Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسکن اجتماعی به نوع خاصی از شیوه تأمین مسکن اطلاق میشود که ریشه تاریخی در قرن نوزدهم دارد و تعدادی از کشورهای صنعتی طی دهه های گذشته به ویژه در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم از این روش برای تامین مسکن افراد کم درآمد و میاندرآمد استفاده کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازچرام؛ مسکن اجتماعی به نوع خاصی از شیوه تأمین مسکن اطلاق می­شود که ریشه تاریخی در قرن نوزدهم دارد و تعدادی از کشورهای صنعتی طی دهه های گذشته به ویژه در سال­های بعد از جنگ جهانی دوم از این روش برای تامین مسکن افراد کم­ درآمد و میان­درآمد استفاده کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیدگاه کارشناسان، مسکن اجتماعی به واحد هایی اطلاق می­شود که سطح زیر بنای مفید آنها تا50 متر مربع بوده و به صورت انبوه ساخته میشوند ، این واحدها به صورت اجاره یا اجاره به شرط تملیک در اختیار بهره­ برداران قرار می­گیرد.

با این حال و پس از آثار منفی‌ یا مثبتی که اجرای طرح مسکن مهر بر اقتصاد کشور داشت، دولت یازدهم با بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی طرح جدیدی را با عنوان «تامین مسکن اقشار کم‌درآمد» یا «مسکن اجتماعی» در دستورکار قرار داد که نخستین مراحل اجرایی آن در سال‌94 آغاز شد.

این را باید گفت که درواقع هم دولت نهم به‌عنوان مبدع طرح مسکن مهر و هم دولت یازدهم به‌عنوان طراح مسکن اجتماعی یک هدف را دنبال می‌کردند که آن هدف تأمین مسکن ارزان قیمت و آسان برای اقشار کم‌درآمد است.

آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی پنج‌شنبه فروردین ماه سال 93 به مناسبت سالگرد صدور فرمان تاریخی حضرت امام(ره) در 21فروردین سال 1358 که منجر به افتتاح یک حساب به شماره 100 نزد بانک‌ ملی برای راه‌اندازی نهضت خانه‌سازی برای محرومان و پیگیری آرمان «هر خانوار، یک مسکن» شد، به ساختمان بنیاد مسکن رفت و این نهاد انقلابی را مسوول اجرای طرح «مسکن‌اجتماعی» معرفی کرد.

حضرت امام آن زمان فرمان تاریخی تشکیل کمیته‌های سه نفره در محله‌های شهرها مرکب از یک مهندس‌ساختمان، یک روحانی محل و یک نماینده دولت برای ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت جهت خانه‌دار کردن همه محرومان را با رعایت اصل «زمین‌رایگان» و «اختصاص زمین‌های وسیع در مناطق مرغوب و قابل‌سکونت» صادر کردند که این فرمان یک ماه بعد منجر به تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شد.
براساس جزییات طرح مسکن اجتماعی هر ساله ١٢٥‌هزار واحد مسکن اجتماعی درشهرها ساخته می‌شود که این روند تا شش‌سال ادامه می‌یابد و درنهایت ٧٥٠‌هزار واحد مسکونی به اقشار کم‌درآمد تحویل داده خواهد شد. ‌

خبرگزاری «دنیای‌اقتصاد» نوشت که دولت یازدهم با علم به اینکه دو دهک اول جامعه با کمترین درآمد، هیچ شانسی برای پس‌انداز و تامین وجوه مورد نیاز برای خانه‌دار شدن ندارند، به این عقیده است که این افراد باید توسط دولت برای دوره‌ای موقت مسکن‌رایگان یا ارزان‌قیمت در اختیار آنها قرار بگیرد تا پس‌از این دوره، امکان بازگشت به چرخه‌ عادی اقتصاد خانوار برای این افراد فراهم شود.

بنابراین قرار بود که کل جامعه مخاطب مسکن‌اجتماعی عبارت است از یک میلیون و 410 هزار خانوار در این مقطع بدون احتساب ازدواج‌های جدید مشکلات‌شان مرتفع شود.

معیار شناسایی افراد کم‌درآمد در این طرح چیست؟

برای جلوگیری از آثار منفی استفاده از منابع بانک مرکزی که در طرح مسکن مهر عملیاتی شد، در طرح مسکن اجتماعی تکیه بر چندین محل مختلف برای تأمین مالی این طرح است تا کمترین آثار تورمی را به همراه داشته باشد.

براین اساس منابع مالی این طرح از محل‌های «یارانه‌های مسکن»، «مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات»، «منابع داخلی وزارت‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «تسهیلات بانکی»، «آورده متقاضیان» و «خیران مسکن‌ساز» تأمین شود.

اما پیش‌بینی شده بود متناسب با پیشرفت کار با موافقت بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ردیف‌های مناسب برای تأمین مالی پروژه‌ها اختصاص یابد.

همچنین وظیفه پایش و ارزیابی پیشرفت پروژه برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پیگیری و هماهنگی حسن انجام کار به عهده وزارتخانه‌های راه وشهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

اما در پایان این گزارش میتوان گفت که مسکن مهر علاوه بر اینکه نکات مثبتی مانند حذف قیمت زمین، کاهش واسطه‌گری، تامین تسیهلات، ورود نهادهای حمایتی داشت،مشکلاتی همچون عدم مشارکت بانکهای عامل، مکان‌یابی‌های گاها نامناسب، عدم نظارت مناسب بر عملکرد تعاونی‌ها و پیمانکاران را هم دارا بود که دولت می تواند با بررسی و بازسازی مشکلات این طرح،مسکن مهر را جلو ببرد یا با طرح های جدیدی همچون مسکن اجتماعی با عمر6ساله مشکلات مسکن مهر را تکرار نکند و وزیر نیز علاوه بر اجرایی این طرح سایر مشکلات را هم مد نظر بگیرد.

امیدواریم قشر کم درآمد جامعه بتوانند صاحب مسکن شده تا از هزینه های سنگین اجاره مسکن راحت شده و آرامش را در خانواده احساس کنند. انتهای پیام/ص

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۷۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تخصیص زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین روحانی نژاد نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی و وزارت راه و شهرسازی متشکل از بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی که با مشارکت سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، با اشاره به این فرمایش امام راحل که قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی نداشتن مسکن مشکل اساسی مردم به شمار می‌رفت، گفت: امام راحل امید داشتند دولت‌های آتی مشکل مسکن را حل کنند، هر چند وضعیت مسکن قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست و قبل از انقلاب بخش بزرگی از شهرها را حلبی آبادی‌ها تشکیل می‌داد اما امروز مستأجران هم مسکن مناسبی دارند و بد مسکنی چندان زیاد نیست.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به مهاجرت مردم از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ گفت: عزم دولت سیزدهم حل مشکلات بخشی از مردم در حوزه مسکن است.

روحانی‌نژاد تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خانه دار کردن مردم، در بازسازی حوادث بعد از زلزله و سیل، گام‌های بلندی برداشته است و دلیل آن هم وجود گروه‌های جهادی است که در حوادث جزو اولین گروه‌ها هستند که در کنار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت خانه‌های جدید تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت این گروه‌های جهادی برای نوسازی مسکن استفاده کرد، گفت: دولت سیزدهم توجه بسیاری برای حل مشکل مسکن دارد و وزیر راه و شهرسازی نیز تمرکز خود را بر این موضوع گذاشته است.

روحانی نژاد اظهار کرد: زمین رایگان برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن برای اقشار کم درآمد در این دولت تخصیص یافته است. امیدواریم در سال‌جاری با تخصیص زمین برای ۵۰ هزار واحد مسکونی دیگر دولت سیزدهم به دوران طلایی ساخت مسکن کم درآمدها تبدیل شود.

کد خبر 6098549 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • لزوم تخصیص زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی
  • آغاز ساخت ۱۵۰۰۰۰ واحد مسکونی در تهران از ماه آینده
  • دهقان کیا: دولت و مجلس به دنبال حال خوب برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نیستند/ حال خوب با پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور کلید خورد
  • ۱۹ شهر به بازآفرینی شهری استان همدان افزوده شد
  • تعاونی های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می سازند
  • (ویدئو) چرا دولت سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی را اجرا نکرد؟
  • ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعتی
  • اختصاص زمین برای ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی کارگران بخش صنعت در کشور
  • آرزوی سه ساله تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن شیراز