Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایش کیفی‌سازی پژوهش، ارتقاء اثرگذاری پژوهش دانشگاه در سطح بین‌الملل و ارتقاء رتبه بندی دانشگاه‌ها در دانشکده پزشکی مشهد با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، محمد جواد دهقانی دیروز در همایش کیفی‌سازی پژوهش، ارتقاء اثرگذاری پژوهش دانشگاه در سطح بین‌الملل و ارتقاء رتبه بندی دانشگاه‌ها در دانشکده پزشکی مشهد با بیان اینکه مرجعیت علمی مورد تاکید سیاست‌های علم و فناوری کشور است، گفت: ایران در زمینه تولیدات پزشکی جزء کشور‌های برتر جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به سهم ۲۰ درصدی تولید علم ایران در حوزه علوم پزشکی اشاره و تصریح کرد: کشور ما به لحاظ تولیدات علمی دومین کشور در میان 25 کشور برتر جهان در نظام رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تاکید بر اینکه باید علم را به ثروت و قدرت تبدیل کنیم تا شاهد توسعه کمی و کیفی باشیم، خاطرنشان کرد: 451 دانشگاه و موسسات تحقیقاتی مبتنی بر آی.پی در سطح کشور از فرآورده‌های مختلف آی. اس. سی استفاده می‌کنند و این را باید یادآور شد که افزایش صرفا تعداد مقالات مرجعیت علمی را به دنبال ندارد.

دهقانی به رشد هشت برابری مقالات علمی کشورهای جهان اسلام اشاره کرد و افزود: کشورهای اسلامی 25 هزار مقاله در سال 2000 منتشر کرده‌اند که این رقم نسبت به کل کشورهای جهان رشد پنج برابری داشته است.

وی با بیان اینکه سهم ما در مقالات پراستناد از سال 2015 به بعد پیشی گرفت، ابراز کرد: ایران 4/2 درصد از کل مقالات پراستناد را به خود اختصاص داده است.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، توانمندسازی پژوهشگران در ارتقای سطح کیفی پژوهش‌ها و استقرار ابزارهای مدیریت علم و توسعه شبکه علم دانشگاه‌ها را از راهکارهای ارتقای کیفیت و مرجعیت علمی مقالات عنوان کرد.


میزان استنادات بر کیفیت پژوهش موثر است

در ادامه این سمینار ثابت، مدیر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: ارزیابی و مقایسه همه جانبه عملکرد علمی موسسات، شناسایی بهتر دانشگاه‌ها و یا موسسات تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف علمی، مشخص کردن نقاط قوت و ضعف دانشگاه‌ها و شناسایی اعتبار دانشگاه‌ها از جمله اهداف رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه حضور هر دانشگاه در نظام رتبه‌بندی نشان از کسب شهرت و اعتبار در سطح ملی و بین المللی دارد، بیان کرد: آموزش، پژوهش، فناوری، نوآوری، امکانات، شهرت، ارتباط با جامعه و صنعت و اثربخشی اجتماعی و اقتصادی را از جمله شاخص‌های سنجش عملکرد دانشگاه‌ها در نظام رتبه‌بندی است.

ثابت با اشاره به معتبرترین نظام های رتبه بندی در سطح جهان، عنوان کرد: معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی در سطح جهان، رتبه بندی یو.اس نیوز، رتبه‌بندی شانگهای، رتبه‌بندی تایمز، رتبه‌بندی کیو.اس و رتبه‌بندی لایدن است و منابع اطلاعاتی در نظام‌های رتبه‌بندی را دانشگاه‌ها، نظرسنجی‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل هستند.

مدیر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به اینکه پژوهش بعد مهم نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را شامل می‌شود، افزود: نظام رتبه‌بندی US نیوز شاخص رتبه‌بندی خود را بعد پژوهش قرار داده است.

ثابت خاطرنشان کرد: نظام رتبه‌بندی QS در بین سایر پایگاه‌های اطلاعاتی به میزان گرایشات بین المللی و شهرت و نظام رتبه‌بندی تایمز درآمد حاصل از پژوهش را مورد توجه قرار می‌دهد و در نظام رتبه‌بندی لایدن کیفیت پژوهش مهم است.

مدیر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: شرایط حضور در رتبه‌بندی‌ها دارا بودن حجم قابل توجهی از مقالات منتشره است و چنانچه وجهه بین المللی دانشگاه‌ها بالا رود میزان نظرسنجی هم بالا خواهد رفت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: اوایل نظرسنجی‌ها و وجهه بین المللی به سمت دانشگاه‌هایی بود که زبان انگلیسی داشتند ولی اکنون به سمت دانشگاه‌های آسیای جنوب شرقی میل پیدا کرده است.

مدیر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: برای افزایش شاخص بین المللی و نظرسنجی باید وب سایت دانشگاه‌ها دو زبانه باشد و از طرفی باید اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارکنان آن به منظور تسهیل ارتباط با دانشجویان بین المللی، جهانی باشند.

وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: میزان استنادات بر کیفیت پژوهش موثر است و آنچه که می‌تواند میزان استنادات یک پژوهش را ارتقا دهد، مواردی چون ایجاد فرهنگ کیفیت، پژوهش با کیفیت بالا و متناسب با استانداردهای جهانی، نوآوری، و همکاری بین المللی است.

ثابت خاطرنشان کرد: در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی از سال گذشته تغییرات اساسی جهت رشد صورت پذیرفت.

وی گفت: در نظام رتبه‌بندی آنچه حائز اهمیت است بالا بودن مقالات استنادی آن دانشگاه است و بر همین اساس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به دلیل داشتن مقالات استنادی بالا رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داد.

مدیر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بیان کرد: رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی ایران و کشورهای اسلامی یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های isc است.

وی ادامه داد: با ابلاغ وزارت علوم از سال 89 به صورت سالیانه دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی ایران توسط isc رتبه بندی شده اند و تاکنون شش سال متوالی این رتبه بندی منتشر شده است.

ثابت خاطر نشان کرد: این محصول به منظور اطلاع از جایگاه علمی هر موسسه علمی در مقایسه با سایر دانشگاه‌های کشور تشخیص جایگاه دانشگاه‌ها و بررسی تاثیر هر یک از شاخص‌های آموزش، پژوهش، وجهه بین المللی، تسهیلات، فعالیت اجتماعی اقتصادی برپیشرفت علمی هر دانشگاه در بازه‌های زمانی مختلف به کار برده می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۷۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بر نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری تاکید کرد و کارشناسان علوم آزمایشگاهی را دیده‌بانان حوزه سلامت دانست.

دکترعلی اصغر خیرخواه امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه در آیین گرامیداشت روز ماما و علوم آزمایشگاهی گفت: ارائه خدمات سلامت با همکاری واحدهای مختلف محقق می‌شود و در این جهت تلاش مجموعه بهداشت و درمان بر کسی پوشیده نیست و گرامیداشت این روز بهانه‌ای برای تجلیل و ستایش از زحمات ماماها و کادر علوم آزمایشگاهی است.

 وی افزود: این نخستین جلسه رسمی تقدیر و تشکر از  کادر حوزه علوم آزمایشگاهی بعد از کرونا است و شاید خدمات این حوزه کمتر دیده شود ولی نقش بسیار موثر و اساسی در حوزه سلامت و درمان بیماران دارند که می‌توان گفت دیده‌بانان حوزه سلامت هستند.

خیرخواه در ادامه با اشاره به اهمیت نقش ماماها در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: ماماها نقش کلیدی در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری دارند و با کمک‌هایی که به مادران و زنان باردار کردند، سلامت جامعه را ارتقا بخشیدند و دغدغه‌های آنها در این زمینه داشتند، جای تقدیر دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث جوانی جمعیت جنوب کرمان افزود: در این راستا افزایش تخت‌های NICU مراکز درمانی را داریم و شاهد راه‌اندازی یکی از بزرگترین پروژه‌های جنوب کرمان خواهیم بود.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در راستای تحقق مطالبات در روزهای آینده گفت: مجموعه دانشگاه در تمام معاونت‌ها تلاش صادقانه‌ای در ارتقا و توسعه خدمات سلامت دارند که جای خرسندی است.

 در این آیین از ماماهای نمونه کشوری و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و کارشناسان نمونه علوم آزمایشگاهی دانشگاه تقدیر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • خیّران سلامت یک میلیارد ریال به حوزه سلامت شهرستان کاشمر کمک کردند
  • داروسازی ایران، حرکت به سوی آینده یا اسیر روندهای تکراری
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • خواسته امروز آزادگان جهان، محو رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار است
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام