداختند و طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر را اصلاح کردند.

یک عضو هیئت رئیسه مجلس گفت که در ۹ دوره گذشته مجلس ۳۶۵ مورد تحقیق و تفحص تقدیم هیئت رئیسه شده است که از این تعداد ۳۶ مورد نهایی شده و به قوه‌قضائیه برای برخورد ارجاع داده شده است. اکبر رنجبرزاده با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز صبح مجلس جهت قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره تحقیق و تفحص های انجام شده در دوره های اول تا نهم مجلس گفت: براساس این گزارش در ۹ دوره گذشته ۳۶۵ مورد تفحص برای طی مراحل قانونی به هیئت رئیسه تقدیم شده که از این تعداد ۳۶ مورد نهایی شده و به قوه‌قضائیه برای برخورد ارجاع شده است.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

تذکر نماینده بابل به وزیر صنعت جهت تسریع در احداث تصفیه‌خانه‌ها

نقوی‌حسینی: در سال اشتغال، اشتغال‌زدایی می‌شود

تذکر نماینده بابل به وزیر صنعت جهت تسریع در احداث تصفیه‌خانه‌ها

ملکشاهی: وزراء به تذکرات نمایندگان وقعی نمی‌نهند/ هیئت رئیسه به دولتمردان متذکر شود

اسماعیلی: دانشگاه‌ها آغاز شد، وزیر علوم را در اسرع وقت معرفی کنید

نماینده کردکوی: هر چه سریع‌تر مطالبات گندم‌کاران پرداخت شود

***

نمایندگان مجلس لایحه موافقتنامه بین ایران و آذربایجان راجع به همکاری در زمینه پیشگیری، محدودسازی و کاهش پیامدهای شرایط اضطراری را تصویب کردند. همچنین با رای مجلسموافقتنامه همکاری ایران و عراق در زمینه حفظ نباتات تصویب شد.

کمیته بیماری‌های خاص و نادر در کمیسیون بهداشت تشکیل شد. نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تشکیل ۵ کمیته تخصصی در این کمیسیون خبر داد و گفت که یکی از این کمیته ها برای بررسی وضعیت بیماران خاص و نادر است.

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح اصلاح بودجه ۹۶ موافقت کردند. یک فوریت طرح اصلاح بند ه تبصره ۱ و الحاق یک بند به تبصره ۹ قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور در دستور جلسه علنی مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۶۸ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

همچنین ۲۱۵ نفر از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای از رییس‌جمهور درخواست کردند لایحه اصلاح و الحاق موادی به قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور را هرچه زودتر به مجلس ارسال کند.

هفت نماینده مجلس شورای اسلامی درخواست تحقیق و تفحص از منابع و مصارف و نظام مدیریت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در ۱۰ سال اخیر را مطرح کردند.

رمضانعلی سبحانی‌فر گفت: تاکنون شکایتی از آمدنیوز در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح نشده است. عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه با اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه آخرین جلسه این کمیته دو هفته گذشته بوده تا آن زمان شکایتی از سایت ضدانقلابی آمدنیوز مطرح نشده بود. اگر تاکنون شکایتی رسیده باشد از آن اطلاعی ندارم.

فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس با صدور بیانیه‌ای درگذشت جلال طالبانی را تسلیت گفتند. در بخشی از این بیانیه که به امضاء اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس رسیده آمده است: درگذشت مام جلال طالبانی از رهبران سیاسی کردستان و رییس‌جمهور پیشین عراق که مبارزی نستوه و روشنفکر کُرد بود و بیشتر عمر خود را صرف مبارزه با دیکتاتوری صدام و تحقق دمکراسی کرد همه ما نمایندگان کُرد مجلس شورای اسلامی ایران را اندوهگین کرد. همچنین با امضاء بیانیه‌ای ۱۵۶ نماینده مجلس از دست‌اندرکاران حج ۹۶ تقدیر و تشکر کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۲۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، احمد وحیدی پنجشنبه ششم اردیبهشت در حاشیه سفر خود به مشهد، افزود: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه هدف، آماده شده است.   وی ادامه داد: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در هشت حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.   دومین دور انتخابات برای شکل گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.   وزیر کشور در سفری یک روزه و با هدف شرکت در همایش مناطق آزاد و بازدید از کارخانه‌های احیا شده در خراسان رضوی، به مشهد سفر کرده است.

دیگر خبرها

  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: غافلگیری ایران در زمان عملیات نبود، در راهبرد و تاکتیک بود
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • مربیان باید موضوعات را با ارزش‌های دینی تبیین و تشریح کنند
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • پیام تشکر وزیر دفاع از مجلس شورای اسلامی
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است