Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:55:25 GMT

ترامپ: ایران به روح برجام پایبند نبوده است

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۷۲۸۲۴

ترامپ: ایران به روح برجام پایبند نبوده است

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با فرماندهان ارتش این کشور مدعی شد که ایران به روح برجام پایبنده نبوده و خشونت، خونریزی و آشوب را به سراسر خاورمیانه صادر می کند.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی سی بی اس ان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با فرماندهان ارتش این کشور ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترامپ مدعی شد: ایران خشونت، خونریزی و آشوب را به سراسر خاورمیانه صادر می کند؛ به همین دلیل باید آمریکا به ستیزه جویی مستمر و جاه طلبی هسته ای ایران خاتمه دهد.
وی همچنین ادعای همیشگی خود مبنی بر اینکه 'ایران به روح توافق (هسته ای) پایبندی نبوده است' را تکرار کرده و افزود: امشب در این باره بحث خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا، سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پیش اعلام کرد که ترامپ تصمیم خود را درباره برجام گرفته و در موعد مقتضی آن را اعلام خواهد کرد.
سندرز درباره ماهیت تصمیم ترامپ صحبتی نکرد، اما گفت که این تصمیم همچنین شامل راهبردی جامع درباره چگونگی رفتار با ایران است که تیمی متحد پشت آن قرار دارد.
وی همچنین وعده داد که به زودی ترامپ این راهبرد را اعلام خواهد کرد.
رسانه های آمریکایی به نقل از منابع آگاه، زمان اعلام تصمیم ترامپ درخصوص برجام و همچنین راهبرد جامع دولت او در قبال ایران را 12 اکتبر (20 مهرماه) دانستند.
اگرچه ضرب الاجل 90 روزه تایید پایبندی ایران به برجام از سوی دولت ترامپ در 15 اکتبر (23 مهرماه) به پایان می رسد، اما به نوشته این رسانه ها ترامپ سه روز زودتر در یک سخنرانی موضع خود را اعلام خواهد کرد.
با وجود آنکه ترامپ از زمان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 وعده خروج از برجام را داده و بارها بر آن تاکید کرده، اما برخی از وزیران و مشاوران ارشد او از جمله رکس تیلرسون، جیم متیس، مک مستر و جوزف دانفورد علاوه بر تایید پایبندی ایران به برجام، مخالف خروج از این توافق بوده اند.
جیم متیس وزیر دفاع و جوزف دانفورد رئیس ستادکل نیروهای مسلح آمریکا روز سه شنبه در جلسه استماعی در کمیته روابط خارجی سنای این کشور ضمن تایید پایبندی ایران، اذعان کردند که برجام در راستای منافع ملی آمریکا است.
همچنین بسیاری از سناتورهای این کشور خواستار حفظ برجام هستند؛ جک رید، جین شاهین، تیم کین و جف مرکلی سناتورهای دمکرات در پیام های توئیتری جداگانه اظهارات متیس را مورد تایید قرار داده و به ترامپ توصیه کردند که به حرف مشاوران امنیتی خود گوش دهد.
برخی رسانه ها نیز از تلاش های پشت پرده رکس تیلرسون وزیر خارجه ترامپ در همکاری با کنگره برای اصلاح قانون بازنگری برجام و حفظ این توافق هسته ای خبر دادند.
آسوشیتدپرس به نقل از مقام های دولت ترامپ نوشت که وی از تایید پایبندی ایران متنفر است و مشاوران وی در پی راهی هستند که با اصلاح قانون بازنگری برجام او را از تایید دوره ای پایبندی ایران معاف کنند.
در صورت رد پایبندی ایران از سوی ترامپ در 23 مهرماه، سرنوشت برجام در دستان کنگره آمریکا قرار خواهد گرفت و قانون گذاران آمریکایی 60 روز فرصت خواهند داشت تا درباره بازگرداندن تحریم های برجامی تصمیم گیری کنند.
اگر قانون گذاران آمریکایی این تحریم ها را بازگردانند، برجام از سوی آمریکا نقض شده و به گفته کارشناسان این اقدام شکافی میان آمریکا و متحدان اروپایی آن ایجاد کرده و اعتبار بین المللی آمریکا را زیر سئوال خواهد برد.
کشورهای اروپایی طرف برجام خواستار پایبندی آمریکا به این توافق هستند. سفیران انگلیس، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا در واشنگتن روز پنج شنبه به وقت محلی در این خصوص با اعضای کنگره آمریکا بحث خواهند کرد.
سرنوشت برجام به همراه اعتبار بین المللی آمریکا نزد متحدان اروپایی و دیگر کشورها به تصمیمی بسته دارد که ترامپ به زودی آن را اعلام خواهد کرد.
شبد**9416**1379
مترجم: علیرضا آقازاده** انتشار دهنده: هادی افتخاری
https://twitter.com/CBSNews/status/916068190240870400

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۲۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی